joer
20-01-2012 om 12:07
Voltijd hbo opleiding
Onze zoon (18 jaar) heeft besloten om te stoppen met zijn voltijd hbo opleiding richting: ICT en media. Haagse Hogeschool.
In eerste instantie omdat hij de opleiding gewoon niet leuk vind, de leerstof vind hij niet interessant. Verkeerde keuze gemaakt dus.
Wat echter ook meespeelt is dat bij deze opleiding er zo weinig lesdagen/uren zijn op school. Dat is hem (en ons) behoorlijk tegen gevallen. Dagen/weken zit hij gewoon thuis. En dat is niet wat hij en wij willen.
Wie heeft ervaring met hbo's of mbo's waar wel (bijna) voltijd les gegeven word. Of is dit iets wat gewoon hoort bij het hbo? Echter vrienden van mijn zoon volgen ook hbo en die moeten wel zeer vaak naar school.
Graag ervaringen en tips over opleidingen waar wel veel lessen gegeven worden. Zoon zit nu te denken aan de richtingen economie, management en financien.
Bedankt! JOER.

mix
20-01-2012 om 12:13
Hbo
hbo voor de studie van dochter ook maar 12-16 uur, de rest is zelfstudie. Er zijn opleidingen die ook bv practicum erbij hebben en die gaan dan ook wel iets langer naar school, maar daar heb ik geen ervaring mee en ik weet niet hoeveel uur zij hebben.

Fiorucci
20-01-2012 om 12:25
En hier.....
Mijn zoon zit op dezelfde school als de dochter van Mix. Hij heeft meer uren, omdat hij ook practica heeft, die verplicht zijn. Ik schat dat hij zo'n 20 uur per week les heeft, soms hele korte dagen, soms twee hele lange en de rest van de week korte dagen. Maar hele weken thuis komt hier niet voor. Hij besteed zo'n tien uur per week aan zelfstudie en dan komen de verslagen etc er nog bij, want ook van die practica moet hij verslagen maken. Hij doet de opleiding biologie en medisch labonderzoek.

Cejem D.
20-01-2012 om 17:39
Joer
De uren dat hij thuis zit zou hij moeten besteden aan z'n opdrachten en leerwerk. Het is dus geen thuiszitten, maar zelfstudie. Of groepswerk, afhankelijk van welk blok hij moet doen.
Dat hij de opleiding niet leuk vindt, dat kan, maar de vrijheid is toch wel iets wat voor die studierichting (ICT & Media is overigens een afdeling, geen studie ) gebruikelijk is. Hij wordt opgeleid tot HBO-er, en dat betekent dat je niet meer heel erg aan het handje wordt genomen. Meer zelf doen, zelf uitzoeken, ook de praktische dingen. Bij MBO is dat anders, daar gaat het er wat schoolser aan toe.
Heeft hij z'n propedeuse al? Of in elk geval studiepunten gehaald? Als hij een andere opleiding gaat doen (niet in de ICT-hoek) kan hij die inzetten voor het krijgen van vrijstellingen voor z'n minoren. Zo verliest hij niet teveel (kostbare) studietijd.
Weer hij al wat hij wel wil gaan doen?

Hier
20-01-2012 om 19:53
Journalistiek
Mijn zoon doet journalistiek. Heeft meestal zo'n 2 korte en 2 langere dagen per week les.
Net 2 weken kerstvakantie gehad, daarna een week zelfstudie, daarna een week tentamens en daarna een week vrij omdat de docenten moeten nakijken.
Helaas had hij geen herfstvakantie, maar ook toen een week zelfstudie, een week tentamen en een week nakijkvrij. Vooral die week nakijkvrij vind ik zelf heel raar. Is dat normaal?
Succes met het vinden van een andere opleiding Joer!

tonny
21-01-2012 om 15:54
Mer
Mijn laatste afgestudeerde HBO-er (knoopte er nog een master aan vast, maar dat doet nu niet ter zake) deed management, economie en recht. Al die jaren heeft hij een dag per week (8.00 - 18.00 uur) in een winkel gewerkt/bijverdiend. Daar was makkelijk tijd voor.
Mijn andere HBO-er deed PABO, maar dat is alweer wat langer geleden, ik kan me die lestijden niet meer zo goed herinneren.
Het is beslist anders dan 'vroeger'. Meer zelfwerkzaamheid, meer vrijheid. Dat kan wennen zijn.

M Lavell
22-01-2012 om 09:54
Zeevaartschool
Mijn dochter heeft de eerste anderhalf jaar gewoon volle weken onderwijs gehad met aanwezigheidsplicht. Daarna een half jaar (24/7) op zee. Daarna 1 jaar minder lessen gecombineerd met veiligheidscursussen, 1/2 jaar werken voor de eindscriptie en weer 1/2 jaar op zee.
Die had geen tijd voor een baantje op doordeweekse dagen.
Groet,
Miriam Lavell

tonny
22-01-2012 om 15:09
Miriam
Dus dát is de opleiding waar zoon van draadstartster heen moet Is-ie 100% van de straat, letterlijk en figuurlijk.
- Hoe is het nu trouwens met je dochter, is haar opleiding afgerond, ik ben het even vergeten...

M Lavell
22-01-2012 om 15:13
Helemaal klaar (ot)
Ja. Ze heeft ook al een baan. Vertrekt in februarie weer voor drie maanden. Nu thuis.
Groet,
Miriam Lavell

dirksmama
24-01-2012 om 10:19
Zeevaartschool
is gewoon een heel goede opleiding, waar je enorm veel kanten mee oplikt, ook aan de wal.
Opleiding is duidelijk gestructureerd en geen gedoe met vage opdrachten.
Als je hbo niet ziet zitten, kun je ook de mbo-variant doen en daarna door naar hbo. Met als voordeel dat je dan al veel meer ptactisc kennis hebt.

M Lavell
24-01-2012 om 10:26
Voordeel hbo
Klopt. Met mbo zeevaartschool kom je op dezelfde plekken en doe je vergelijkbare stages. Je positie aan boord als stagair is zelfs gelijkwaardig. In de meeste landen bestaat er geen hbo zeevaart in de vorm die wij kennen. Mbo is ook goed, je kunt er ook kapitein of hwtk-er mee worden.
Maar er is wel een dingetje: aan boord is er door het opleidingsniveau van het grootste deel van de bemanning, weinig intellectuele uitdaging.
Dat gaat wel wringen als je 3 maanden het drijvende eiland moet delen.
Met hbo-zeevaartschool kun je eerder door naar vervolgopleidingen (universiteit) of banen op de wal die wel die intellectuele uitdaging bieden.
Groet,
Miriam Lavell