MegaMum
10-06-2012 om 17:51
Voorbereiding op (verplichte) cito-eindtoets door niet-citoschool
OK, 100% zeker is het nog niet en het is al helemaal nog niet duidelijk welk gewicht middelbare scholen voor de toelating eraan gaan toekennen als in 2014 (waarschijnlijk) de cito-eindtoets verplicht wordt.
Mijn kind zit waarschijnlijk in die lichting en haar school heeft totnogtoe de NIO-toets gebruikt. Het leerprogramma is van dien aard dat ik er niet bij voorbaat 100% vertrouwen in heb dat dit intelligente exemplaar ook bij een kennistoets zoals de cito-eindtoets goed zal scoren.
Ik wil daarom graag vóór de zomervakantie nog een gesprek op school om te vragen hoe zij op de cito-eindtoets denken te gaan anticiperen: hoe kijken ze of kinderen volgens cito-normen voldoende kennis hebben, hoe werken ze eventuele gaten daarin weg e.d. Ik wil daarbij geen kritiek leveren op het huidige onderwijs, maar wel aanstippen dat er een groep kinderen zal zijn die mogelijk, ondanks hun intelligentie, hoog genoeg zal scoren voor toelating tot de gewenste school.
School gebruikt nu wel (deels) het cito-volgsysteem, maar niet de cito-entreetoets.
Hebben jullie tips voor het gesprek dat ik zou willen voeren? Ik zoek bij voorkeur naar een oplossing binnen schoolverband; een "bijschoolcursus" of zelfs schoolwisseling lijkt mij nog niet aan de orde.
MegaMum

dirksmama
10-06-2012 om 18:44
Ik zou protesteren
Ik ga straks als mijn dochter die nu in groep 5 zit weigeren haar te laten deelnemen aan de CITO-eindtoets.
Bij school zou ik ook niet inspelen op een eventuele verplichting. Zijn ze in den Haag nou helemaal van de pot gerukt!
't Moet maar eens afgelopen zijn met die CITO-terreur...

MegaMum
11-06-2012 om 22:43
Voorspellende waarde volgsysteem zonder entreetoets?
Bij het volgsysteem doet het kind het aardig, maar de kwalificaties zijn me daar niet precies genoeg. Als je vrijwel permanent A's scoort, is dat nog geen duidelijke indicatie voor de score op de eindtoets, die zou nog steeds tussen bijv. 535 (hier niet eens overal Havo) en 545-550 (Gymnasium) kunnen liggen. Als school nou de entreetoets voor groep 7 zou doen, zou er een wat preciezere indicatie van het eindresultaat kunnen plaatsvinden.
Ik ga trouwens uit van een "wettelijk" verplichte Cito-eindtoets. In dat geval heeft het weinig zin om kindlief van school te halen, nog los van het feit dat ik het niet zo'n slechte school vind. Ik zou m'n koter moeten exporteren naar het buitenland of op een internationale school poten en dat gaat mij een stap te ver.

boompje7
11-06-2012 om 23:41
Citotoets
Volgens mij wordt de citotoets (in de huidige vorm) volgend jaar afgeschaft er zou een andere eindtoets komen, althans hier in noord brabant skpo scholen.
Of ben ik verkeerd geinformeerd..?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

M Lavell
12-06-2012 om 09:52
Verandering
Volgend jaar al is de Cito-eindtoets anders dan hij altijd geweest is. De toets richt zich meer op het meten van taal en rekenniveaus ten opzichte van de referentieniveaus.
(Daar is geen weigeren aan Dirksmamma, dat is al verplicht).
Voor kinderen die slecht zijn in het maken van toetsen is dat natuurlijk een probleem. Maar je kunt ze wel voorbereiden. Dat moet je gewoon zelf doen.
Zie meer hier http://www.taalenrekenen.nl/ref_niveaus_taal/test/
Zie http://www.beetjespellen.nl/website/index.php en hier http://beterrekenen.nl/website/index.php
Taal en rekenen zijn vanaf 2013 de belangrijkste indicatoren voor de uitkomst van de test.
Groet,
Miriam Lavell

dirksmama
12-06-2012 om 12:39
In ons geval
In ons geval zorg ik dat we tijdens die verplichte toets dan maar gewoon niet in het land zijn.
Ik ga mijn kind daar niet aan blootstellen. Ze gaat eerst toch so wie so nog een jaar of twee internationaal onderwijs volgen.
Is er dan helemaal geen protest tegen dit staatseindexamen basisschool?
Is je enige optie als je dit niet wilt in Nederland dan thuisonderwijs?

M Lavell
12-06-2012 om 13:49
Protest
Ja, er is protest. Daarom is het besluit ook uitgesteld. De kwestie is dat het over twee dingen tegelijk gaat: De invoering van de referentieniveaus en de vraag hoe dat dan gecontroleerd moet worden.
In het vo is het werken met referentieniveaus al langer verplicht. Daar hoort automatisch bij dat er een beginniveau gemeten moet zijn. Dat is het eindniveau bo en omdat de eisen landelijk genormeerd zijn, moet dat dan ook landelijk afgenomen worden.
Daar gaat die toets over. Het is geen eindexamen. Je kunt er niet voor zakken. Het is een meting.
Op de Interantionale school barst het ook van dat soort metingen trouwens.
Groet,
Miriam Lavell

Mach
12-06-2012 om 17:06
Dirksmama
De internationale scholen die ik ken, gebaseerd op het Amerikaanse systeem stikken van de verplichte toetsen. Echt veel meer dan de cito in Nederland. En dan vaak als een soort examen, dat bepaalt of het kind door mag naar de volgende klas.
Als jij je kind niet wil blootstellen aan toetsen kan je hem beter niet op een gangbare internationale school doen.

mamamic
12-06-2012 om 22:42
Wat verandert er nou dan?
@ Miriam of anderen die er goed in thuis zijn:
Het roept bij mij een heleboel praktische vragen op.
'Volgend jaar al is de Cito-eindtoets anders dan hij altijd geweest is. De toets richt zich meer op het meten van taal en rekenniveaus ten opzichte van de referentieniveaus'
Wat verandert er in de toets vergeleken met de eindcito van nu? Komen er andere vragen over taal en rekenen of blijft het bij dezelfde onderdelen (spelling, begrijpend lezen etc). Of komen er van bepaalde onderdelen meer of minder vragen? Tellen de vragen over studievaardigheden in verhouding minder mee?
En toetsen tov het referentienivo, hoe uit zich dat in de normering?
Gaan mijn kinderen op een school zitten met een volgsysteem met citotoetsen, wat gaan die er van merken?

M Lavell
13-06-2012 om 07:59
Genormeerd
Het grootste verschil is dat vooraf is vastgesteld wat leerlingen moeten kunnen. Cito gaat niet meer zelf op zoek naar wat kinderen zoal aangeboden krijgen.
Bovendien is de uitkomst geen percentiel meer, maar absoluut. Per score, aantal fouten, komt de uitkomst. Die uitkomst geeft geen getal weer, maar een niveau dat apart benoemd wordt voor taal en rekenen < 1M, 1M, 1F, 1S of 1E.
De toets is al genormeerd. Een wel zo dat 1F hoort bij een foutscore die, in het normeringsjaar, door 70% van de leerlingen gehaald werd. Het is mogelijk (zou logisch zijn zelfs) dat bij de eerste afname meer leerlingen die score halen omdat scholen hun onderwijs al hebben aangepast. Maar het is ook mogelijk dat scholen in sommige jaren slechter scoren (slecht onderwijs door gedoe).
Wie lager dan 1F haalt heeft een achterstand, wie hoger haalt heeft een voorsprong. In theorie is het mogelijk dat 100% van een schoolklas 1F of hoger haalt.
De hoogste score, beste van het land, wordt niet meer berekend (geen percentiel). Het is gewoon een meting om te kijken of de leerlingen de te beheersen stof voldoende kennen (1F of hoger).
"Gaan mijn kinderen op een school zitten met een volgsysteem met citotoetsen, wat gaan die er van merken?"
Niks denk ik. Het is de bedoeling dat scholen meer lesstofgericht aan de slag gaan om zoveel mogelijk leerlingen op zijn minst tot 1F te brengen.
Het is uiteindelijk het doel dat het aantal kinderen dat dat niveau aan het einde van het bo niet haalt, afneemt.
Voor de selectie van leerlingen in het vo kan het vooral uitmaken bij de hogere niveau's. Uit het normeringsonderzoek blijkt bijvoorbeeld dat niet alle leerlingen met een vwo-advies 1F haalt voor taal én rekenen (wel voor 1 van de 2). Het is mogelijk dat minder leerlingen daardoor toelaatbaar worden geacht tot de hogere onderwijsniveaus (havo/vwo).
Voor het middenniveau wordt het rustiger: 1F uit het normeringsonderzoek komt globaal overeen met het percentiel dat C scoort op Citotoetsen. Een C wordt op veel scholen nu nog aangemerkt als een onvoldoende, terwijl het een voldoende is op de schaal van de functioneringsniveaus.
Hier http://www.taalenrekenen.nl/downloads/referentiekader-taal-en-rekenen-referentieniveaus.pdf/ kun je de beschrijving downloaden van wat kinderen moeten kunnen.
Je hoeft je niet meer druk te maken om wat anderen scoren (zal ik het net zo goed doen als de rest), alleen nog om de lesstof: kan ik dit of dat?
Groet,
Miriam Lavell

Tijgeroog
13-06-2012 om 10:12
Kennistoets?
Je schrijft dat je bang bent dat je dochter een kennistoets slecht zal maken. Maar de Cito toets test toch vooral vaardigheden zoals schrijven, lezen en rekenen? Wordt daar op jullie school dan ook weinig aan gedaan?

dirksmama
13-06-2012 om 11:52
Niet overal
Ze hebben hier eens per jaar IOWA tests en dat is optioneel.

Paal
13-06-2012 om 16:07
Lvs
Wij hebben wel het CITO LVS (Leerling Volg Systeem)maar geen eindtoets. Het VO wil van groep 6,7 en 8 de scores, zodat ze meerdere meetmomenten hebben.

mamamic
15-06-2012 om 13:31
Schooladvies?
Miriam, dankjewel voor je uitleg. Dan ben ik toch wel razend nieuwsgierig hoe de VO scholen hun toelatingsbeleid gaan aanpassen. Ik krijg zo het gevoel dat het schooladvies van de BO dan meer gewicht gaat krijgen. Want als de uitslag van de eindcito niet meer wordt uitgedrukt in een getal, dan kunnen de scholen dus niet meer toetsen aan hun normen van getallenranges.

MegaMum
25-06-2012 om 20:42
Ja, dat schooladvies... / toelatingsbeleid
Uiteindelijk gaat het me daar om. Ik ben ervan overtuigd dat kind met de huidige NIO-toets hoog genoeg zou scoren. Huidig leerkrachtduo heeft al gezegd dat het een gymnasiumklantje is (ja, van sommige kinderen denkt men dat in groep 6 te weten). Is fijn om te horen, maar ik weet dat kind noch school erg kennisgericht zijn (waarmee je prima kan scoren op een NIO, maar voor een CITO zijn andere kwaliteiten nodig).
Maar ja, zegt de leerkracht van groep 8 hetzelfde en zo ja, neemt middelbare school daar genoegen mee? Da's belangrijk als je voor een pure VWO-klas gaat.
Overigens heb ik volgende week - rijkelijk laat in de laatste schoolweek - het gesprek.
Kind zag de bui al hangen: "Moet ik dan naar een andere school?" Heb maar vast gezegd dat ik dat niet nodig vond, mits kind bereid was om eventueel een CITO-lessenserie te volgen. Tuurlijk kan je alles zelf oefenen met je kind, maar ik vind het niet erg om het tegen betaling uit te besteden.
Ik wil overigens niet doordraven, hoor, misschien verrast school me wel aangenaam in het komende gesprek.

MegaMum
09-07-2012 om 17:06
"we gaan door zoals we altijd gedaan hebben..."
Ik heb gemengde gevoelens over het gesprek. "We gaan door zoals we altijd gedaan hebben..."; dat was min of meer de insteek.
Waar ik ondertussen wel geleerd heb doorheen te prikken is het promotiepraatje van : "Wij zijn een uitstekende school, wij staan goed bekend in de regio en de doorstroomresultaten bevestigen het."
Prima, fijn, helemaal mee eens, het systeem hoeft ook niet op de kop, ik ben helemaal voor een meer-dan-puur-cognitieve vorming (hoewel ik vind dat ouders daar meer een rol in zouden moeten hebben dan school) maar euh... resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst, m.a.w.: mijn potentiële gymnasiast zou van het gebrek aan koerswijziging de dupe kunnen worden. Waarschijnlijk is de school van haar keuze geen puur gymnasium, maar toch wil ik dat die weg mogelijk blijft.
School blijft sowieso, naast de (naar wij aannemen) verplichte Cito-toets de NIO-toets aannemen, zodat ik in ieder geval mijn (on)gelijk kan zien voor wat betreft de aanleg. Wat vervolgschool daar vervolgens mee doet, is sowieso nog niet bekend.
School is niet voornemens de entreetoets af te gaan nemen; het volgsysteem biedt volgens hen genoeg gegevens. Vind ik persoonlijk van niet.
Dus ja, wij gaan ongeveer ook zo door zoals wij al bezig waren, maar ik overweeg toch om kind t.z.t. op een citotraining te doen. Enerzijds goed voor het zelfvertrouwen, anderzijds worden er wellicht nog hiaten opgevuld. Nu zullen die hiaten niet van die grootte kunnen zijn dat ze het niveau van HAVO/VWO naar puur VWO/VWO+ , maar ik denk dat dit de voorlopig beste optie is.
Tsja, komt nog bij: een bepaald gymnasium hier gaat expliciet onontdekte gymnasiale talenten kweken (lees: uit bepaalde basisscholen / buurten / culturen) kinderen al vanaf groep 8 bijscholen en na toelating extra begeleiden). Helemaal mee eens dat bepaalde kinderen extra kansen krijgen, maar aangezien het aantal toe te laten kinderen niet rekbaar is, betekent dat effectief minder kans voor de mijne (die dus niet uit bepaalde basisscholen / buurten / culturen komt). Met mijn H&I-petje op denk ik dan toch: eigen kind eerst en als dat dan extra inspanning / uitgaven vergt, dan moet dat maar.
Hihi, zal je zien dat kind over anderhalf jaar echt niet naar een zelfstandig gymnasium wil, en deze zorgen in ons geval non-zorgen blijken te zijn (want als die niet minstens Havo/VWO-advies krijgt, snap ik het echt niet meer), maar toch...

ijsvogeltje
09-07-2012 om 23:34
Maar wat is nu je probleem?
Misschien heb ik niet goed gelezen, maar ik begrijp niet goed wat jouw probleem is. Waar ben je zo bang voor?
Ik begrijp uit jouw berichten dat jouw dochter altijd A's op haar cito's haalt en dat de leerkracht haar een 'gymnasiumklantje' vindt. Ook dat de school bekend staat als een prima school. Hoe komt het dat je je zoveel zorgen maakt? Waarom vind je het niet goed dat de school 'doorgaat zoals ze altijd gedaan hebben'. Neem je de CITO (en de entreetoets) niet een beetje te serieus? (en ja, ik ken het belang ervan hoor, maar ik begrijp niet goed waarom dat je aanneemt dat juist jouw dochter de toest slechter zou maken dan 'nodig').

MegaMum
11-07-2012 om 18:22
Mijn "probleem"....
Ik denk dat, tenzij er gekke dingen gebeuren, kind goed gaat scoren op de NIO omdat ik haar ken en de school minimaal geen slechte invloed op die score uitoefent.
Ik heb er niet alle vertrouwen in dat kind goed gaat scoren op de Cito-eindtoets omdat dat een kennisgerichte toets is, waarbij je - meer dan volgens mij bij de volgtoetsen - kennis moet reproduceren. School is niet gericht op kennisverwerving (heeft wel andere kwaliteiten) en gaat met tegenzin de Cito-toets doen, wat volgens mij niet het goede klimaat schept.
Kind zal ongetwijfeld ook op de Cito-eindtoets niet echt slecht scoren, maar er is een groot verschil tussen dat en - in de huidige termen - 545 en meer, zeker gezien de toenemende concurrentie aan de poort.
Cito-kennis kan je aanleren (meer dan het goed scoren voor een NIO, hoewel je daar met oefenen ook wel het resultaat wat op kan krikken) en daarin zie ik primair een taak voor de school weggelegd, niet voor mij of mijn portemonnee (=training inkopen).
Zo..... zomervakantie....

Primavera
12-07-2012 om 09:01
Kun je die cito dan niet gratis oefenen?
Behalve dure cito training waar ik meen de cito zelf achter zit op een één of andere manier zijn er toch vast wel andere manieren om daar wat oefening in op te doen? Dan zie je vanzelf waar zo ongeveer eventuele kennishiaten zitten en kun je die bijspijkeren.
Ik snap de tweedeling tussen aan de ene kant je zorgen maken, maar aan de andere kant de verantwoording dat het goed gaat alleen bij school leggen niet zo goed. Tenslotte worden scholen niet gestraft als ze leerlingen niet goed voorbereiden. De consequenties zijn geheel voor de leerling (en diens ouders).
Of je vertrouwt de school en laat het dus daar aan over of je vertrouwt de school niet en onderneemt actie. Die actie kan ook bestaan uit dat je de school aan de kop zeurt totdat die haar taken uit gaat voeren, maar een snellere en zekerder weg blijft toch meestal wel zelf met je kind aan de slag gaan.

Lowie
12-07-2012 om 11:38
Eens met primavera
Je kan op internet veel gratis oefeningen doen. Ik heb vorige week de cito cdrom besteld via de citosite. Die was zo'n 15 euro. Dat vind ik nog te doen. Mijn dochter gaat komend jaar naar groep 8. Heeft veel moeite met spelling. Ik ben nu al aan het oefenen en we zullen over een half jaar zien of het heeft geholpen. Maar maandelijks bedragen betalen voor cito oefenen vind ik onzin.