Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Levina

Levina

01-11-2019 om 13:56

Versnellen: binnenkort naar groep 4

Na een gesprek met school is de kogel door de kerk: mijn jongste zoon, die na de zomervakantie in groep 3 begonnen is, gaat zsm naar groep 4. Wij ontvingen in de eerste schoolweek een mailtje van de juf dat hij zo goed las, dat ze hem wilde doortesten. Die tests zijn inmiddels geweest. Hij is qua lezen maar ook qua rekenen groep 3 uit. Vooral het rekenen gaat hem erg goed af. Hij heeft geluk dat hij blijkbaar aanleg heeft.

Wij waren aanvankelijk op de tour van 'mooi, maar laat maar lekker in groep 3. Hij is nog piepjong en we zien echt een verschil met de kinderen in groep 4.' Tijdens dat gesprek met school waren we echter wel heel gevoelig voor het argument van de school dat zoon een sociaal mannetje is dat graag mee wil doen met de groep, maar vooral solitair werkjes zat te doen. Hij mocht meedoen van de juf, maar het niveauverschil is groot: hij zit dan in de kring mee te tellen, terwijl hij toe is aan moeilijkere sommen. Plus we willen niet dat hij niet leert leren, omdat het 'vanzelf' gaat.
Wij zien thuis een perfectionistisch kind dat soms in de paniek schiet als hij iets niet snapt, maar op school blijkt hij veel minder te panieken (hoewel dat in groep 4 nog zou kunnen komen en maakt me best terughoudend). Hij kan ook behoorlijk schrikachtig zijn als iemand streng of boos is. Op school hebben ze dat blijkbaar nog niet met hem meegemaakt, maar wij wel.
Overigens is er de mogelijkheid om hem rustig 'in te faseren': hij mag gaan wennen en snuffelen in groep 4 en dan kan hij naar de kerstvakantie over. En als hij het eerder leuk vindt, mag hij ook gewoon eerder komen. De school denkt echt mee en de sfeer is positief, dat waardeer ik.

Ongetwijfeld hebben meer ouders ervaring met een kind dat tijdens het schooljaar 'gepromoveerd' wordt, ik ben benieuwd hoe dat uitpakte? Want ik vind het spannend. Het liefst zou ik horen dat het allemaal wel goedkomt natuurlijk, maar hoe gaat het in de praktijk? Pakten jullie kinderen de draad snel weer op? Pasten ze zich sociaal aan, kregen ze ook vriendjes? Vielen de verschillen uiteindelijk weg? Want ik realiseer me dat het lange tijd doorwerkt: als hij later niet blijft zitten gaat hij nu ook met 11 naar de middelbare school.


Levina

Levina

01-11-2019 om 14:08

Quoting Ad Hombre

Hahaha, ik was nog even op zoek naar info uit andere draadjes en kwam deze reactie van Ad Hombre tegen. Hij reageert op iemand die stelt dat een klas overslaan goed kan werken, maar niet bij iedereen:

'Yep, extreem voorbeeld:

"From first to fourth grade, Kaczynski attended Sherman Elementary School in Chicago, where administrators described him as "healthy" and "well-adjusted". In 1952, three years after David was born, the family moved to southwest suburban Evergreen Park, Illinois; Ted transferred to Evergreen Park Central School. After testing scored his IQ at 167,[10] he skipped the sixth grade. Kaczynski later described this as a pivotal event: previously he had socialized with his peers and was even a leader, but after skipping ahead he felt he did not fit in with the older children and was bullied."

Ted Kaczynski werd later bekend als de UNA bomber..'

Nu maar hopen dat die van mij niet een vergelijkbare levensgevaarlijke terrorist wordt Hoewel dat zelfs voor mij iets te veel doemdenken is

specht

specht

01-11-2019 om 14:13

Versneld kind

Hier is zoon halverwege groep 2 naar 3 gegaan.
Om met je laatste vraag te beginnen, waarschijnlijk gaat je kind vwo doen. Daar zitten ( veel ) meer kinderen die versneld zijn. Kind zal dan dus minder de jongste zijn.
Ons kind heeft zich snel aangepast, maar een echt vaste vriend kreeg hij pas toen een andere jongen van groep 4 naar 5 versnelde. Hij was daarvoor niet alleen, maar de kinderen begrepen zijn manier van denken soms niet zo goed. Hij dacht over dingen na, waar anderen zich niet of in ieder geval minder mee bezig hielden. We hebben er achteraf gezien geen spijt van gehad. Als je kind niet versneld zal je kind in ieder geval een beetje eenzaam zijn. Verwacht alleen geen wonderen van het versnellen, ook dan moet hij genoeg uitdaging krijgen.

Levina

Levina

01-11-2019 om 14:35

Specht

Dank voor het delen van jouw reactie. Fijn om te lezen dat jullie er geen spijt van kregen en je hebt gelijk met je opmerking dat een kind ook eenzaam wordt als hij te ver voorligt op zijn klasgenootjes, dat zet het mooi in perspectief.

Ik ben mij ervan bewust dat versnellen niet altijd een oplossing is, zoals jij schrijft: ik heb gelezen over kinderen bij wie je kunt blijven versnellen, omdat ze het niveau zo weer onder de knie hebben. Ik weet nog helemaal niet of dat voor hem over zal gelden, maar ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat hij me soms enorm verbaast (hij was laatst aan het worteltrekken met mijn man...bezig met priemgetallen...hij vindt het gewoon leuk en hij is net een spons en de school verdenkt hem van een fotografisch geheugen).
Ik houd met alle scenario's rekening: misschien blijft hij wel zitten in groep 4 omdat het toch wel moeilijk is. Misschien heeft hij het zo onder de knie. Ik weet het gewoon niet. School biedt wel allerlei extra programma's.
Ik durf er ook niet vanuit te gaan dat hij naar het VWO zal gaan (maak me daar ook niet druk over natuurlijk), eerst maar eens kijken of hij groep 4 echt aan kan.

Lanza

Lanza

01-11-2019 om 14:52

Is er een kans

om hem te testen op hoogbegaafdheid en is er misschien een mogelijkheid om hem op een school verder te laten gaan die gespecialiseerd is in hoogbegaafdheid?

Uit eigen ervaring weet ik hoe moeilijk het kan zijn om de rest van je schoolloopbaan jonger te zijn dan de anderen. Het is veel fijner om samen in een klas te zitten met anderen van dezelfde leeftijd en hetzelfde niveau.

Levina

Levina

01-11-2019 om 15:06

Oeh Lanza...

Dat zou misschien best kunnen, maar ik vind dat nog een beetje snel. Ik ga er zeker niet vanuit dat hij hoogbegaafd zou zijn. De tijd zal het leren en mocht hij voor blijven lopen, kunnen we altijd nog gaan kijken maar vooralsnog zie ik hem als een kind dat wat sneller is met lezen en rekenen en dat het mag gaan proberen in groep 4.

Je hebt natuurlijk wel gelijk als dit 'probleem' steeds terug blijft keren, dan moeten we ons beraden.

Hier

Ook een versneld kind, heb het nooit laten testen, ik vond het etiketje niet nodig zolang de school mee werkte en kind voldoende uitgedaagd werd.

Kind zit inderdaad op vwo, zou het raar vinden als het niet zo was, als een kind goed kan leren en een klas overslaat dan hoort het op vwo, anders slaan ze geen klas over. Op vwo is kind niet meer de jongste.

Ik heb altijd rekening gehouden met zitten blijven omdat het sociaal emotionele gat te groot kan worden, tot op heden niet gebeurd, maar wel op vo nagevraagd hoe ze omgaan met zittenblijven =afstormen ja of nee.

Ook altijd kind vergeleken met klasgenoten, ook in wanneer iets alleen mogen doen en dan dus kalenderleeftijd niet meegeteld.

Dus gewoon doen en kijken hoe het gaat, als school zo meewerkend is, moet het goedkomen

Lanza

Lanza

01-11-2019 om 18:36

Toch is het wel lastig

vooral wanneer de puberteit zijn intrede doet. Een kind van 10 is echt anders dan een kind van 12/13 jaar, emotioneel/ sociaal gezien en lichamelijk. En een kind van 12 weer heel anders dan een kind van 14/15.

Cognitieve vaardigheden zijn maar een ding. Het is ook belangrijk dat een kind zich op zijn plek voelt binnen de klas en het systeem.

Lanza

Precies, daarom hou ik er rekening mee dat kind misschien een keer blijft zitten, maar zolang het goed gaat, is het goed

Lanza

Lanza

01-11-2019 om 19:03

Daardoor blijf je niet zitten

want school kijkt alleen naar cijfers en die zullen vaak goed blijven, omdat het kind het niveau prima aankan. Alleen hoe een kind van 12 zich voelt in een klas vol 14/15 jarige wordt vaak niet meegenomen in de beslissing, terwijl het wel impact kan hebben op een kind zijn ontwikkeling (het wordt bijvoorbeeld geacht na te denken, of bezig te zijn met dingen waar het nog niet aan toe is).

specht

specht

01-11-2019 om 19:14

jonge kinderen in een klas

Hier werden alle kinderen die een klas hadden overgeslagen bij elkaar ingedeeld. Dit waren bij onze zoon een kind of 8. Inderdaad waren ze jong, maar ze hadden het prima met elkaar. Deze klas bleef evenals de meeste andere klassen grotendeels drie jaar bij elkaar.
Overigens zijn de andere kinderen zeker in een gymnasium brugklas normaal gesproken een jaar ouder, geen 2 of 3.

Donna

Donna

01-11-2019 om 19:19

Niet gedaan

Wij hebben twee jongens, waarbij de school erover begon, niet laten versnellen. Eerlijk gezegd was het voor ons ook geen optie: teveel negatieve ervaringen met versnellen en positieve ervaringen met niet versnellen in familie- en vriendenkring om de negatieve associatie los te kunnen laten. Hier heeft het twee keer goed uitgepakt. De voorsprong was extreem, zeker bij een van de kinderen, en ze hadden toch weer zo ingelopen. Ze konden in hun eigen vertrouwde omgeving makkelijk verdiepen, er valt genoeg te leren buiten het reguliere lesprogramma. Gelukkig werkten ze goed zelfstandig en waren er twee kinderen waarmee ze samen konden werken (toevallig zusjes). Tegelijkertijd lees ik hier ook positieve ervaringen met versnellen, dat was voor mij wel een eye-opener. Mijn overdenkingen. heb je het gevoel dat de school versnellen adviseert om een probleem voor zichzelf op te lossen of omdat ze echt het idee heeft dat het voor het welbevinden van het kind beter is? Wat te doen als je kind over een jaar weer een schooljaar voorloopt? Hoe is de aansluiting is
de huidige klas? Onze ervaring is dat de problemen waarvan de kinderen (of inmiddels volwassenen) aangeven dat ze met versnellen samenhangen pas opspeelden tijdens
de middelbare schooljaren of zelfs in de studietijd. Waarbij je natuurlijk ook bedenken moet dat een aantal van hen ook zonder versnellen wel tegen problemen was aangelopen. Ik ben blij dat we toen lekker zwart-wit dachten en de keuze goed heeft uitgepakt. Veel wijsheid toegewenst in ieder geval en ik hoop dat hier ook een aantal positieve ervaringen met versnellen gedeeld worden voor een genuanceerd beeld en tips. Anders kan je misschien ook in ouders draadjes informatie vinden.

#10

Als je emotioneel niet goed in je vel zit, gaan je cijfers ook omlaag.

En inderdaad is het op het vwo maximaal 1 jaar leeftijdsverschil, in ieder geval in de onderbouw, want de kinderen zitten of met versnellers of met leerlingen dieb het gewone programma hebben gevolgd

#12

Niet versnellen heeft alleen zin als de school in staat is om kind te laten verdiepen. Mijn kind is versnelt en daarna moest school ook verdiepen,omdat een tweede keer versnellen geen optie was; dat wilde wij niet.

En dat verdiepen is echt afhankelijk van de leerkracht,dus kind heeft goede jaren gehad, maar ook een jaar bijna alleen maar boeken gelezen en tekenen als kind klaar was

een heel positieve ervaring hier

Dochter is destijds versneld naar groep 3 gegaan - iets wat heel ongebruikelijk was in het dorp waar we toen woonden. Haar beste vriendje idem dito overigens. Ben de directeur die dat voor elkaar kreeg nog altijd dankbaar, het was voor dochter een teken dat ze eindelijk gezien werd en hielp haar om zelfvertrouwen te krijgen. Niet alle leraren op de school stonden achter die beslissing en hadden verder weinig kaas gegeten van compacten en verdiepen. Groep 7 en 8 hebben ze daarom uiteindelijk in de stad afgemaakt op een school die hier wat meer mee kon.

En ja, dochter was net 11 toen ze naar de middelbare school ging, maar er waren nog 4 klasgenoten jonger dan zij - en dat was in alle brugklassen hetzelfde. Kortom, jonge leerlingen waren helemaal geen uitzondering op het gymnasium waar zij naar toe ging. Niemand deed ooit moeilijk over leeftijd en van al die jonge leerlingen is iedereen ook gewoon in 6 jaar geslaagd. Kortom heel veel net 17 jarigen en een incidentele 16 jarige bij de diploma uitreiking.
Nooit veel gemerkt van de leeftijdverschillen - het mixte goed. Iedereen puberde gewoon in zijn/haar eigen ritme. Dat gold ook voor degenen die wel conform leeftijd waren ingestroomd. Wel zijn we altijd uitgegaan van de activiteiten die pasten bij de gemiddelde leeftijd van de klas. Dus ook gewoon stappen in Groningen vanaf de 4e klas, op eindexamenreis naar Lloret en dat soort zaken.

Dochter is inmiddels bijna klaar met haar master in het buitenland - maar de vriendengroep van destijds op de middelbare school is nog steeds enorm hecht. Ze gaan regelmatig bij haar op bezoek nu ze zelf niet zo makkelijk naar Nederland kan komen. Ik denk niet dat iemand er verder ooit over nadenkt dat dochter een beetje jonger is. (behalve bij haar 21 diner dan, ze had er al een flink aantal bezocht voordat ze zelf zover was)

Wat dochter zelf fijn vindt, is dat ze nu (net 22) na de middelbare school een tussenjaar heeft kunnen doen wat voor haar heel vormend was, een bachelor studie heeft afgerond, nu al bijna klaar is met een 2 jarige master en nog jong zat is om een 2e master erachter aan te doen in China.
Kortom ook zij is heel blij dat ze destijds niet in de kleuterklas is blijven hangen.

Pluk

Pluk

01-11-2019 om 20:06

Niet

Wij hebben het bij beide kinderen niet gedaan. Beiden voelden ze zich heel lekker in de groep en hadden ze veel vriendjes. Bovendien waren ze er emotioneel niet aan toe. Geen spijt van gehad, maar de jongste is er wel heel erg ‘in de hangmat’ vandaan gekomen en nu op de middelbare school krijgen we hem er bijna niet meer uit.

specht

specht

01-11-2019 om 20:16

doorslag

Wat voor ons uiteindelijk de doorslag was was dat kind echt eenzaam in de klas was, en de school geen voorstander van versnellen was en het bij hem wel voorstelde. Hij miste dan ook totaal de aansluiting met andere kinderen. Daarnaast was hij met alles verder dan de kinderen in groep 3 waren. Hij had bijvoorbeeld zichzelf zonder dat wij het hadden gemerkt leren lezen. De juf merkte het omdat hij bij de kleutercito het antwoord gaf voordat de vraag gesteld was. Wij voelden ons op dat moment overigens wel slechte ouders, hij was ons vierde kind we hadden het toch wel moeten merken.

Dees

Dees

01-11-2019 om 20:24

Hier niet gedaan

Hier bewust niet gedaan! Maar hij was dus al een jonge leerling en zal dus al met 11 jaar van de basisschool komen.

Bij de kleuters speelde hij vooral met groep 1 kinderen en in groep 3 was er groot verdriet omdat hij zijn vriendjes mistte en hij op school nu geen vriendjes had. In groep 4 kwam dat goed en heeft nu zelfs 2 a 3 keer per week afspraakjes met andere kinderen. Leuk! En uitdaging bieden we met een cursus Spaans en binnenkort starten er lessen bouwkunde.

Lanza

Lanza

01-11-2019 om 21:06

Wat betreft uitgaan

dat kun je als ouders wel willen voor je kind, maar als je als 16 jarige niet binnen wordt gelaten op een feest en alle 18 jarige klasgenoten wel, dan heb je toch echt een probleem. En zo zijn er meer dingen waar je geen invloed op hebt.

Aan sommige dingen zijn nu eenmaal leeftijdsgrenzen verbonden.

HB moeder

HB moeder

01-11-2019 om 21:10

Hier wel gedaan

Zoon is begin groep 4 versneld naar groep 5. Aanleiding was de uitgebreide test eind groep 3. Die ging niet alleen over het IQ maar ook over zijn emotionele ontwikkeling en zijn welbevinden. Tot onze verbazing bleek zijn IQ op HB niveau, was zijn emotionele ontwikkeling zijn leeftijd voorbij. En hij was niet gelukkig. Hij was de hele dag op school bezig met zich aanpassen aan de rest. Dat laatste wisten wij al, vandaar de test.
Daarna is hij doorgetoetst met de Cito’s en bleek hij m.u.v. spelling op midden tot eind groep 5 niveau te functioneren. En dit alles zonder thuis met leren bezig te zijn.
School had ook niet meer gezien dan een ‘gewoon slim kind’.
Na een jaar groep 5 is hij in een HB klas op een andere school verder gegaan. Hij begon zich na ca 4 maanden weer te vervelen, had alles ingehaald. Versnellen bleek niet genoeg.

Voor hem was versnellen belangrijk, omdat hij ook emotioneel ouder was. Hij bleek beter bij oudere kinderen te passen. Dat bleef zo in de hb klas.

Hij heeft met 16 jaar eindexamen gedaan en begon als net-17-jarige aan de universiteit. Hij is erg blij dat hij versneld is. Zijn vrienden, ook op de middelbare school, waren altijd 1-2 jaar ouder. En dat voelt voor hem passend.

Mijn tip is om ervan uit te gaan dat je zoon al snel weer verder is dan de rest van de klas. Misschien voor een deel al verder is als hij begint in groep 4.
Natuurlijk blijft hij niet zitten in groep 4. Scholen versnellen meestal pas als er een aangetoonde voorsprong is van minimaal een jaar. Heb jij die uitslagen gekregen?

School moet dus direct na gaan denken hoe ze hem over twee maanden meer gaan bieden. Een kind in groep 3 die gaat worteltrekken heeft heel wat meer nodig dan een plus pagina in het rekenboek.
Wees kritisch, lees je in.

Kasten

Kasten

01-11-2019 om 21:38

Hier ook versneld

Mijn dochter heeft groep 2 overgeslagen, en dit was voor haar de beste keus die we hadden kunnen maken. Ze heeft na groep 3 altijd in een combinatieklad gezeten met een groep hoger waar ook veel zittenblijvers in zaten, dus vriendinnen waren soms wel 3 jaar ouder.
Ze is nu 10 en zit in groep 8 en qua lichamelijke ontwikkeling lijkt ze wel 14 en is 1 van de langste van de klas.

Dit weet je allemaal niet van te voren natuurlijk Ik ben er ook nooit vanuit gegaan dat ze vwo gaat doen, als ze zo jong zijn kan er ook sprake zijn van een ontwikkelingsvoorsprong.

Verder wordt er wel degelijk ook naar gedrag gekeken en niet alleen naar cijfers en intelligentie wat betreft overgaan. Wij houden een leerling uit groep 8 misschien ook een jaartje langer omdat hij nog erg kinderlijk is qua gedrag, terwijl hij wel vwo aan zou kunnen

Kijk goed naar je kind en volg je gevoel is het enige Wat Ik kan zeggen.

Succes!

Lanza

Lanza

01-11-2019 om 21:48

Emotionele ontwikkeling

heeft niks te maken met lichamelijke ontwikkeling. Een kind van 10 dat eruit ziet als 14 en alleen maar met 14 jarige omgaat heeft juist een extra groot risico dat het emotioneel te zwaar belast wordt.

Lengte heeft er al helemaal niks mee te maken.

Kasten

Kasten

01-11-2019 om 22:23

Nou

Volgens mij staat de puberteit juist in verband met de sociale emotionele ontwikkeling...

Adelaide

Adelaide

01-11-2019 om 22:46

Bij ons twee

Onze middelste tweeling inheeft groep 4 overgeslagen en ze zijn van september, dus al met al wel jong.
Ze kwamen in het leerjaar van de oudsten en op de school was de regel dat tweelingen niet bij elkaar in de klas gezet werden, maar er waren geen vier klassen. Toen hebben ze maar alleen de tweelingen gescheiden, dus dat werkte goed. Viel het minder op.
Voor mijn dochter is het goed gegaan, was jong toen ze van het gym kwam, maar ze was wat ouder voor haar leeftijd. Achteraf was het voor mijn zoon misschien beter geweest om het niet te doen. Hij verveelde zich toch alweer snel op de basisschool maar is in toch 5 vwo blijven zitten. Zelf geïnitieerd door uit te rekenen wat zijn maximumscore moest zijn om niet over te gaan. En het jaar daarna had hij meer aansluiting met de klasgenoten hoewel hij daar ook bij de jongsten behoorde.
Moraal: je weet van tevoren nooit of je er goed aan doet.

Wel gedaan

Onze middelste ging van groep 2 naar groep 4. We hebben toen ook met de basisschool besproken dat we per jaar zouden bekijken of de keuze telkens nog goed was. De hele basisschooltijd en ook de eerste jaren op de middelbare school zat ze (Sociaal) goed op haar plek. En moest ze cognitief extra uitgedaagd worden.
Ze bleek heel laat te puberen. Daardoor had ze halverwege de middelbare school moeite met het vinden van aansluiting. Dat was reden om ook met de middelbare school om tafel te gaan. Ook zij zagen het grote verschil en ze waren het met ons eens dat er iets moest gebeuren. We hebben toen kunnen kiezen voor een op maat gemaakte uitwisseling in combinatie met blijven zitten. Voor ons en voor onze middelste was dit een hele goede keuze. Het avontuur van de uitwisseling deed haar goed, er was geen dubbele schoolstof en doordat ze bleef zitten kwam ze in een voor haar betere jaarlaag terecht (waar ze nog steeds als late puber opviel, maar de verschillen waren minder groot).
Onze ervaring is dus doen en blijven kijken wat goed is. In overleg met de school bleek veel mogelijk.

veel ervaring hier

alle 4 mijn kinderen hebben 1 of meer klassen overgeslagen. Ze zijn nu 18 (2e jaars student), 15 (gym 6), 12 (atheneum 3) en 11 (brugklas atheneum).

De versnellingen waren niet alleen omdat ze cognitief voorliepen, maar vooral ook omdat ze niet gelukkig waren in de groep kinderen waar ze zaten. Daar pasten ze niet. Na de versnelling(en) werd dat juist beter.

Bijvoorbeeld mijn zoon van 12 kreeg pas voor het eerst van zijn leven echt vrienden toen hij (met 10 jaar) in de brugklas begon.

Het is te kort door de bocht om te stellen dat het sociaal dus wel lastig zal worden, dat hoeft niet. Ik zie het in ieder geval bij geen van mijn kinderen.

Lanza

Lanza

02-11-2019 om 08:54

#23

Dat wel, maar lengte? Ontwikkelt iemand die uiteindelijk 1.55 wordt zich dan minder, dan iemand die altijd lang is geweest en uiteindelijk 2 meter wordt? Dacht het toch niet.

Levina

Levina

02-11-2019 om 10:32

Echt flink schakelen

Goed om zoveel reacties te lezen. Alleen van Kasten lees ik dat zij ook niet uitging van VWO, en dat ik doe ik zelf ook nog steeds niet, maar ik had me niet gerealiseerd dat er, als het ooit VWO zou worden, veel meer kinderen zitten die wat jonger naar de middelbare school zijn gegaan. Dat stelt me zeker gerust.

Verder is het echt flink schakelen. Hij zit net een paar maanden in groep 3 en voordat hij daar begon, dacht ik nog (ook al wist ik natuurlijk dat hij aardig kan rekenen en lezen): is het wel wat voor hem, kan hij dat schoolse al aan? Ik zag hem nog niet echt hele dagen achter zijn tafeltje zitten maar blijkbaar was hij daar prima aan toe. Mooie les voor mij.
We hebben nogal een geschiedenis met onze zoon en onze andere kinderen. Ons oudste kind is overleden aan een stofwisselingsziekte en ook van onze jongste zoon werd lange tijd gedacht dat zijn lever niet in orde was. Net toen duidelijk werd dat hij wel gezond was en het vals alarm was, werd hij ernstig ziek toen hij een half jaar was (door iets heel anders). Een week lang is het kantje boord geweest en zelfs toen langzaam duidelijk werd dat hij het zou redden, was het nog mogelijk dat hij hersenschade zou hebben. Dat dat niet zo is wisten we inmiddels al lange tijd, maar hij voelt toch altijd nog een beetje als ons zorgenkind, wat we natuurlijk niet op hem proberen te projecteren, maar toch.
De overgang van 'is hij wel gezond' naar 'ja, hij is gezond' en nu naar 'hij doet het erg goed' is groot. En het is alleen maar mooi zolang hij in de groep past en de school hem goed in de gaten houdt, maar daar geloof ik wel in, een fijn gevoel bij deze school.

Kasten

Kasten

02-11-2019 om 11:33

Lanza

Mijn punt was dat mijn dochter, ondanks haar versnelling, op alle punten niet opvalt ondanks haar jongere leeftijd.
De groeispurt die zij heeft gehad de afgelopen maanden komt door de vroege puberteit waar ze in zit en staat dus wel zeker in verband met elkaar. Ook met het emotionele welbevinden van een/mijn kind. Zij loopt nu eenmaal in alle opzichten voor, en dat is wat ik deel, mijn ervaring over mijn kind daar werd namelijk naar gevraagd. En dat is voor iedereen anders.

Laten we nu gewoon de focus houden op waar de topicstarter naar vroeg, persoonlijke ervaringen.

@Levina wat ontzettend verdrietig wat jullie al allemaal hebben meegemaakt! Dat maakt denk ik ook dat je soms anders kijkt naar situaties dan andere ouders. Fijn dat jullie zo betrokken zijn en rekening houden met de behoefte van jullie kind. Ik zou aanraden het lijntje met de juf kort te houden en aankijken hoe het zich verder ontwikkelt. Uiteindelijk is het meest belangrijke dat jullie kind zich goed voelt, op alle mogelijke vlakken .

Lanza

Lanza

02-11-2019 om 12:06

Helaas werkt dat dus niet

zo. Een lang kind heeft juist vaak het probleem dat het wordt overschat en een klein kind dat het wordt onderschat. Dat is een bekend probleem in o.a. het onderwijs en bij jou zie ik deze bias ook.

Let goed op dat je je kind niet overvraagt op andere gebieden, omdat het slim is en cognitief veel aankan. Die fout wordt veel gemaakt en al merk je nu niks aan je kind, het kan toch schadelijk zijn voor de natuurlijke ontwikkeling.

Hb moeder

Hb moeder

02-11-2019 om 12:47

Niet versnellen kan ook schadelijk zijn voor de natuurlijke ontw

ontwikkeling. (Titel werd te lang)
Mijn kind had een flinke voorsprong in zijn emotionele ontwikkeling (getest). Hij was ongelukkig in zijn eigen leeftijdsgroep, depressief. Door het versnellen kwam hij bij kinderen terecht van zijn eigen emotionele niveau. En dat maakte voor hem een groot verschil, in combinatie met de meer uitdagende stof. Dat laatste vooral op het hb onderwijs.

Met sport zat hij wel bij leeftijdsgenoten, waarbij de andere helft van het team jonger of ouder was (wisselde elk seizoen). Hij was zo duidelijk gelukkiger in de seizoenen dat hij met de oudere kinderen sportte. Daar kwamen vriendschappen uit voort, niet met de leeftijdsgenoten.

Je kunt er geen algemene regel op loslaten: versnellen is goed. versnellen is fout.
Je kunt niet anders doen dan je kind volgen, goed luisteren, veel meningen horen. En dan beslissen op basis van: wat is nu het beste voor mijn kind.
Je kunt niet in de toekomst kijken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.