ayla
15-12-2011 om 10:24
Versnelde leerlingen stranden op het vo
Gisteravond hadden we ouderavond van de plusgroepouders, thema was vervolgonderwijs. De lokale TTO/begaafdheidsprofielschool was aanwezig met een leuke lezing, klonk allemaal heel mooi natuurlijk. Toen vroeg ik echter naar hun ervaring met jonge leerlingen en zei beweerden toen dat de meeste versnelde leerlingen ergens op het VO stranden. Er waren maar weinig jongere leerlingen die zonder kleerscheuren het VO afmaakten. Puberbrein, discrepanties met andere leerlingen, etc er waren voldoende plausibele redenen om dit te verklaren, er zou zelfs onderzoek naar gedaan zijn. Wie kan mij hier meer over vertellen? Klopt het inderdaad dat versnelde leerlingen op het VO stranden? En over welk onderzoek heeft men het.

skik
15-12-2011 om 10:45
Onderzoek
http://home.wxs.nl/~heuve533/artikelen/CBO.brochure%20versnellen.pdf
Ik heb het alleen heel even vluchtig gescand, maar het lijkt erop dat dit onderzoek tegenspreekt wat jou verteld is.
skik

dirksmama
15-12-2011 om 11:41
Dat ligt dan aan de school
Als versnelde kinderen stranden, dan ligt dat aan de school, die blijkbaar geen klimaat kan creeëren waarin ook jongere slimmerikken zich veilig voelen.
In zo'n geval zou ik flinke twijfels hebben over de school.

wil40
15-12-2011 om 14:58
"dat ligt aan school"?
Dat is makkelijk: "dat ligt aan de school".Bij de praktijkgevallen die ik ken is dat nooit aan de orde geweest. Wel kinderen die niet weten wat leren is omdat dat nooit nodig is geweest op de basisschool. Die verbaasd zijn dat ze een zesje halen voor Nederlands en geen idee hebben hoeveel je soms moet doen voor een 7 of 8. Ze hadden op de basisschool toch alleen maar A tjes?
Dan komt het brave basisschoolkind ook nog in de pubertijd en moet de inzet op school echt gestimuleerd worden. Zelfs het versnelde, zeer slimme basisschoolkind gooit op het VO wel eens de handdoek in de ring. Bij sommige helpen er geen mentorgesprekken en motivatiepreken van thuis aan om dat papiertje op Gym/VWO eruit te slepen.
Dat ligt een beetje aan school, een beetje aan de ouders maar toch hoofdzakelijk aan het kind zelf, lijkt mij.
Sommige kinderen zijn niet te coachen.
Hoe het precies zit met de gemiddelde leeftijd bij het behalen van een Gym/VWO diploma weet ik niet. Hoeveel zijn dat er op 16 jarige leeftijd met diploma?

Elisa Gemani
15-12-2011 om 15:08
Jong op vo
Dat klopt niet. Ik heb in een reactie op een andere draad van je al eerder een link gegeven naar een artikel over versnelde kinderen op het VO waaruit nog eens bleek dat een klas overslaan geen probleem hoeft te zijn op het VO: http://www.ru.nl/wetenschapsagenda/archief-thema/thema/vm/opvoeding-kinderen/@747895/klas_overslaan_geen/
Nog een link: http://www.pharosnl.nl/?hoogbegaafd-jonger-naar-v-o
Daarnaast kan je in het boek van Tygo de Vries: "Ik ben negen en een brugsmurf" lezen hoe een jong, versneld kind het prima redt op het VO.
En mijn zoon doet het uitstekend op het VO, net als vele klasgenoten en kinderen die nu in 2 VWO zitten. Het staat of valt met de motivatie van het betreffende kind, een positieve houding van ouders en leraren en adequate begeleiding zowel op school als thuis.

Elisa Gemani
15-12-2011 om 15:11
Ook
Er zijn ook nog heel veel voorbeelden van andere versnelde kinderen die jong hun diploma hebben gehaald; incidenteel komt er een in het nieuws maar er zijn er natuurlijk veel meer. Zie het forum van HIQ en de voorbeelden in het tijdschrift van Talent. Deze maand stond er een gezin in waar beide kinderen versneld waren en op het VWO zitten; een van 12 in 3VWO en een van 13 in 4VWO en die doen het uitstekend.

Elisa Gemani
15-12-2011 om 16:23
Uiteraard zegt eea niets over het wel of niet stranden op het VO maar een goed begin is wel het halve werk Verder zou je ter vergelijking natuurlijk ook de vergelijking moeten maken tov niet-versnelde leerlingen op het VO.
En ja, ik ben het roerend met je eens dat men moet ophouden met zo krampachtig sceptisch en terughoudend te denken over versnellen. Als het op dat moment de beste oplossing is, gewoon ervoor gaan.
Voor mijn zoon heeft het uitstekend uitgepakt en had het niet anders kunnen gaan. Eindelijk voelt hij zich op z'n plek, uitgedaagd en begrepen. En daar gaat het om. Hoe het allemaal verder loopt, zien we wel.

dirksmama
15-12-2011 om 16:47
Maar wil
'Niet leren leren'...en waar hadden ze dat dan ook al weer moeten leren?

koffiekwast
15-12-2011 om 17:10
Voor zover ik het hier kan zien
hebben alle versnelde leerlingen die met mijn versnelde dochter instroomden in de eerste klas, inmiddels zonder kleerscheuren de 4e klas bereikt. In de groep "versnellers" geen enkele zittenblijver dus tot nu toe en 4e klassen met vrij veel 14 of net 15 jarigen. Onze gastdochter uit Indonesie is met 16 een van de oudsten in deze jaarlaag.
Ik denk overigens dat het hier op school helpt dat er niemand let op de leeftijd van de leerlingen in de klas - ik denk dat de meeste leraren en leerlingen er helemaal niet bij stil staan dat een deel van de groep relatief jong is. Was voor dochter een verademing - vooral op de lagere school in ons dorp werd er enorm nadruk op gelegd dat zij de vreemde eend in de bijt was. Op het VO is lang niet de jongste.

Elisa Gemani
15-12-2011 om 17:36
Hmm, in zoon zijn klas zitten toch wel zo'n vijf kinderen die veel meer moeite hebben met de overgang naar het VO waaronder ook een jonge, versnelde leerling. Volgens de mentor betekent dit natuurlijk niet dat zij het niet redden; waarschijnlijk hebben deze kinderen gewoon wat meer tijd en/of begeleiding nodig maar een goed begin scheelt wel.
Zo tegen de Kerstvakantie krijg je een aardig beeld van hoe en wat.

Elisa Gemani
15-12-2011 om 19:31
Ik begrijp wel wat je bedoelt. Een en ander heeft zeker te maken met de lastige leeftijd van pubers op een gegeven moment. Het zal best zo zijn dat er dan problemen kunnen ontstaan in de omgang met medeleerlingen/klasgenoten vanwege het leeftijdsverschil en/of het verschil in interesses.
Ik hou wat dat betreft absoluut een vinger aan de pols en ik ben gewaarschuwd. Maar ik hoop eigenlijk dat zoon al eindexamen zal hebben gedaan als eea een rol gaat spelen
Ikzelf ben ook hb; nooit versneld maar ik had nooit enige aansluiting bij mijn leeftijdsgenoten/klasgenoten. Toen iedereen met makeup en jongens bezig was zat ik liever met mijn neus in de boeken of met mijn vader naar oude jazzplaten te luisteren School was verschrikkelijk op het leren na. Pas op de universiteit bloeide ik op.
Er zijn gewoonweg geen garanties. Versneld of niet, hb of niet; het kan vriezen of het kan dooien. Dat kan aan het kind zelf liggen, aan de omgeving (ouders) en/of aan school. Ik denk wel dat je er als ouder een heleboel aan kan meehelpen door positieve feedback te geven en je kind zoveel mogelijk als nodig is te helpen en te begeleiden. En vooral je kind niet te beschouwen en te behandelen als (te) jong, bijzonder, uniek, vreemde eend in de bijt of superbegaafd. Mijn zoon is gewoon een brugpieper en een beginnende puber.

wil40
15-12-2011 om 21:19
Dirksmama
"Leren leren", dat leer je op school, met hulp van je ouders en het kind moet gemotiveerd zijn.
Zeggen dat alles aan school ligt als een kind het niet goed doet op VO, vroegtijdig afhaakt, vind ik te makkelijk.

dirksmama
15-12-2011 om 22:14
Te makkelijk
Zeggen dat alle versnelde leerlingen stranden is ook gemakkelijk.
En vooral als een SCHOOL zoiets beweert zou ik zelf vraagtekens zetten bij die school.

Henriette123
15-12-2011 om 22:25
Kan ook probleemloos
Onze versnelde zoon heeft in zes jaar zijn vwo diploma gehaald; evenals drie vrienden en een vriendin. Een van zijn vrienden is zelfs twee keer versneld. Van een andere vriend, is zijn zus ook twee keer versneld, waarvan een keer op het vwo; ook zonder problemen. Zoon studeert nu, en ook dat gaat als een trein. Naast zijn studie is hij penningmeester van een studievereniging, hoewel hij jonger is dan veel leden.Wel zette zijn middelbare school alle versnelde kinderen in dezelfde gymnasium klas.De reden om hen bij elkaar te plaatsen was het later dan klasgenoten puberen ed. Uit zijn jaar is geen enkel jong kind een keer blijven zitten. Wel is het zo dat hij op de middelbare school juist de versnelde kinderen als vrienden had. Op de een of andere manier klikte dat toch beter.

wil40
15-12-2011 om 22:34
Dirksmama
De school gaf als antwoord op de vraag van Ayla dat de "meeste versnelde kinderen" strandden op het VO, niet alle.
Dan blijft mijn mening, dat àls deze bewering waar is, je daarvan niet alleen de schuld aan school kunt geven.
Ayla kan ook informatie opzoeken op de site van de onderwijsinspectie over de desbetreffende school. Hoe is de begeleiding op school, maken kinderen op het verwachtte niveau de school af? Ze kreeg in ieder geval wel een eerlijk antwoord, dat is ook veel waard.

Tirza G.
15-12-2011 om 22:50
Cijfers
We blijven hier hangen in gevoelens, anecdotisch bewijs en enkelingen. Ik zou de cijfers wel gewoon eens willen zien. Ik ken alle gevallen. Van afstromers tot aan successen, van struikelen tot aan glorie.
Tirza

Elisa Gemani
16-12-2011 om 13:31
Ayla
Ik vind het trouwens nogal vreemd dat juist een TTO/begaafdheidsprofielschool beweert dat de meeste versnelde leerlingen ergens op het VO stranden.
Onderzoek (zie het proefschrift waar ik al eerder naar verwees) wijst namelijk uit dat dit niet zo is/hoeft te zijn.
Vraag anders bij die school naar het onderzoek waar zij die boude uitspraak op baseren. En naar hun eigen ervaringen.
Persoonlijk zou ik erg huiverig zijn om mijn kind naar een school te laten gaan die zich dan wel profileert als school met "begaafdenonderwijs" maar die jonge, versnelde leerlingen al bij voorbaat afserveren.
De school van zoon (Gymnasium+ voor breed-getalenteerde leerlingen) stelt het gelukkig niet zo zwart-wit. Op de voorlichtingsbijeenkomsten vertelde men wel dat jonge, versnelde leerlingen een extra uitdaging vormen en zeker in het begin vaak extra hulp en begeleiding nodig hebben maar dat hun ervaring is dat de meesten van hun net zoveel kansen en mogelijkheden hebben als niet-versnelde, oudere leerlingen om hun schoolcarriere goed te doorlopen en met een diploma te beeindigen. Dat is ook hun uitgangspunt en hun streven.
Dat klinkt toch heel wat positiever en realistischer.

ayla
16-12-2011 om 14:18
Reactie
Tja, ik vond het hoe nou voorzichtig te zeggen, ook een vage uitspraak. Dat je geen voorstander bent van versnellen kan ik begrijpen, dat jonge leerlingen een extra uitdaging vormen kan ik ook begrijpen maar om nou te stellen dat een groot deel het niet zonder doubleren redt. Ze baseerden het trouwens op het onderzoek van Lianne van Hoogeveen van het CBO. Ik vraag me af of je juist die zienswijze het probleem is, je kijkt dan toch door een gekleurde bril naar die kinderen en verwacht ergens dat ze het niet gaan redden. Jammer, die school was toch wel een beetje waar we ons op richten voor over een paar jaar.
maar zoals we hier zeggen, er gaat nog heel wat water de maas af voordat het zover is...
ik moet wel eens die proefschriften goed lezen, dan kan ik terzijner tijd ze daar mee om hun oren slaan

skik
16-12-2011 om 14:28
Huh?
Dan is die uitspraak van die man gebaseerd op het onderzoek wat ik hierboven gegeven heb. Dat heb ik nu doorgelezen en daaruit maak ik op er geen noemenswaardige verschillen zijn tussen versnelde en niet-versnelde kinderen als het gaat om welbevinden, zelfbeeld en funktioneren. Alleen docenten menen problemen te zien. Het probleem ligt dus wat mij betreft bij de perceptie van de docenten/school.
skik

Elisa Gemani
16-12-2011 om 15:23
Proefschrift
Dat proefschrift van Lianne van Hoogeveen had ik al gelinkt en uit haar proefschrift komt nou juist naar voren dat versnellen GEEN probleem hoeft te geven op het VO.
Eea is dus behoorlijk uit zijn verband gerukt danwel verkeerd geinterpreteerd.

Elisa Gemani
16-12-2011 om 15:31
Aanvulling
Lianne Hoogeveen stelt dat alleen de brugklas een "gevarenzone" kan zijn voor jonge, versnelde leerlingen maar dat dit vooral lijkt te komen door een negatieve, bevooroordeelde houding van docenten. Verder blijkt dat met name versnelde jongens in de bovenbouw van het VWO zich in het algemeen goed voelen in de groep en meer zelfvertrouwen hebben dan in de eerste twee jaar van het VWO. En de conclusie is dat er bij versnelde leerlingen niet meer of minder sprake is van mogelijke problemen in het VO.

tsjor
18-12-2011 om 12:16
Nu al?
'ik moet wel eens die proefschriften goed lezen, dan kan ik terzijner tijd ze daar mee om hun oren slaan'. Nu al ben je hiermee bezig? Je kinderen zitten nog niet op het voorgezet onderwijs, ze zijn nog niet uitgevallen, maar je bent nu al de wapens aan het verzamelen waarom het aan de school ligt dat ze straks uit gaan vallen.
Tsjor

elissa
18-12-2011 om 18:15
Slimme kinderen of versnelde kinderen?
Volgens mij lopen er twee discussies door elkaar: hoe doen versnelde kinderen het in het voortgezet onderwijs, en hoe doen slimme kinderen het in het voortgezet onderwijs?
De hele discussie over het 'niet leren leren' is reëel. Maar dan hebben we het over alle slimme kinderen, versneld of niet. Veel kinderen die nooit hebben leren leren, stoten hun neus in het voortgezet onderwijs. Maar dat ze dat niet hebben geleerd, komt niet door het versnellen. Sterker nog, die kinderen hadden als ze niet versneld waren, waarschijnlijk alleen maar nog minder goed leren leren! Dan hadden ze de basisschool immers langzamer gedaan en was er nog minder de noodzaak geweest dan nu om af en toe een tandje bij te zetten.
Kortom: het lijkt me sterk dat er grote problemen zouden ontstaan. En al zouden ze een keer blijven zitten, wat dan nog? Dan komen ze in dezelfde klas als wanneer ze niet waren versneld. Prima toch?
Ik ken wel een kind dat 3 klassen heeft overgeslagen en die liep behoorlijk vast in het voortgezet onderwijs toen ze op haar 12de naar 4 VWO ging. Werd daar doodongelukkig en de cijfers daalden fors. Maar ook in dit geval zijn er geen garanties voor wat er gebeurd zou zijn als zij niet was versneld. Grote kans dat ze dan nog veel ongelukkiger was geweest. Uiteindelijk heeft zij overigens op haar 16e haar diploma gehaald.