Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Verrijkingsmateriaal voor dochter van 7

Onze jongste dochter van net 7 (groep 4) vindt het op school allemaal veel te makkelijk en verveelt zich daardoor. We hebben hier al een aantal gesprekken over gehad met de juffrouw, en zij zou graag extra stof willen aanbieden, maar staat een beetje met haar rug tegen de muur. De school heeft eigenlijk geen geschikt materiaal daarvoor (alleen sterk verouderd materiaal) en gaat daar waarschijnlijk ook niet in investeren. Ik heb met de juffrouw afgesproken dat ik daarom zelf op zoek zou gaan.

Vandaar dat ik nu op zoek ben naar informatie! Wie heeft er ook een kind dat op school gemakkelijk leert en behoefte heeft aan extra materiaal, en welke verrijkingsmaterialen worden er bij jullie op school aangeboden? Het moet iets zijn wat naast de gewone lesstof kan worden gedaan en het liefst zo veel mogelijk op zelfstandige basis.

Ben benieuwd naar de reacties!

groetjes,
Katuschka

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Plusklas

hebben ze dat niet op jullie school ? Elke school zal toch materiaal moeten kunnen aanbieden voor kinderen die meer nodig hebben, ik vind dit een slechte zaak. Ook voor kinderen die meer moeite hebben moet een school een programma hebben.

Je kan haar engels leren, schaken, boek verslag laten maken, onderwerpen uitdiepen (sterren en planeten oid, natuur dingen zoals vulkaan uitbarstingen of welk ander interessant onderwerp dan ook).

ishtar

ishtar

14-12-2011 om 11:09

Slechte zaak!

als school niet wil investeren in verrijkingsmateriaal zou ik heel gauw op zoek gaan naar een andere school!
Dat betekent nl dat ze het nut er niet van in zien, (jouw kind zal niet de enige zijn die zoiets nodig heeft) dan zal de motivatie om er ook echt wat mee te doen, en op een goede manier, er ook wel niet zijn.

Katuschka

Katuschka

14-12-2011 om 11:34 Topicstarter

Graag concrete tips

Onze school heef wel een taakklas voor kinderen die niet goed mee kunnen komen, maar geen plusklas voor kinderen die wat extra zouden kunnen doen. En ja, dat is een nadeel van deze school, maar op alle andere vlakken ben ik erg tevreden over deze school, en ga mijn dochter dan ook niet naar een andere school doen. De leerkrachten staan zeker open voor mijn inbreng op het gebied van verrijkingsstof en ook dat vind ik positief. Ik wil dan ook geen discussie starten hier over hoe slecht het is dat de school geen plusklas heeft, maar ik zou graag concrete aanbevelingen willen hebben. Lesmateriaal, pakketten die ik ergens kan downloaden of bestellen, waarmee ik dan naar de school kan stappen. Wie weet wat ik dan nog allemaal in gang kan zetten...

groetjes,
Katuschka

Meyke

Meyke

14-12-2011 om 11:46

Concreet gratis

Taal

Slimme taal van het SLO: http://www.slo.nl/primair/publicaties/slimmetaal/ (gr. 3 t/m 8)

Rekenen

Kangoeroe: http://w4kangoeroe.nl/kangoeroe/ (gr. 5 t/m 8)

Alle vakken

Lesmateriaal voor hoogbegaafden: http://www.lesmateriaalvoorhoogbegaafden.com/downloads.html

Wereldoriëntatie

Webkwesties: http://www.webkwestie.nl/bao_digitheek/b-start.htm (gr. 3 t/m 8)
Piekerpaden: http://webje.yurls.net/nl/page/637036 (gr. 7/8)

Fransien

Fransien

14-12-2011 om 11:46

Concrete tips

Voor rekenen gebruikt onze plusklas rekentijgers. Voor taal is er alleen ad-hoc materiaal (groep 4 maakt hier werkstukjes) maar kun je ook aan de werkboeken van Kinheim denken (hoofdmenu, tabje hoogbegaafd, dan kom je er wel). Slimme taal is te downloaden en is gratis.

Annet

Annet

14-12-2011 om 11:49

Hier worden veel tips uitgewisseld

http://www.hb-kind-forum.nl/viewtopic.php?f=30&t=4055&sid=88c718342d7a51049cf18d1faf434ce5

En hierbij nog een pdf bestand met lijsten van materialen. http://members.home.nl/stoffele/materialen.pdf

Ik zou vooral letten op het zelfstandig door kunnen werken van materiaal, gezien de beperkte ervaring die school heeft.
Veel plusmateriaal vraagt bij de start om instructie.

Sahara

Sahara

14-12-2011 om 11:49

Levelwerk

Bij ons op school gebruiken ze levelwerk. In elke klas staat een zo'n kist met verrijkingsmateriaal. Voor mijn zoon grijpen ze hier af en toe iets uit. Er zitten spelletjes in maar ook pluswerk.

Vorig jaar hebben ze dit voor iedere leergang gekocht. Daarvoor moesten ze ook volstaan met wat extra werk maar volgens mij bevalt het levelwerk wel heel goed.

Misschien kan je iets regelen voor je dochter. Als de school eenmaal zo'n kist heeft voor de groep van je dochter dan kunnen ze het steeds opnieuw gebruiken. En pas het jaar daarop moeten ze weer een nieuwe kist kopen.

Katuschka

Katuschka

14-12-2011 om 13:14 Topicstarter

Bedankt!

Veel tips zie ik, heel fijn! Bedankt allemaal!
Ik zal ze een rustig allemaal gaan bekijken en uitzoeken wat het meest geschikt zou zijn voor de situatie op onze school.

En misschien kan ik inderdaad wel iets structureels bijdragen op die manier. Onze dochter is vast niet de enige die wat extra's kan gebruiken...

groetjes,
Katuschka

Acadin

www.acadin.nl

dit gebruikt mijn dochter op school. heel veel informatie, kinderen kunnen een onderwerp kiezen en daar dan een taak van maken. Er zijn verschillende niveaus en er is een begeleider vanuit school verbonden aan de site die de taken nakijkt, helpt etc.

Vic

Vic

14-12-2011 om 20:14

Hebben ze niets?

Dat vind ik toch wel apart hoor, al zal ik er geen discussie over beginnen Volgens mij hebben standaard methoden ook allemaal een plusboekje, zoals Kien Rekenen of de zonnetjeslijn van Veilig Leren lezen. Bij ons op school hebben ze voor de bovenbouw Pittige Plus Torens, dat zijn een soort projectmatige opdrachten waarin allerlei 'vakken' aan de orde komen. Volgens mij bestaan ze ook voor de onderbouw. Dit moet wel in groepjes, met twee of meer kinderen, gedaan worden.

kayley

kayley

15-12-2011 om 13:17

Hier spaans

Mijn dochter (groep 5) zit in de plusklas en krijgt daarnaast als enige Spaans. vind ze helemaal geweldig

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Blijf het gek vinden

ik weet dat je er niet op zit te wachten maar is het niet gewoon standaard dat elke school een aanbod heeft voor tragere en snellere kinderen ?

Ik bedoel, zo'n schoolinspectie is toch om de zoveel jaar en als ze telkens een onvoldoende scoren op maatwerk aanbod dan is er iets raars gaande. Vreemd. Is er een intern begeleider, wat zegt directie ?

misschien heb je wel te maken met een leerkracht die geen weet heeft van een en ander ?? (dat bestaat namelijk is mijn ervaring, vooral invallers zijn niet altijd geweldig ingelicht of gemotiveerd iets uit te zoeken).

nou igg is het meer dan goed als je de boel wat aanjaagt.

Bolleboos

Hier op school gelukkig wel afgestemd op niveau van de kinderen door middel van estafette taal en rekenen (in groep 4). Ieder kind werkt al dan niet zelfstandig en krijgt extra hulp of juist verrijking. Wij kregen als tipvanuit school Bolleboos boekjes voor het lezen. (gewoon in de bieb) Deze sluiten aan bij de belevingswereld van een 7 jarige, maar zijn qua teks en opbouw al moeilijker. Daarnaast maken we thuis gebruik van Ambrasoft, die kun je instellen op moeilijkheidsniveau t/m groep 8. Nu mijn dochter op school uitgedaagd wordt op haar niveau, vraagt ze hier thuis niet meer om.

Chippie

Chippie

16-12-2011 om 22:15

Manda, gabbertje en levelwerk

Dat Levelwerk van Sahara is een aanrader. Allemaal werk waar kinderen echt zelfstandig mee aan de slag kunnen. En als je even googlet dan kom je op sites waar je 1 exemplaar van iets kunt bestellen. Voor onze zoon moet het wel een niveautje hoger dan wat bij zijn groep hoort, maar dat is geen probleem. Rekentijgers is bv echt pittig!

Manda, Gabeertje: het gewone pluswerk (zoals dat bij de gewone methode hoort zoals Zonnetje, plusschriften, Estafette, Bolleboosboekjes) is voor HB kinderen echt niet voldoende! Ook bv het veelgebruikte Kien - voor de snelle rekenaars - is niet voldoende; de moeilijkste sommen uit Kien zitten weer in Somplex, dat komt in de buurt.

Katuschka; ik vind het wel heel vreemd dat school wil dat jij dingen uit gaat zoeken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.