Marie E
25-03-2010 om 14:49
Voor or- en mr-ouders: hoe is het contact onderling?
Om de vraag wat de verduidelijken: hoe verloopt het contact tussen de or en mr (zowel formeel als informeel) bij jullie op school? Ook ben ik benieuwd hoe jullie communiceren met de ouders.
Groeten,
Marie
Jvo
25-03-2010 om 16:10
Bij ons..
Bij ons zit er in de OR een leerkracht en een ouder die ook in de MR zit (en daarnaast nog andere ouders, uiteraard). Elke vergadering hoort de OR dus wat de MR doet, en de MR hoort ook waar de OR mee bezig is.
Communicatie met de ouders gaat via de nieuwsbrief, briefjes die met de kinderen meegaan, via de klassenouder, gewoon persoonlijk of per mail. Net afhankelijk van de boodschap en de doelgroep. De verslagen van de vergadering worden op het prikbord gehangen.
Puck
25-03-2010 om 17:22
En hier
Leven OR en MR ieder op een eigen eiland. Vorig jaar heeft de OR ernstige kritiek geuit op bepaalde dingen van de MR en dat is ze in het verkeerde keelgat geschoten. De directeur zit bij allebei de vergaderingen en die neemt belangrijke dingen mee naar de andere groep. Communiceren naar de ouders gaat via het maandrooster, de schoolkrant of via briefjes die tussendoor aan de kinderen meegegeven worden. Of gewoon iemand aanspreken op het schoolplein is natuurlijk ook een mogelijkheid.
Maar Marie, kun je vertellen wat het doel is van je vraag en kun je ook vertellen hoe het bij jullie gaat?
Marie E
26-03-2010 om 09:49
Reden van mijn vraag:
is dat de or en mr ook op een eigen eiland hebben geleefd. Dit is geen bewuste keuze geweest en is ook zeker niet ontstaan door onvrede o.i.d. We willen de samenwerking verbeteren en vroegen ons af hoe bij jullie de contacten verlopen.
kien
26-03-2010 om 10:29
Hier korte lijnen
Heel kort zelfs, want man zit in OR en ik in MR. Twee R-en op één kussen dus...
Maar ook buiten dat is het contact goed, we zijn een kleine school en ouders kennen elkaar allemaal wel, zeker de actieve ouders. Hier is dus veel informeel overleg en informatieverstrekking. Overigens is dat ook niet altijd handig omdat je soms vergeet dat de hele OR toch wle van iets op de hoogte gebracht moet worden. Maar over het algemeen is de communicatie hier goed.
Kien
IngridT
26-03-2010 om 10:58
Snap het niet?
Misschien hebben wij een rare basisschool, maar de ouderraad houdt zich hier voornamelijk bezig met allerlei knutsel- en organisatiedingen zoals de sinterklaasviering, het beruchte paasontbijt (haha! gelukkig niet bij ons), de jaarlijkse themamarkt, dingetjes regelen voor in de boekenweek (een voorlezer of zo) en speelgoed voor op het plein. Dat soort dingen.
De MR houdt zich vnl bezig met beleid en bestuur. Nieuwbouw, noodlokalen, formatie, financien, nieuwe onderwijsmethodes, kleuterverlengen, dat soort zaken.
Natuurlijk is het leuk (of logisch) dat ouders die (op welke manier dan ook) betrokken zijn bij school elkaar kennen of eens praten, maar volgens mij liggen de dingen die beide clubs doen zo ver van elkaar af dat goeorganiseerd onderling overleg, of bij elkaars vergaderingen aanzitten volgens mij pure tijdsverspilling is. Kopietje naar elkaar van de notulen zou meer dan genoeg moeten zijn om elkaar op de hoogte te houden. Kun je altijd nog eens overleggen over iets specifieks als dat nodig lijkt.
Ingrid
Ingrid
IngridT
26-03-2010 om 11:02
Aanvulling:
(ik zit overigens in MR nog OR, maar dat terzijde)
Er is bij ons trouwens wel info-uitwisseling, al weet ik niet of die echt formeel geregeld is. Maar als ik een OR moeder op het plein 'interessant' hoor mompelen tegen een andere ouder dat de formatie voor volgend jaar weer een ingewikkelde klus wordt, maar dat ze er nu nog niet te veel over kan zeggen in verband met mogelijk afvloeien van ja-dat-is-natuurlijk-vertrouwelijk, dat vind ik dat (naast idiote interessantdoenerij) vooral raar. Want daar heeft ze niks mee te maken, en hoort ze in mijn optiek niet eens iets vanaf te weten.
Ingrid
Agchie
26-03-2010 om 11:25
Bij ons...
Bij ons is er nauwelijks verschil meer tussen OR en MR. We hebben gewoon één schoolraad, waarvan een deel de MR vertegenwoordiging is. Wanneer er een advies aanvraag gedaan wordt door de directeur, wordt deze besproken met de hele schoolraad, waarna het MR deel indien nodig nog een keer apart vergadert en dan een advies uitbrengt. In de praktijk komt dat maar een enkele keer voor.
Naast de schoolraad hebben we dan ook nog een activiteiten commissie die zich bezighoudt met het organiseren van allerlei activiteiten. Veel van de uitvoeren de taken van de schoolraad zijn gedelegeerd naar commissies. De schoolraad is voornamelijk bezig met de beleidsmatige en organisatorische kant van het onderwijs.
Groetjes,
Agchie
Marie E
26-03-2010 om 11:34
Ingrid t
Volgens mij gaat het op de meeste scholen zoals bij jullie.
Hoewel er wel raakvlakken zijn bij de onderwerpen die de mr en de or behandelen, is er ook een heel groot samenbindend punt: de oudergelding van de mr heeft instemmingsrecht op de besteding van de ouderbijdrage. Er zullen toch wel mr'en zijn die van dit recht gebruik maken.
Het onderlinge contact zal vast ook beïnvloed worden door de hoeveelheid tijd die de ouders er voor hebben.
Marie E
26-03-2010 om 11:35
Agchie
Ook een interessante invulling! Bestaan de commissies uit ouders, leerkrachten of beiden?
Agchie
26-03-2010 om 15:40
De commissies
bestaan afhankelijk van het onderwerp/de doelstelling uit ouders en leerkrachten. De commissies leggen verantwoording af aan de directeur en aan de schoolraad.
Het bevalt ons heel goed hoe we het nu hebben georganiseerd.
kien
28-03-2010 om 21:22
Hier nog niet gelukt, p.
al doen we heel hard ons best om dat voor elkaar te krijgen
Kien
kaatje43
29-03-2010 om 17:21
Marie e
Bij ons vergaderen de OR en de MR eerst apart en aansluitend samen. Het contact onderling is prima. DE MR hoort van de OR wat er speelt en andersom. Werkt prima. De OR wordt ook erbij betrokken als er een kwestie speelt wat belangrijk is voor de ouders, bijv. het indelen van vrije dagen en de verdeling van de klassen.
Marie E
29-03-2010 om 21:08
Update
We hebben met de oudergeleding van de mr en de or binnenkort een vergadering om te bespreken hoe we de onderlinge contacten kunnen optimaliseren. Al jullie tips ga ik in elk geval meenemen. Dank hiervoor!
Bij Ouders & Coo is overigens een schat aan informatie te vinden voor de mr en or (t/m complete draaiboeken voor ouderavonden).
Nasha 1st
29-03-2010 om 22:09
Bij ons
is er geen kontakt tussen MR en OR....die twee dingen staan los van elkaar....
Prakje
30-03-2010 om 07:18
Goed contact
Bij ons op school is er wel goed contact, we vergaderen elke 6 weken.
Dan starten we met de Schoolraad die bestaat uit OR/MR (afvaardiging)/Directie
daarna gaat de MR/directie verder
en tot slot vergadert alleen de MR.
Bij de MR vergadering zitten over het algemeen 2 leden van de OR als toehoorder, bij de schoolraad zijn 2 leden van de MR aanwezig (een van de personeelsgeleding en een van de oudergeleding).
De schoolraadvergadering duurt een halfuur, en is echt bedoeld om elkaar op de hoogte te brengen van wat er speelt.
Ik vind dit een erg prettige manier van samenwerken.
O ja, ik ben ouder en MR-lid
Marie E
30-03-2010 om 09:00
Indien geen contact: hoe dan instemming ouderbijdrage
Op sommige scholen is dus geen contact tussen de mr en de or. Volgens de Wet Medezeggenschap op Scholen moet de mr goedkeuring geven aan de hoogte en de bestemming van de ouderbijdrage, die door de or wordt geïnd en uitgegeven. Hoe gaat dat dan?
Aaf
30-03-2010 om 09:09
Hier
Bij ons is er heel weinig contact tussen mr en or. Ieder doet z'n eigen ding. Bij instemming ouderbijdrage wordt het voorstel vanuit de or ingebracht in de mr. Vervolgens koppelt de mr het besluit weer terug naar de or. Hier hebben or en mr niet zoveel raakvlakken. or is meer van de feestjes en geknutsel, mr kijkt naar beleid en schoolzaken. MNet name vanuit de or is er geen behoefte aan meer samenwerking.
Nasha 1st
30-03-2010 om 16:58
Hoogte ouderbijdrage
wordt hier niet door de MR bepaald of vastgesteld, dat doet de OR zelf op basis van afgelopen jaren en of er voldoende budget was voor bepaalde dingen. Zoals bijv de schoolreis die door de jaren heen steeds duurder wordt...daar is vorig jaar het bedrag op aangepast.....daarvoor had het een aantal jaar stilgestaan....
Nasha 1st
30-03-2010 om 17:19
Hier kennelijk niet
want ik kan me niet herinneren dat het is voorgelegd aan de MR....We hebben overigens wel lang er over gesproken omdat we het wel moeilijk vonden naar de ouders toe....
kien
30-03-2010 om 21:22
Dat ligt eraan
Als de ouderbijdrage wordt geïnd en uitgegeven door de ouderraad dan hoeft de MR daar geen goedkeuring aan te geven. Soms vragen de scholen zelf om de ouderbijdrage en dan moet het wel. Bij ons wordt voor een paar activiteiten
een ouderbijdrage vanuit de school geind en uitgegeven en daar heeft de MR dan ook wat over te zeggen.
Kien
kien
30-03-2010 om 21:24
Ter aanvulling
De hoogte en verantwoording van de ouderbijdrage voor de OR wordt door de OR zelf bepaald en aan de ouders (leden van de oudervereniging) voorgelegd ter goedkeuring, op de Algemene Ledenvergadering.
Kien
M Lavell
31-03-2010 om 11:59
Melk en suiker?
De wetgeving geeft geen sluitend antwoord op de vragen. Het is maar net wie er aan wie om geld vraagt. Hoe je het noemt eigenlijk.
De redenatie achter WMS art 13.c is dat als de _school_ een bijdrage van ouders wil, deze via inspraak door de MR bindend zou kunnen zijn. (Ik geloof dat niet trouwens).
Maar als er een OR met een vereniging is, dan is het niet de school maar die vereniging die aan individuele ouders om geld vraagt. De WMS is dan mogelijk helemaal niet van toepassing. Je kunt heel recht in de leer dan nog in de MR gaan zitten instemmen over geld dat van 'ouders', lees een ouderverening', komt en waaraan dat geld besteed gaat worden.
Maar als er een vereniging is die geld geeft aan de school, dan is het toch die vereniging die bepaalt waarvoor dat geld bestemd is. De school kan hooguit (desnoods via de MR) 'nee dank u' zeggen. De WMS geeft de MR niet de bevoegdheid om dat geld voor andere zaken dan in de vereniging overeengekomen te besteden.
Kortom: Het is allemaal heel ingewikkeld.
De vraag:"Volgens de Wet Medezeggenschap op Scholen moet de mr goedkeuring geven aan de hoogte en de bestemming van de ouderbijdrage, die door de or wordt geïnd en uitgegeven. Hoe gaat dat dan?"
Tja.. het gaat gewoon. Het wordt pas een probleem als iemand protesteert of niet wil betalen, of als er onenigheid tussn de OR en de MR ontstaat over de bestedingen.
Als je hiervan de indruk hebt dat het een weinig inzichtelijk rommeltje is, dan is daar maar een passend antwoord op: Dat is het.
Dat kan alleen anders worden als zowel de school, als de MR, als de Ouderraad het er samen over eens zijn dat het wel inzichtelijk moet zijn en voor wie dan (voor de individuele ouders of de vereniging?). Daar kunnen dan afspraken over gemaakt worden.
Maar ik heb niet de indruk dat die wens dominant gevoeld wordt en dat er dus geen bereidheid bestaat om voor overleg hierover koffie uit de schaarse pot ter beschikking te stellen. Laat staan suiker, melk of een koekje.
Groet,
Miriam Lavell
Marie E
31-03-2010 om 13:49
Or als vereniging
Zijn er dan scholen die hun or formeel als vereniging hebben georganiseerd?
M Lavell
31-03-2010 om 16:40
Welke positie?
"Zijn er dan scholen die hun or formeel als vereniging hebben georganiseerd?"
Ja. Maar dat hoeft niet eens het geval te zijn. Er zijn ook scholen waar de OR een soort ingegroeide positie heeft als bepaler van het leuks en bespeler van de ouders om dat te betalen.
Als MR ben je in dat soort constructies eerder een tegenwicht tegen de OR ouders ter bescherming van de rest. Je kunt door het weigeren van instemming voorkomen dat OR activiteiten teveel lestijd in beslag nemen, te duur zijn of dat het leerkrachtentekort door knutseldagen wordt opgelost.
Maar je kunt als MR ook de formele kop op de ouderraad zijn die het contact met de school heeft via de MR vergaderingen. Volgens mij komt die constructie wel voor, maar dan vaker in het vo.
De WMS-tekst suggereert een beetje dat de MR altijd die kopfunctie heeft, maar in de praktijk is dat helemaal niet zo.
Als je beter communicatie wilt met de OR dan is het misschien eerst wel handig om de posities te bepalen. Het is goed mogelijk dat jullie MR in de praktijk pas na (informeel) overleg tussen OR en directie te horen krijgt van de plannen en daarover een mening moet geven.
Dat is niet verboden en niet in strijd met de WMS tekst. Het is zelfs niet verboden dat school met OR het zonder instemming van de MR op een akkoordje gooit. De bijdrage is toch vrijwillig.
Groet,
Miriam Lavell
Geerke
01-04-2010 om 13:53
Hier
Hier krijgt de OR de goedgekeurde notulen van de MR en andersom. Alle notulen liggen altijd ter inzage voor iedereen in de school. Vergaderingen zijn openbaar. In de maandinfo schrijft de OR elke maand iets aan ouders, en de MR heeft ook bijna elke maand wel iets te melden in de maandinfo.
Alles staat ook op de site.
kien
01-04-2010 om 14:09
Jawel hoor, anna
Ik heb het nagevraagd bij de NKO. Als de OR een op zichzelf staande vereniging is dan gelden daarvoor de regels die voor elke vereniging gelden en niet de WMS. Als je dan lid wordt van de Oudervereniging, waarvan de OR het bestuur is, dan dien je je te houden aan de rechten en plichten die dat lidmaatschap met zich meebrengt. En als MR-lid heb ik alleen iets in te brengen als ouder (en dus lid).
Kien
ac-lid
01-04-2010 om 17:55
Or/mr/schoolraad/activiteitencommissie
Maar wat verstaan jullie onder een ouderraad?(een ouderraad die activiteiten organiseert of een schoolraad die meedenkt met het beleid?)
Dit schept natuurlijk verwarring. Hier op school heet de "ouderraad" schoolraad en is samengevoegd met de MR.
In de schoolraad/mr (SR/MR)zitten ouders en leerkrachten waarbij enkelen dus MR lid zijn.De directie is in sommige vergaderingen wel aanwezig. Maar niet altijd. De ouders die activiteiten organiseren zitten in de activiteitencommissie (AC). Deze activiteitencommissie is ondergebracht in een stichting. Deze stichting is in het leven geroepen toen het lumpsum gebeuren in beeld kwam. Formeel is de AC niet verplicht om de SR/MR over de ouderbijdrage in te lichten, maar dit doen ze wel informeel.Net zoals andere zaken zoals bijv. het huishoudelijk reglement etc. Verder gaan hier de notulen vica versa. De AC bestaat wel uit iemand uit het team, en de AC heeft regelmatig contact met de directie. De lijnen zijn kort en het werkt goed.