Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Coco

Coco

01-09-2009 om 19:12

Voor straf geen gym?

Mijn zoontje (groep 6) kwam vandaag een beetje terleurgesteld thuis: ze hadden geen gym gehad, want de kinderen hadden gekeet in de klas en toen ze daar niet mee stopten had de juf als straf verzonnen dat ze geen gymnastiek kregen.
Dat vind ik persoonlijk een beetje een vreemde straf. Gymnastiek is toch verplicht op de basisschool? Als de kinderen rekenen allemaal heel erg leuk hadden gevonden, zou ze dan voor straf geen rekenen geven? Ik wil er morgen eigenlijk wat van zeggen (of in ieder geval toelichting vragen), of vinden jullie dat overdreven?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-09-2009 om 19:38

Nee

Allereerst houd ik niet zo van straf voor de hele groep. En geen gym als straf, nee, daarmee ben ik het niet mee eens. Het is gewoon een schoolvak. Juf zal iets creatiever moeten zijn om 'keten' tegen te gaan.

mar-ank

mar-ank

01-09-2009 om 19:56

Klinkt bekend

Mijn dochter had in groep 5 ook een juf die het nodig vond de hele klas te straffen voor het wangedrag van een paar kinderen. Ook zij liet de gym dan vervallen, en toen wij als ouders daar tegen protesteerde; het buiten spelen in de pauze. Haar idee was dat de kinderen oud genoeg waren om elkaar te corrigeren. Dus de kinderen die zich misdroegen zouden volgens haar door de andere kinderen op hun gedrag moeten worden aangesproken. Kinderen van 8, 9 jaar! Het is dat jaar volledig uit de hand gelopen. Uiteindelijk zo ver dat er kinderen van school zijn gegaan. Ik geef toe dat het een moeilijke groep was/is, en dat ik ook niet zou hebben geweten hoe het aan te pakken. Maar ik ben dan ook niet in het onderwijs gaan werken. Deze juf was daar duidelijk ook niet geschikt voor. Helaas krijg mijn jongste dochter haar dit jaar. We houden ons hart vast, en zullen er bovenop zitten!

Ha ha

Ik had dat vroeger graag gehad geen gym...een leukere straf had de leraar niet kunnen bedenken, heb nu nog trauma's van de gymlessen op de lagere school
Maar eerlijk gezegd vind ik het niet kunnen zulke straffen. Getuigd van onmacht van de juf.

Lou

Lou

01-09-2009 om 21:26

Leuke straf

Sorry, ik moet heel hard lachen want mijn dochter zou 'vandaag geen gym' een feest vinden. Zijn er niet in elke klas een paar kinderen die een hekel aan gym hebben? Alleen daarom al is het een straf die nergens op slaat. En bovendien is gym een schoolvak, dus nee, ik vind het ook zeker niet overdreven als je er iets van gaat zeggen. Ben benieuwd naar de volgende creatieve inval. Voor straf morgen geen school?

groet,

Lou

Eenmalig?

Ik zou het ook wel jammer vinden van de gymles, maar toch meer een afwachtende houding hebben. Als juf in de loop van het schooljaar meer van dit soort straffen zou bedenken, zou ik misschien wel navraag doen.
Maar als dit haar eerste "vergrijp" was, zou ik er niet direct bovenop zitten.

Meyke

Meyke

02-09-2009 om 09:11

Effectief?

Je zoon was wel teleurgesteld, dus misschien is het wel een effectieve straf geweest. Er zullen altijd wel kinderen zijn in zo'n groep die je minder pakt (die houden niet van rekenen en hebben liever die enorme preek die de juf afsteekt in rekentijd).
Je weet niet precies wat de overweging was. Naar de gymles lopen en gymen is een minder gestructureerde tijd, misschien durfde ze dat even niet aan met de groep op dat moment.
Bovendien zou ik in groep 6 mijn kind zelf naar de juf sturen om hem te laten vertellen wat hij van de straf vond en niet voor elke wissewas zelf voor dat bureau gaan staan. En al helemaal niet naar de directeur lopen bij de eerste keer.

T&T

T&T

02-09-2009 om 10:07

Niet erg handig

Een stuiterende klas heeft juist behoefte aan beweging! even naar buiten of gymen kan net de goede uitlaatklep zijn, dus de straf is niet zo handig. Net als drukke jongetjes "voor straf" niet buiten laten spelen... laat ze dan voor straf het schoolplein opruimen of zo, maar zet ze niet stil op een stoel!
Bij mijn dochter op school ging de gymles ook geregeld niet door, dat had verschillende redenen, maar daar was ik het ook niet mee eens! Maar goed, het kan een keertje gebeuren en dan moet je toch vertrouwen op het inzicht van de juf op dat moment, toen het steeds vaker gebeurde dat de gym niet doorging heb ik juf wel om uitleg gevraagd.
groetjes Tess (die zelf ook nogal eens kan stuiteren en dan echt naar buiten MOET)

mar-ank

mar-ank

02-09-2009 om 10:16

Reactie

Of het nou de gym of de rekenles is die komt te vervallen; in alle gevallen vind ik het verkeerd als de hele klas moet boeten voor iets wat maar een paar kinderen hebben gedaan. Mijn dochter kwam regelmatig thuis; de juf was kwaad op ons, toen mochten we dit of dat niet; MAAR IK HAD NIETS GEDAAN! En ik vond die verontwaardiging helemaal terecht. De juf vond dus dat mijn dochter, het verlegen stille meisje, dat al moeite heeft zich staande te houden in de klas, dat stel raddraaiers die bijna dagelijks de boel versjteren op hun gedrag had moeten aanspreken. In theorie heel leuk, maar in de praktijk belachelijk.

En ja, in dit geval zou het misschien goed zijn als de zoon van coco ook zelf aan de juf gaat vertellen wat hij er van vond. Dat maakt misschien meer indruk dan als een ouder het doet. Maar ik denk dat je ook als ouder wel even duidelijk mag maken wat je er van vindt. Als je denkt dat het een incident is, zou ik het erbij laten. Maar soms kan je al na een week school heel goed aanvoelen dat dit waarschijnlijk geen incident is. En dan hangt het denk ik af van de reactie van de juf of je vervolgens ook nog naar de directie stapt. Heb ik toen wel gedaan, maar helaas hield de directie toen keurig de juf de hand boven het hoofd. Daarom zie ik het komende jaar (waarin mijn jongste dochter deze juf heeft) ook met zeer gemende gevoelens tegemoet. (Gelukkig hebben we inmiddels een nieuwe directeur. Ik ken hem nog niet, maar het kan alleen maar een verbetering zijn....)

Collectieve straffen

In een eerder draadje met het thema 'straffen voor de hele klas' kwam een fraai neveneffect naar boven van dit soort collectieve straffen: alle kinderen, ook degenen die oorspronkelijk braaf waren, gaan klieren. Straf krijgen ze immers toch wel, dus dan kunnen ze net zo goed de lol ervan hebben.

Misschien iets om de juf op te wijzen, en op het feit dat gym onderdeel van het reguliere onderwijs uitmaakt. Het is deel van het hoofdgerecht, geen toetje.

Groeten,

Temet

Hier ook

jongste kwam vorige week ook met het verhaal thuis dat ze eerder gestopt waren met gym, omdat er kinderen niet luisterden. Jongste is een enorme sportfanaat, dus die was echt teleurgesteld.
Ik zat al te denken hoe ik dat eens netjes kon polsen bij de juf.
Argumenten als eens goed kunnen uitrazen en je werkt in de hand dat iedereen maar gaat klieren er komt toch een groepsstraf zijn wel goede vind ik.

Ik vind het wel lastig om het aan te kaarten bij de juf in kwestie. Je hoort het verhaal namelijk maar van één kant, je kind. Maar goed, los daarvan staat het feit dat groepsstraffen in mijn ogen hopeloos ouderwets zijn. Daarnaast roemt de school waar onze jongste op zit het feit dat ze een Kanjerschool zijn. De basisgedachte van de kanjertraining is dat je negatief gedrag negeert en positief gedrag beloont. Tja en met een collectieve straf geef je volgens mij aandacht aan het negatieve gedrag.

Groetjes van Purk

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-09-2009 om 11:45

Purk

"Ik vind het wel lastig om het aan te kaarten bij de juf in kwestie. Je hoort het verhaal namelijk maar van één kant, je kind."

Goh juf, 'k wil even iets tegen je aanhouden. Van mijn kind hoor ik dit en dit. Er zit vast een heel genuanceerd verhaal achter, maar dit is wat kind mij vertelt. Kun je mij vertellen hoe jij hier tegenaan kijkt?

tonny

tonny

02-09-2009 om 11:49

Geeft die juf zelf gym

of is er een vakleerkracht voor deze les? Dat maakt veel uit, lijkt me zo.

Als een aantal kinderen zich erg misdraagt, kan ik me voorstellen dat ze een gymles die ze zelf moet gaan geven niet zo ziet zitten, in deze omstandigheden. Dan kun je zeggen: tjonge, da's niet professioneel - maar het is beter dan even níet te gymmen dan dat er ongelukken van komen.

tonny

tonny

mar-ank

mar-ank

02-09-2009 om 14:01

Precies

Helemaal met je eens Pelle! Mijn dochter heeft maar 1 uur gym per week (veel te weinig vind ik, maar dat is een ander verhaal) en daar kijkt ze echt naar uit. Als dat dan door het gedrag van de minderheid (het zijn er altijd maar 3, 4 die de boel verknallen voor de rest) niet door gaat is dat voor mijn kind een grote teleurstelling. En ik hoor nooit dat de rekenles of de taalles niet doorging, dus blijkbaar vind de school die toch belangrijker (of ze verwachten meer protest). Laat ze het op een andere manier oplossen!

Meyke

Meyke

02-09-2009 om 15:03

Duh

Hoeveel kinderen zullen thuis vertellen dat de rekenles niet doorging of korter was omdat ze straf kregen?????? Dat is a veel minder zichtbaar en b zullen veel minder kinderen er mee zitten.

mar-ank

mar-ank

02-09-2009 om 16:57

Verschilt per kind

Mijn dochter meld het altijd meteen als ze iets niet gedaan hebben wat wel op het bord stond. Maar dat ligt misschien aan haar. Ze houd erg vast aan dat dingen gaan zoals ze zijn afgesproken. Dus als er eens iets niet door gaat, om wat voor reden dan ook, krijg ik dat altijd meteen van haar te horen (met een verontwaardigd gezicht erbij). Maar een ander kind is misschien alleen maar blij als het rekenen niet door gaat. Al lijkt me dat dan ook een reden om het thuis te melden. Als je zelf de oorzaak ervan was dat iets niet door ging kan ik me voorstellen dat je het niet meldt thuis...

maan.

maan.

02-09-2009 om 21:26

Hier vergelijkbaar..

Hier vergelijkbaar, een aantal raddraaiers uit de klas bleef klieren (altijd dezelfden) en tijdens de gymles na wat waarschuwingen besloot de meester om dan maar te stoppen met de gymles, dus eerder terug naar de klas.

Mijn dochter houdt niet van gym maar was toch enorm getroffen hierdoor. Ze voelde zich gestraft.

Dochter loopt al drie jaar te klagen over het aantal raddraaiers in de klas (ze is snel overprikkeld). In haar klas zitten een paar probleemgevalletjes en ik hoop dat deze leerkracht ze aan kan. (de juf van twee jaar geleden kon dat niet; de sfeer in de klas verslechterde, het humeur en de cijfers van mijn dochter idem).

De raddraaiers in kwestie kwamen vanmiddag trouwens allemaal met een big smile uit de school..

Dus of deze straf geholpen heeft??!?!?!?!?

Pelle

Ik ben ook geen voorstander van het afpakken van een gymles. Inderdaad, de kinderen hebben hun beweging nodig. Maar om direct na èèn vergrijp van de juf al op de stoep te staan, nee, ik niet dus.
Thuis heb ik ook wel eens een straf gegeven waarvan ik later vond dat dit niet helemaal terecht was, of niet de juiste straf. Moet er niet aan denken dat Juf mij bij iedere opvoedkundige fout komt corrigeren.
"Moeder van Pietje, ik vind het niet juist dat je vanavond als sraf niet hebt voorgelezen, voorlezen is juist zèèèèr goed voor zijn ontwikkeling hoor!".

Laten we hopen dat het een eenmalige "foute" beslissing was van Juf, het schooljaar duurt nog lang.

Wilma

Wilma

07-09-2009 om 18:05

Pas als 't váker voorkomt

dán pas zou ik ingrijpen. Mijn zoon zou je daar verschrikkelijk mee straffen, met geen gymles. Ikzelf vind gym helemaal niet leuk, maar 't hoort bij school, net als rekenen en taal.

Moet je je kind 'ns eerder uit school halen "ja, hij was gisteravond echt niet goed bezig, dus nu moet ie als straf eerder naar huis van school".

Groetjes,
Wilma

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.