Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Verschil "cijfers" en citoscore.

Is het "normaal" dat er een verschil lijkt tussen de rapport cijfers en de citoscore?

Zoon, groep 5,heeft op zn rapport bij het vak rekenen een RuimVoldoende voor cijferen, automatiseren, tafels en een goed voor inzicht. Voor de methodetoetsen een 7.
Citoscore A.

Voor taal, dat bestaat uit veel meer onderdelen, scoort ie Goed , ruim voldoende en voldoende, en heeft voor de methodetoetsen een 8+ , voor spelling algemeen een 7 en voor methodetoetsspelling een 8.
Zijn citoscore is echter een C.
De uitleg van een C bij citoscore wordt in de uitleg in de rapportmap omschreven als "de leerling scoort net voldoende".

Ik vind cijfers als 7 en 8, en de beoordelingen voldoende,ruimvoldoende en goed meer dan "net voldoende"

Is er nu dan zoveel verschil in moeilijkheid tussen een Citotoets en de methode toetsen op school??

Ik ga uiteraard kritische vragen stellen tijdens het 10 minutengesprek morgenavond,maar ik verbaasde me er zo over toen ik het rapport kreeg, dat ik dat toch ook hier eens wilde "toetsen"....

Kwala

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

01-04-2012 om 19:42

Welke cito bedoel je met taal

Taal heeft drie varianten namelijk begrijpend lezen, spelling en woordenschat.
Ik zou dus eerst doorvragen naar de verschillende scores.

Verschillen tussen methode, rapport en cito kunnen om meerdere redenen voorkomen:
- leerkracht geeft op rapport geen cijfer op basis van toetsen maar op basis van eigen indruk en/of op verwachtingen van kind.
- kind kan methodetoetsen prima doen maar de cito is moeilijker omdat de vragen meer door elkaar staan en soms onderdelen getoetst worden die nog niet behandeld zijn.
- kind doet cito beter omdat de methode minder aansluit bij kind. Een goede cito betekent dat een kind bepaalde stof onder de knie heeft. Dit kun je niet omdraaien.

Vragen

Ik vind de uitslag bij rekenen niet heel erg verschillen van het rapport. Een A is geen 10. Methode-beoordelingen verschillen altijd wel iets. Je zoon zit globaal in de A-B range (ligt er maar net aan waar in de Cito-toets de nadruk ligt).
Met taal vind ik het verschil groter, hoewel ik dit "De uitleg van een C bij citoscore wordt in de uitleg in de rapportmap omschreven als "de leerling scoort net voldoende"." een beetje een vreemde uitleg vindt.
C hoort tot het percentiel dat geacht wordt 1F te halen aan het einde van het bo en dat is voldoende, grof gezegd tussen een 5,5 en een 6,5 in.
Wat ik mis in het rapportcijfer is begrijpend lezen. Gaat daar die Cito-toets over?
Cito-toetsen toetsen niet per se hetzelfde als methode-toetsen.
Groet,
Miriam Lavell

kwala

kwala

01-04-2012 om 22:00 Topicstarter

Vragen...

HEt is niet zo dat het helemaal niet aansluit bij mn verwachting. Dat hij voor zn rekenvaardigheden boven het gemiddelde van zn jaargenoten ligt, had ik verwacht.

Dat hij daar volgens de CITO voor wat betreft taal niet aan voldoet verbaast me ook op zich niet heel erg, maar....wat ik dus vreemd vind, dat de school aangeeft dat een C score CITO betekend dat het net aan voldoende is, dus zoals Miriam aangeeft tussen dn 5.5 en 6.5 (wat mijn VO pubers overigens zwaar voldoende vinden..maar dat terzijde) en dat zn cijfers op zn rapport wat mij betreft dan toch voldoende of ruimvoldoende zouden mogen heten.
Ik begin dan niet zo zeer te twijfelen aan mn kind, als wel aan de lesmethode op school, die dan blijkbaar niet aansluit bij de CITO methode.

Morgenavond zal de ik de juffen eens uithoren.

KWala

Hanne.

Hanne.

02-04-2012 om 00:15

Hier ook grote verschillen

Hier zitten soms ook grote verschillen tussen de methodegebonden toetsen en de cito toetsen.

vorig jaar woordenschat: Methodetoets 100%, cito een C. Conclusie: hij pikt de woorden die ze in de klas behandeld hebben snel op, maar ten opzichte van het Nederlandse gemiddelde is het geen bijzonder kind ten aanzien van de woordenschat.

KGO

KGO

02-04-2012 om 11:08

Wat ik hieraan niet snap

Hallo,
Bij ons op school wordt altijd gezegd dat de methodetoetsen laten zien wat het kind op dat moment heeft opgestoken van de methode. En dat de cito meer kijkt wat er beklijft is.
Dat argument vind ik raar, immers als je kind goed blijft scoren op de methodetoetsen bijv. van rekenen jaar in jaar uit (bijv. 9-ens scoren) dan zou dat toch ook betekenen dat stof uit de jaren ervoor die je nodig hebt om op zo'n niveau te presteren bij de methode nog paraat moet hebben.
Zou het dan niet zo zijn dat het vooral aan de manier van vragen ligt van de cito dat er een discrepantie bestaat? Immers de cito vraagt alles contextgebonden, verbaal ipv de methode waar gewoon vaak pure sommen worden gevraagd (daar ga ik even vanuit, ik zie die methodegebonden toetsen nooit want die mag je nooit inzien).

Karin

Het geheim van de juf

Karin, Cito stelt de vragen vast aan de hand van dat wat er zoal wordt behandeld in alle methodes. En daar zitten verschillen tussen. Zo behandelen sommige methodes bepaalde onderwerpen later dan andere. Vragen over dat onderwerp kunnen wel in de Cito-toets zitten.
Bovendien is er ook een verschil in het onderhouden van kennis: sommige methodes zijn daar consistenter in dan andere.
En dan ook nog: sommige leerkrachten besteden zelf onvoldoende aandacht aan onderwerpen uit de methode. Dat laat zich niet altijd direct zien in een methode-toets. De leerkracht weet wat er getoetst wordt in die toets en weet dus ook welk deelonderwerp kan blijven liggen zonder dat dat zichtbaar wordt.
Bij structurele verschillen tussen uitslagen van de methode-toets en de Cito-toets (de meeste kinderen scoren lager of hoger), wijst dat op een verschil tussen de gebruikte methode en andere methodes (dat wat Cito meet), of op een verschil tussen de aandacht die de leerkracht aan onderwerpen besteed en het belang ervan in de Cito-toets.
Bij individuele verschillen kan het inderdaad aan de vraagstelling liggen. Hoewel een leerkracht dat zou moeten signaleren en die leerling aanwijzingen zou moeten geven over hoe dat nu moet, toetsen maken.
In het OO magazine een leuk stuk daarover. http://www.ouders.nl/cbas2012-06.htm
Citaat:"Ik praat met mijn zoon. Nu komt 't erop aan of ik begrijpend kan luisteren. Hij wordt wat boos, omdat hij niet begrijpt dat hij een toets niet goed gemaakt zou hebben. De juf heeft niets tegen hem gezegd. Hij is altijd een van de eersten met inleveren en dan krijgt hij een opgestoken duim van de juf.

Mijn man gaat op gesprek bij de juf. Nu is het zaak dat hij begrijpelijk uitlegt. Ze is verbaasd dat wij die D met onze zoon hebben besproken. "Maar hij moet toch weten dat het niet goed is gegaan, zodat hij de kans krijgt om zich te verbeteren?"
Er zijn heel veel juffen die die toetsen afnemen als een soort schaduwsysteem en de uitslag voor de kinderen geheim houden. Die kinderen kunnen zich dus ook niet verbeteren.
Groet,
Miriam Lavell

Klopt

Je hebt gelijk. Een methode gebonden toets sluit aan bij de lessen uit de methode qua vraagstelling en is herkenbaar, Cito doet dat niet. Sommige scholen kiezen daarom voor een methode die de zelfde manier van vraagstelling heeft als Cito en dus beter voorbereid op cito

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

KGO

KGO

02-04-2012 om 14:22

Wennen aan de vraagstelling

Laatst kreeg ik te horen op het 10 minuten gesprek dat zoonlief een D had gescoord op woordbegrip. Dat vonden de juffen ook wat raar, immers als er een een goede woordbegrip in de klas heeft dan is hij het...
Omdat zoonlief een rugzakje (ASS) heeft en dus regelmatig begeleiding van de RT-er heb ik ze voorgesteld om de RT-er maar eens met hem zo'n toets door te nemen zodat hij leert in te zien hoe hij tegen die vragen moet aankijken.

Karin

Evanlyn

Evanlyn

03-04-2012 om 22:56

Toets niet doen

Mijn dochter maakte zo'n CITO gewoon niet af als ze geen zin had. Niemand vertelde haar dat zo'n ding vanaf groep 6 heel belangrijk is. Eigenlijk al eerder, want de mening die ze over je hebben wordt niet snel bijgesteld. En ik wist niet eens wanneer er CITO's waren of dat ze die niet afmaakte. Er wordt ontzettend geheimzinnig over gedaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.