Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
bibi63

bibi63

22-08-2012 om 20:14

Vmbo versus havo/vwo op scholengemeenschap

Even in het kort: dochterlief is vorig jaar met MAVO/HAVO advies naar een Dalton school gegaan. In de brugklas zit daar alles door elkaar. Na de brugklas splitst het op in MAVO of 2e brugjaar HAVO/VWO of GYM. Dochterlief heeft na heel wat vergaderingen MAVO advies gekregen (reden was dat ze net 1 punt te kort kwam voor HAVO (HAVO/VWO 2e brugklas dus) én dat docenten vonden dat ze teveel op haar tenen zou moeten lopen. Mentor had liever HAVO/VWO gezien, omdat ze meer tussen die kinderen past (geen haantje de voorste,klein, enz.). Maar goed, MAVO dus en we hebben er vrede mee. Misschien beter voor haar (ondanks het feit dat ze hersens genoeg heeft voor HAVO, maar wel makkelijk is), ze kan daarna altijd nog HAVO doen (indien goede examen resultaten) of anders een leuke MBO-4 opleiding, wat uiteindelijk o.i. beter bij haar past dan een theoretische HBO. Maar nu: we kregen vandaag een welkomsbrief van de afd.leider van VMBO. O.a. over rooster ophalen e.d. Maar....... de 2e alinea van de brief was: de afd. VMBO is een kleine, aparte afd. op onze school. De kinderen hebben een andere didactische aanpak nodig. (oke, dat zal), maar toen: 'omdat veel kinderen op het VMBO vaak hun boeken vergenten (???) en hun huiswerk niet op orde hebben, moeten de schoolboeken op school blijven. Het huiswerk wordt tijdens de les en de Daltonuren gemaakt. Het is niet verboden om bij een PW evt (.....??) je boek mee naar huis te nemen. VMBO leerlingen hebben t/m het laatste uur les, e.e.a. om hun huiswerk te doen.
Hm, ik heb nu heel gemengde gevoelens. Komt ze nu in een totaal andere wereld terecht?? Leerlingen die vaak hun boeken niet bij zich hebben?? Ze heeft een jaar brugklas gedaan en altijd gewoon zorggedragen voor haar boeken en haar huiswerk thuis. Het voelt even niet zo goed. Is dat op andere scholen ook zo? Wat moet ik hiervan denken? Het voelt een beetje alsof ze het 'domme uitschot' van school zijn. Of stel ik me nu aan?
Boeken op school, huiswerk op school. Hoe gaat het dan na de MAVO? Dan moet ze dat toch ineens wel weer allemaal thuis doen en inplannen?
Hm, ben benieuwd naar jullie ervaringen/visies.

Gr. Bibi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

22-08-2012 om 20:29

Klinkt tegelijk ook wel goed

Er zijn meer scholen die huiswerkarm werken. Dat wil zeggen dat het meeste huiswerk op school gedaan wordt en deze scholen hebben vaak elke dag hetzelfde schema.
Op zich is dat prettig. Als je dochter voldoende gebruik maakt van die tijd op school, hoeft ze thuis niets meer te doen.
Deze methode wordt ook gebruikt voor Havo/vwo klassen. Ik ken ook een Leonardoschool (voor hoogbegaafden) die zo werken. Dus het is niet verbonden aan een lager niveau of uitschot.
Ik kan me wel voorstellen dat je niet blij wordt van de omschrijving die je hebt gekregen. Die klinkt nogal negatief.

bibi63

bibi63

22-08-2012 om 23:55

Dank je annet

Fijn om te horen dat het geen uitzondering is, ook niet op hoger niveau. Dat werpt er toch weer een ander licht op. En inderdaad: de brief was een beetje shocking. Ik had geen idee, dat ze ineens in een heel ander segment zou komen. I had me net erop voorbereid dat ze in de loop/eind van dit jaar al een profiel (uh nee, sector heet dat daar op de MAVO) zou moeten kiezen en dat ze in de 3e al beginnen met de eindexamens (!!!). En toen dit. Maar goed, het voelt toch raar dat ze op de BS al vanaf groep 6 boeken mee naar huis kregen voor maakwerk en proefwerken. In de brugklas gewoon hun boeken thuis hadden en elke dag hun spulletjes bijelkaar moesten zoeken, huiswerk maken en leren thuis en nu ineens een soort van terug naar af. Ik laat het maar een beetje op me af komen en ben benieuwd naar nog andere meningen en ervaringen.
Gr. Bibi

Gemengde gevoelens

Ik kan me je gemengde gevoelens voorstellen. Ik heb zelf ook op een mavo gezeten op een scholengemeenschap, in een apart gebouw. Ik voelde me daar ook wel het 'uitschot' van de school. Al was het maar een opmerking per jaar van een docent in de trant van 'de havoleerlingen of vwo-leerlingen luisteren beter/zijn minder druk/zijn wel geinteresseerd/hebben wel altijd hun huiswerk af, hij bleef wel hangen en gaf je een rotgevoel. En dat we niet mee mochten doen met het eindexamenfeest van de havo/vwo-afdeling en niet geinformeerd werden over buitenschoolse activiteiten ook.

Ik vind het bericht van de school van je dochter een beetje lullig geformuleerd. Waarschijnlijk hebben ook massa's havo- en vwo-leerlingen hun boeken niet altijd bij zich en hun huiswerk niet altijd op orde, maar die komen er misschien mee weg omdat hun cijfers okee zijn en ze iets meer vertrouwen genieten van de docenten.

Ik vind het wel goed dat de school een oplossing bedenkt voor een probleem dat ze constateren. Het lijkt me voor leerlingen en voor ouders best prettig als de boeken op school blijven en het huiswerk daar gemaakt wordt. Je hebt meer zekerheid dat het huiswerk gebeurt en dat ze de boeken paraat hebben bij de lessen. Geen tasinpakstressmomenten meer, niet aan je kind hoeven te vragen of het huiswerk al af is. Als het huiswerk in de tijd van de leerkracht gedaan wordt, zal het ook wel goed gepland worden en heb je niet dat er de ene dag veel te veel is en de andere dag maar weinig.

skik

Yura

Yura

23-08-2012 om 09:43

Karaktereigenschappen en niveau

Mijn dochter is hier afgelopen jaar met haar vwo+ brugklas ook nogal tegenaan gelopen. Blijkbaar gedroeg deze klas zich niet zoals het een vwo-klas betaamt. Hier werd continu over gemopperd en vergaderd, ze werden als een probleemklas bestempeld en er werd verzucht dat ze wel een vmbo-klas leken en ze moesten eens een voorbeeld nemen aan de parallelklas. Er kwam een brief aan de ouders etc, dus ik schrok nogal. Volgens dochter was er echt helemaal niks aan de hand, maar was het vooral het probleem in de hoofden van de docenten die vwo-leerlingen als een soort aliens zien die altijd braaf zijn en nooit een geintje maken. Cijfers van dochter leden er ook niet bepaald onder, want ze was gewoon prima in staat om de docent te volgen en daar had zij op de basisschool heel veel moeite mee als er iemand doorheen praatte ofzo, dus echt erg kon het in mijn ogen ook niet zijn. Op de basisschool klaagde ze wekelijks over de onrust. Bij jouw dochter lijkt hetzelfde aan de hand met vooroordelen, maar dan juist omdat zij op vmbo-niveau terecht komt. Ook heb ik een gerucht gehoord van een jongen die in mavo/havo brugklas zat, maar een punt aftrek heeft gekregen van zijn gedrag en daardoor nu terug moet naar vmbo-kader. Dat vind ik wel heel erg als dat waar is en zo werk je inderdaad in de hand dat kinderen op een lager niveau lastiger zijn. Ik vind de toon van de brief wel heel erg naar overkomen hoor, motiveert ook niet om je best te doen om niks te vergeten. Je hebt toch dat stempel al en ook al vergeet je niet een keer je boeken, dan nog zullen docenten met droge ogen kunnen beweren dat je ze regelmatig vergeten bent. Want dat beeld zit nou eenmaal in het hoofd.

Hele brugklas huiswerkarm

Hier is een school op alle niveau's 'huiswerkarm'in de brugklas. Dus ook VWO en HAVO en VMBO.
Je huiswerk maak je op school, in de tussenuren (altijd opvang,begeleiding en ruimte om te werken) en na schooltijd, afhankelijk van welk rooster 'staan' daar uren voor. Natuurlijk wat minder voor VMBO dan voor HAVO en VWO Wel individueel, in groepjes alleen na toestemming begeleiding.Ook controleert de begeleiding of je alles af hebt en geleerd. Pas in de 2de word er huiswerk mee naar huis genomen, maar ook dan is het nog een deel op school maken (dus én én).
Mijn kinderen zitten niet op die school, maar op zich leek het me wel een nuttig iets...Zo 'leer' je huiswerk te maken, langzaamaan i.p.v. dat je opeens in de brugklas in het diepe word gegooid. Pas in de 3de maak je al je huiswerk ook écht thuis.
Ik vind de brief nogal 'lullig' qua toon, kan de mr er niets mee? (de betreffend mentor er op aanspreken b.v.)
groeten albana

Wat ik me herinner van die tijd..

"Al was het maar een opmerking per jaar van een docent in de trant van \'de havoleerlingen of vwo-leerlingen luisteren beter/zijn minder druk/zijn wel geinteresseerd/hebben wel altijd hun huiswerk af, hij bleef wel hangen en gaf je een rotgevoel. En dat we niet mee mochten doen met het eindexamenfeest van de havo/vwo-afdeling en niet geinformeerd werden over buitenschoolse activiteiten ook"

Ik heb MAVO en VWO gedaan. Wat ik me nog herinner zijn de posters die op het prikbord hingen. En dan vooral het verschil.

Bij de mavo was de strekking: "Ga niet aan de drugs" "Wees geen vandaal" "Laat je niet zwanger maken".

Bij het vwo was het leuke activiteit dit, wedstrijd dat, cursus zus, masterclass zo.

Op het vwo werd je als een mens met talenten en mogelijkheden tegemoet getreden, op de mavo was je vooral een potentieel probleem geval. Dat herken ik hier ook wel.

Fiorucci

Fiorucci

24-08-2012 om 08:04

Henk

Hier gelukkig geen herkenning, mijn zoon doet mavo op een mavo/havo/vwo school. Gewoon gezamelijke feesten,en op de mavo ook uitwisselingsprojecten,TOPklassen,workshops,etc.

Mooi.

"Hier gelukkig geen herkenning, mijn zoon doet mavo op een mavo/havo/vwo school. Gewoon gezamelijke feesten,en op de mavo ook uitwisselingsprojecten,TOPklassen,workshops,etc."

Mooi dat het niet overal zo is. Het zal wel per school verschillen.. Misschien zijn de tijden ook anders, laten we het hopen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.