Roos
11-02-2012 om 01:33
Vervolg moet vwo kind van leren houden
Hallo allemaal
Zoals beloofd een update van mijn vorig draadje ivm de Nio uitslag.
Nou die viel toch wat tegen: havo-vwo. Niet slecht natuurlijk! Maar de scores waren nogal ongelijk verdeeld.
Verbale intelligentie: 122 zeer hoog
Symbolische intelligentie: 106 gemiddeld
Algemene intelligentie: 116 hoog
Dit gaf dus alles bij elkaar een havo-vwo advies, met daarbij de vermelding dat er een groot verschil was tussen verbaal en symbolisch. Nu komt dat min of meer wel overeen met de citoscores van groep 6, 7 en 8. Ze heeft namelijk voor alles (begrijpend lezen, spelling, en nog wat maar dat weet ik even niet uit mijn hoofd) altijd A's gehaald, maar voor rekenen altijd B's. En B's zijn (als het lage B's zijn, of dat ook zo is weet ik niet) natuurlijk ook 'gemiddelde' scores.
Nu vind ik het wel heel lastig worden, want qua talen en vakken die daaraan verwant zijn is VWO dus een goede optie, maar ik vrees erg voor wiskunde en de exacte vakken. Haar gemiddelde rapportcijfer voor rekenen voor groep 6, 7 en 8 is een 7,5. En dus altijd B's op de Cito. Waarschijnlijk toch aan de lage kant om vwo nog mogelijk te maken...nou ja, dat wordt dan lekker ontspannen de havo doorlopen
Tenzij hier nog mensen aanwezig zijn met kinderen op het vwo die ook altijd B's hadden op de basisschool? Of een soortgelijke Nio-uitslag? (typte zij hoopvol )

M Lavell
11-02-2012 om 09:41
Moet je al kiezen?
Roos, als je twijfelt kun je toch kiezen voor een dakpanklas havo/vwo? Wat wil je dochter zelf? Dat lijkt me het belangrijkste.
Die Nio uitslag en vertaling suggereert dat vwo lln op alles gelijkmatig hoog scoren. Dat is niet waar. Er zitten ook kinderen op het vwo die op rekenen of taal C scoren.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
11-02-2012 om 11:22
En toch....
"Kinderen met een C-score krijgen over het algemeen geen VWO advies"
Dat is in zijn algemeenheid waar, maar dat betekent niet dat het altijd waar is.
Relevant in dit verband: dit kind scoort B. Dat niveau wordt niet door 100% van de vwo lln behaald. Er zitten zelfs kinderen met C niveau op het vwo.
Dus in de vraag of dit kind vwo kan doen moet dat gegeven ook meegenomen worden: Misschien toch wel.
B's zijn trouwens niet 'gemiddelde' scores. Ze zijn altijd boven gemiddeld.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci
11-02-2012 om 11:22
Ici
In veel plaatsen worden geen dubbele adviezen meer gegeven. Dus heeft mijn dochter met B scores wat betreft rekenen gewoon een vwo advies gekregen. Ook omdat ze kwa taal vrijwel 100% scoort, al jaren lang. Verveling ligt dan op de loer, op de havo. Inmiddels is ze geplaatst in een havo/vwo brugklas, dan zien we wel hoe het loopt.

Fiorucci
11-02-2012 om 13:41
Ici
Mja, wie weet, B's voor rekenen zegt niet veel, wat betreft wiskunde.

Elisa Gemani
11-02-2012 om 14:08
Vwo
Dat een kind een B heeft is prima voor het VWO. Zeker wat rekenen betreft gezien de slechte resultaten die kinderen nu halen door het invoeren met het nieuwe rekenonderwijs. Het zegt helemaal niets over hoe het zal gaan op het vo.
Daarnaast is de lesmethode heel anders dan op de basisschool en de meeste kinderen in zoon zijn klas (1Gym) die problemen hadden met rekenen op het VO kunnen nu prima meekomen met het vak Rekenen (dat ze om deze reden weer hebben ingevoerd).
Wiskunde is iets heel anders dan rekenen; kinderen die goed scoorden met rekenen hebben daar in het begin wat problemen mee en andersom.
Daarnaast is een milde discrepantie tussen verbaal en performaal IQ heel normaal. 122-106 is niet abnormaal. Mijn zoon heeft ook zo'n discrepantie en dat is niet iets om je druk over te maken.
Ik zou zeggen, naar een dakpan klas Havo/VWO en als dit niet kan VWO. Je kan beter zo hoog mogelijk mikken.

Primavera
11-02-2012 om 18:40
Zo voorspellend is de nio helemaal niet
Beste Roos,
Je neemt die test veel te serieus. Hij is helemaal niet zo voorspellend tot in de details. De NIO (en ook andere testen) hebben juist grote moeite om te differencieren tussen opéénvolgende niveau's, omdat er een grote overlap bestaat.
Lees de volgende link eens over onderzoek over NIO uitslag en schoolkeuze: www.testresearch.nl/nio/nioschoolkeuze.doc Het is ontnuchterend hoe vaak ze er ook naast zitten. Het enige wat de NIO-uitslag van je dochter werkelijk zegt is dat ze ongeveer 70% kans heeft dat ze ergens tussen HAVO of VWO op haar plaats zit. Nou, dat wist je ook zonder NIO wel, dus de toegevoegde waarde lijkt me klein.
Schrijf je dochter gewoon in op de school van jullie keuze of zoek een dakpanklas HAVO-VWO, het liefst eentje waar op VWO-niveau les wordt gegeven en dan merk je het verder wel.
Testuitslagen zijn er niet voor de leerling om te voorspellen welk niveau zij aan zouden kunnen, het zijn instrumenten die VO-scholen in staat stellen om de krenten uit de pap te selecteren. Het zegt maar weinig over wat de leerling aankan en alles over wat de school aan wil kunnen.
Groeten Primavera

Roos
12-02-2012 om 17:50
Bedankt
Bedankt iedereen, ik zie het weer wat zonniger in nu
Het is bij nader inzien ook wel zo dat havo hoogstwaarschijnlijk te makkelijk zou zijn op veel gebieden, dat zou dan weer zonde zijn van haar capaciteiten. En inderdaad, wie weet hoe de exacte vakken zullen gaan.
Ze wil zelf heel graag vwo doen dus ze is in ieder geval gemotiveerd.

Mare
15-02-2012 om 16:59
Hier ook nio ervaring
moet eerlijk zeggen dat ik de scores niet meer zo helder voor de geest heb, maar misschien heb je ook iets aan mijn verhaal (dat ik hier destijds ook uitgebreid gepost heb).
Onze jongste ging met een stevig VWO-advies naar het vo. Altijd heel makkelijk geleerd, avondje tevoren even doornemen en hup een 9, dat werk. Met een oudere zus met dyslexie weten we dat het ook heel anders kan gaan, maar dat terzijde. Extra verzwarend; ze deed het tweetalig VWO, dus alles in het engels. Ook dat volgens juf basisschool geen enkel probleem. Eerste jaar; ging geweldig. We lieten haar dus steeds meer 'los' omdat ze aangaf het prima zelf te kunnen, ook qua planning en zo. Tweede jaar ging goed van start, maar zo na de herfstvakantie kwam er een flinke dip. Kerstrapport had ze 4 5-en. Bij het determinatie-advies kwam uit dat ze een HAVO advies kreeg, en dat school graag een NIO-test wilde doen. Van die uitslag vielen we steil achterover; rekenen was op VWO niveau (terwijl ze juist voor wiskunde en scheikunde onvoldoendes had) maar taalkundig zat het VMBO niveau (terwijl ze voor haar talen dikke voldoendes stond). Advies was dus HAVO. Haar mentor had er geen enkel vertrouwen in, vond dat ze het niet kon en dus naar HAVO moest. Dochter zelf was wel van slag, maar heeft al die tijd rotsvast vertrouwen gehouden dat ze het wel kon, en dat ze zich op de HAVO zou gaan vervelen.
Ik vond dit als ouder erg lastig zelf. Ik zag enerzijds dat ze enorm worstelde, heel veel tijd aan huiswerk kwijt was, soms enorm verdrietig omdat ze zo hard haar best deed en het toch niet lukte. Daarom dachten wij dat HAVO misschien toch het beste was; middelbare school moet geen worsteling zijn, en het geluk staat voorop, dat idee. Aan de andere kant; zouden we niet te snel opgeven? Was dit niet een tijdelijke dip? Hoe zwaar moesten we aan die NIO test tillen? Mede dankzij de support en verhalen van OOL hebben we het toch aangedurfd om haar de kans te geven. Afdelingleidster gaf haar het voordeel van de twijfel. Uiteindelijk heeft dochter op een 5 na al haar cijfers geweldig opgehaald, en is ze zonder nog bespreekgeval geweest te zijn over naar de 3e van het VWO. Haar mentor had overigens wel de gratie om haar een kaartje te geven 'you always believed you could do it, I didn't and you sure proved me wrong'. Vond ik toch wel klasse.
Derde leerjaar is al weer een stuk op weg, en het gaat dit jaar een stuk makkelijker allemaal. Ze heeft nu 2 onvoldoendes (schei- en natuurkunde) maar gaat verder prima.
Haar motivatie blijft heel groot, ze wil het zelf gewoon echt graag. Dus vanuit mijn verhaal denk ik ook; gun je dochter die kans, zeker omdat je zegt dat zij ook de juiste motivatie heeft want dit laatste is echt belangrijk!
Succes!