Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
IJskoning

IJskoning

05-01-2009 om 16:01

Verplicht schaatsen met school?

Zoonlief komt vandaag thuis met het verhaal dat juf donderdagmiddag onder schooltijd wil gaan schaatsen, als het ijs goed is. Als je niet mee gaat moet je je melden op school en het werk doen wat anders gedaan zou worden. Als je thuisblijft is het ongeoorloofd verzuim. Het gaat hier om een groep 7.
Kan/mag dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tihama

Tihama

05-01-2009 om 16:14

Gymles?

Is als vorm van gymles? Zorgt de school voor schaatsen?
Zorgt de school ook voor 'les' voor de kinderen die het niet kunnen?

Ik vind het overigens wel een erg leuk idee. Ik zal vandaag de school vragen of ze niet iets kunnen organiseren op de schaatsbaan hier.

Tihama

ayla

ayla

05-01-2009 om 16:23

Hier ieder jaar

Hier organiseren ze altijd een schaatswoensdagmiddag. Alle kinderen vanaf groep 3 mogen zich aanmelden en mogen dan gratis op de schaatsbaan van winterland gaan schaatsen. Is heel populair en bijna alle kinderen gaan mee.

Ik vind het een leuk idee ook voor tijdens de schooltijd. Kinderen zijn lekker actief en gezond bezig, dus waarom niet

IJskoning

IJskoning

05-01-2009 om 16:27

Ik vind het idee ook leuk

maar kan me ook voorstellen dat er ouders met bezwaren zijn.Of je zal als kind schaatsen niet leuk vinden?

Ik ga ervan uit dat als je je op school meldt je bij een andere klas ingedeeld zal worden, om daar aan het werk te gaan.

Sandra

Sandra

05-01-2009 om 16:47

Bezwaren?

"maar kan me ook voorstellen dat er ouders met bezwaren zijn."

Zoals?

"Of je zal als kind schaatsen niet leuk vinden?"

Jemig, een kind kan wel meer niet leuk vinden. Sommige kinderen vinden schoolzwemmen ook niet leuk, of trefbal met gym, of apekooien op de laatste dag van de vakantie. Of het waterballet als het 35 graden is. By the way: mijn kind in groep 8 vindt die hele musical maar niets. Helaas pindakaas, het leven hoeft niet alleen maar te bestaan uit dingen die 'leuk' zijn. Ze krijgen er niets van hoor!

Hartstikke leuk dat de school flexibel omgaat met dit weer en lekker met de kids gaat schaatsen.

Annet

Annet

05-01-2009 om 17:24

Leuk toch

Uitstapjes onder schooltijd zijn altijd verplicht. Je mag ook niet zomaar wegblijven als de juf haar verjaardag viert op donderdagmiddag of als je geen zin hebt in de gymles.
School heeft een alternatief voor als je niet wilt schaatsen. Tja, dat betekent wel schoolwerk. Ik zie hier geen probleem.
Mijn dochter zit in groep 8 en hoopt heel erg deze week ook te gaan schaatsen met de klas.

Maar

ik vind het idee leuk en schaatsen is een prima gymles, maar hebben alle kinderen wel schaatsen? Of mogen kinderen zonder schaatsen gewoon lekker spelen op het ijs?

Maylise

Maylise

05-01-2009 om 18:01

Lijkt me redelijk

De school bedenkt een uitje onder schooltijd en regelt de logistiek. Er is ook een alternatief voor wie niet wil/kan schaatsen. Heel redelijk geregeld dus. Wel vind ik dat de school moet zorgen voor schaatsen voor de schaatsloze kinderen.

Maylise

Bastet

Bastet

05-01-2009 om 18:20

Ohja

De klas van dochterlief gaat ook schaatsen morgenmiddag.Helaas heeft school maar vier paar schaatsen liggen,maar de rest gaat een beetje glijden ofzo.Het is een park vlakbij school.Leuk,daar schaatste ik vroeger ook met school.
Groetjes,Bastet

IJskoning

IJskoning

05-01-2009 om 19:28

Logistiek

is niet geregeld, kinderen moeten zelf naar de schaatsplek komen. De kinderen hebben het eerste voorstel van de juf afgewezen omdat het te ver uit de buurt is. En inderdaad, veel kinderen die geen schaatsen hebben. En dan natuurlijk de dwarsliggers, kan je die verplichten om op school te verschijnen?

IJskoning

IJskoning

05-01-2009 om 19:43

Niet op de schaatsbaan

maar gewoon in de natuur, nog leuker!Maar daar geen verhuurfaciliteiten natuurlijk. Ik vind het jammer dat er altijd zoveel negativiteit omtrent dit soort dingen is.

Annet

Annet

05-01-2009 om 20:38

Groep 7 kan toch zelf fietsen

Als de afstand redelijk is, kan groep 7 zelf naar het ijs komen fietsen.
Als je onder schooltijd gaat schaatsen, zijn er vast wel wat schaatsen te leen bij iemand. Oproepje in groep 6 of 8?

tonny

tonny

05-01-2009 om 23:37

Ook op het ijs

Hier gaat de basisschool ook altijd een dagdeel naar de (natuur)ijsbaan als deze open is. Ik hoor zelden over kinderen die daar niets aan vinden. En wie geen schaatsen heeft, gaat een slee trekken met daarop andere niet-schaatsers.

Niet leuk - ach er zijn ook kinderen die gym niet leuk vinden, en gymmen moet het hele jaar! Die ene keer schaatsen...

tonny

zon

zon

06-01-2009 om 11:40

Leuk

Ik vind het een erg leuk idee. Ook voor kinderen zonder schaatsen is zoiets wel gezellig. De locatie lijkt me voor groep zeven kinderen zelf wel te bereiken als het niet te ver is. Daarnaast lijkt het me terecht dat kinderen die niet mee willen gewoon naar school moeten.

Jade

Jade

06-01-2009 om 18:13

Morgenochtend...

....heeft de school waar mijn dochter op zit een schaatswedstrijd.

Degenen die geen schaatsen heeft mag zonder schaatsen meedoen en degenen die klaar zijn mogen vrij schaatsen.

Ik vind zoiets wel leuk (en mijn dochter ook overigens

Merla

Merla

07-01-2009 om 09:03

De hele school

De hele school is hier straks op de (natuur)ijsbaan te vinden. Vanaf groep 1 tot en met groep 8. De bovenbouw mag meedoen aan wedstrijden en de anderen schaatsen gewoon vrij. Advies was om als je geen schaatsen had schaatsen te lenen. Nou verwacht ik dat vooral die kleinsten lang niet allemaal schaatsen hebben of ook al hebben ze schaatsen, kunnen schaatsen. Maar een hoop lol en gezelligheid zal het wel geven denk ik. Ik ga zelf als (helpende) ouder mee. Activiteitencommissie zorgt voor warme chocolademelk. En als het goed is is de kantine van de ijsvereniging open zodat een kind dat het koud heeft, lekker binnen kan gaan zitten.
Vervoer voor groep 1 tot en met 4 is geregeld en de ouderen gaan gezamenlijk lopend naar de ijsbaan.
Ik vind het hier goed geregeld. Al vind ik 2 uur wel betrekkelijk lang....

Leuk

Leuk om met de school naar de ijsbaan te gaan. Hier ook een natuur-ijsbaan en op uitnodiging gaat de school daar ook wel eens heen met een klas. Voor mijn kinderen is 2 uur schaatsen niet te lang, die houden het rustig een hele middag uit. Vooral voor de kleinere kinderen gaat er nogal wat tijd in zitten voordat ze allemaal de schaatsen aan hebben. Degene die geen schaatsen hebben (of niet willen schaatsen omdat ze er niet goed in zijn) gaan gewoon glijden en/of sleeën op het ijs. Gewoon lekker meedoen en niet zeuren zou mijn antwoord richting eigen kinderen zijn als ze zouden gaan mopperen over zo'n activiteit. Persoonlijk vind ik niet dat de school verplicht is om voor schaatsen te zorgen, gymkleding is ook je eigen "probleem". Door te ruilen/lenen kom je al een heel eind meestal.

amk

amk

07-01-2009 om 10:21

Roept herrineringen op

van met de drie scholen uit het dorp schaatsen en schoolwedstrijden. (net als zomers het slagbaltoernooi)
Wij spijbelden met z'n allen om maar te kunnen schaatsen. De school gaf vaak maar een dag ijsvrij om van het gezeur af te zijn.
Hier op het werk is het ook rustiger want iedereen neemt halve dagen vrij om maar te kunnen schaatsen.
Vanmiddag ga ik met mijn ex en onze dochter schaatsen. Wij hebben er beiden onze agenda voor omgegooid. Deze kans laten wij ons niet ontnemen.

Ik denk niet dat wij onze 3-jarige na een uurtje van de baan krijgen. Mama, wel, die heeft dan koude tenen.

Als een school dit zou organiseren (als het nog lukt in de cariere van mijn dochter) zou het hier met gejuich ontvangen zijn.

groet,
Angela

Ijskoning

Ijskoning

07-01-2009 om 10:51

Vandaag

is er een briefje mee gegaan, we gaan schaatsen met de bovenbouw! Helemaal leuk, voor degene die niet mee willen of kunnen is er iemand op school.

Sandra

Sandra

07-01-2009 om 10:58

En hier ook

En mijn zoon (groep 8) kwam gisteren ook thuis met het nieuws dat ze vandaag gaan schaatsen, op een grote vijver vlakbij school. Met de oproep om eventueel extra schaatsen (van broertjes, zuses, ouders) mee te nemen voor de kinderen die geen eigen schaatsen hebben. Zoonlief ging dus vanochtend met drie paar schaatsen naar school. Leuk hoor!

Jesse_1

Jesse_1

07-01-2009 om 11:13

Maggietel

Schaatsen is een EXTRA eenmalige activiteit en een nogal specifiek middel (anders dan een korte broek en t-shirt).
Jesse

Sandra

Sandra

07-01-2009 om 11:31

Jesse

"Schaatsen is een EXTRA eenmalige activiteit en een nogal specifiek middel (anders dan een korte broek en t-shirt)."

En voor ieder probleem is een (vaak heel eenvoudige) oplossing voor handen. Je kunt lang stil staan bij een probleem, maar ook even kijken of je het kunt oplossen. En anders gaan ze lekker met een (zelfgemaakt) sleetje op het ijs, of glijden op gladde schoenen ofzo.

Merla

Merla

07-01-2009 om 12:04

Die 2 uur waren zo om

Het was in één woord geweldig! Echt! Ik heb geen één kind horen klagen, mopperen of huilen. Allemaal hebben ze genoten. Gelukkig was het niet zo heel erg koud omdat er bijna geen wind stond. Dat scheelt natuurlijk een hoop.
En ik stond te kijken hoeveel kinderen er op schaatsen stonden. Van groep 1 tot en met groep 8 bijna iedereen. Er waren ook heel veel ouders komen kijken cq schaatsen, en namen dan de door hen niet gebruikte schaatsen mee zodat er heel wat geleend en uitgeleend werd. Groot succes dus.
Oh en Cobi, jij morgen ook veel plezier

Jesse

Ik zeg ook niet dat schaatsen en gymkleding hetzelfde is maar met wat goede wil kom je vaak een heel eind (ruilen, lenen). Ik zie/hoor bij ons op het schoolplein zo vaak mensen mopperen en zeuren over de meest "simpele" dingen dat ik wel eens denk dat er niets goed of leuk meer is. Als de school niets organiseerd is er gemopper maar als ze het wel doen dan halen ze zich allerlei verantwoordelijkheden (zorgen voor schaatsen bedoel ik dan, vervoer lijkt me logisch dat ze dat goed moeten regelen) op de hals. Als je nu bijv. de advertentieborden in de supermarkt bekijk hangen die barstens vol met briefjes met schaatsen in allerlei maten en soorten. Koop een paar niet te dure verstelbare schaatsen en je bent voor jaren van het "probleem" af.

Lady Grey

Lady Grey

07-01-2009 om 13:42

Valpartijen

Hier ook morgen met de hele school. Twee kinders van mij zonder schaatsen en zonder slee. Onervaren op het ijs, groep 3 n 4.

Wat is de verantwoordelijkheid hierin van de school? Ik ga door omstandigheden echt niet op ijs staan, dus ik heb ze hierin niets geleerd. Moet ik dan verwachten dat het onderwijzend personeel ze hierin begeleid? De een is een echte bangerd met zulke dingen (erfenis van mama), de ander is juist een enorme waaghals. Ik vind persoonlijk dat de school hierin een grote verantwoordelijkheid op zich neemt, meer dan bij een normale gymles.

Overigens dooit en regent het hier dus de ijsbaan zal morgen misschien niet eens open zijn.

Mens durf te leven!

"Ik vind persoonlijk dat de school hierin een grote verantwoordelijkheid op zich neemt, meer dan bij een normale gymles."
Fijn dat ze dat toch doen. Stel je voor zeg dat scholen zich daar massaal door terug zouden laten schrikken. Dan kan er echt niks meer.
Groet,
Miriam Lavell

Merla

Merla

07-01-2009 om 13:49

Mee eens

Ja idd, en kijk maar eens hoe het bij ons ging vanochtend. Geweldig toch! Er werd zoveel onderling geruild en geleend.
Zelf had ik voor jongste een paar Easy Gliders liggen die hem eigenlijk nog net te groot waren. Hij heeft schoenmaat 34 en ik had een L liggen (35 t/m 39). Gisteravond even geprobeerd en het leek nét te gaan lukken. Dus niet, ze floepten steeds uit. Na een tijdje werden me andere schaatsen aangeboden (Zandstra noren in de goede maat) om te gebruiken. En zelf heb ik die van mijn zoon toen ook weer aan iemand uitgeleend. (zoon schaatste daar trouwens zo op weg alsof hij het al jaren deed )
Met een beetje goede wil en positieve inzet is heel veel mogelijk hoor. Ik hoorde trouwens ook van deze en gene dat er ook nog heel wat verhandeld is vanochtend haha. Sommigen voor een habbekrats.
Dus idd, niet te veel mopperen en her en der om je heen vragen en vooral de briefjes in de supermarkt in de gaten houden. M.i. kun je beter de energie die je nu steekt in mopperen gebruiken om wat actief om je heen te kijken/informeren. Heb jij straks ook een paar mooie schaatsen voor je kind )))
OT ik heb een paar bijna nieuwe Easy Gliders maat 35-39 in de aanbieding. Zoon kon het zo goed op die Zandstra Noren dat hij de volgende keer die van zijn zus aanmag en zus krijgt dan weer een op zolder wachtende volgende maat. Deze Easy Gliders zijn dus over. Er is welgeteld 2 keer op geschaatst.

Merla

Merla

07-01-2009 om 13:50

Oh even aanvulling

Ik zie dat er ondertussen wat nieuwe reacties bij zijn gekomen, maar mijn 'mee eens' gold dus de reactie van Maggietel.

Sjillie

Sjillie

07-01-2009 om 13:51

Bij ons

Zijn ze een echte ijsbaan aan het maken om met de kds te schaatsen.
vind het helemaal geweldig!!

Lady Grey

Lady Grey

07-01-2009 om 13:55

Schaatsen

Ik koop geen schaatsen. En ik heb niets gehoord op school over extra schaatsen meenemen. En ik kan mijn kinderen niet leren schaatsen omdat ik het ijs niet op ga.

Ik blijf het een raar verschijnsel vinden dat iedereen ijs en schaatsen maar leuk moet vinden en direct moet roepen: wat leuk. Ik laat mijn kinderen meegaan, maar niet van harte, dat lijkt me duidelijk.

Daar is niks mee mis

Nee hoor, Lady, je hoeft het niet leuk te vinden en je kinderen mogen best met tegenzin mee. Er zijn wel meer dingen op school die niet zo leuk zijn.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.