Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bloempot

Bloempot

10-04-2019 om 11:20

Vervolgstudie

Weten jullie examenkandidaten al welke vervolgstudie ze gaan doen? Wisten ze al lang wat ze wilden gaan doen of zijn er nog twijfels? Hoe hebben ze hun keuze gemaakt?
De studie die onze zoon op het oog had leek hem na een meeloopdag toch niet zo leuk, dus dat gaat hem niet worden. Hij denkt nog na over een andere studie, maar weet het eigenlijk niet. Het is al snel 1 mei , we houden rekening met een tussenjaar.
Ben benieuwd hoe het met de andere examenkandidaten is.

Met school

Indertijd heeft zoon met school de open dag van een hogeschool bezocht. Hij had van een vriend een tip gekregen. En die tip bleek voor hem goud waard.
Hij wist direct waar hij voor wilde inschrijven en heeft het HBO diploma inmiddels, zonder enige vertraging behaald. Nu gaat hij door naar de universiteit.

Dochter weet het helemaal niet en het is bij haar ook wat gecompliceerder omdat ze nu al een hele week op school niet haalt vanwege overprikkeling en energietekort.

Als ze het haalt, we houden al rekening met herkansing of nog een jaar door, dan gaat ze een tussenjaar doen. Ze heeft al een aantal opties en als ze klaar was geweest had ze mogelijk al een baan gehad in een voor haar leuke richting, ze is al begonnen met rondvragen of contact leggen. Met weinig salaris, dat wel, maar goed, je moet ergens beginnen.

Maar goed, ze zit vandaag alweer op hoog tempo thuis te leren. Haar school is goud waard, ze heeft al een aantal privelessen gehad en boekjes met samenvattingen van de vakken gehad of besteld.

vlinder72

vlinder72

10-04-2019 om 11:56

tussenjaar

Onze 16 jarige zoon slaagt waarschijnlijk dit jaar voor de Havo. Hij staat er redelijk goed voor (alles tussen de 5,9 en 6,4).

Hij weet niet wat hij wil gaan doen. Hij is ook helemaal nog niet toe aan een HBO opleiding en naar MBO opleidingen wil hij niet kijken. Het begint wel langzaam aan te komen want hij heeft het nu over Vastgoed en Makelaardij.

Hij gaat volgend jaar een tussenjaar houden en gaat dan naar een Highschool in Australië. Hij is daar net aangenomen op een school dus hij weet nu wanneer en waar. Hij wil daar zijn Engels op niveau krijgen en verder vooral vakken gaan doen als Japans, Marine studies etc.

Als hij terugkomt in mei 2020 is hij 17 jaar en kan hij een vervolgopleiding gaan doen. Een jaar ouder en wijzer en hopelijk weet hij dan beter wat hij wil.

Pubermoeder

Pubermoeder

10-04-2019 om 12:28

Ja, hier wel

Zoon maakte in 2VWO kennis met een inspirerende economieleraar.
De interesse in bedrijven en organisaties heeft hij gehouden. Hij gaat volgend jaar bedrijfskunde studeren aan de universiteit.
Twee open dagen in de vijfde waren voldoende om een keuze te maken voor de studierichting. Dit jaar twee meeloopdagen gedaan (twee plekken). De plek is nu ook bekend.
Nu nog afwachten of hij toegelaten wordt bij internationale bedrijfskunde. Anders wordt het 'gewone' bedrijfskunde.
Het gaat wel hard zo. Hij is pas 16. Een tussenjaar heeft hij overwogen maar studeren leek hem toch beter.
Hij is erg volwassen voor zijn leeftijd dus we doen maar gewoon of hij minimaal 18 is

Lou

Lou

10-04-2019 om 15:29

Matchingdag net achter de rug

Dochter van 17 doet 6 vwo en had een keuze gemaakt, maar zonder alternatief, gewoon één keuze, en die meeloopdag was erg tegengevallen. Bij gebrek aan andere opties gisteren toch maar naar de verplichte matchingdag geweest en hoera, het was ineens superleuk! Deze dag was wél goed georganiseerd en nu voelde ze zich wél welkom. De inhoud van de studie (liberal arts and sciences) was al voldoende geweest om dit toch te gaan doen, maar een geslaagde matchingdag maakt alles wel een stuk positiever.

Paloma

Paloma

10-04-2019 om 15:55

Tjonge

Al gaan studeren op je 16e! Gaat hij dan ook op kamers, pubermoeder? En op je 16e naar Australië.. ik vind het dapper.
Toen dochter na 5 havo een hbo-opleiding zocht, heeft ze wel 12 verschillende open dagen bezocht en een aantal meeloopdagen, we hebben haar een hele uitgebreide meerdaagse studiekeuzetest laten doen, maar dat leverde niks op en het was allemaal niks voor haar.
Dus toen is ze maar 5 en 6 vwo in èèn jaar gaan doen. Ze haalt gelukkig hele goede cijfers. Maar nu moet ze dus wel kiezen, en dat leek maar niet te lukken. Steeds knapte ze af na meeloopdagen. Tot ze vorige maand het opeens zeker wist en ik denk dat dit m wordt: sociologie. Ze lijkt heel zeker van haar zaak. Ik ben heel blij voor haar.

Lou

Lou

10-04-2019 om 16:00

Paloma

Hier dus ook afknappers van meeloopdagen. Ik heb dochter wel op het hart gedrukt dat als je geen leuke meeloopdag hebt gehad, dat niet per se heel veel zegt. Misschien zegt het alleen dat deze opleiding geen leuke meeloopdag heeft georganiseerd. En dus verder niets over de inhoud van de studie. Dat lijkt nu inderdaad ook zo te zijn. De matchingdag was het tegenovergestelde, ze kwam laaiend enthousiast thuis.

vlinder72

vlinder72

10-04-2019 om 16:12

Paloma

Het betreft een uitwisselingsprogramma. Je moet tussen de 14 en 18 zijn. In Australië mag je nog geen 18 jaar zijn als het programma afgelopen is. Ook mag je niet het VWO afgerond hebben (je mag namelijk niet meer dan 12 jaar onderwijs gehad hebben).

Als je de havo doet heb je 11 jaar onderwijs gehad. Onze zoon stroomt daar dan in in het 11e jaar en gaat na januari door met het year 12. Hij gaat in een gastgezin wonen en er zijn strikte regels m.b.t. aanwezigheid, zelfstandig reizen (mag niet) etc.

Hij gaat daar dus niet op de bonnefooi naar toe. Alles wordt voor hem geregeld door de school, het gastgezin en de organisatie.

VWO is voor hem geen optie. Ik denk niet dat hij daar slim genoeg voor is en hij is dyslectisch en een tweede vreemde taal gaat het niet worden.

Van ons mag hij naar Australië (de USA was ook een optie maar trekt niet). In de zomer maakt hij dan zijn keuze voor een vervolgopleiding zodat hij zich daarvoor kan inschrijven voordat hij eind september vertrekt.

Moet hij wel nog even slagen natuurlijk.

Bloempot

Bloempot

10-04-2019 om 16:47

Leuk

Leuk jullie verhalen te horen. Vlinder wat leuk dat je zoon naar Australië gaat, geweldige ervaring. Zoon is ook 16 , hij wordt in september 17. Terug naar het VWO hebben we besproken, zoon staat er goed voor (tussen een 7 en een 8.4), maar dat wil hij niet. Bovendien mist hij een tweede vreemde taal.
Als hij een tussenjaar neemt moet hij in ieder geval een traject volgen waarbij hij geholpen wordt om te kijken waar zijn kwaliteiten en belangstelling liggen. En een baan zoeken!

Pubermoeder

Pubermoeder

10-04-2019 om 19:26

Nee, niet op kamers

Ik ben wel blij dat hij nog thuis blijft wonen. De afstand is goed te overbruggen met het OV.
Maar als hij wel op kamers had gemoeten (ivm afstand) had ik dat wel geaccepteerd. Dat past bij aannemen dat hij eigenlijk 18 is. Dat voelt ook echt zo. Maar ook een 18-jarige heb ik nog liever thuis wonen

Hij is wel net 17 aan het begin van de studie. Dat scheelt weer een nummertje.

Betsie

Betsie

10-04-2019 om 19:37

AnneJ

Doet je dochter vwo?
Ik dacht van niet, toch?
Want een universitaire studie lijkt me mogelijkheden bieden voor mensen die snel overprikkeld zijn?
(geen ervaring vooralsnog met uni dus hoor het graag als ik mis zit)
Omdat er vaak minder verplichte contacturen zijn?
Open universiteit is natuurlijk ook een optie.

Inderdaad Betsie

Een aantal universitaire studies vragen minder verplichte aanwezigheid dan een HBO studie. Mijn dochter doet HAVO. Maar als ze klaar is kan ze er ook voor kiezen om zich voor te bereiden op een toelatingsexamen voor de universiteit.
Haar wiskunde en engels zijn gelukkig heel goed. We zien het wel.

Nummer een goed gekozen, nummers 2, 3 en 4 hebben nog tijd.

Nummer een studeert European Law School met een minor Nederlands recht. Nu tweedejaars, ze gaat als een speer en vindt het heel leuk. Dit terwijl ze tot in 5 Vwo vastberaden was om Geneeskunde te doen. Nummer twee zit in vier Havo en heeft nog geen idee. Is erg sportief dus misschien iets in die richting. Maar voor hetzelfde geld gaat hij naar Vwo en daarna Geschiedenis studeren want dat vindt hij ook geweldig, net als filosofie.
Nummer drie en vier zitten in de brugklas en hebben de droom om profvoetballer te worden nog niet helemaal losgelaten geloof ik....

Pirata

Pirata

10-04-2019 om 22:22

MBO

Mijn kandidaat heeft zich aangemeld voor een economische MBO4-opleiding. Transport en logistiek. En is al aangenomen. Nu nog even slagen... 😉
Hoe hij hier op kwam? Ik heb hem er op geattendeerd op basis van zijn betere vakken en interesses. En hij vond dit zelf ook de opleidng die het meest passend is. Open dag geweest, proeflessen gedaan.

Lappie

Lappie

11-04-2019 om 07:46

Hier

Heeft zoon een tussenjaar. Werken en reizen. Gaat komend studiejaar internationaal land en waterbeheer studeren .

Tweede zoon doet Havo - gaat ook een tussenjaar doen. Heeft geen idee wat hij hierna wil. Gaat komend jaar werken en oriënteren .

rutiel

rutiel

16-04-2019 om 13:39

Uitgeloot

Hier heeft zoon (6VWO) net gisteren te horen gekregen dat hij uitgeloot is voor zijn eerste keus. Nog twee weken de tijd om zich in te schrijven voor zijn tweede keus.
Wel balen, maar met een inschrijving van boven 600 studenten voor 250 plekken was het niet echt een verrassing.

Nu maar hopen dat hij dan in elk geval zijn examen haalt. Is allemaal nog niet zo zeker; hij is een man van de eindsprint. Hoop ik althans...

Rutiel

Wat balen! Hier vorig jaar een zoon die niet door de (zeer strenge) selectie voor het korps mariniers kwam. Hij moest echt even resetten maar heeft zich vervolgens aangemeld voor een officiersopleiding bij de marine (in combinatie met een technische studie).

En, hij is echt helemaal gelukkig waar hij nu zit. Vindt alles geweldig. En als hij na deze opleiding alsnog naar het korps wil, heeft hij een veel betere basis om door de selectie te komen (al was het maar omdat hij ouder, wijzer, groter en sterker geworden is intussen).

Ik hoop dat je zoon een vergelijkbare ervaring zal hebben op zijn tweede keuze plek (en dat hij slaagt...)

elsje

elsje

16-04-2019 om 18:34

hier

Mijn oudste dochter (net 17) gaat geneeskunde doen na het examen vwo. Via de 8+ regeling kon ze er zonder toetsen te doen toegelaten worden. maar ze is uitgeblust na het zware 5vwo jaar, en jaar 6 was met het profielwerkstuk en se's niet veel beter. Ik ben blij dat ze nu rustig in eigen tempo voor het examen kan leren maar ze zal de vakantie nodig hebben om op te laden.

Ze gaat geneeskunde doen omdat het haar altijd al interesseerde, het past ook echt bij haar. Maar het is niet een passie, ze is niet zo enthousiast als andere leerlingen soms zijn over hun vervolgstudie. volgens haar is het gewoon een studie, leerwerk. ik weet niet goed hoe ik daar op moet reageren, ik heb zo'n passie zelf ook nooit gehad.

rutiel

rutiel

18-04-2019 om 12:53

Jippox

Dank voor je ondersteunende woorden. Ze doen goed!
Ja, zoon zal er best komen, net als die van jou. Soms kom je via een omweg toch nog op de goede plek terecht. Zelfs als dat een andere plek is die je vantevoren niet bedacht had. Het is wonderlijk hoezeer die jongvolwassenen nog groeien. De toenemende populariteit van een tussenjaar is niet voor niets volgens mij.

Maar ja, eerst maar eens dat examen dus..

Bloempot

Bloempot

01-05-2019 om 15:33

Toch aangemeld

Zoon heeft zich toch nog aangemeld voor een studie. Deze studie had ik nooit bij hem verwacht, maar ik vind het goed van hem dat hij zijn eigen keuzes maakt. Volgende week heeft hij nog een gesprek bij deze opleiding en krijgt hij een studiekeuzeadvies. Hij is nu serieus aan het leren voor het examen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.