Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kim

Kim

11-03-2020 om 11:57

Verplicht van 3 Havo naar 3 Mavo

Onze dochter zit in 3 Havo en staat er niet al te best voor. Nu heeft haar mentor als voorlopig advies 3 Mavo gezegd, terwijl wij willen dat ze gaat doubleren in 3 Havo. Hij beweert dat uit onderzoek is gebleken dat kinderen die in 3 Havo blijven zitten in kleinere kans hebben om hun diploma te halen. Daarom zetten ze in op een Mavo diploma. Voor ons voelt dit als dubbel blijven zitten, ze krijgt dan volgend jaar stof die makkelijker is dan ze nu krijgt.

Weet iemand welk onderzoek dit is en of deze bewering wel klopt? Mag er bij jullie op school gedoubleerd worden in 3 Havo?

vlinder72

vlinder72

11-03-2020 om 12:09

Bij ons mocht het wel maar mijn zoon werd toen hij er slecht voorstond in 3 havo geadviseerd om naar 4 mavo te gaan.

Dan kon hij eventueel na het halen van zijn mavo examen weer door naar de havo.

Dus niet van 3 havo naar 3 mavo maar van 3 havo naar 4 mavo.

Overigens wou mijn zoon dat absoluut niet en hij heeft de laatste week heel hard gewerkt. Flink onderhandeld over zijn cijfers en uiteindelijk ging hij net aan over naar 4 havo en daarna waren alle problemen over. Vakkenpakket en keurig door 4 en 5 havo heen gekomen.

V@@s

V@@s

11-03-2020 om 12:24

Onzin

Voor school Is het beter dat een leerling het onderwijs niet verlaat zonder diploma. Voor het kind zelf geldt dat een overgangsbewijs van 3 havo naar 4 havo dezelfde toegang geeft tot het MBO als het VMBO-t diploma.

Dan kan school beter adviseren om 3 havo over te doen en dan door te stromen naar het MBO als ze denken dat het in 4 of 5 havo weer fout gaat.

overgangsnormen

Helaas heb je als ouder of als kind niet zoveel te willen. Een school stelt elk jaar overgangsnormen vast in overleg met de MR. Hier moeten alle partijen zich aan houden. Hier staat onder andere in wat er gebeurd als je kind niet bevorderd naar het volgende leerjaar. In de laatste vergadering wordt een beslissing genomen of een leerling die niet voldoet aan de eisen die gesteld zijn mag doubleren of dat het bv van school moet of van niveau moet wisselen.
Er spelen een aantal dingen mee. Ten eerste moet de school elk jaar de afweging maken of zij verwachten dat een kind een diploma van het niveau zal behalen. De mentor heeft aangegeven dat de verwachting is, dat je dochter dit niet zal gaan halen. Dit zal hij waarschijnlijk ook kunnen onderbouwen (vaak zijn er leerlingbespreking waar dit besproken wordt). De mentor ziet kenbaar geen zwaarwegende factoren waardoor het niet lukt op school. Bv als je kind veel ziek is geweest.
Daarnaast is het derde jaar op de mavo al een examenjaar. Je dochter mist een aantal examenonderdelen. Sommige scholen bieden de mogelijkheid om een inhaalprogramma te volgen om zo de examenonderdelen van leerjaar 3 af te sluiten. Er zijn ook scholen die dit niet haalbaar achten en zij geven aan dat je kind dan in het derde leerjaar moet starten.
Ik snap wel dat ze zeggen dat je niet mag doubleren om dan een jaar later richting het MBO te gaan. Je hebt dan een overgangsbewijs naar havo 4 en je kind moet daar dan ook toegelaten worden.

Adelaide

Adelaide

11-03-2020 om 16:23

Makkelijke?

Als jouw kind havo 3 niet aankan, kun je niet zeggen dat de stof van mavo 3 te makkelijk voor haar is.

Dees

Dees

11-03-2020 om 18:57

Mavo

Denk dat overgang van 3 havo naar 4 mavo ook pas kan als er minimale cijfers zij gehaald. Wellicht zit je kind daar nog onder en vinden ze de stap naar het examenjaar mavo te groot voor je kind.

Te moeilijk of...?

Vraag is ook: kan ze het niet aan of gooit ze er met de pet naar? In het laatste geval zou ze kunnen doubleren maar dan moet wel de attitude veranderen.

Niet logisch

"Hij beweert dat uit onderzoek is gebleken dat kinderen die in 3 Havo blijven zitten in kleinere kans hebben om hun diploma te halen."
Er is vast ergens een onderzoek te vinden dat zoiets zegt, maar interessant is dat in dit verband niet. Namelijk: kinderen die naar mavo 3 worden gezet hebben een nóg kleinere kans om een havo diploma te halen.

Kijk wat er in de schoolgids staat. De school mag, in theorie, zittenblijven verbieden en aandringen op afstromen. Maar dat moet er dan wel heel expliciet in de schoolgids staan. Sterker nog: dat moet overduidelijk blijken uit de tekst van de schoolgids uit het jaar dat jullie haar aanmeldde. Die schoolgids is een soort van belofte en bevelenboek, de school zelf moet zich daar aan houden.

Voor jullie dochter is zittenblijven een betere optie. Ten eerste omdat ze de kans op doorstromen binnen havo behoudt. Ten tweede omdat ze met een overgangsbewijs naar havo 4 ook naar het mbo 3/4 kan. Het is net zoveel waard als een mavo diploma.
Afstromen naar mavo 3 kost je dochter nog eens een jaar extra.

Als mbo haar voorland moet zijn, zoals de mentor eigenlijk zegt (niet geschikt voor havo om statistische redenen), dan is zittenblijven dus toch de beste optie voor je dochter.

Als de school andere motieven heeft om je dochter toch te verwijzen naar mavo 3, dan moet men daar zonder omhaal over communiceren.
Wat de mentor nu aanvoert is logisch geredeneerd, vanuit het belang van de leerling natuurlijk, niet juist.

Ik vermoed bovendien dat de schoolgids helemaal niet duidelijk is over deze 'regel' en dat het daarmee dus geen regel is. Dan kan dochter gewoon blijven zitten.

overgangsnormen

De overgangsnormen moeten verplicht elk jaar worden vastgesteld, juist om deze discussies te voorkomen. Inspectie controleert hierop. Wat wel opvallend is, is dat de consequenties vaak onduidelijk beschreven staan; doubleren of onderwijs volgen op een lager niveau staat meestal vermeld. Dit geeft nog veel ruimte voor interpretatie. Uiteindelijk staat er altijd wel een zinnetje dat in de laatste rapportvergadering de school bepaald. Je mag dan nog een extra verzoek indienen om dit besluit te heroverwegen, maar daarna staat het besluit vast.

Ik denk dat je niet op zoek moet naar onderzoeken die onderbouwen hoe het gaat met de meeste leerlingen. Ik denk dat je vooral met je eigen kind en de school om tafel moet, wat goed is voor jouw kind. Wat maakt dat jij zegt doubleren, wat maakt dat de school zegt mavo 3? Vanaf het scherm is dat moeilijk beoordelen. Wat is de oorzaak van slechte cijfers? Was het vorig jaar ook kantje boord? is je kind ongemotiveerd? Heeft je kind al een beeld wat voor vervolgopleiding ze zou willen? Wat maakt dat mavo niet goed genoeg is? Of is overgang naar mavo 4 wel bespreekbaar voor jou? Allemaal punten om mee te nemen.

Bedenk in je gesprek dat de school vaak meer 'rechten' heeft dan dat jij hebt. Zij moeten een leerling aan een diploma helpen en als zij gegronde redenen hebben dat zij dat alleen kunnen op een lager niveau, dan houdt het op. Je zal dus in moeten zetten op goodwill. Is de school bereid je dochter een extra kans te geven. Dan is het helpend als jij er niet met een gestrekt been ingaat en je dochter laat zien dat ze gemotiveerd is.

Sabrina

Sabrina

12-03-2020 om 20:13

Belachelijk

Mijn dochter is vorig jaar van 1mavo afgestroomd naar 2kader waarvan ik niet wist dat dit zo stellig had gemogen. (er bestaat geen verbod op zittenblijven, er staat in de schoolgids alleen dat eersteklassers in principe niet blijven zitten)
Dochter wilde eigenlijk ook op de mavo blijven omdat je met kader niet na het examen naar de havo kunt.

Een diploma vmbo-tl/mavo staat gelijk aan de eerste drie leerjaren havo/vwo. Daarom zijn leerlingen met een overgangsbewijs naar 4havo/vwo toelaatbaar op mbo-4.
3mavo lijkt me dus een stap terug voor een leerling van 3havo, dan kan de leerling beter naar 4mavo gaan.

In jouw geval zit je dochter al 2,5 jaar op de havo. Waarom zou ze nu ineens naar een lager niveau moeten? Waarom ging het de afgelopen jaren wel goed en nu niet?

Kim

Kim

14-03-2020 om 10:49

puber

Wat het is: pubergedrag vrees ik. Alles belangrijker vinden dan school. Ze kan het wel (begon in een VWO brugklas en de basisschool was een eitje), maar is niet serieus genoeg, denkt dat het allemaal wel los loopt, is niet bereid hard te werken en veel tijd in schoolwerk te stoppen).

Cijfers gaan alle kanten op, van dikke zevens tot dikke onvoldoendes. Nu heeft ze dus te veel tekorten, maar dat zijn vakken buiten haar profiel.

We praten er veel over en ze belooft beterschap, maar het daadwerkelijk in de praktijk brengen blijft lastig als je alles belangrijker vindt dan school.

We gaan nog steeds voor overgang naar 4 Havo en anders willen we 3 Havo en zeker niet 3 Mavo. Hoe wil je een kind nog meer demotiveren?

Ik heb de schoolgids bekeken maar daar staat niks over overgangsnormen. Ik heb ze wel per mail ontvangen.

.

.

17-03-2020 om 21:19

Wat raar

Je dochter is begonnen op het vwo. Dan is ze al een keer naar een lager niveau gegaan, want ze zit nu op de havo. En nu wil de school haar nog een niveau omlaag zetten.

Hoe kan je dan als school beargumenteren dat nog een niveau omlaag (en blijven zitten) in het belang van kind is? Waarom zou het op de mavo nu wel goed moeten gaan?

Hier lijkt me wat anders aan de hand dan een kind dat op een te hoog niveau zit.

Donreroosje

Donreroosje

18-03-2020 om 15:17

Argumentatie

Dat is juist het probleem op veel scholen. Als iemand (meestal de mentor of afdelingsleider) heeft besloten dat een kind beter een ander niveau kan volgen, wordt er vanuit gegaan dat dit besluit niet zomaar is genomen en het dus wel goed zit.

Jammer als het je niet lukt!
Je weet zelf wel of je er met de pet naar gegooid hebt!
Heb je wel genoeg inspanningen getoond, dan voelt het oneerlijk!
Maar je moet toch anyway de toekomst in met een diploma!
Op welk niveau je ook leert in een leertraject, je moet zelf presteren en goed plannen en organiseren!
Dan lukt het je vast wel!

Hier is een oud draadje omhoog gehaald uit een heel bijzondere periode!  Wat nu het meeste opvalt is dat er nog met geen woord gerept wordt over Covid, we hadden nog geen flauw idee wat leerlingen boven het hoofd hing.
Ik ben nu nieuwsgierig hoe de dochter van Kim zich erdoorheen geslagen heeft op welk niveau dan ook. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.