Tango
13-11-2009 om 21:17
Vervolg motorische problemen (erg lang)
Al eerder schreef ik over de motorische problemen die school signaleert bij Tangozoon. Nu dus even een vervolg.
Afgelopen week voor het eerst bij de kinderfysiotherapeute geweest. Ze vond hem een druk, beweeglijk jongetje. Tja, zo kan hij zijn aan het eind van de dag als hij moe is (en bovendien nog herstellend van een flinke verkoudheid). Ze is gestart met een onderzoek, de volgende keer maakt ze het af en dan horen we haar bevindingen. Ik kreeg een enorme vragenlijst mee die ik braaf heb ingevuld. Ook de juffen van school moesten een lijst invullen.
Ik ben werkelijk geschrokken van wat ze ingevuld hebben: ze zien heel veel problemen op motorisch gebied: ballen, klimmen, huppelen, springen, koprollen etc. Ook knippen, tekenen en prikken gaat niet goed. Verder is hij heel faalangstig, wisten we wel hoor, maar hij geeft dus op school bij alles aan dat hij het niet durft, niet kan of niet weet.
Er zijn zeker wel dingen die ons bekend voor komen, maar ook punten die naar ons idee overtrokken zijn. Kunnen kinderen van 5 al touwtje springen? En dan schrijven, dat doet hij slordig, maar hij is pas 5? Er was een tekening bijgevoegd waarop hij de eerste letter van zijn naam heeft geschreven, ik vind dat al best heel knap.
Waar ik nog het meeste van baal is dat ze aangeven op het formulier dat het w.s. kleuterverlengen wordt. Hij krijgt dus nu al nauwelijks een kans meer. En het schooljaar is nog maar 3 maanden geleden begonnen.
We gaan natuurlijk eerst de uitslag van het motoriek-onderzoek afwachten, maar daarna meteen met de juffen in gesprek. Aan die faalangst moet iets gedaan worden. Maar wat?
Ik zie dat kleuterverlengen echt niet zitten, hij is bijdehand genoeg. Hij telt, kent al best veel letters, kan zich goed concentreren. Thuis is hij best leergierig. Ik heb dus sterk het idee dat het hem zit in dat hij zich onveilig voelt in de klas. Hij weet niet precies hoe de werkjes moeten en daarom maakt hij ze niet.
Overigens ligt hij verder prima in de groep, hij heeft veel vriendjes en is niet teruggetrokken ofzo, alleen als er iets van hem gevraagd wordt slaat hij dicht.
Heeft iemand tips hiervoor? We zijn ook zijn gehoor al aan het onderzoeken, want wij denken dus dat dat ook een rol speelt, dat hij minder goed hoort en daardoor ook onduidelijker spreekt, niet alles meekrijgt etc.
Ik wilde het vooral ook even van me afschrijven omdat ik dus erg baal hiervan. Als hij blijft zitten in groep 2 zit hij ook niet meer bij zijn beste vriendje in de klas (ze kennen elkaar al sinds ze 2 jaar zijn). Vind ik ook nog eens zo zielig voor hem.
Nasha 1st
13-11-2009 om 21:40
Vriendje
ja, dat zou jammer zijn, maar niet het ergste. Als school nu al aanstuurt op kleuterverlengen, zonder hem een echte kans te geven, moet je misschien eens om je heen gaan kijken....
Tango
13-11-2009 om 22:13
Nasha
Nee, natuurlijk is dat van het vriendje niet het ergste, maar niet leuk natuurlijk.
Enne, een andere school, tja liever niet. We zijn verder eigenlijk heel tevreden over deze school en Tangodochter heeft het er erg naar haar zin. Wat me nou zo verbaast is dat bij dezelfde juffen het nu bij de tweede zo anders gaat. Hij is ook wel een ander kind natuurlijk, maar ook Tangodochter was in het begin angstig bij het gymmen en deed haar mond vaak niet open in de klas. Maar ja, ze kon wel goed kleuren, mooi verven en vond knutselen heerlijk......
Nasha 1st
13-11-2009 om 22:34
Nee
het IS ook niet leuk...maar je zoon moet nog heel wat jaren doorbrengen op een school...mijn zoon zat ook bij zijn allerbeste vriend van baby af....toen ging deze wel naar groep 3 en mijn zoon bleef in groep 2...omdat vriendje toevallig van september is....een jaar later ging dit vriendje verhuizen en naar een andere school...
dat bedoel ik dus eigenlijk, er kan met vriendje nog heel veel gebeuren, maar jij moet kijken naar wat het beste voor je kind is wat onderwijs betreft...
overigens, de vriendschap tussen zoon en vriendje hier is blijven bestaan!
Fatima
13-11-2009 om 23:02
Touwtje springen?
Er zijn maar weinig jongens van 5 die zonder oefening kunnen touwtje springen.
Kijken ze helemaal niet cognitief naar je kind? Zou een kind met een lichamelijke handicap ook moeten blijven zitten?
Dirkje
14-11-2009 om 11:21
Hmm,
ik vind het ook merkwaardig als het motorische problemen zouden zijn op basis waarvan men je zoontje een jaar langer wil laten kleuteren. Die problemen moeten wel worden aangepakt (en daar ben je juist mee bezig), maar ze zouden niet doorslaggevend moeten zijn in de beoordeling of je zoon het cognitieve niveau van groep 3 aankan. Het faalangstige van je zoon moet ook worden aangepakt, maar ik heb niet de indruk dat zitten blijven (kleuterverlengen is wel heel erg eufemistisch) positief werkt voor het zelfbeeld van een kind.
Ik zou dus nu het gesprek aangaan met de leerkrachten van je zoon. Aangeven dat je blij bent dat ze zo serieus de vragenlijst hebben ingevuld, maar dat je schrikt van wat er zo ineens uitkomt over zijn toekomst. Dat je het gevoel hebt dat zitten blijven niet de goede keuze is (dat moet je natuurlijk onderbouwen met zijn resulaten, citoscores en wat al dies meer). Ik zou ook zeker aangeven dat je het gevoel hebt hij na drie maanden school al geen kans meer krijgt om zich te ontwikkelen. Ik zou ook laten vallen (net dreigend vertellen) dat je geneigd bent verder te kijken als je het gevoel blijft houden dat je zoon nu niet meer echt serieus kansen krijgt om over te mogen op gronden die er echt toe doen.
groet,
Dirkje
Guinevere
14-11-2009 om 11:38
Test eisen
Als school zo vastzit in die kleuterverlengideeën, dan zou ik aansturen op een test waarin zijn rijpheid voor groep 3 wordt getest. Mijn zoon heeft zo'n test indertijd ook gekregen. Op basis daarvan kon hij mooi door naar groep 3, haha. Hij scoorde namelijk gemiddeld voor zijn leeftijd, qua rijping en cognitief gezien ook.
Die vragenlijst zou ik niet te zwaar aan tillen. Waarschijnlijk is het gewoon een standaard lijst met vragen voor de gehele basisschooltijd. Geen wonder dat touwtje springen er ook bij staat. De kinderfysio weet daar heus wel raad mee. Vraag hem/haar een goede rapportage op te stellen over de motorische capaciteiten van je zoon en over zijn vooruitgang. Doel is natuurlijk om daarin te laten staan dat hij nooit een schoonschrijver zal worden maar dat er geen enkel bezwaar is om hem naar groep 3 te laten gaan, voor wat betreft zijn motoriek.
Geen ervaring hier met faalangst, maar je kunt er donder op zeggen dat zinloos kleuterverlengen geen positieve impuls zal geven voor de eigenwaarde van je zoon, dus ook niet voor het verbeteren van zijn faalangst (zie je wel, ik ben niet zo goed als mijn vriendjes...).
Elisabeth B.
14-11-2009 om 12:05
Verschil meisjes en jongens
Tango: “Wat me nou zo verbaast is dat bij dezelfde juffen het nu bij de tweede zo anders gaat. Hij is ook wel een ander kind natuurlijk, maar ook Tangodochter was in het begin angstig bij het gymmen en deed haar mond vaak niet open in de klas. Maar ja, ze kon wel goed kleuren, mooi verven en vond knutselen heerlijk......”
Klinkt mij ook als het verschil tussen meisjes en jongens in de oren. In de kleuterklas vinden meisjes kleuren, verven en knutselen inderdaad heerlijk, jongens worden vooral door de bouwhoek aangetrokken en willen graag met lego dingen maken. Het verschil is dat tekeningen van je dochter aan het einde van de dag worden opgehangen en dat de bouwhoek en lego waarin je zoon iets prachtigs heeft gecreëerd weer opgeruimd worden. Ik, moeder van vier zonen waarvan de derde nu in de kleuterklas zit, heb vaker gemerkt dat de juffen toch een subtiel verschil hebben in de beoordeling van meisjes en jongens. Vraag het eens in een willekeurige kleuterklas: meisjes zijn liever dan jongens en krijgen vaker complimentjes.
Dat touwtjespringen is ook iets nieuws op school. Ineens moeten alle kinderen touwtje springen. En verassing: de meisjes deden dat beter dan de jongens.
Ik heb nog wel een boekentip voor je van de homepage van Ouders Online over schoolrijpheid. “Juf, mag ik overvaren?” van ex-gymleraar Marc Litière. Een prachtig boek over schoolrijpheid. Wanneer kan een kind naar groep 3? Verplichte kost voor ouders én leerkrachten. Zie de boekbespreking op ouders online: http://www.ouders.nl/moff2009-schoolrijpheid.htm
Elisabeth.
Nasha 1st
14-11-2009 om 12:19
Goed stuk
vooral dit:
"Litière heeft de ervaring dat zij vooral een jaar langer de kans krijgen om zich te onttrekken aan dingen waar ze tegenop zien. Ze leren dan niet voldoende nieuwe strategieën om hun problemen op te lossen en zullen alsnog in groep 3 beginnen met een gebrek aan zelfvertrouwen. "
en dit:
"Ook heel praktisch is de manier waarop Litière aankijkt tegen de huidige prestatiedruk. Hij legt heel duidelijk en overtuigend uit wat er gebeurt als je kleuters meer beoordeelt op wat ze niet kunnen dan wat ze wel kunnen. Namelijk dat ze gaan opzien tegen de overgang naar groep 3, waaruit leerkrachten ten onrechte kunnen afleiden dat ze nog niet schoolrijp zijn. "
Ik wou dat ik dit had geweten met oudste zoon....
Nasha 1st
14-11-2009 om 15:38
Pelle
>>Jouw oudste is een oktoberkind en op het moment van overgang toen was het een zeldzaamheid dat oktoberkinderen door gingen.
Waarom blijf jij daar zo bij hangen? < <
Nou, een zeldzaamheid, dat nou ook weer niet, aangezien de wet waarin de 1 oktobergrens eigenlijk niet meer van toepassing was al van veel langer geleden is. En waarom ik daar zo bij blijf hangen....omdat zoon nog dagelijks hinder ondervindt van het besluit van school toen, en ik met deze teksten de school van toen misschien wel had kunnen overtuigen....en om aan te geven dat Tango (en anderen) dit misschien voor hun kind kunnen voorkomen....daarom...Ik bedoel, iedereen put hier toch uit eigen ervaring?
Nasha 1st
14-11-2009 om 20:00
Yep...
maar zoon scoorde natuurlijk soc. emotioneel niet zo goed (en wat daar de reden van was weten we nu inmiddels ook). Ja, in die tijd bestond deze tekst nog niet, daarom ook zei ik, ik wilde dat ik dat TOEN gehad had....en ik weet wel, achteraf kijk je een koe in zijn .... maar feit is wel dat het gewoon heel grote gevolgen heeft gehad....zeker omdat hij cognitief wel heel sterk is. En bij Tango proef ik ook dat cognitief het probleem niet is....
Tango
14-11-2009 om 23:32
Fijn (ook weer lang)
Zoveel reacties. Ik heb hier echt veel aan. Vooral de opmerking dat zitten blijven nou niet echt goed is voor kinderen met faalangst, daar wordt hun zelfvertrouwen niet beter van. Zo had ik er nog niet naar gekeken. En de verschillen tussen meisjes en jongens, inderdaad zo herkenbaar. Tangodochters verftekeningen hingen inderdaad altijd in de klas, want ze kon zo mooi bloemen verven. Tangozoon heeft inderdaad een voorkeur voor de bouwhoek.
We gaan er zeker mee aan de gang, als we de uitslag van de motoriek-test binnen hebben waar de fysiotherapeute mee bezig is. Bij het laatste 10-minutengesprek in oktober hebben de juffen gezegd dat ze een op een werkjes met hem willen gaan doen, i.v.m. die onzekerheid/faalangst. Vonden wij een goed idee. Als je een op een met hem gaat zitten zegt hij eerst ook wel: dat kan ik niet, maar met een beetje aandringen en helpen kan hij dan best veel. Ik heb regelmatig bij Tangozoon gepolst en heb hem nog niet horen zeggen dat de juf met hem gewerkt had, op vandaag na dan, want hij zei nu dat afgelopen week de juf hem gevraagd had iets te doen: knopen dichtmaken. Ja, die was natuurlijk voor het motoriek-formulier, want daar stond het op en blijkbaar wisten ze niet of hij dat kon. Hij kon het overigens prima. Nu ga ik niet helemaal op de woorden van Tangozoon af, maar het valt me wel op dat hij de laatste tijd opvallend vaak in de bouwhoek, poppenhoek etc. mag en met de wat jongere kinderen werkt. Kan invullen zijn, maar we gaan het navragen. We willen gewoon nu zicht hebben op welke werkjes de juffen met hem doen. Naar ons idee zit de onzekerheid hem echt in de onbekendheid met de vele (montessori) werkjes op school. Hij weet niet wat hij ermee aan moet. Komt ons overigens niet onbekend voor. Tangodochter wist ook van de helft wat er in de kast stond niet wat ze ermee moest en maakte wekenlang hetzelfde rekenwerkje. Aan het einde van groep 3 kreeg ze ineens het lezen door. Maar ja, ze deed een rekenwerkje, dus dat was goed.
Vandaag thuis ook maar eens even gekeken wat hij nu zo'n beetje weet en kan. De letter/cijferdoos van Tangodochter erbij gepakt en begonnen met wat rekensommen. Met behulp van magnetics-balletjes mocht hij ze uitrekenen (leek me wel aardig montessori). Na twee keer voordoen had hij het helemaal door. Als er 2+4= stond pakte hij netjes eerst 2 balletjes en dan 4 en telde dan alles bij elkaar op en kwam op 6. Vond ik best knap. Letters hebben we ook gedaan. Hij herkent er 10 van het alfabet en weet zelfs de b en de p van elkaar te onderscheiden. Vond ik ook geen slechte score. Hij vond het overigens nog leuk ook en heeft niet een keer gezegd dat kan ik niet. Natuurlijk is dit niet uitzonderlijk knap maar lijkt me aardig op niveau voor een net 5-jarige. Vergeleken met Tangodochter (ander vergelijkingsmateriaal heb ik ook niet) ligt hij op hetzelfde niveau als wat zij had rond die tijd, alleen was zij toen al een half jaar ouder (zij is een april-kind, hij een september-kind).
Nasha 1st
14-11-2009 om 23:37
Oh!
een september kind....ja, daar had mijn tweeling ook last van, zo jong, en ja, van september....maw, juffen kijken nog steeds naar geboortedata en niet naar het kind!
Tango
16-11-2009 om 12:07
Ja, maar
Septemberkinderen zijn nu toch helemaal niet meer zo jong, nu kinderen tot en met december nog door kunnen stromen naar groep 3.
Ik vind dat er zowieso erg veel verwacht wordt van kinderen. Ze moeten bij voorkeur al lezen in groep 2. Nu is Tangozoon er hard mee bezig om dit te gaan redden, maar eigenlijk vind ik het persoonlijk helemaal niet nodig.
mijk
16-11-2009 om 12:54
Toevallig heeft sint
hier twee springtouwen in de schoen gedaan dochter (4 januarikind) spring er moeiteloos mee weg. Zoon 7,5 kan het absoluut niet. Nou is ie ook niet motorisch sterk. maar hij schrijft dit jaar (groep 4) ineens wel aan elkaar en heeft bij gym nog geen grote ongelukken gehad. Het duurt lang en hij is behoorlijk faalangstig toch ben ik erg blij dat hij gewoon in groep 4 zit want hij is nu met lezen en rekenen al flink voor. Dus zet hem op Tango. natuurlijk moet zo'n ventje gewoon door!
Mijk
Asa Torell
16-11-2009 om 14:00
Touwtje springen
dat heb ik op mijn 13e geleerd toen ik in 2 gymnasium zat. Althans als ik zelf draai, met draaien van anderen is het me nooit gelukt (geen ritmegevoel). En ik ben cum laude afgestudeerd in 2 betastudies, zeg dat maar tegen de juf (zonder kleuterverlengen, even voor de duidelijkheid).
GRRRR, ik kan me hier zwaar plaatsvervangend over opwinden.
Tango
16-11-2009 om 22:59
Asa
Ik zal het niet zo direct aan de juf vertellen, maar wel in mijn achterhoofd houden. Jouw reactie en die van vele anderen geven in ieder geval veel hoop. Bedankt hiervoor.
Tango
16-11-2009 om 23:03
Mijk
Ook jij heel erg bedankt voor je lieve reactie. Jouw verhaal over je zoontje klinkt erg zoals dat van Tangozoon. Het geeft me zeker hoop dat hij er gaat komen.
Doen jullie iets om je zoon te helpen bij zijn faalangst?
ayla
17-11-2009 om 11:54
Tango
Tango, toevallig hebben wij gisteren uitgebreid met juf en IB’er van Ayladochter gesproken, vragenlijsten ingevuld etc. En wat komt er uit, hele slimme meid, loopt op diverse gebieden voor maar motorisch geen wonder. Balsporten vind ze vreselijk, kan absoluut niet springtouwen, los fietsen begint nu redelijk en zwemmen is een ramp. Hier is absoluut niet gesproken over groep 2 overdoen, eerder het tegendeel. Ze loopt voor, kan behalve motorisch, het niveau met gemak aan dus ze gaat lekker door.
trouwens ook zij heeft faalangst,hier wordt heel erg de nadruk gelegd op complimenteren en dan niet het resultaat maar het feit dat ze het durfde te proberen.
Goed van je dat je dat geprobeert hebt, wat goed dat je die moeilijke puzzel hebt willen maken. wat goed dat we samen dat boekje gelezen hebben
Tango
17-11-2009 om 14:47
Ayla
Ik heb jouw draadjes steeds gevolgd omdat onze kinderen ongeveer dezelfde leeftijd hebben en dus ook wel wat overeenkomsten. Ik denk dat jouw dochter wel een stuk verder is op cognitief gebied dan Tangozoon, maar motorisch dus ongeveer hetzelfde. Zonder zijwielen fietsen kon Tangozoon 2 maanden voordat hij 5 was, maar hij vindt het nog steeds eng. Hij moet steeds weer een drempel over. Bij het zwemmen hetzelfde verhaal, elke week weer drama als hij naar zwemles moet. Eenmaal daar doet hij gewoon mee. Faalangst dus.
Gaan ze bij Ayladochter nog iets doen met de motorische achterstand? Fijn in ieder geval dat ze niet denken aan het overdoen van groep 2. Dat zou voor haar helemaal erg vervelend zijn.
Fijn dat je ook tips hebt hiervoor. Thuis doen we dit zeker al, complimenten geven als hij iets probeert. Hij laat thuis daardoor ook minder faalangst zien dan op school en elders.
ayla
17-11-2009 om 15:45
Tango
Ik weet niet of mijn dochter veel verder is, ze hebben bij haar wat dingetjes getest nu, kan ze terugtellen, kan ze cijfers herkennen, tot hoever kan ze doortellen, kan ze hoeveelheden bepalen zonder te tellen. Kan ze optellen en aftrekken, kan ze met blokken figuren van een tekening nabouwen. (dit kon ze trouwens allemaal). Verder ook letterkennis en lezen getest. Met de letters ging het mis omdat wij haar bij bepaalde letters verkeerde klank hebben aangeleerd. Tegen de z zegt ze bijvoorbeeld zet en tegen de i zegt ze ie. Dat mag niet en telt dus ook niet als goed. Ze kon er 8 benoemen. En dus niet, wijs mij de N aan maar hoe heet die letter. Naast die 8 had ze er zeker nog 5 die ze wel kon maar waar de klank niet correct van was en een aantal die ze wel kon maar niet op de klank. V ja dat is die van vis maar weet niet meer hoe die heet. Ze maken niet echt een probleem van de motoriek, een kind kan niet in alles evengoed zijn denk ik dan maar. Als ze hier een probleem ervan zouden maken hadden ze echt ruzie met me
Asa Torell
17-11-2009 om 19:51
Haha tango ![]()
Letterlijk hoeft ook niet
. Maar ja, het geeft maar aan hoe lang je een kind kunt laten kleuterverlengen als je op zoiets gaat wachten oftewel hoe zinloos het is. Dan was ik nog steeds aan het knippen en plakken.
Tango
17-11-2009 om 20:37
Ayla
Maar jouw dochter kan toch ook al lezen en dat kan Tangozoon echt nog niet hoor en aftrekken zou ik eerlijk gezegd niet weten, optellen lukt wel maar met hulpmiddeltjes, niet uit zijn hoofd. Sommige sommen wel, 5+5 of 1+1 weet hij wel.
Overigens met die letters hadden wij weer de voorsprong dat Tangozoon nog een zus boven zich heeft. We wisten dus al dat je de z niet zet mag noemen maar zzz moet zeggen etc. Wij leren dat Tangozoon dus ook zo aan. Maar dat wist ik voorheen ook niet hoor.
Nasha 1st
17-11-2009 om 22:11
Tango
>>Septemberkinderen zijn nu toch helemaal niet meer zo jong, nu kinderen tot en met december nog door kunnen stromen naar groep 3.< <
Klopt, maar dat is wel hoe veel juffen er toch nog tegenaan kijken, en daardoor bij voorbaat al minder verwachten van deze kinderen....
Bij mijn tweeling van september kreeg ik dat de afgelopen 2 jaar dus ook steeds te horen, jong enzo....en daardoor werden ook alle dingen (lagere scores enzo) daarop gegooid. Kennelijk heb ik toch vaak genoeg laten vallen geen voorstander van zittenblijven te zijn in de kleuterklas en zijn ze allebei door gegaan naar groep 3, waar ze allebei prima presteren (vandaag een pre-view in de scores gehad, ze doen het echt prima)....
mamamic
18-11-2009 om 12:18
Onze ervaringen
Hallo Tango,
Wij hebben vorig jaar ook discussie gevoerd over kleuterverlengen met zoon. Hij is uiteindelijk na 'instaptestjes' dooregaan naar groep 3. Hij heeft problemen met de (vnl fijne) motoriek en krijgt nu schrijftherapie. Na een kno (buisjes, tongriempje en amandelen) operatie vorig jaar is hij enorm in zijn ontwikkeling vooruit gegaan.
Wat mij bijstaat is dat het motoriek probleem erbij werd gehaald toen de twijfels over 'cognitief' en 'er aan toe zijn' werden besproken. Toen zoon heel goed scoorde op de testjes werd niet meer gerept over de motorische problemen.
Mijn kleuter was en is erg leergierig (itt 'hij is nog zo jong' of 'zo speels'). Groep 3 biedt hem structuur en uitdaging en dat pakt goed uit.
De testjes hebben erg geholpen, je hebt dan een feit in handen waardoor de discussie gewoon heel anders loopt.
Het motorische probleem blijft en daar blijven wij ons zorgen over maken. Ook maken wij ons zorgen over zijn aandacht. Ook daarom ben ik blij dat hij nu in groep 3 zit. Hij kan zich wel concenteren maar is snel afgeleid en dat kan nu niet niet uitgelegd worden als kleutergedrag. Blijven zitten had hiervoor niet geholpen en dan waren we er pas een jaar achter later gekomen. Nu kunnen we ver zoeken en er iets mee doen.
Deze week kwam het werkboek rekenen mee naar huis. Een behoorlijke puinhoop dwz heel slordig. Alle erbij en eraf oefeningen zijn tekenwerkjes en die kan hij dus niet goed. Maar als je hem 'klassieke' sommen met ambrasoft laat maken gaat alles heel goed. Ik verwacht dan ook wel weer een discussie hierover bij het ak 10 min gesprek. De motoriek is dus wel heel bepalend voor hoe een kind zijn werkjes maakt. Het zal zoeken worden naar een andere werkvorm voor hem.
Zijn lezen gaat super, hij is trots en zit lekker in zijn vel. Kortom mijn kind is gelukkig en ondanks zijn handicap kan hij meekomen. Zijn juf: hij heeft geen leerachterstand, het zal wel iets zijn waar hij mee moet leren leven. Waarvan akte.
dimmelim
18-11-2009 om 13:42
Kan de school
Kan de school niet meer begeleiding bieden om zijn motoriek bij te spijkeren?
Mijn zoon van 5 is ook geen motorisch wonder (zowel grove als fijne motoriek) De school heeft dat opgemerkt en hij krijgt nu 1 keer per week op school Motorische Remedial Teaching in een klein groepje waar heel doelgericht aan zijn balans en grof motorische vaardigheden wordt gewerkt. Daarnaast krijgt hij nu ook ergotherapie waarbij door een ergotherapeut aan zijn fijne motoriek, pennengreep etc wordt gewerkt. Dit dus allebei onder schooltijd.
Hij vindt het allemaal superleuk en is erg gemotiveerd.
Waarschijnlijk hebben wij het getroffen met deze school maar als ik jouw verhaal zo lees en dan de oplossing kleuterverlenging terwijl het er niet op lijkt dat hij cognitief nu echt tekort schiet, vraag ik me toch af wat ze zouden kunnen doen om te werken aan deze achterstanden.
mijk
18-11-2009 om 20:43
Faalangst
Wij geven zoon inderdaad heel veel complimentjes. Benoemen vaak dingen die we zelf niet goed kunnen maar wel proberen en we leggen heel veel nadruk op het belang van oefenen. Zoon heeft namelijk het idee dat hij alles moet kunnen en wij willen hem uitleggen dat hij dingen moet leren. Dus juist die motorische dingen langzaam aan leren daar is ie dan beretrots op. Met touwtjespringen is ie nu dus eindeloos aan het oefenen want hij is nu eindelijk zo ver dat hij weet dat dat helpt. We hebben ook wel eens klasgenoten en vriendjes besproken. Wat kan die goed en wat minder goed en dat was ook wel een eyeopener voor hem.
Wij hebben er zelf beiden ook wel last van en mijn faalangst belemmert me best wel in het leven dus alles wat ik hem aanleer probeer ik zelf ook toe te passen
Tango
25-11-2009 om 22:19
Inmiddels
Zijn we weer een stukje verder. Tangozoon hoorde duidelijk minder en heeft inmiddels (vandaag) buisjes gekregen.
Op school is het handelingsplan af en dit wordt volgende week met ons doorgenomen. Geen idee wat ons te wachten staat, we gaan in ieder geval met zijn tweeen. Maar wie tips heeft is welkom.
Helaas is het motorisch onderzoek nog niet afgerond. De fysiotherapeute zit heel volgepland en belt steeds als er toevallig iemand uitvalt. Dat was dus vandaag het geval maar dus niet gegaan vanwege de buisjesoperatie.
We gaan dus eerst het gesprek met school aan. Motoriekverhaal nemen we dan later wel weer mee. Ik ben vooral benieuwd wat ze met het stukje faalangst gaan doen.