Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Egel

Egel

22-06-2012 om 14:22

Versnellen dochter?

Ik zou graag wat tips krijgen over mijn dochter van 10. Het ging tot nu toe altijd uitstekend op school. Cito's gingen ook goed (altijd A's, ik weet niet of die hoog zijn, soms wel dacht ik). Meestal extra werk (kien in ieder geval). Zij gaat nu naar groep 7 maar ze heeft zin in de middelbare school (meer leren, talen, geschiedenis, wiskunde - ze kan niet wachten) en school was het met haar en ons eens dat we onderzoeken of ze groep 7/8 in 1 jaar zou kunnen doen. Ze wordt nu doorgetoetst. Daar was een midden groep 8-cito bij van begrijpend lezen en daarop had ze een hoge A gescoord. Bij rekenen heeft ze een aantal dingen nog niet gehad natuurlijk.
School denkt mee, twijfelt niet aan haar capaciteiten maar aan de andere kant zouden ze niet willen dat ze zou versnellen en dat ze vervolgens een Havo-advies moeten geven, waar ze nu aan VWO (gymn) denken.
Overigens houdt deze school geen eindtoets in groep 8.
Nou, mijn vraag is eigenlijk helemaal niet zo duidelijk, maar soms heb ik twijfels. Dat komt bijna altijd doordat vooral familie zo geschokt/negatief reageert. Want, bijv., hun kind was even slim en heeft niet overgeslagen en is prima terechtgekomen. Of schoonzus (juf in gr 4, grotere kinderen), volgens haar kent ze vrijwel alleen versnelde kinderen waar het op de middelbare school veel slechter ging en die alsnog minimaal 1 keer bleven zitten. Of kennissen: altijd bezorgd over het sociale aspect. Tot slot, ikzelf: ging uitstekend op de basisschool, zonder problemen VWO-advies maar op de middelbare school ging het steeds moeilijker (werd Havo, werd blijven zitten, werd zakken) door een combinatie van mijn persoonlijkheid (enorme faalangst, geen geweldig zelfbeeld, lui) en omstandigheden (thuis, de soort school). Ook vervolgopleiding is mislukt. Ik ben uiteindelijk maar gaan werken, dus met alleen Havo-diploma.
Maar goed, dochter is misschien (heel?) anders, haar vader is erg slim ook en minder gefrustreerd dan ik
Al met al, eigenlijk hoop ik gewoon op wat positieve reacties denk ik en misschien nog wat tips waar we aan moeten denken!
Alvast bedankt,
Egel

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik snap iets niet

Je dochter gaat kennelijk zo snel door de stof dat men het heeft over een jaar overslaan. Hoe komen ze dan toch in 's hemelsnaam op het idee dat de school na dat jaar een Havo-advies zou moeten geven terwijl ze eigenlijk vinden dat ze op het VWO thuishoort? Dat kan dan toch helemaal niet?

Of bedoelen ze: 'als ze stof te snel behandelt mist ze dingen, waardoor ze een lagere citoscore haalt en de vwo-school haar niet wil hebben want die luisteren toch niet naar ons als wij zeggen dat ze gym op haar sloffen aankan' - dat lijkt me een logisch verhaal.

Maar als een kind zo snel is, en de stof van 2 jaar in 1 jaar kan behappen, dan snap ik niet waarom de school dan na het eind van dat ene jaar op een Havo-advies zou 'moeten' uitkomen. Dat bepalen ze toch zelf? Als na een paar maanden blijkt dat ze het tempo toch niet kan bijbenen kan toch alsnog voor de reguliere route worden gekozen?

Of heb ik ergens iets heel erg gemist? Mijn kinderen zijn nog niet zover, dus ik hou me er nog niet zo mee bezig.

Groeten,

Temet

Fransien

Fransien

22-06-2012 om 14:46

Je dochter gaat prima

Zij wil graag 7 en 8 in 1 jaar doen. School ziet het ook zitten omdat ze snel en makkelijk leert en ze haar een gymnasiumleerling vinden. Volgens mij is school bang voor een lage cito-LVS-uitslag als je dochter in een half jaar alle breuken en procenten bij rekenen moet beheersen. Als je geen eindtoets doet, telt het LVS dubbel zo zwaar mee.
Het is wettelijk verplicht om naast het schooladvies een onafhankelijk advies te hebben (Cito, NOI, oid). Je meldt dat jullie school geen eindtoets doet, wat doen ze dan wel?
Overigens ken ik genoeg versnelde meisjes die geen enkel probleem hebben op de middelbare school en ook niet blijven zitten. De probleem-gevallen vallen alleen meer op, en zeker bij mensen die dan zoiets hebben van 'zie je wel, dat komt er nou'.

Egel

Egel

22-06-2012 om 15:51

Temet en fransien

Bedankt Temet en Fransien. Ja Temet, school is niet heel bang maar ik denk vooral voor het tweede dat je zegt: misschien bang dat ze wat lagere citoscores uit het LVS haalt (ze hebben dus geen eindtoets), of dat ze op een andere manier merken dat ze niet genoeg bij is met de stof. En dan neem ik aan vooral rekenen (gaat goed maar ze heeft wat dingen niet gehad). Spellen doet ze uitstekend, nog niet altijd ww-spelling maar dat leren we haar binnenkort nog wel. Het zit hem denk ik vooral in rekenen en mogelijk wat wereldorientatie of dergelijke dingen.
En inderdaad: ze gaat nu over naar groep 7, of (zoals ze zelf zeggen) naar 'groep 7/8'. Het helpt dat die school altijd groep 7 en 8 bij elkaar heeft zitten. Het wordt dus in de loop van het jaar besloten.
Ja Fransien, ze zijn misschien bang dat het veel stof is voor het eerste half jaar. Ze zijn trouwens niet erg bang, doen vrij relaxed maar het plan is om het later te bepalen. Mijn man heeft tijd om haar bij te spijkeren met rekenen (als we weten wat ze op welke manier moet kunnen).
Nee de school heeft geen eindtoets, maar het is ook niet wettelijk verplicht. Zie bijvoorbeeld http://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/Toetsen+en+examens/Primair+onderwijs
Ik hoor telkens tegenstrijdige berichten over komend schooljaar, maar volgens mij wordt het toch een jaar later dat de eindtoets van Cito verplicht wordt.
Het lukt de school toch regelmatig om kinderen op het gymnasium in de stad te krijgen.
Bedankt voor je positieve verhaal over andere meisjes. Ik twijfel soms ook omdat dochter weliswaar best wel slim is en het goed doet op school, maar ook weer geen briljante indruk maakt. Er zijn ook dingen die ze niet doet of weet, ze is bijvoorbeeld nog niet erg handig op de computer (wel een beetje), ze is geinteresseerd in vrij veel maar heeft geen heel speciale interesses waar ze zich in vastbijt, dat soort dingen. Ik bedoel: volgens mij zijn er wel meer kinderen op haar school die ook best wel slim zijn, zonder dat zij versnellen.
Verschil is dat ze graag door wil en dat de basisschool gewoon niet opschiet (ze leren bijvoorbeeld nauwelijks Engels, zonde). Achteraf gezien had ze denk ik het best eerder naar groep 3 kunnen gaan.
Ik weet gewoon niet of dit een goede keus gaat worden!
Groeten, Egel

Egelt

Egelt

22-06-2012 om 16:00

Knurf

Ja Knurf, het is goed om het belang van dochter als prioriteit te hebben. Ik moet niet te veel op de anderen letten. Maar tegelijk: mijn gevoel is nog niet helemaal bepaald. Dus kan ik daar nog niet helemaal op af gaan. Natuurlijk: het klinkt goed, het is leuk als het goed gaat met je kind en ook als er zoiets positiefs te vertellen is.
Goed trouwens dat je me wijst op mogelijke afgunst/of te kort voelen schieten bij anderen. Mijn man wees daar ook al op, dat we dat (ook bijv bij schoonzus) niet moeten vergeten, dat dat ook een rol kan spelen.
Het is verder moeilijk om mijn eigen schoolverleden proberen te vergeten, ik ben echt behoorlijk gefrustreerd....(een apart draadje waard, maar niet nu!).
Bedankt voor je reactie.

dorle

dorle

22-06-2012 om 16:10

Egel

Je schrijft dat ze 10 is en normaal gesproken naar groep 7 gaat? Wanneer is ze jarig? Als ze in de herfst al 11 wordt zou het zelfs logisch zijn als ze naar 8 gaat.
En dat negatieve gepraat over versnelde leerlingen hoor ik altijd (zucht) als het over mijn dochter gaat. Het zal wel jaloezie zijn....
Ik herken het wel, gewoon toe aan middelbare school, zin om andere vakken te leren.

Ik snap het nog steeds niet

Goed, ik begrijp dat de school bang is voor een " te laag" resultaat op de toetsen in het LVS. Maar ze hoeven hun advies toch niet alleen maar van dat LVS te laten afhangen? Als die LVS een vertekend beeld laat zien omdat ze een deel van de stof nog niet behandeld heeft dan kan de school toch gewoon een VWO-advies geven met de aantekening "ja, die toetsresultaten lijken niet zo hoog, maar deze leerling is versneld en had nog niet alles gehad"

Kortom: waarom "moet" de school misschien een Havo-advies geven? Van wie moet dat dan? Daar gaat de school toch zelf over?

Groeten,

Temet

Egel

Egel

22-06-2012 om 16:23

Dorle

Bedankt Dorle. Nee, ze is niet van de herfst maar van februari (dus nog niet erg lang 10). Alsnog maak je dan normaal gesproken in 8 jaar je basisschool niet af, maar dat is een andere discussie die hier al eerder stevig gevoerd werd olv mw Lavell. Super interessant trouwens.
Dochter heeft een vriendin die maar anderhalve maand ouder is (van december), andere school, en die zit wel al in groep 7. Ik kan me zo voorstellen dat ze allebei ongeveer hetzelfde aankunnen, maar dat meisje was natuurlijk al eerder naar groep 3, jaren geleden.
In welke klas zit je dochter nu? Gaat het inderdaad naar wens?
Groeten, Egel

Vic

Vic

22-06-2012 om 16:27

Gaat er iets niet goed?

Als alles helemaal goed gaat nu en je dochter heeft het naar haar zin op school, waarom ga je dan versnellen? 'Zin hebben in wiskunde en vreemde talen' vind ik niet zo overtuigend. Ik zou het niet doen als er geen problemen zijn die met wat aanpassingen in groep 8 opgelost zouden kunnen.

dorle

dorle

22-06-2012 om 16:41

Egel

Ze is van februari 2003, jaar jonger dan de jouwe dus. Groep 2 en 3 in een jaar gedaan, nu einde groep 6.
Ze heeft een super entreetoets gemaakt, wel vriendinnetjes en wat speelafspraakjes (dolle boel hier nu in huis) maar interesses liggen toch soms wat anders dan bij andere kinderen. Ik hoop dat ze straks op het VWO meer aansluiting krijgt.

Fransien

Fransien

22-06-2012 om 22:37

Egel

Als je kind groep 7 en 8 in 1 jaar gaat doen, moet er een plan liggen, en als ze terwijl ze al ver voor loopt niet versneld, moet er ook een plan liggen. Hoe dan ook moet je met de nieuwe leerkracht en liefst met de ib-er om tafel.
Als je dochter en je man en jij graag willen dat dochter een klas overslaat, en je wilt in de vakantie rekenen bijspijkeren, is het grote rekenboek van scala leuker leren erg handig, daarin staat alle basisschoolstof. Neem het oefenboek, dan kun je gewoon die sommen oefenen.

Primavera

Primavera

23-06-2012 om 09:36

Tegenstelling

Wat ik in de redenering niet vind kloppen is dat aan de ene kant gesteld wordt dat het meisje voorloopt en slim genoeg is om de laatste twee jaar in een te doen en aan de andere kant er van wordt uitgegaan dat ze hetzelfde leertempo en zelfde hoeveelheid oefening nodig heeft als een gemiddeld kind. Dat lijkt me een tegenstelling.
Als het kind werkelijk zo slim is zal de uitleg van nieuwe dingen zo oppakken en heeft ze helemaal geen maanden oefening nodig om die te beheersen, maar is het truukje binnen een week, dag of uur ook wel duidelijk.
Wacht niet tot de grote vakantie, maar begin gewoon dit weekend met breuken uit te leggen dan merk je vanzelf hoe snel ze het oppikt en kun je beter inschatten of het voor HAAR ook inderdaad veel stof in een zal worden of dat het juist een leuke uitdaging is waar ze eindelijk haar tanden eens in kan zetten.
Groeten Primavera

Primavera

Primavera

25-06-2012 om 08:49

Welnee

Het zal voor dit meisje natuurlijk niet echt twee jaar in één worden. Het eindjaar is voor iedereen eeen ruim half jaar en dus voor haar ook en zoveel nieuwe stof wordt daar niet gegeven. Met de testen bleek dat ze op verschillende vlakken nu al op midden groep 8 niveau zit, dus daarin heeft ze niets in te halen. Blijven over een aantal dingen, die ze nog niet uitgelegd heeft gekregen.
Als het kind werkelijk zo slim is dan zal ze daarmee binnen twee weken bij zijn. Zo moeilijk is die basisschoolstof niet voor iemand die VWO aankan.
Of versnellen wenselijk is hangt er wel vanaf wat voor een VWO-leerlinge ze is. Sommigen hebben dat niveau, terwijl ze wel flink wat oefening van de stof nodig hebben en anderen hebben aan een korte uitleg of één voorbeeld genoeg om te snappen hoe het werkt. De eerste soort leerling zou ik niet versnellen, omdat het voor diegene inderdaad een hoop werk gaat worden om anderhalf jaar in één te doen. De tweede soort leerling zal er geen enkele moeite mee hebben en kun je dus wel zonder problemen versnellen.
Groeten Primavera

Egel

Egel

25-06-2012 om 16:46

Allen en temet

Beste allen, bedankt voor jullie reacties! Een wat late reactie van mij vanwege een volkomen vol weekend. Ik ga nu overal op reageren, te beginnen met Temet.
Temet: inderdaad zou school niet alleen op de LVS uit de komende groep hoeven afgaan -mocht dochter bij bijv. rekentoets minder hoog scoren omdat ze het nog niet heeft gehad. Ik denk dat juf van nu wel vertrouwen heeft maar dat ze dat zegt omdat school nog geen definitieve beslissing heeft gemaakt (omdat wij het laat hebben aangekaart en ze pas de afgelopen weken zijn gaan doortoetsen en haar tevens de entreetoets groep 7 hebben laten maken). Pas de eerste helft van komend schooljaar komt dan de beslissing. Om een slag om de arm te houden en nog 'terug' te kunnen, zeggen ze dat ze niet zouden willen dat ze zou versnellen en dan alsnog Havo-advies 'moeten' geven. Ik denk dus eigenlijk dat ze dat van dat Havo-advies niet echt menen.

Egel

Egel

25-06-2012 om 16:46

Vic

Vic: precies jouw twijfel ('waarom eigenlijk, er is toch geen probleem?') heb ik dus ook af en toe. Het versnellen kan best denk ik. Maar moet het ook? Is het fijn voor haar, alle positieve en negatieve dingen meegewogen? Waarom zouden we het niet gewoon laten doorkabbelen? De IB-er waar we 1x mee spraken zei ook: 'eigenlijk doen we dit alleen bij kinderen die ongelukkig zijn omdat ze slim zijn/voorlopen'. Mijn man zei toen vrolijk dat we dochters wens tot sneller en meer leren toch niet, omdat zij gelukkig is, hoeven te negeren. Dat vond IB-er eigenlijk ook wel. Ook juf zei toen dat we hoe dan ook wel iets moesten doenvanwege haar immer hoge scores (fijn dat we na al die jaren ook eens aandacht voor haar vragen!). Tsja, ik weet het niet, soms denk ik even: waarom zijn we dit begonnen, maar op andere momenten denk ik weer: ze heeft altijd meer verwacht van school (alleen qua leren, verder vindt ze het geweldig), ze verheugt zich altijd al op meer, op nieuwe dingen. Laten we nou niet altijd maar afremmen maar haar een keer de uitdaging geven die ze al zo lang zoekt. Misschien ook wel omdat ze anders niet meer weet hoe dat voelt om iets moeilijk te vinden?

Egel

Egel

25-06-2012 om 16:47

Dorle, fransien en p

Dorle: ah, een jaar jonger. Ja, onze dochter had gewoon ook eerder naar 3 moeten gaan! Wat apart, entreetoets in groep 6? Ik heb het hier bij OO al vaker voorbij zien komen maar dacht eerder dat dat altijd in groep 7 werd gegeven. Op deze school pas net klaar en na de vakantie de uitslag volgens mij.
Fijn dat je dochter het inderdaad heel goed gedaan heeft!

Fransien, dat is een goede. Er moet een plan komen voor haar, wat het ook wordt. Misschien is dat er al (denk ik niet) of was dat al het voornemen, maar het is niet gek om er rechtstreeks naar te vragen. Zo erg is het niet, onze kinderen kost ze tot nu toe vrij weinig moeite en we hebben nooit eerder een extra gesprek aangevraagd (afgezien dan laatst 1x hierover).
Bedankt ook voor je tip over het rekenboek! Je raadt aan het oefenboek te kopen, ga ik doen. Ook het 'grote rekenboek' zelf of is dat dan niet per se nodig/overbodig?

Ja P, het lijkt mij ook dat ze 4 maanden heeft om het te bewijzen en dat het misschien dan ook wel besloten wordt. Maar om dan te zeggen dat ze 2 jaar in een half jaar moet doen, dat klopt dan dus ook niet. 1,5 schooljaar in een half schooljaar dan. Ook wel doorbijten, dat wel. Je hoort vaak dat groep 7 best serieus moeilijk is.

Egel

Egel

25-06-2012 om 16:48

Primavera

Primavera, ik denk juist niet dat ze verwachten dat ze evenveel tijd nodig zal hebben voor de stof. Ik denk dat ze het gewoon nog niet 100% zeker weten maar het wel ernstig overwegen. Ze kunnen ook moeilijk doen alsof voor vrijwel ieder VWO-kind de laatste 1,5 met erg weinig moeite ook wel een een half jaar kan.
Ik weet niet of ze zo verschrikkelijk slim is, ik denk een gemiddelde VWO-leerling. Maar het is moeilijk in te schatten, vooral omdat ik altijd veel slimme mensen om mee heen heb gehad en nog heb. Misschien vind ik het gauw normaal. Ook vind ik haar soms op mij lijken en bij mij is het -zo weten jullie inmiddels- niet goed afgelopen qua school en studie (en daardoor ook beetje werk). Soms hoor ik over basisschoolleerlingen die zelf een app maken, of zichzelf een tweede taal min of meer eigen maken, of alle geschiedenisboeken in huis uitpluizen, of...enz. Dat soort dingen doet zij allemaal niet. Ze leest erg veel, dat wel, en vind dan bijvoorbeeld een historisch jeugdboek (Thea Beckman o.i.d.) extra leuk. Of de Griekse mythen van Imme Dros, vond ze ook prachtig en ze onthoudt dan verreweg het meeste.
Dus briljant zeker niet, maar ze snapt de meeste trucjes snel hoor, dat wel. Ik twijfel er niet aan dat ze de stof uit groep 7 snel kan leren.
In je tweede posting (wat voor VWO-leerling het zal worden), dat weet ik nog niet goed. Ze heeft tot nu toe niet veel hoeven doen eigenlijk. Twee werkstukken, wel best wat topotoetsen. Die gingen makkelijk maar ze hoefden dan ook weer niet veel steden of landen per keer te doen. Ze denkt zelf dat ze een lap woorden uit een vreemde taal moeilijk zal gaan vinden om te onthouden. Maar dat kunnen we nog helemaal niet weten. Die paar Engelse woorden die ze moest leren onthield ze wel, maar goed dat stelde niet veel voor.
Dank je voor je reactie.

Chippie

Chippie

26-06-2012 om 12:49

Hier een zoontje

Dat straks begint aan groep 6 (1 jaar versneld) en die op groep 8 niveau zit qua heel veel dingen. Voor ons is het cognitieve niet doorslaggevend. Het is wel worstelen om een programma in elkaar te draaien waarbij hij niet al die tijd in zijn eentje werkt.
Ik mijn ogen versnel je een kind als het 'echt niet anders' kan. Zin hebben in de middelbare school, geschiedenis interessant vinden, hoge A's scoren... het zijn geen onoverkomelijke 'problemen'. Sterker nog, school twijfelt of die A geen B wordt als kind jaar versnelt (kortom: kind loopt minder dan een jaar voor)

Ik zou haar gewoon mee laten hobbelen met groep 7 en 8 en zorgen voor wat extra verrijking en verbreding. Juist in groep 7 en 8 zijn daar legio mogelijkheden voor.

Primavera

Primavera

26-06-2012 om 13:17

Per individue bekijken

Ik denk niet dat er algemene regels zijn te geven voor versnellen of niet. En dus ook niet stellen dat je niet moet versnellen als het echt niet anders kan of als het kind al tekenen van problemen geeft.
Mijn jongste heb ik juist preventief laten versnellen van groep 1 naar groep 3 om problemen van een verschrikkelijke saaie groep 3 waarin ze niets meer had te leren voor te zijn. Gelukkig waren de juffen het daarmee eens ondanks een totaal verknalde kleutercitotoetsequivalent. Nu eind groep 4 heeft ze nog steeds een rapport met alleen maar negens en tienen en loopt alweer voor, maar ik heb het idee dat ze in deze klas beter op haar plaats zit. Er is minder verschil tussen haar en haar klasgenoten, waardoor ze rustig meehobbelt en niet een totaal ander programma nodig heeft
Bij mijn oudste die trouwens wel een echt gymnasiumkind is heb ik er nooit over gedacht om haar te laten versnellen. Dat is zo'n VWO-leerlinge die wel wat meer oefening nodig heeft voordat ze de stof echt beheerst en die zat prima in haar eigen jaar.

Fransien

Fransien

26-06-2012 om 14:04

Rekenboek

Het oefenboek is duidelijk genoeg, en het gewone rekenboek heb je via bol zo in huis als je het toch even na wilt lezen. Het gewone boek is overigens ook nog wel eens in de bibliotheek te krijgen, het oefenboek niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.