Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Emmy Janson

Emmy Janson

09-02-2010 om 19:30

Verschillen havo en vwo (atheneum)

Ik weet dat het VWO 6 jaar duurt, Havo 5 jaar. En VWO is moeilijker. Maar wat zijn nou écht de verschillen? Krijgen ze op het VWO meer stof te verwerken, uitgebreider dan op Havo? Of is het andere stof? Hoe zit het met het verschil in huiswerk? (kost het bijv. veel meer/minder tijd, of wordt er misschien een andere manier van studeren verwacht?)En zou je bijv. een type leerling aan kunnen geven als 'een typische havo-leerling'of juist een 'typische VWO-leerling'? Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Punten

Even cynisch; het verschil tussen HAVO en VWO is het aantal punten dat je in de brugklas weet te scoren. Zijn dit er te weinig, ongeacht de omstandigheden, dan wordt het HAVO of VMBO. Inzicht of niet.
J.

Cindy

Cindy

10-02-2010 om 08:05

Verschillen

Een vwo-leerling is gemiddeld meer geinteresseerd in kennis, in weten, in begrijpen. Een havo-leerling wil meer weten wat hij moet leren voor de toets. Een vwo-vraag is veel meer op inzicht, kun je op een andere situatie toepassen wat je hebt geleerd en ook verschillende onderdelen van een vak met elkaar in verband brengen. Een havo-vraag is vaak wat meer letterlijk. Een vwo-er maakt vaak wat meer uit zichzelf het huiswerk, een havo-er maakt zich er vaak wat makkelijker vanaf. Een vwo opleiding is bedoeld om op te leiden in de richting van de universiteit, meer onderzoekend. Een havo meer in de richting van een hbo, wat praktischer van aard.
Let wel: dit geldt natuurlijk niet voor elke leerling! Sommige havo-leerlingen kunnen smullen van kennis en er zijn ook echt een hoop vwo-leerlingen die het liefst zo min mogelijk doen.

Kan me nog herinneren

Vanuit HAVO 4 dat wij met de VWO klas proefwerken uitwisselden. De proefwerken bio, natuur-en scheikunde waren precies hetzelfde namelijk. Achteraf gezien een beetje raar inderdaad.

ans

ans

10-02-2010 om 21:21

Zelfstandiger

Quote: "Let wel: dit geldt natuurlijk niet voor elke leerling! Sommige havo-leerlingen kunnen smullen van kennis en er zijn ook echt een hoop vwo-leerlingen die het liefst zo min mogelijk doen." Haha, dit laatste is zéker op mijn dochter van toepassing(3 Vwo).

Ik weet het ook niet zo goed maar het is in de eerder postings wel al een beetje uitgelegd, over inzicht ed.
Het verschil in stof begint nu, in de 3e groter te worden. Kon ze de eerste jaren nog met een Havo-gaande vriendin samen huiswerk maken, nu krijgen ze steeds meer extraatjes die op het Havo niet behandeld worden. Ik heb het idee dat de Vwo ook veel zelfstandiger moeten werken. Vraag me wel eens af of ze nog wel echt les krijgen als ik hoor wat ze in de uren op school doen, toch veelal zelfstudie. Bij vriendin is dat wat minder aan de orde, krijgt veel meer uitleg dus naar mijn idee meer echt les.

Bij de havo

wordtde stof 2x uitgelegd wellicht op speciaal verzoek 3sx. Bij het VWO moeten leerlingen gewoon goed opletten en krijgen ze 1x de stof aangeboden en op speciaal verzoek met 1x extra uitleg.

Dat is wat de docent mij afgelopen woensdag vertelde bij de open dag van het VO.

Tops

Tja, ik vertaal wat de directeur zei.

3 jaar brugperiode

De HAVO-VWO school waar ik vroeger (1982-1989) op heb gezeten had een 3-jarige brugperiode. Alle leerlingen kregen dus de eerste 3 jaar dezelfde stof. Daarna werd pas de onderverdeling HAVO of VWO gemaakt. Bij VWO wordt dieper op de stof ingegaan en is vooral inzicht belangrijk. Bij HAVO is het onderwijs m.i. meer op kennis / praktijk gericht.

Tirza G.

Tirza G.

14-02-2010 om 12:23

Lang geleden

Ging mijn toenmalige school op reis naar de Provence, met 4 havo en 4 vwo. De begeleidend docent zei toen: dan zie je het verschil. De VWO-ers gaan bij elkaar zitten en overleggen over taakverdeling en budget, de havisten gaan tentjes opzetten, koffie zetten en kijken waar de bakker zit.
Ik heb 2 VWO-ers (1 is er net vanaf) en wat vooral in de bovenbouw opvalt, is dat het uit henzelf moet komen. Je krijgt dan de vakken waar je voor hebt gekozen en dús heb je het volgende hoofdstuk alvast doorgelezen. Er wordt niet veel uitgelegd, je bereidt je thuis voor en in de les vraag je wat je niet begreep.

Tirza

Mij is als voorbeeld

mij is bij de voorlichting genoemd het volgende voorbeeld een vmbo kan als vraag krijgen wanneer was de WOII, een havo kan krijgen; en welke landen deden mee? En VWO krijgt de vraag op inzicht gebied: welke oorzaken kun je aanwijzen voor de WOII en wat zijn de gevolgen/invloeden, op verschillende gebieden (bv economie, welvaart, geloofsbeleving etc) voor betrokken landen geweest?
Kortom":Meer kennis, meer inzicht hebben en verbanden kunnen leggen en op meerdre gebieden kunnen toepassen. De stof gaat sneller, meer zelfstandigheid verwacht, grotere open leerhouding(nieuwsgieriger zeg maar). Meer stof tegelijk kunnen onthouden voor 1 toets.
Kinderen worden meer gewezen op hun eigen verantwoordelijkheid, houding in de klas, inzet,samenwerking....
Mijn dochter doet VWO, ik en man hebben Havo gedaan, en deze punten bij de voorlichting herkennen wij wel, nu onze dochter dus vwo doet.

Jujube

Jujube

15-02-2010 om 16:45

Verschillen

Op de Havo zie ik o.h.a. 2 soorten leerlingen: leerlingen die er hard voor moeten werken en het vooral op 'leerwerk' halen, en leerlingen die nauwelijk wat hoeven te doen omdat ze veel inzicht hebben (en dus qua intelligentie VWO zouden kunnen doen, maar niet qua instelling/karakter/persoonlijkheid). Mijn zoon (Havo-5) is van het 2e soort; weinig leren, maar veel inzicht. Geeft niks, hij komt er wel
Oudste dochter zit in 2 gym en combineert inzicht met leren. Vandaar dat zij 't daar uitstekend doet.
Groet,
Jujube

Fraz

Fraz

15-02-2010 om 17:19

Precies jujube

dat zei ik vroeger altijd al. Havo leerlingen zijn of ijverige mavo leerlingen of luie VWO leerlingen. Ik was het laatste eigenlijk.

Emmy Janson

Emmy Janson

15-02-2010 om 20:10

Fijn

Fijn, zo veel reacties al! Is het nu zo dat het verschil tussen VMBO-t en Havo ongeveer vergelijkbaar is met het verschil tussen Havo en VWO, of toch niet?

Bastet

Bastet

16-02-2010 om 18:35

Emmy

Mijn oudste zoon doet havo,mijn jongste zoon VMBO-T,op dezelfde school.Ik merk dat de stof practischer is,en zeker de opdrachten die ze moeten maken.Er wordt minder inzicht gevraagd dan op de havo.
groetjes,bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.