Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Versnellen van niet-hb leerlingen - info?

Als je in google zoekt op ‘versnellen’ vind je enkel artikelen over hoogbegaafde leerlingen. Ik zoek echter informatie over versnellen bij gewoon slimme leerlingen.

Wie weet een artikel / boek (liefst recent) waar de nadruk niet enkel bij de extreem snelle (hb) leerlingen ligt; of informatie over voorsprongen die verdwijnen – Versnellingen die "mislukken"... . zijn daar studies over?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

30-03-2009 om 12:02

Ervaringen van anderen

Ik vond ook geen betrouwbare literatuur op internet. Misschien is de hele materie nog te recent om er nu al dure onderzoeken aan te besteden.

Ik heb een paar collega's uitgehoord over hun ervaringen en op dit forum wat rondgevraagd en -gelezen. Dan blijkt er zoveel verschil te zijn. Wat ik wel heb geleerd is dat er blijkbaar niet 1 gouden regel is, elk kind is anders en gedurende een schoolperiode kan er nog zoveel gebeuren dat er ook niet veel te voorspellen valt.
Ik kijk nu dus maar naar het nu, en maak keuzes die nu goed voelen, dat was een goede tip van iemand hier op dit forum (ben even de naam kwijt).

Mamvantwee

Sasvangent

Sasvangent

30-03-2009 om 12:55 Topicstarter

Mamavantwee

Of de materie zo recent is, vraag ik mij af?

Die collega's die je vermeldt, zijn dat leerkrachten of "gewoon" ouders? Ik wil helemaal niet bij mijn collega's gaan rondvragen hoor. En verder ken ik maar 1 versneld kind (dat dan wel duidelijk hb is).

Wat betreft: beslissen op basis van wat je nu weet. Tja, je zal nooit zeker zijn, dat begrijp ik. Maar als ouders van hb. kinderen al vaak twijfelen, wat moet je dan doen als je ouder bent van een gewoon slim kind? Straks lig ik wakker van de doemscenario's: misschien ooit niet meer kunnen volgen en zelfs jaar moeten overdoen of mogelijks altijd vervelen?

Mamvantwee

Mamvantwee

30-03-2009 om 13:10

Reactie

Die collega heeft al (bijna) volwassen kinderen, dus in die zin is het niet zo nieuw om te versnellen. Maar ik bedoelde ook meer (ik geef toe, dat had ik ook anders moeten formuleren ) dat er tegenwoordig wel veel meer aandacht is voor kinderen die zich sneller ontwikkelen, of zelfs hb zijn. Er wordt ook veel meer les-op-maat gegeven. En in die zin is het anders dan vroeger. Tenzij ik me hierin vergis, maar ik heb er dan ook nog niet veel ervaring mee.

Strikt genomen kun je toch alleen beslissen op basis van wat je nu weet? Ook al lees je honderd wetenschappelijke onderzoeken, dan nog weet je niet meer dan wat er nu bekend is. Misschien blijkt over twee jaar wel dat het nu geldende advies helemaal fout is, tja, dat kun je vandaag nog niet voorzien. Ga je daar nu dan van wakker liggen? Lijkt me zonde van je energie.

Het zijn wel logische en menselijke vragen die je je stelt hoor. Heb ik ook. Doe ik nog steeds. Maar tegelijkertijd kijk ik naar mijn dochter en zie ik hoe ze nu is. En daar moeten we mee verder. Als er volgend jaar nieuwe ontwikkelingen zijn, zien we dan wel verder. Alsnog versnellen, of naar een combinatieklas, of speciale extra-stof-lessen, of... we zien wel.

Zolang je de beslissingen neemt die je neemt op basis van jouw beste kunnen, in deze situatie, op dit moment, dan kun je jezelf later altijd "in de ogen" blijven kijken.

Groet, Mamvantwee

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-03-2009 om 14:54

Zoek je specifieke info?

Mijn zoontje is onlangs versneld. Hij draait sinds een paar weken nu op proef mee in groep 4, om te kijken of hij de slag kan maken om groep 3 en 4 in dit schooljaar te doen. Hij is niet HB (heb tenminste geen aanleiding om dat te denken, hij is gewoon slim, beetje voorlijk denk ik én kleuterverlenger).
Ik kan je dus nog niet zoveel over onze ervaringen vertellen. Wil je specifieke dingen weten?

Sasvangent

Sasvangent

30-03-2009 om 15:23 Topicstarter

Wat ik wil weten

Ijsvogeltje, ik vernam vorige week van de IB-er (officieus) dat mijn dochter op het MDO(?) "al besproken was" (nav. LVS testen enzo). Ze liet mij wat lijsten zien en -niet onverwacht- scoort dochter op alles zeer hoog tot foutloos.

Tijdens het gesprek ging IB-er er nogal gemakkelijk vanuit dat mijn dochter volgend jaar wel zal beginnen in groep 3 maar waarschijnlijk met Kerstmis over zal gaan naar groep 4. Volgens haar zal dochter tegen dan wel "vervelend gedrag tonen thuis of in de school want ze gaat daar de hele dag niet veel te doen hebben". [Ja, zeg nu zelf!]

Ik ben hier helemaal niet blij mee en heb de indruk dat school de wat slimmere kindjes misschien te gemakkelijk laat versnellen. Ze zei wel dat er dan eerst een onderzoek zou plaatsvinden naar goede/zwakke kanten. Maar ze deed er erg gemakkelijk over, en dat zint me niet.

Als ik nu informatie vind, die aantoont dat niet hoogbegaafde kinderen niet zomaar moeten versnellen, zou ik wat meer in handen hebben. Er blijkt wel extra aanbod op school aanwezig te zijn maar daar is verder niets over gezegd. En ze kijkt naar oprichting plusklas volgend jaar (voor oudere kinderen wel).

Maar, ik wil ook niet dat school zegt, ja, uw kind verveelt zich maar u wil haar niet laten versnellen. We kunnen dus ook niks doen.

Heeft jouw kind een onderzoek gehad? En wat onderzoeken ze dan eigenlijk? En bovendien wil ik het IQ van mijn kind ook helemaal niet weten. Dat komt bij zo'n onderzoek wel degelijk aan bod.

Alle info die je zelf belangrijk vindt, mag je me doorgeven. Sorry, het is langer geworden dan bedoeld maar toch alvast bedankt.

Sasvangent

Sasvangent

30-03-2009 om 15:52 Topicstarter

En natuurlijk

ijvogeltje: kreeg jouw zoon geen extra stof?

Gerry

Gerry

30-03-2009 om 17:24

Sasvangent

Het verschil tussen hb en mb is natuurlijk ook maar een willekeurig gekozen grens. Een kind met een IQ van 129 zal echt geen ongelofelijk andere behoeften hebben als een kind met een IQ van 130. En als het IQ echt veel lager is, speelt het niet. Versnellen kan goed zijn, kan fout zijn. Het hangt van het kind af, en het IQ is maar een onderdeel van het hele kind. Heeft het kind aansluiting met de groep of is dat verdwenen? Wil een kind zelf? En wat doet school aan verrijken en verdiepen? Want een kind dat structureel sneller gaat dan gemiddeld houdt daar niet mee op omdat het in een andere klas zit. En anders hou je aan het eind van de schoolstof nog zo'n boel kind over .

Hoe weet je trouwens dat je kind niet hb is Sasvangent? Is ze getest?

Gerry

Gerry

30-03-2009 om 17:26

Sorry

Even te snel gelezen. Je wilt het IQ van je kind helemaal niet weten, las ik. Maar hoe weet je dan dat ze niet hb is? Want twee versnellingen, dan moet dat IQ toch aardig hoog zijn. Dat lijkt het me toch waarschijnlijker dat ze hb is of er heel dicht tegenaan zit, dan dat ze gewoon wat sneller is.

Astrid

Astrid

30-03-2009 om 19:59

2 kinderen versneld (1 is niet hb)

Zoon is destijds versneld van gr. 2 naar 4 en is ook nog eens van eind mei, dus echt jong. Hij is wel HB. Zit nu in gr. 8 en doet al een jaar geen school dingen meer mee.

Dochter van 8 zat tot 2 weken geleden in gr. 4 en nu in gr. 5. Zij is van december en gewoon slim, denk ik. Gaat niet thuis met d'r neus in de boeken, zoals zoon deed. Ze deed vanaf eind gr. 3 extra werk. In gr. 4 begon ze zich, ondanks extra werk, zich stierlijk te vervelen. Ging zelf om extra dingen vragen en of ze a.u.b. de uitleg niet meer aan hoefde te horen. Vandaar dat school kwam met gr. 5. Nu in gr. 5 moet ze toch behoorlijk aanpoten omdat ze toch stof gemist heeft. De overgang is niet echt geleidelijk gegaan en dat was wel beter geweest. School vindt haar slim genoeg om gewoon meteen mee te doen met waar gr. 5 nu is. Ik denk ook wel dat ze over 3 maanden wel bij is.

Bij ons op school zijn ze tegen versnellen. Niet echt bespreekbaar. Behalve mijn 2 kinderen is er maar 1 kind in al die jaren versneld.

Wat heb je trouwens tegen versnellen?

Annet

Annet

30-03-2009 om 20:03

Niet versneld, wel oktoberkind

Mijn dochter is (achteraf gezien gelukkig) van oktober. Ze is slim maar niet hb. Dat weten we niet zeker maar de cito's, eindcito, andere resultaten op school bevestigen mijn eigen indruk wel. Kind is slim maar niet extreem genoeg om hb te zijn.
Gelukkig mocht ze als vijfjarige door naar groep 3. Ze heeft zich tot aan groep 8 nog best verveeld, hoewel er vanaf groep 6 wel compacten mogelijk was van rekenen. Dat scheelde voor dochter heel veel. Ze heeft duidelijk de behoefte om na te moeten denken en ergert zich aan de vele herhaling. Haar hoofd moet aan het werk. Daar hoef je niet hb voor te zijn om die behoefte te hebben. Broertje van 6 (groep 3) is volgens mij even slim maar hij heeft die behoefte veel minder. Hij doet ook wel graag dingen die hij al kan. Dochter niet.
Ze hoort bij de besten van de klas. De klas is toevallig niet erg sterk (bij de 9 meisjes, van de jongens weet ik het niet). Ze is de enige met een vwo-advies, één heeft havo/vwo en de rest lager.
Als een gewoon slim kind te weinig uitdaging heeft, dan zou ik vooral denken aan het veranderen van school. Ik heb veel betere voorbeelden gehoord dan de school van mijn dochter. Achteraf gezien was ik toch graag van school veranderd.
Versnellen was denk ik niet handig geweest. Dan was ze erg jong geweest als oktoberkind (10 jaar in groep 8) en dat vind ik toch alleen een optie als een kind extreem slim is. Dan is er toch al weinig aansluiting met de groep en hoef je dat niet mee te wegen in de beslissing.

En hier...

is dochter van 6 versneld, ze heeft vorig jaar groep 2 en 3 in 1 jaar gedaan. Ze is al in oktober begonnen met schrijven in groep 3, in februari/maart is ze de ochtenden mee gaan draaien en daarna volledig over gegaan. Ze zit nu in groep 4, wordt in juni 7 en het gaat erg goed. Het enige "probleem" is dat ze met rekenen niet goed heeft leren automatiseren, waardoor ze wat langzamer is. Ze had wel een B voor de rekencito, en een andere moeilijke toets had ze foutloos gemaakt.
Ik denk niet dat ze hoogbegaafd is, maar we hebben geen test gedaan. Voor mij hoeft dat ook niet. Ik ben blij dat ze versneld is, in groep 3 had ze nu voor bijna alles moeilijker werk moeten hebben. Ze vraagt nu ook om moeilijker werk voor taal en spelling.

mente

mente

30-03-2009 om 22:10

Versnellingswenselijkheidslijst?

(zie google) Niet dat ik er persoonlijk ervaring mee heb, maar ik kwam daar info over tegen, misschien is dat een idee om in te laten vullen?

groet mente

Sasvangent

Sasvangent

30-03-2009 om 22:33 Topicstarter

Zoveel info!

Wat veel interessante reacties. Ik ga zeker al eens kijken op de sites die Luc geeft.

Even zien wat ik er uit kan pikken: mijn kind in de klas. Mijn dochter is een populair kind, dat met iedereen aansluiting heeft. Van de jongste kleuters op school (3 jaar oud), tot kinderen die aantal jaren ouder zijn. En, zij is ook het helpend en steunend kind i.e. ze helpt de kindjes die het moeilijker hebben; zij zal ermee spelen als die kindjes alleen staan; zij helpt ze met hun taakjes in de klas. Haar vriendjes accepteren dat, en laten haar in die rol.

Ze is altijd vrolijk, helpt de juf, doet altijd wat gevraagd wordt, werkt door, is geconcentreerd, ... . Ze laat de laatste tijd zelfs een stukje van haar "voorsprong" zien in de klas (ze mag eens iets lezen van de juf, ze schrijft teksten bij haar tekeningen...).

Ik herken haar thuis in hoe ze is in de klas. Al heeft ze thuis wel een eigen willetje. Aansluiting is dus helemaal geen probleem. Klagen of vervelen doet ze maar af en toe.

Verder herken ik wel wat van Astrid: dochter heeft nooit genoeg gewerkt, wel meer maar niet altijd moeilijker. Ze vraagt ook zelf meer werk bij de juf. Of thuis aan mij (ze droomt luidop van huistaak).

Mbt. hb.: ik vermoed dat mijn dochter gewoon slimmig is (of voorlopig dan toch). Voor mij is hb. anders dan hoe mijn dochter is. Dochter is thuis ook veel bezig met spelen (vnl. gezelschapsspelletjes, computerspelletjes, knutselen, dansen en muziek(teksten).

Maar in ieder geval heb ik toch goed begrepen dat maar aan versnellen moet worden gedacht als verrijking enzo niet langer voldoende is? Versnellen is toch slechts een tweede stap. En dat is wat ik dus miste in de uitleg van de IB-er. Al was het dan geen officieel gesprek.

Een andere school ligt moeilijker omdat we al naar deze school overgestapt zijn wegens een oudere broer met ASS.

Ik begrijp dat gezegd wordt dat de grens van 130 geen absolute grens is. Maar die grens is wel ergens duidelijk. Oké, wat doe je met 128? Dat levert mogelijks een probleem op. Maar je kan die grens van slimme kinderen niet omlaag laten gaan. Weldra zit er in een gemiddelde klas enkel gemiddelde tot ondergemiddelde leerlingen. En dan is er weer iemand de slimste. Afin, ik wijk af.

Ergens wil ik onder geen beding dat mijn dochter versnelt; ze heeft het op alle vlakken goed voor elkaar, waarom zouden we daaraan raken?
Maar aan de andere kant hebben we een neefje dat, ondanks vraag van school, niet versneld is, en zich dagelijks kapot verveelt. Dat wens je ook geen kind. Dilemma dus.

Nou, dit bericht is lang genoeg; ik lees nog wat verder.

Sasvangent

Sasvangent

30-03-2009 om 22:53 Topicstarter

Toch nog een aparte vraag

ik zie dat er best wat reakties zijn van versnelde doch niet geteste kinderen -en verwonderlijk, de meeste kinderen zijn "niet hb maar gewoon slim" . Nou ja, de groep van slimme kinderen is ook gewoon groter dan de groep van hb. kinderen. Verder is het opvallend dat ik blijkbaar nooit lees van hb. kinderen zonder problemen?

Mijn vraag dus:
Kwam de vraag van versnellen van de ouders of school?
Wat was de reden voor versnellen (problemen , verveling, ...) .
Zijn er bepaalde onderzoeken geweest, of gewoon op basis van klastoetsen en obervatie juf / meester?

Ik ben maar een beetje nieuwschierig... .

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-03-2009 om 22:59

Sasvangent

Even een reactie op je vragen.

Een echt onderzoek heeft mijn zoontje niet gehad. Het was in groep 3 al snel duidelijk dat het standaard programma hem geen nieuwe dingen zou leren. Hij heeft toen extra werk gekregen. De leesmethode op school biedt veel mogelijkheden voor differentiatie: begrijpend lezen met humpy dumpy's, speurneus etc. Ook kreeg hij 'taalmeesters'. Voor rekenen kreeg hij als extra 'rekenmeesters' en somplex.
Voor het lezen was dat volgens mij redelijk genoeg, voor rekenen niet. Lastig bij rekenen is ook dat je al snel stof voor het volgende jaar beet hebt, en dat is niet de bedoeling van extra werk. Dus ook de plusmethodes beperken zich tot optellen en aftrekken tot 20, maar dan 'verpakt' in lastige verhaaltjes.

Wij hebben zelf het versnellen ter sprake gebracht. Dat is dus anders dan bij jullie. Wat ook meespeelt, is dat hij een 'hersftkind' is dat lang heeft gekleuterd. Hij had dus ook een groep hoger kunnen zitten.
IB'er heeft hem de cito-toetsen voor groep 4 afgenomen om te kijken waar hij stond. Aanvankelijk besloten ze op basis hiervan om hem in groep 3 te laten, zijn rekenscore viel tegen. Een paar weken later hebben ze hem nogmaals getoetst op rekenen (nu een moeilijker toets). En die had hij dusdanig goed gedaan, dat school alsnog voorstelde hem versneld door te gaan.

Maar optimaal is het niet. En we moeten nog maar zien of hij het redt om na de zomervakantie naar groep 5 te kunnen. Hij heeft natuurlijk veel groep 4 stof gemist en moet nu hard ploeteren, in een voor hem nieuwe klas. Maar groep 3 was óók niet ideaal, want er viel amper iets te leren. Het is dus kiezen uit twee niet optimale mogelijkheden!
Hadden we maar een glazen bol, waarin we de toekomst konden zien. Toen we destijds met de kleuterjuf spraken over kort of lang kleuteren, hadden we ook graag zo'n glazen bol gehad. Toen was het ook al kiezen uit twee niet ideale opties. Je doet dan wat je het beste lijkt, op dát moment. Natuurlijk kunnen we achteraf zeggen: had hij maar kort gekleuterd. Maar dat heeft niet zo veel zin. We hebben toen gekozen wat toén het beste leek.
En nu kiezen we wat nú het beste lijkt, ook al is het niet ideaal.

Mamsie

Mamsie

30-03-2009 om 23:07

Mijn kind

is vervroegd naar de basisschool gegaan en versneld. Hij is nu vijf en half en zit in groep 3 en het gaat goed.
Ik ben met mijn zorgen naar de basisschool gestapt toen hij net drie was en zij hebben mij in contact gebracht met een onafhankelijk iemand. Daar hebben we gesprekken mee gehad. Die persoon kwam met het voorstel, vervroegd naar school en dan na de zomer gelijk naar groep 2.
tot nu toe lijkt dat een heel goede stap. Hij doet het prima in groep 3. Is dus niet getest op hb, ik weet ook niet of ik dat wil. Hij scoort A en B op alle toetsen.

Maar hoet het straks op het vo moet, dat weet ik nog niet zo goed.

Antwoorden

Bij ons begon de school, in groep 1 mocht dochter meedoen aan de cito-toets van groep 2 (combinatiegroep) omdat de juf wilde kijken hoe ver ze was. Daar had ze A en B voor. En ze kreeg een leestest, had toen AVI 2. We hebben erover gepraat, en omdat ze nog heel erg met het spelen bezig was geen actie ondernomen. In groep 2 was ze bezig met schrijven en daarom mocht ze mee gaan doen met groep 3, idee van school, goedkeuring van ons. Daarna bleef het even stil omdat ze een andere juf kreeg in groep 2. Wij hebben na een paar weken een gesprek aangevraagd. Hier hebben we de mogelijkheden besproken, en samen met leerkrachten en IB-er besloten om te versnellen naar groep 3, eerst de ochtenden. Ze had het nog wel naar haar zin in groep 2, maar we zagen dat de stof van groep 3 haar niet veel te bieden zou hebben. Toen ze een paar maanden de ochtenden had meegedraaid mocht ze zelf kiezen of ze helemaal naar 3 wilde, dat wilde ze toen erg graag.
Er zijn dus eigenlijk geen problemen geweest, maar we zagen die wel aankomen. Omdat we toch wel verwachten dat ze zou versnellen hebben we dit op een zo gunstig mogelijk moment gedaan.
Ze is niet apart getest, heeft de gewone cito- en avitesten gehad. Aan het eind van groep 3 heeft ze wel een extra cito rekenen gedaan, omdat ze daar een D score voor een paar maanden eerder. Die 2e keer had ze een A.

Sasvangent

Sasvangent

30-03-2009 om 23:11 Topicstarter

Ijsvogeltje

"Lastig bij rekenen is ook dat je al snel stof voor het volgende jaar beet hebt, en dat is niet de bedoeling van extra werk. Dus ook de plusmethodes beperken zich tot optellen en aftrekken tot 20, maar dan 'verpakt' in lastige verhaaltjes."
Oei, dat wist ik niet. Is dat bij alle methodes zo? Als een kind dus gewoon tot 20 kan rekenen, valt er dan echt niets meer te beleven in groep 3? Misschien moet ik eens beter bekijken wat de termen verrijken /verdiepen enzo echt willen zeggen.

Hopelijk vindt je zoontje zijn draai in z'n nieuwe klas. Zo laat op het jaar versnellen zal zeker niet gemakkelijk zijn.

dorle

dorle

31-03-2009 om 09:53

Ook versneld en antwoorden

Mijn dochter van 6 jaar en 2 maanden is begin februari versneld van groep 2 naar groep 3.
Ze stroomde toen ze vier was in in groep 0. Begin groep 1 werd aan ons gevraagd of het goed was om haar werk van groep 2 te geven ivm met een ontwikkelingsvoorsprong die de juf constateerde. Dat jaar deed de dus groep 2 werk. Het hele jaar is getwijfeld door school en door ons of ze door zou kunnen naar groep 3. Dat is toen niet gebeurd omdat ze aangaf nog heel graag te spelen en graag bij haar vriendinnen wilde blijven. Wel bleek in juni uit een leestest dat ze al las op het leesniveau van december groep 3.
Het jaar erna, de echte groep 2 dus, kreeg ze aangepast werk, dat heeft haar maar steeds kort kunnen boeien. De IB-er heeft vaak met haar gewerkt. Toch begon ze bazig gedrag te vertonen en heel veel aandacht te vragen. Eind januari vroeg de school aan ons of wij het goed vonden om haar tussentijds toch naar groep 3 te laten gaan. Ze wilde nu zelf erg graag. En daar zit ze dus sinds februari.

Om op je vragen in te gaan. De versnelling was een initiatief van de school. Op basis van observatie en wat toetsen. Ze heeft nooit een IQ test gehad.
Reden voor versnelling, verveling, aandacht vragen, te ver voor lopen.

Het blijft net als bij anderen zoals ik hier lees, altijd een gok. Ik twijfel soms nog steeds, al doet ze het best goed. Ze haalde al een A score bij de rekencito groep 3. Ze moet haar plekje nog wel vinden. De juf verwacht dat ze rond juni haar achterstand hoofdzakelijk imv met het schrijven, heeft ingehaald.

Gerry

Gerry

31-03-2009 om 09:58

Gewoon slimmig

Sasvangent: "Mbt. hb.: ik vermoed dat mijn dochter gewoon slimmig is (of voorlopig dan toch). Voor mij is hb. anders dan hoe mijn dochter is. Dochter is thuis ook veel bezig met spelen (vnl. gezelschapsspelletjes, computerspelletjes, knutselen, dansen en muziek(teksten)."

Hm, dus als een kind een "IQ van boven de 130 heeft speelt het niet, houdt het nooit van knutselen, wil het niet dansen en houdt het ook niet van muziek? Begrijp ik het zo goed? Nou ken ik een paar kinderen (en volwassenen) die hb zijn en gelukkig voor hen is hun leven en zijn hun interesses een stuk gevarieerder. Misschien is het tijd om wat vooroordelen aan de kant te zetten .

Was het niet jouw dochter die zich steeds meer terug ging trekken van klasgenoten? Dat lijkt me ook goed om mee te nemen, dat hoewel zij goed ligt in de groep de groep blijkbaar haar niet geeft wat ze nodig heeft. Kinderen die een voorsprong hebben op cognitief gebied, hebben die vaak ook op sociaal gebied. Dat betekent andere verwachtingen van vriendschap, een andere manier van spelen, dat soort dingen die beter aansluiten bij oudere kinderen dan met leeftijdsgenootjes.

Jolijt

Jolijt

31-03-2009 om 10:03

Hb kinderen zonder problemen

Hier 2 stuks zonder noemenswaardige problemen. De oudste is van school gewisseld in groep 2 (bijna 10 jaar geleden al), omdat haar oude school geen raad wist met verspreiding van haar kennis. Qua lezen kon ze naar groep 5, rekenen naar 4, maar schrijven had ze nog nooit gedaan (de verplichte schoolletters dus).
Op de nieuwe school ging alles vrijwel direkt van een leien dakje. Nr 2 is hier ook naartoe gegaan en aan hem was in groep 1 en 2 niets opvallends, speelde lekker, verveelde zich nooit, geen drang om te lezen of te rekenen.
In groep 3 bleek hij echter binnen het eerste half jaar de stof van groep 3, 4 en op sommige gebieden 5 al onder de knie te hebben.
Beide kinderen hebben op school extra werk/uitdaging gekregen en zijn niet versneld (wel 2 vroege leerlingen).
De 1e is getest omdat de nieuwe school vol zat en alleen op basis van een test een 'noodplek' kon geven.(IQ >150)

Verder hebben we hier ook nog een 'andersom' kind in huis. Onze derde is getest vanwege moeilijkheden met leren. Haar IQ lag boven de 130, maar toch heeft ze al jaren extra werk thuis en RT, dus alleen een test op zich zegt niet alles.

Soms is de reden om te versnellen ook juist een reden om het niet te doen. Onze oudste leert 4 keer zo snel als de 2e die zeker ook slim is. Als we met de oudste aan versnellen waren begonnen had ze de basisschool bij wijze van spreken in 3 jaar gedaan en dan nog meer gewild; bij de tweede had een jaar versnellen de boel gewoon nog iets meer gecompact.

Als je verder nog vragen hebt, vraag maar raak.

Sasvangent

Sasvangent

31-03-2009 om 10:16 Topicstarter

Voor gerry

Ik begrijp je reaktie, ze is volledig terecht. Ik ga er natuurlijk niet vanuit dat hb. kinderen niet zouden spelen, of knutselen... . Ik heb echt niet het idee dat het kleine professortjes zijn hoor.
Ik denk dat ik eigenlijk bedoelde dat dochter met teveel andere dingen bezig is, dan met het opnemen van cognitieve informatie.
Alhoewel ze een deel van de wereldbol kent, interesse heeft in het planeten, graag naar het karrewiet kijkt (kinderjournaal), enzovoort, valt het voor mij binnen gewone grenzen. En dat maakt denk ik wel het verschil met een heel slim kind. De hoeveelheid en de mate van het opnemen van 'pure' informatie. Mijn dochter doet dat voor een deel maar niet intensief genoeg, en daarnaast speelt ze erg veel. Ik hoop dat het een beetje duidelijker is.

Verder heb je ook gelijk over haar gedrag: ik heb al vaker geschreven over het feit dat ze zich terugtrekt van haar klasgenoten; ondanks haar "populariteit" (en ik heb al veel meer inzicht gekregen door de reakties hier!). En ik krijg nu steeds meer in de mot dat andere ouders haar blijkbaar toch 'anders' vinden.

Ik denk dat ze op sociaal en emotioneel vlak wel degelijk rijper is dan haar leeftijd. Wat voor haar intern conflicten zal meebrengen. Maar, het sociaal voor zijn ligt misschien aan het feit dat ze een broer heeft met ASS; en dat ze hier dus al meer lessen geleerd heeft. Dat trekt dus misschien wel bij, niet bij haar maar bij de andere kinderen.

Sasvangent

Sasvangent

31-03-2009 om 10:29 Topicstarter

Jolijt

Goed om ook positieve berichten te lezen over heel slimme kinderen die geen problemen hebben; want daar hoor je veel minder over (logisch), wat misschien een vertekend beeld geeft.

Als je het niet erg vindt:
Ik zou graag weten hoe je kinderen in de klasgroep lagen; oa. door altijd ander werk te maken.
Hadden ze 'afwijkende' interesses? Indien ja, konden ze dat kwijt binnen hun klas en met hun klasgenoten; of hebben ze een druk naschools programma? (ik vraag dit vooral voor iemand anders met een kind IQ 150+).

Jolijt

Jolijt

31-03-2009 om 19:05

Sas van gent

Het andere/extra werk viel eigenlijk nooit op, ze zaten op een montessorischool, dus met groepen 3/4/5 en 6//7/8 bij elkaar en met individueel werken.
Afwijkende interesses, op zich niet. Instrument(en) spelen, puzzelen, voetbal (spelen en kijken), computeren, lezen, ballet, streetdance zijn zo'n beetje de vrijetijdsdingen.
Maar het is wel zo dat waar klasgenootjes interesse kregen voor kleding, make-up, frutsels, dat bij ons niet gebeurde (nog steeds niet). Eigenlijk kun je zeggen dat kennis vergaren hun grootste hobby is; discovery en national geographic, de quest en de triv, medische programma's daar maak je ze blij mee. (maar ook met de tina en de donald duck hoor, anders krijg je een vertekend beeld)
Verder heeft de oudste een cursus spaans gedaan, ze doet grieks (zit niet in het TVWO programma), heeft van veel vakken extra werk voor de lol.
Ze heeft niet echt veel vriendinnen; degenen waar ze het echt goed mee kan vinden zijn de leergierige jongens (die lijken er gek genoeg veel meer te zijn dan meisjes).
Binnen de groepen (school en verenigingen) gaat het eigenlijk prima. Ze weten gewoon dat ze bij haar niet hoeven aan te komen getuttel, maar dat ze wel met veel plezier helpt aan een werkstuk.
Ik denk dat ik het best kan zeggen dat ze best een beetje afwijken van hun leeftijdsgenoten, maar niet in die mate dat een onbekende ze op een verjaardag er zo uitpikt.

Sasvangent

Sasvangent

01-04-2009 om 09:59 Topicstarter

Bedankt allemaal

voor jullie toelichting. Ik heb er veel aan en zal dit draadje misschien eens herlezen rond kerstmis.

Enne Jolijt: jij hebt wel een gemotiveerde dochter! Dat is ook eens leuk om te lezen in plaats van kind heeft er geen zin meer in. Hm, hoe zou het komen dat er meer leergierige jongens dan meisjes zijn.

Jolijt

Jolijt

01-04-2009 om 11:20

Leergierige jongens

een paar gedachten daarover... Voor jongens kan nerd een scheldwoord zijn, maar in sommige groepen is het ook een status; een 'Hij is zo'. Voor meisjes is zo'n status er eigenlijk niet. Volgens dochterlief is meer doen dan een spijkerbroek en een shirtje tijdverspilling en onnodig. Dat valt bij een meisje op en aangezien het bij-de-groep-horen bij de leeftijd hoort moet je wel echt willen om erbuiten te staan. Doe je met de groep mee, blijft het willen-leren meer verborgen.
Ik zie ook verschil met leeftijden. In de brugklas waren er torenhoge ruzies over werkstukken. 4 meiden 1 werkstuk... gemaakt door??... juist onze dochter. Zij wilde het goed hebben, netjes afgewerkt, correcte spelling. De rest leverde iets in dat er 'best cool' uitzag en nog vrije tijd gaf. Inmiddels weet de klas wat ze op de hals halen door haar te vragen.... veel werk, maar meestal wel een mooi cijfer.
Aan motivatie doen we heel veel (al zeg ik het zelf). Onze eigen fouten en missers zijn hier goed bekend, we zoeken de situaties op waarin je echt iets hebt aan wat je hebt geleerd. We laten zelden iets zitten met "dat weet ik niet", maar zoeken dan gezamenlijk naar het antwoord.
Overigens als je een beetje zoekt vind je zoveel mensen die leren voor de lol... de universiteit van amsterdam heeft webklassen, voor de vervolg cursus spaans was een wachtlijst, voor de ds zijn talenspellen. Leren is gewoon leuk! (voor iedereen, niet alleen voor slimmerikken.. )

Gerry

Gerry

02-04-2009 om 17:02

Sasvangent

"Alhoewel ze een deel van de wereldbol kent, interesse heeft in het planeten, graag naar het karrewiet kijkt (kinderjournaal), enzovoort, valt het voor mij binnen gewone grenzen. En dat maakt denk ik wel het verschil met een heel slim kind. De hoeveelheid en de mate van het opnemen van \'pure\' informatie. Mijn dochter doet dat voor een deel maar niet intensief genoeg, en daarnaast speelt ze erg veel. Ik hoop dat het een beetje duidelijker is."

Nee, eerlijk gezegd niet. Je blijft IQ relateren aan belangstelling. Volgens jouw redenering bestaan er geen kinderen met een IQ van 130 met een zeer grote cognitieve belangstelling en moet een kind dat hb is perse heel veel leerdingen doen. Als je kind graag en veel met poppen speelt kan het geen IQ boven de 130 hebben?

Volgens mij is de enige manier om het IQ van een kind te bepalen toch echt testen. En dat kan een goed idee zijn, maar als het niet nodig is en school goed inspeelt op de behoeften lijkt het me niet nodig, en da's lekker goedkoop!

Eens met gerry

Ik ken een kind van 7 met een iq van 139, dat het liefst in de poppenhoek speelt op school. En thuis tekent ze veel en speelt met aankleedspul uit een boekje.
Maar tegelijkertijd is ze ook gek op schaken.
Ik denk dat je beeld over hb toch wat aanpassing nodig heeft...

Sasvangent

Sasvangent

06-04-2009 om 13:36 Topicstarter

Nog even voor gerry en lilian

Ik koppel hb inderdaad aan willen weten en willen leren (tenzij het kind al gedemotiveerd is geworden) maar niet aan speelgedrag.

Voor zover ik weet, wordt hb. toch gelinkt aan motivatie en creativiteit, en ik dacht dat deze kinderen ook vaker een ander denkpatroon hebben.

Als deze componenten aanwezig zijn, zal het kind meer willen weten, vaak leergieriger zijn dan normaal. Oké, deze leergierigheid hoeft zich niet toe te spitsen op cognitieve informatie maar kan ook voor muziek, sport, creatief talent, al is het creatiever spelen ... .

Dat sluit nog steeds niet uit dat een hb kind graag wil spelen.

In mijn visie: een IQ test kan aangeven dat een kind sterk bovengemiddeld kan presteren. Maar als het kind geen bijzondere motivatie en creativiteit heeft, zal het kind met dat hoge IQ minder “doen” dan een kind met gelijk IQ en wel grote motivatie en creativiteit. Zijn voor deze 2 kinderen dan alletwee even hoogbegaafd?

Bv: neefje heeft ooit eens toevallig een IQ test gedaan, en kwam 129 uit. Die test was maar terloops afgenomen door iemand die niet op zoek was naar een hoog IQ (en dat kan invloed hebben op de uitkomst).
Nu, stel dat hij 1 puntje hoger had gehaald dan blijft de situatie is dat neefje voor niks belangstelling heeft; behalve computerspelletjes.
En ik wil benadrukken dat die belangstelling er ook nooit geweest is, hij is die dus niet verloren. Dus zelfs met een IQ van een paar punten hoger, zou neefje gewoon hoogintelligent blijven. En hetzelfde geldt voor mijn dochter: zelfs als mijn dochter een torenhoog IQ zou hebben (meer dan 130), dan zou ik nog steeds niet vinden dat ze hb. zou zijn omdat ze niet genoeg motivatie en creativiteit heeft zodat ze zich bijzonder onderscheidt van haar leeftijfdsgenoten.

Het is toch niet omdat je een hoog IQ hebt, dat je persé hb. bent? Het ene kind met een hoog IQ zal daar daadwerkelijk bijzondere dingen mee doen, en het ander kind niet.

Ik denk dat niet dat ik hier hele fouten denksprongen maak mbt. motivatie / creativiteit?

Trouwens, Lilian, mijn dochter speelt ook graag schaak (en het is goed voor haar frustratie-niveau!). Je hoeft toch niet hb zijn om graag te schaken?

Gerry

Gerry

07-04-2009 om 08:24

Ja, officieel is iemand met een IQ van >= 130 die niet gemotiveerd is en niet creatief is hoogintelligent. Maar motivatie en creativiteit zijn in de praktijk moeilijk te meten, en dat gebeurt dus ook niet bij een IQ test.

Dan krijg je dus het probleem wat je doet met kinderen die afgestompt zijn, geen vragen meer stellen (want de klas reageert raar) dat soort dingen. En het is natuurlijk raar om een gedemotiveerd geraakt kind niet meer als hb te zien. Er is een reden dat kinderen gedemotiveerd raken of alleen maar belangstelling hebben voor computerspelletjes. De oplossing is niet voor zo'n kind een andere definitie te geven, maar te kijken hoe voor zo'n kind de wereld weer interessant wordt. Bijna alle jonge kinderen zijn namelijk gemotiveerd. Anders bleven ze allemaal vanaf baby plat op hun rug liggen.

Creativiteit is nog lastiger. Die kan zich op zoveel manieren uiten, in spel, in tekenen, in vragen stellen, dat soort dingen.

Maar verder denk ik dat je een vreemd beeld hebt van gemotiveerd en creatief. Jouw dochter speelt schaak. Da's dus niet normaal voor een kleuter, maar bijzonder. je hoeft zeker niet hb te zijn om graag te schaken, maar je moet wel snappen wat spelregels zijn en de complexe spelregels voor schaak kunnen volgen. Je moet de stukken uit elkaar kunnen houden. Je moet strategisch kunnen en willen denken (en daar komt creativiteit bij kijken). En dat een kleuter dat allemaal kan en daar plezier in heeft, ja dat is bijzonder. Ik zag ergens de indicatie van Mens-erger-je-niet en die was 6. Normaal niveau voor vijfjarigen is ganzeborden. Het verschil lijkt me duidelijk.

HB kinderen denken vaak top-down (maar ze zijn opnieuw niet de enigen). Dat wil zeggen dat ze liever eerst het grote geheel aangeboden krijgen en dan de stukjes erin hangen, dan dat ze nieuwe stof stukje bij beetje krijgen om op die manier een geheel op te bouwen. Ze willen liever eerst het principe en dan pas de toepassingen, dan eerst toepassingen om dan uiteindelijk te horen waar ht nou om draait.

Dit alles zegt dus nog steeds niet of jouw dochter nou hb of hoogintelligent is. Dat zegt opnieuw alleen een test. Maar van wat je schrijft zou ik er maar rekening mee houden dat ze echt ver voorloopt vergeleken bij leeftijdsgenoten en lijkt het me zinvol om haar eens andere kleuters met een voorsprong te laten ontmoeten om te kijken of het met die leeftijdsgenoten wel klikt (en dat betekent dus speelmiddagen van hb ouderverenigingen als Hint of Pharos), of kijken op het HIQ forum, daar worden regelmatig dingen georganiseerd en dat is laagdrempeliger, want niemand hoeft getest hb te zijn daar.

www.hiq-forum.nl

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.