Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Levina

Levina

01-11-2019 om 13:56

Versnellen: binnenkort naar groep 4


Kasten

Kasten

02-11-2019 om 13:20

Lanza

Fijn dat jij op basis van het feit dat ik aangeef dat mijn dochter lang is, er vanuit gaat dat ik haar overschat. En bedankt voor de 'tip', doe ik helemaal niks mee! šŸ˜

Fijne dag nog šŸ˜Š

Per jaar bekijken

Ik ben het eens met karin hoek: bekijk het per jaar, liever nog per half jaar. Langer kun je toch niet vooruit kijken. Beslis op basis van wat je op dit moment voor feiten en gevoelens op tafel hebt liggen. Later komt later wel. Kinderen ontwikkelen zich allemaal op hun eigen wijze. Ik zou dus de ervaring van anderen wel tot je nemen, maar niet laten meewegen in je beslissing.
Hoe kijkt je zoon er zelf tegen aan om naar groep vier te mogen?
Succes met beslissen!

Donna

Donna

02-11-2019 om 17:01

Levina

Tjonge, wat een verhaal. Ik kan me voorstellen dat wat meer tijd voor het schakelen fijn voor jullie kan zijn. In dat geval kun je de school vragen de beslissing nog even uit te stellen. Versnellen kan later in het jaar wellicht ook nog?

Ik vind aansluiting met andere kinderen zeker een goede overweging, al helpt het niet altijd. Mijn jongste, cognitief de slimste, heeft altijd vriendjes / vrienden uit verschillende jaren gehad. Dus in groep 4 speelde hij net zo lief met een kleuter als met een kind uit groep 6. Ik kan me zo voorstellen dat je een kind dat vooral graag met oudere kinderen speelt eerder laat versnellen. Sterkte met alles, kan me voorstellen dat je hoofd nu overloopt. En dan toch nog even: ik heb op dit forum in een grijs verleden wel eens de uitspraak gelezen dat de beslissing die op het moment van versnellen of niet de beste is (of zo voelt) dit ook gewoon is. En dat je later dan weer verder ziet. Dat vond ik een wijze uitspraak: je kunt nu eenmaal niet in de toekomst kijken immers en je kunt jezelf moeilijk achteraf kwalijk nemen dat je in het verleden een beslissing hebt genomen die toen het beste was.

Precies!

Precies, Donna! De beslissing die je maakt is op dit moment de beste beslissing. Je kunt hierin de toekomst niet meewegen, omdat je niet weet hoe die zal zijn. Je hoeft jezelf later dus ook niets kwalijk te nemen.
Evengoed, succes. Ik snap dat het lastig is voor jullie.

Zus

Zus

02-11-2019 om 18:05

bovendien

Is het altijd mogelijk om een beslissing nu op basis van huidige informatie over een tijd weer te herzien als het alsnog niet gaat. Kind kan dan gewoon jaar overdoen ergens later in de schoolcarriere. Mijn kind is (soort van) versneld naar groep 3 gegaan, maar heeft groep 6 vervolgens twee keer gedaan. Geen punt van gemaakt. Inmiddels doet kind het prima in 5 gym.

precies

je moet doen wat NU goed is voor je kind. Naar beste inschatting. Wat de toekomst brengt, dat zie je dan wel weer.

Irm

Irm

02-11-2019 om 19:37

Nou

Iemand schreef, ik ga nog niet uit van VWO-niveau. Maar kinderen die klassen overslaan halen dat allemaal wel hoor.

Kasten

Kasten

02-11-2019 om 23:19

Dat was ik Irm

Het voorlopige advies van mijn dochter is havo.. en in de 10 jaar dat ik op de brugklas afdeling heb gewerkt heb ik ook vaker leerlingen gezien die een klas over hadden geslagen maar niet op het vwo zaten....dus ze halen het niet allemaal

Er is dan ook verschil tussen een ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid, waar eerstgenoemde vooral voorkomt bij kleuters

Bregje

Bregje

03-11-2019 om 08:18

mijn dochter

Mijn dochter is ook versneld en dat heeft super goed uitgepakt. Ik was eerst ook tegen maar ik ben zo blij dat ze heeft gedaan. De argumenten van de school waren het geen wat mij overgehaald heeft.

Ze heeft goede aansluiting met de klas waar ze in is gekomen, daar zitten ook de kindjes met wie ze afspreekt buiten school. Ze is wel iets drukker dan haar klas, maar ze heeft ook ADHD. Maar ze hoort er ondanks haar leeftijd helemaal bij! Tijdens haar ADHD onderzoek is ze ook getest hoe slim ze is en ze is ook erg begaafd, in combinatie met haar ADHD is dat best wel lastig maar ze doet het met medicatie super goed en ze blinkt nog steeds uit!

Ik vind het straks ook wel spannend als ze met de 11 naar de andere school moet, maar ik vermoed dat het wel goedkomt.

Daarentegen zat er ook een meisje op school die een klas overgeslagen had en die nu in de brug klas zit met 11 jaar en elke dag huilend naar school fietst en huilend in de aula zit omdat ze het te spannend vind.

Hsp

Hsp

03-11-2019 om 08:33

Klas overslaan

Hier een zoon van 11, die nu op het VO zit.
Hij heeft gr 2 overgeslagen ivm een voorsprong van 2 jaar op dat moment.
Hij is niet de jongste in de klas, en zeker op het VWO zitten redelijk veel kinderen die een klas hebben overgeslagen of in november/december zijn geboren.
Mijn zoon heeft net als veel andere kinderen (vooral jongens, lees Jelle Jolles) nog problemen met plannen en organiseren en wat andere executieve functies.
We begeleiden hem hier thuis dan ook bij, want het gaat niet vanzelf omdat het brein daar nog niet klaar voor is.
Verder heeft mijn zoon een prima aansluiting met de kinderen die minstens een jaar ouder zijn, juist met zijn eigen leeftijdsgenoten gaat het mis (clownesk gedrag, geforceerd gedrag om er bij te horen) .
Volg je gevoel en kijk goed naar je zoon, wat heeft hij op dit moment nodig.
En fijn dat de school meteen doorpakt en hem ziet. Vaak moeten ze geforceerd in hun eigen jaargang blijven en dat heeft vaak zeer negatieve gevolgen voor een kind dat al zoveel voorloopt.

vwo

Net als Kasten ken ik ook kinderen die een klas hebben overgeslagen op basisschool en vervolgens havo hebben gedaan. Het is niet per se een rechte lijn naar het vwo.
Overigens mijn oudste had ook een behoorlijke ontwikkelingsvoorsprong eind groep 2. Dat viel destijds niet zo op omdat hij niet per se leergierig was. Hij deed ook gewoon mee met de werkjes van de rest van de klas. Voorbeeld: begin groep 3 liet hij tekening zien van een roos, "kijk we hebben dit woord geleerd". Even later liepen we langs een gebouw en na even kijken zei hij "kijk daar staat Rijndam revalidatiecentrum".
Kind had het prima naar zijn zin de klas dus niemand deed er verder wat mee. Achteraf wel wat jammer, omdat in groep 6 bleek dat zoon een zeer gebrekkig concentratievermogen had. En toen allemaal niet vanzelf kwam (lees toen hij niet de hele dag dagdromend door kon brengen) liep hij op enig moment wel vast.

Anoniem

Anoniem

03-11-2019 om 11:13

2 klassen en havo advies

Hier had dochter op de basisschool 2 klassen overgeslagen en uiteindelijk kreeg ze toch ook havo advies. Naar mijn idee omdat school meer naar de scores keek dan naar het kind.

Dochter is ooit in maart van groep 2 naar groep 3 gegaan en heeft later groep 6 overgeslagen. Basisschool hield voor het schooladvies vooral vast aan de scores in het leerlingvolgsysteem groep 6/7/8, dat was op dat moment de plaatselijke procedure. Juf vond het een echt gymnasiumkind, maar plaatselijke procedure schreef voor dat je voor vwo advies overwegend I scores nodig had in het leerlingvolgsysteem voor rekenen en begrijpend lezen. Citoā€™s van de overgeslagen groep 6 zijn nooit afgenomen. Groep 7 begon niet meteen met I scores, de E toetsen waren wel I scores. Omdat het niet alleen I scores waren, kreeg dochter een havo advies. Volgens juf moest kind in de brugklas maar laten zien dat ze wel echt een gymnasiumkind was.

Dit was mijn oudste en ik ging er van uit dat dat inderdaad wel zou gebeuren. Niet wetend dat de determinatie in de brugklas per school nogal verschilde. Dochter kwam als enige versnelde kind in een havo/vwo klas. Helaas ook geen najaarskinderen die kort hadden gekleuterd, juist wel najaarskinderen die lang hadden gekleuterd en een paar zittenblijvers, waardoor dochter behoorlijk uit de toon viel qua leeftijd. Er waren meerdere kinderen die 14 waren voor dochter 11 was.

Deze school had de regel dat je gemiddeld een 8 moest staan om naar vwo 2 te worden bevorderd. Die regel hoor je vaak. Op deze school was het zo dat het hier om het gemiddelde van alle vakken ging, dus bijvoorbeeld om nederlands, engels en wiskunde, maar ook om tekenen, muziek, gym en techniek. Verhouding op deze school was dat er van de 12 vakken in de brugklas 7 leervakken waren en 5 overige vakken. Voor die overige vakken haalde dochter overwegend zevens, voor de leervakken hoger. Gemiddelde aan het eind van de brugklas kwam daardoor onder de 8 uit en dochter was een bespreekgeval.

Dochter had sinds de kerstvakantie latijn als extra vak gevolgd, omdat ze graag gymnasium wilde doen. Van de klas waarmee ze met latijn begonnen, waren er maar 2 die het eind van het jaar met dat vak haalden, waaronder dochter. Gymnasium advies van die docente en ook van de docenten Nederlands, wiskunde en Engels, maar niet voldoende meerderheid om in vwo 2 geplaatst te worden. Ook geen mogelijkheid om vanwege haar leeftijd in de vwo brugklas geplaatst te worden.

Vervolgens andere school gezocht. Waren uiteraard meer redenen voor. Die school gaf aan dat dochter op hun school met exact hetzelfde rapport bevorderd zou zijn naar vwo 2, maar dat overgangsbewijs hadden wij dus niet. Toch voorwaardelijk geplaatst in gymnasium 2 en inmiddels in gymnasium 6 aanbeland.

Zou vooral naar het kind en het moment kijken. Dochter heeft eigenlijk op de basisschool nooit leren leren en dat is nu nog wel eens een probleem. Het zou fijn zijn als een basisschool daar in ieder geval voor zorgt, of dat nu met of zonder versnelling is. En het zou ook fijn zijn als het kind op een fijne plek zit. Ik heb afgeleerd om me teveel zorgen te maken om de toekomst. Op die momenten waren de versnellingen de beste oplossing en mocht ze er ooit tegen aan lopen dat ze te jong is, dan kijken we op dat moment wel.

lisbeth

lisbeth

04-11-2019 om 08:35

Hier beide kinderen

Oudste van groep 2 naar 4 en de jongste rond de herfstvakantie van groep 3 naar 4.
De jongste liep ook met name met rekenen ver voor. Hoewel hij ook met lezen al ver in groep 4 zat. Probleem bij hem na het versnellen was dat hij echt jong was. Heel speels en dat leverde toch wel problemen op. Hij zat echter cognitief al heel snel weer in de top van de klas dus terugdraaien was ook niet echt een optie.
Pas nu op het vwo begint hij zijn plekje te vinden

Marit

Marit

04-11-2019 om 23:11

Hier ook

Maar niks van gemerkt, omdat hij maar kort in gr 1 gezeten heeft (4 maanden). We waren toen blij met de versnelling, paste goed, hin paste ook in de klas enz. Voldoende was het al snel niet, dus veel gesprekken, plusklas, compacten, verrijken enz. Zelfs een jaar ambulante begeleiding voor het leren leren. Uiteindelijk is hij getest, bleek hij hb, en heeft hij de overstap kunnen maken naar fulltime hb onderwijs. Een 2e versnelling was een serieuze optie (zat in een 6/7 combi die een 7/8 combi werd, dus dat was naadloos gegaan), maar het had besl i st niet onze voorkeur om met 10 al naar het VO te gaan. We zijn blij met de andete school, pakt tot nu toe goed uit. We weten echter ook dat het goed is geweest zo, in goede samenwerking met de oude school, al konden ze niet dat bieden wat hij nodig had.

Goed blijven volgen en praten met school, en vooral heel goed kijken en luisteren naar je kind.

Marit

Dees

Dees

05-11-2019 om 06:35

Marit

Marit als je kind versneld is gaat hij toch automatisch met 10 naar de middelbare? De mijne is niet vermeld en gaat met 11 naar de middelbare.

vlinder72

vlinder72

05-11-2019 om 06:53

Dees

De meeste kinderen worden in het jaar waarin ze naar de middelbare gaan 12 jaar. Ben je in januari jarig dan ben je 12 als de middelbare begint. Ben je in oktober jarig dan ben je 11 jaar.

Fransien

Fransien

05-11-2019 om 09:16

Hier negatieve ervaringen met versnellen

Oudste dochter is niet versneld, juf wilde wel maar met name uit gemak. Ze paste in haar klas en was emotioneel haar leeftijd. Met flink wat pluswerk was ze bezig te houden.
Oudste zoon had een veel grotere voorsprong en heeft vanaf groep twee een aangepast programma gehad. In groep zes kon de school hem ondanks interne en bovenschoolse plusklassen niet meer bieden wat hij nodig had en is hij overgestapt naar hb-onderwijs en daar direct een jaar hoger gezet. Dat heeft op de middelbare niet goed uitgepakt en daar is hij op ons en zijn verzoek blijven zitten in de eerste (en direct overgestapt naar een andere school want deze deed alleen op papier iets tegen pesten).
Onze derde is niet versneld, ze had twee gelijkgestemden in de klas en ze hadden met z'n drieƫn genoeg aan de plusklassen en extra projecten.
Onze vierde is zo duidelijk zijn leeftijd dat het niet eens ter sprake is gekomen. Het gaat nog goed met pluswerk dus laten we het zo.

Levina

Levina

05-11-2019 om 09:46

Hij gaat donderdag beginnen

Ik ben heel blij met de reacties; zowel positief als negatief. Wat ik er vooral van meeneem, is dat je inderdaad alleen maar met de informatie van nu een afgewogen beslissing kunt nemen. En de informatie die we nu hebben is dat zijn voorsprong te groot is om hem recht te doen in groep 3. Hoe het in groep 4 zal gaan: we zullen het vanzelf zien.

De verhalen van kinderen die hun draai niet kunnen vinden of die vroeger of later gepest worden vind ik heel aangrijpend, maar zo hoeft het natuurlijk niet per se te gaan. Helaas kan dat ook gebeuren als een kind niet versnelt. Gelukkig is hij niet bang of timide aangelegd, dat lijkt meestal te helpen.

Hij mag donderdag al gaan wennen in groep 4. Bevalt het goed, dan kan hij al snel blijven en anders wordt het na de kerstvakantie.

Marit

Marit

05-11-2019 om 11:13

dees

Dees, zoon is van februari , en had formeel dus in (nu) groep 6 moeten zitten met zijn 9 jaar. Maar hij zit in 7. Het is een beetje een 'flauwe' versnelling als hij 2 maanden ouder was had nl. niemand het een versnelling genoemd. Maar het moest allemaal wel officieel aangepast worden, ze zien het wel als een versnelling. Maar hij is dus 11 als hij naar het middelbare gaat, als het nu gaat zoals we van plan zijn.

Levina,heel veel succes voor je zoon

Marit

Vogel

Vogel

06-11-2019 om 14:58

Je kunt het niet voorspellen

Hier een zoon die vanaf de kleuters versneld doorstroomde naar groep 3. Nooit spijt van gehad; hij was emotioneel jong maar zat in een leuke klas waar hij goed aansluiting had.
Op de middelbare was hij behalve jong ook klein, hij kon de stof prima aan maar het boeide hem niet. Uiteindelijk in VWO 2 blijven zitten en maar HAVO 2 gegaan, daar elk rapport met het minimaal aantal punten en elk jaar met de hakken over de sloot over.
Inmiddels voor de derde keer eerstejaars HBO.
Moraal van het verhaal: er valt geen zinnig woord over te zeggen. Ga ervoor als het nu okee is voor je kind. Je vervelen op school komt het levensgeluk niet ten goede.

SVG

SVG

08-11-2019 om 18:40

hier positief

Ik heb niet alles gelezen maar kan wel mijn ervaring meedelen. Mijn ondertussen 16-jarige dochter is versneld van groep 3 naar 4 (rond Pasen). Dat liep allemaal vlot qua leerstof. Ze moest wat dingen inhalen (zoals hoofdletters, de maaltafels en even wennen aan zinnendictee).

Ze is altijd vlot gebleven met de leerstof. In het laatste leerjaar sloeg de verveling weer toe en toen is ze naar een Franse school gegaan (wij wonen in Belgiƫ) om extra uitdaging te hebben. Momenteel zit ze in het laatste middelbaar. Ze zit in een school waar je enkel zwaardere richtingen kunt doen en er zitten daardoor veel slimme kinderen bijeen. Ze is al die jaren bijzonder blij geweest met haar versnelling. Nog een jaar op school zou ze niet uithouden (zegt ze).

Op sociaal en emotioneel vlak is ze gewoon meegegroeid met haar klasgenoten (ze was wel kleiner tot een bepaalde leeftijd). Je merkt in niets dat ze eigenlijk ruim een jaar jonger is.

Ze heeft ook altijd heel veel hobby's gehad naast school. Tot voor kort, was ze van plan een jaar naar het buitenland te gaan voor 1 jaar (ze volgt daarom ook Spaanse les) maar nu lijkt ze enkel voor 3 maanden te willen gaan en gewoon naar uni volgend jaar.

Ik heb heel wat vrienden met versnelde kinderen (van 1 jaar tot 3 jaar). Niemand daarvan heeft problemen gehad (al zijn sommige overgeschakeld op examencommissie), daar zitten ook jongens tussen die bijna 2 jaar jonger zijn. 1 vd jongens doet het nu in het hoger onderwijs niet goed maar hij heeft dyslexie. Maar hij is de enige. De andere zijn uitmuntende studenten. 1 vriendin heeft haar zoon niet laten versnellen omdat hij in een bijzonder slimme klas zat (en dat klopt, want al die kinderen hebben zonder enige vertraging universiteit afgemaakt). Succes!

JanetEE

JanetEE

10-11-2019 om 11:45

niet versnellen

Jongste (jonge leerling) loopt voor in de klas en in groep 5 is er gekeken naar versnellen door school. Uiteindelijk niet gedaan. Hij is nu al een van de jongsten van de klas, heeft het heel fijn in zijn klas. Hij wilde aan de ene kant ook zelf wel versnellen maar vond de optie van om naast het reguliere pluswerk ook nog extra verdieping/een extra vak te doen wel aantrekkelijk. Blijft een lastige beslissing.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.