Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sunnymom

Sunnymom

30-11-2020 om 10:05

Voor het eerst naar het voortgezet onderwijs

Beste ouders / lezers,

Graag jullie tips💐

Mijn dochter zit in groep 8 en ze gaat volgend jaar naar middelbare school.

Ik heb 2 problemen:
Ten eerste heb ik geen flauw idee hoe ik met middelbare scholen contact kan opnemen en een afspraak maken voor een gesprek. Afgelopen week heb ik paar e-mails gestuurd maar geen reacties gehad.

Ten tweede , mijn dochter heeft mooie cito resultaten ze heeft een I voor begrijpend lezen en een III voor rekenen en een II voor spelling. Maar ze heeft als advies kader gekregen... Ze is heel verdrietig en ze vindt het niet eerlijk.... Zijn er ook ouders die ondanks mooie cito resultaten een lage advies hebben gekregen?

Graag jullie ervaringen..
Alvast heer erg bedankt voor tijd en moeite om mijn bericht te lezen....


Kiezen

https://tinyurl.com/advieskader

Je bent niet de enige ouder met kind die dit overkomt. Ik heb werkelijk geen idee van de cijfers die jij noemt, maar als je zeker weet dat je kind een hoger niveau kan halen dan zou ik daar een gesprek aan wagen met de docent. Vraag deze als eerste waar ze haar advies op baseert? En luister goed.

Vraag hoe ze zich mogelijk kan verbeteren? En accepteer eventueel aanvullend huiswerk als de leerkracht bijvoorbeeld vind dat haar leerling hier en daar zaken mist.

Geef aan dat je je dochter bijstaat en als je huiswerkbegeleiding kan betalen overleg dan met de leerkracht of zij iemand weet. Hoe beter je op een lijn kunt komen met de leerkracht des te beter.

En kies een school waar kader zonodig doorstroomt naar hogere niveaus. Of bespreek dat bij aanmelding.

https://scholenopdekaart.nl/
Surf eens op deze website voor het zoeken van een school. Vraag andere ouders die je kent waar hun kinderen naartoe gaan of vraag de gemeente.

Stel jezelf op de hoogte en beoordeel wanneer je je dochter er bij betrekt. Je wil haar graag controle geven over de keuze zonder haar teveel teleurstelling of zoiets te bezorgen.

En er is de mogelijkheid dat je dochter echt beter af is op kader. Sluit dat ook niet uit.

Valeria

Valeria

30-11-2020 om 11:06

gesprek?

Waarom wil je een gesprek met een middelbare school?
Op hun websites kun je zien wanneer de informatieavonden zijn (geweest) en wanneer de open dagen zijn. De informatieavond zijn nu vaak online.
Nu in deze tijd al helemaal niet, maar ik denk dat scholen er sowieso niet op zitten te wachten dat er honderden ouders een individueel gesprek willen.

Waarom heb je niet aan de leerkracht gevraagd waarom je dochter dit advies heeft gekregen?

Tussenjaar en toekomst

' mijn dochter heeft mooie cito resultaten ze heeft een I voor begrijpend lezen en een III voor rekenen en een II voor spelling. Maar ze heeft als advies kader gekregen... Ze is heel verdrietig en ze vindt het niet eerlijk.... Zijn er ook ouders die ondanks mooie cito resultaten een lage advies hebben gekregen?'
Ik denk dat mijn dochter ook zulke scores had en ook VMBO-kader kreeg. Ze heeft daarna een jaar Jan Ligthart gedaan (kan ik iedereen aanbevelen!) Is een tussenjaar , dat in Arnhem mogelijk is. Daarna is ze toch doorgestroomd naar VMBO-kader, vooral vanwege rekenen.
Vervolgens heeft ze MBO-3 en MBO-4 gedaan, opleiding met veel talen. Werkt nu op een vliegveld, met veel plezier (als er vliegtuigen zijn).

Met andere woorden: staar je niet blind op wat er nu is, de toekomst kan nog veel bieden.
Mocht je toch denken dat je kind wat extra's kan gebruiken (extra les, beter zelfvertrouwen etc.) overweeg dan 1 jaar Jan Ligthart.

Tsjor

Kader?

Ik leef met het volgende lijstje:
l: Vwo-niveau
ll: Havo-niveau
lll: Vmbo-t
lV: Vmbo-kader
V: Vmbo-basis

In dat licht vind ik een kaderadvies wat mager. Zeker met zo'n hoge score op begrijpend lezen. Begrijpend lezen en rekenen zijn de belangrijkste scores. Hoe waren de scores in het verleden, heeft ze bepaalde indicaties die de basisschool zorgen geeft? Ik zou dus ook een gesprek met de basisschool willen om het advies te begrijpen. Misschien is er een verklaring voor die niet uit de cito blijkt en waarom ze hun zorgen hebben bij een hoger niveau. Is bijvoorbeeld een vmbo-t van tafel?

Met een vmbo-t-advies zou je op zoek kunnen naar een school met brugklas vmbo-t/havo. Lukt het dan kan havo dan nog steeds, is het toch teveel dan is vmbo-t ook prima. Terug naar de basisschool... De middelbare school baseert zich immers ook op hun advies.

Flavia

Flavia

30-11-2020 om 12:18

die I is mooi

maar die III voor rekenen wordt haar heel zwaar aangerekend.
Middelbare school adviezen zijn bijna alleen gebaseerd op begrijpend lezen en rekenen. Alle andere zaken zijn alleen voor de afronding bij twijfel gevallen.
Cijfers op methode toetsen zeggen ook niet altijd alles, die kunnen op niveau worden afgenomen.

Wat zijn haar scores op rekenen van groep 6, 7 en 8. Als dat altijd een III geweest is of van een II naar een III gegaan is dan wordt het moeilijk.

Wat Anne ook al zegt, kijk naar een school waar opstromen mogelijk is. Dit kun je vaak al lezen in de overgangsnormen die in de schoolgids staan. Die kun je vinden op de website van de school.

Kijk op de sites van middelbare scholen wanneer hun open dagen zijn en neem rond die tijd contact met ze op. Nu zijn ze vooral bezig met onderwijs regelen

Tamar

Tamar

30-11-2020 om 12:59

Rekenen

wordt in Nederland erg slecht onderwezen. Als jij regelmatig met haar oefent, kan die III zomaar een II of een I worden. Niet iedereen rekent vanzelf goed en veel krijgen hulp buiten school, omdat de methodes op school dramatisch slecht zijn.

Het is nog niet te laat en ze is er kennelijk zelf ook gemotiveerd voor om er wat aan te doen. Met een I voor begrijpend lezen zou er toch minstens VMBO t in moeten zitten, misschien HAVO of VWO.

Als je het kan betalen: kijk naar de cusrsus Foutloos Rekenen van het Nederlands Mathematisch Instituut. Je betaalt voor de cursus en daarna komt het kind terug tot het niet of nauwelijks meer fouten maakt.

Ik heb iets teveel kinderen gezien die door dit soort oorzaken fout werden geplaatst en vervolgens elke interesse verloren.

Te laag

Kader is te laag bij deze scores. Ik denk dat school een advies 'op de groei' wil geven. Het idee schijnt te zijn dat dat kinderen motiveert om harder te werken?

Vroeger keek de basisschool bij kinderen met grote verschillen tussen taal en rekenen vaak naar de NIO. Maar die mag nu niet meer worden afgenomen. Dus neemt de score voor rekenen een beetje de plek van de NIO in: het wordt gebruikt om een beeld te vormen over de 'intelligentie' van het kind. En dan vooral bij kinderen waarvan om een of andere reden de indruk bestaat dat het vmbo-kinderen zijn. Maar als al de globale indruk bestaat dat een kind een havo/vwo kind is, dan valt er altijd wel een smoesje te bedenken om het rekenen niet zo zwaar aan te rekenen (ach, wiskunde is maar één van van de velen; ach, wiskunde is heel iets anders dan rekenen; ach, Marietje kan altijd nog wiskunde C gaan doen, etc....).

Het is oneerlijk, maar die oneerlijkheid komt niet uit het niets vallen. Die is er in het vervolgonderwijs ook. Op vmbo heb je maar één vak wiskunde per niveau. Kun je vmbo-t-wiskunde niet aan, dan moet je kader gaan doen. Op havo en vwo zijn er meerdere verschillende varianten van wiskunde, om tegemoet te komen aan de diversiteit aan wiskundetalent die er binnen die schoolsoorten bestaat. Op vmbo is die mogelijkheid er niet. [En nee, die varianten zijn echt niet even moeilijk. Er is geen enkele vervolgopleiding die zegt: voor deze opleiding heb je per se variant A of C nodig; met variant B word je niet toegelaten. B biedt toegang tot alle vervolgopleidingen, ook de vervolgopleidingen waar variant A voor probeert voor te bereiden! Wie B kan, kan alles.]

Lavendel

Lavendel

30-11-2020 om 16:39

Syboor

Hoe kom je erbij dat de NIO niet meer mag worden afgenomen? Ik sta voor groep 8 en bij de helft van mijn leerlingen is deze afgenomen. Op verzoek van ons en/of van de ouders. Deze wordt dus echt nog wel gebruikt, ter aanvulling op de gegevens die er al zijn.

Op de vraag van TO kan ik geen antwoord geven. Ik ken de leerling niet. Kader lijkt laag met een I voor Begrijpend lezen, maar had ze die al die jaren al? Verder zijn er nog veel meer factoren waar een advies op wordt gebaseerd en deze worden (zijn) toegelicht in het adviesgesprek. Als dat je niet duidelijk genoeg is, vraag dan gerust om nog een toelichting.

@Emma

@Emma

30-11-2020 om 16:58

Yesss

Vanavond allemaal kijken naar kansen(on)gelijkheid in het onderwijs:

https://www.npostart.nl/klassen/30-11-2020/VPWON_1304702

Sunnymom: zijn jullie niet gewezen op de schoolgids voortgezet onderwijs? Los van of het advies al of niet te laag is staat daar alles in ook over open dagen (live en online).

Inderdaad: Klassen - waar je wieg staat

Het is een serie over ongelijkheid in de klas waarvan vanavond de eerste aflevering. Daar ging ook het eerste gesprek over bij M.

Sunnymom

Sunnymom

01-12-2020 om 10:12

AnneJ

Dank je wel voor je reactie! Ik heb een mail gestuurd naar de leerkracht .dus vanmiddag of morgen heb ik een afspraak om dit te bespreken...

Sunnymom

Sunnymom

01-12-2020 om 10:15

Valeria

Ik heb deze week nog afspraak met de leerkracht.
Ik heb de scholen gemaild om te vragen wat hun toelatingseisen zijn?en of doorstromen mogelijk is. Door corona helaas geen opendagen.

NIO

Lavendel heeft gelijk, NIO mag nog steeds worden afgenomen. Maar alleen met toestemming van de ouders, en dan moet er altijd ook nog een "toegestane eindtoets" worden afgenomen. Er was een tijd dat scholen de NIO afnamen in plaats van de Cito eindtoets. Die tijd is voorbij, want NIO is geen "toegestane eindtoets" meer.

NIO is een nuttig aanvullend gegeven omdat de uitslag een stuk minder gevoelig is voor de kwaliteit van het aangeboden onderwijs dan andere toetsen.

Sunnymom

Sunnymom

01-12-2020 om 10:18

tsjor

We wonen ook in Arnhem. En die Jan Ligthart klas, die is in Arnhem Zuid. Maar ik wist niet dat iedereen heen mag. Dus.. kan ik mijn dochter bij hun aanmelden? Of heb ik een verwijzing van de basisschool nodig?

Sunnymom

Sunnymom

01-12-2020 om 10:25

AnnaNiem

Ze laat sinds M7 steeds groeiende lijn zien. Voor begrijpend lezen E5 had ze ook een I . Maar in groep 6 liet ze een daling zien , zowel voor begrijpend lezen als voor rekenen en vanaf M7, steeds groeiende lijn. begrijpend lezen M7 had ze een II. En voor rekenen M7 een VI.
Er zijn klasgenoten die een III voor begrijpend lezen hadden en een VI voor rekenen en het advies is havo!

Sunnymom

Sunnymom

01-12-2020 om 10:31

Flavia

Helaas zijn er door corona geen opendagen. Gelukkig een van de scholen heeft gereageerd en zei dat een rondleiding is mogelijk en nog mogelijk om verder te bespreken..
Haar score. Zoals ik zei alleen in groep 6 ging het slecht met haar. Voor alles een V
Maar sinds E6 laat ze groeiende lijn zien en een echt hoge sprongetje gemaakt.
Maar waarom kijken ze naar afgelopen jaren.. een kind in groep 5 en 6 is meer speels en neemt de school niet zo serieus. Maar hoe ze ouder worden, ( wat mij dochter betreft) wil ze zelf ( uit zich zelf) hoge scoren halen en haar best doen.
Ik laat haar in alle vrijheid. Ik zeg nooit je moet huiswerk maken, je moet hoog scoren. Maar sinds ze in groep 7 is. Wilt ze dat zelf. Ze is erg gemotiveerd (was) maar helaas sinds vorige gesprek is ze erg teleurgesteld

Sunnymom

Sunnymom

01-12-2020 om 10:35

Tamar

Ze is (was) erg gemotiveerd.. ze deed haar best. Zelfs de leerkracht zei dat ze hard werkt en een fantastische werkhouding heeft.
Wat ik vorige keer begreep dat ze op bareka.nl zo'n rekenmuur hebben en mijn dochter had die bijna nooit gemaakt.
Toen ik aan mijn dochter vroeg ,zei ze dat ze die opdracht niet serieus had genomen en dacht dat het extra opdracht is om te oefenen en ze had geen zin in. Want ze wist alles.
En de leerkracht zei ze heeft het niet af en dus ze weet niet wat haar Niveau is op rekenen!!!!

Sunnymom

Sunnymom

01-12-2020 om 10:39

Syboor

Maar de intelligentietest kan een momentopname zijn.
Qua begrijpend lezen is ze altijd goed in geweest. Alleen in groep 6 had ze onvoldoendes..
Maar ze moeten toch niet naar de verleden kijken.

Als de middelbare scholen of hoge scholen naar de verleden van een leerling willen kijken. Dan zijn er kinderen die vanuit kader naar vwo gaan... Dus een kind kan later zelf wijzer worden en het besef krijgen dat hij wil groeien.. en gaat zijn best doen...
Moet hij juist meer gemotiveerd worden of teleurgesteld?

Je kunt zelf aanmelden

Dan komt er eerst een test, veel leerlingen hebben een behoorlijke achterstand. Dat is ook van belang voor een deel van de financiering. Ik sprak laatst een ouder die haar kind ook een jaar op Jan Ligthart had gehad en net zo enthousiast was als ik indertijd. Er komen kinderen uit het hele land. Ik zou er zeker eens gaan kijken en praten.
Eigenlijk gun je elk kind zo'n jaar. Vooral als je het gevoel hebt dat het kind nog niet uit-ontwikkeld is op de basisschool.

Tsjor

Flavia

Flavia

01-12-2020 om 11:31

gegevens gaan mee

de gegevens van 6-7-8 gaan mee naar de middelbare school.
Het geeft een beeld of het kind aan het groeien is of just wat achter gaat lopen. Of het een moment opname is geweest de goede of slechte score.

Het is een 'warme' overdracht naar de middelbare school. Als het goed is krijg je daar voor het verzonden wordt ook inzicht in en de mogelijkheid aanpassingen of een bijlage te doen.

Valeria

Valeria

01-12-2020 om 12:00

wat

Wat heb je zelf gedaan toen ze ineens op alles een V had in groep 6? Dat is toch gek namelijk? Van een I naar een V, in een jaar dat ook meetelt voor het advies? Je zegt dat een kind in groep 5 en 6 de school niet zo serieus neemt, maar je kind had dan in 5 blijkbaar wel een goede score terwijl ze het niet zo serieus nam en in groep 6 niet meer. Dat is dus geen reden.

Dus daar zou ik op dat moment al iets mee gedaan hebben. Zowel met de leerkracht als met het kind zelf. Nu komt het over alsof het je ineens overvalt, maar dat kan toch haast niet met al die rapportgesprekken tussen groep 5 en nu? Die wisselende scores zijn dan toch allang besproken en de leerkrachten en jij weten van elkaar of je het passend vindt of niet? Of ben ik nou gek? Ik snap het gewoon niet zo.

Gek niet

' Of ben ik nou gek?' Gek misschien niet, maar ik word wel zenuwachtig van zo'n ouder die als een bok op de haverkist springt als het kind een keer een wat slechter jaar heeft. In 8 jaar tijd! Nooit een jaar even ' onderuit' mogen gaan? En dan meteen moeder en school er bovenop.

Tsjor

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-12-2020 om 14:15

Zand

Leerkrachten waken ervoor dat ze niet te vroeg laten doorschemeren wat het mogelijke advies zal worden. Ik verdenk ze ervan dat ze ouders bewust zand in de ogen gooien, ze afschepen, en het advies geheim te houden tot je er niets meer aan kunt doen. Bij mijn dochter hebben ze altijd gezegd dat ze naar het complete beeld van het kind kijken. Mijn kind haalde toevallig altijd lage scores op de cito, terwijl ze methodetoetsen vaak wel heel goed maakte. Als je ernaast zat en bijstuurde kon ze moeiteloos sommen op een hoger niveau maken.
Het complete beeld van mijn kind, aldus de leerkracht, was echter een voorlopig advies kader, met de fictieve belofte dat daar nog van alles aan zou kunnen gebeuren mits ze maar blablabla’. En als eindadvies kader/tl. Toen kind vervolgens 544 haalde op haar eindcito heb ik er met hangen en wurgen een tl-advies door gekregen. Dan zit je al aan het eind van het jaar en zitten de voorkeursscholen dus al vol.

Sunnymom

Sunnymom

01-12-2020 om 14:43

Valeria

Ik heb toen niks gedaan! De school ook niet.
Moest er iets worden gedaan? Het leven heeft up en down .... Zelfs studie, werk, gezondheid..
Waarom moet gek zijn ? Ok snap het niet.

Tijdens mijn studie had ik ook up en down momenten.
Ze hebben toen ook niks bijzonders gezegd.

Zelfs tijdens de 10 minuten gesprek van januari 2019 ... Was alles goed. Ze laat een mooi groei zien ... Dit hebben ze gezegd.

Sunnymom

Sunnymom

01-12-2020 om 14:45

tsjor

Ik was nooit zenuwachtig.. voor mij mag ze zelf kiezen of ze huiswerk maakt of lekker buiten gaat spelen...
Doet ze methode/cito toetsen goed of niet.
Het is juist de school die van haar niet mogen een jaar onderuit gaan.

@Emma

@Emma

01-12-2020 om 14:48

Documentaire Klassen gister

Om te huilen, dat jongetje dat helemaal zelf, stiekem tijdens familiebijeenkomsten zichzelf Nederlands leert door extra te oefenen op de computer. Krijgt in het gesprek te horen dat bij taal hij erg vooruit is gegaan, helemaal in het groen zit, maar dat "er nog wel een tandje bij kan". Dat joch verdient een paar extra tandjes en sws een ander schooladvies door zijn werkhouding en slimheid.
En nou niet gaan roepen dat "er meer nodig is dan alleen werkhouding". Het probleem wordt nog steeds bij de kinderen gelegd, nooit bij de school of de juf. Goed onderwijs begint op school, niet thuis.

Sunnymom

Sunnymom

01-12-2020 om 14:51

Phryne fisher

Zo is het !
En ik wil al vanaf nu zwart op wit hebben.
Methode toetsen scoort ze ook groen!
Werkhouding zoals gezegd goed.
Helaas bij middelbare scholen schooladvies bindend

MoederVan3

MoederVan3

01-12-2020 om 15:03

Klassen

Ook gekeken. Ik vond dat stille meisje ook sneu, dat zo ver was achtergeraakt door slecht onderwijs dat vmbo basis nu ook onzeker was geworden. En die grote jongen op het vmbo, die te slim was, maar er vanwege zijn gedragsproblemen toch daar was geplaatst. En zich nu suf verveelde. Tja, dan hoef je geen helderziende te zijn om te voorspellen dat dat verkeerd gaat aflopen.

Sunnymom, probeer je kind in een mavo/havo brugklas te krijgen. Dan kan ze nog alle kanten op.

Sunnymom

Sunnymom

01-12-2020 om 15:11

Moedervan3

Maar als de schooladvies vmbo-kader is , geen school gaat dat accepteren...
Of heb je hier tips ?

Flavia

Flavia

01-12-2020 om 15:18

Phryne / Sunnumom

Staar je niet blind op de methode toetsen, het is heel gebruikelijk dat die op 3 verschillende niveaus worden afgenomen. Dan kan je kind nog zo goed scoren, maar je ziet er niet bij op welk niveau de toets is afgenomen. Daarom krijg je van die vreemde voor ouders niet verklaarbare resultaten op cito's want ze doen het toch zo goed op de methode toetsen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.