Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Vic

Vic

29-06-2011 om 10:43

Voorlopen en naar groep 3

Ik heb even een gesprekje gehad met de IB'er over mijn dochter die volgend jaar naar groep 3 gaat. Met lezen zit ze momenteel op niveau M4 en rekenen doet ze tot 20 (=M3). De IB'er gaf aan dat het goed mogelijk is dat dochter eind groep 3 Avi-uit is, en dat ze ook met rekenen blijft voorlopen. Daarbij zei ze dat het dan niet gebruikelijk is om leerstof uit groep 4 aan te bieden of te versnellen, omdat bij versnelde kinderen vaak blijkt dat het tempo in de nieuwe klas te hoog ligt. Klinkt dat logisch?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

29-06-2011 om 10:46

Snap ik niet

ik vindt het een rare redenering, Kinderne hebben vaak even nodig om aan het tempo te wennen maar na een paar maanden hebben ze het echt wel door

Nee

dat vind ik niet logisch. Ik ken bosjes versnelde kinderen en ik heb er zelf ook twee, en die hadden echt niet meer moeite met het tempo dan ze hadden in hun oude groep. Het enige mogelijke tempoprobleem dat ik bij een versnelling van 2 naar 4 zie ligt op het gebied van schrijven, maar daar valt best een mouw aan te passen (computer, stempelen, lessen mondeling behandelen, extra schrijfonderwijs).
Wat me ook zorgen baart in het verhaal van deze ib'er is dat ze het probleem wel signaleert maar er blijkbaar geen oplossing voor kan of wil verzinnen. Als een versnelling om wat voor reden dan ook niet geindiceerd is kun je ook nog een heleboel met compacten en verrijken en zo. Heeft ib'er daar wel eens van gehoord?

Vic

Vic

29-06-2011 om 11:00

Jawel

Ze gaan wel compacten, verdiepen en verrijken. Daar heb ik net een hele geschiedenis van achter de rug met mijn oudste (nu groep 8). Ook bij haar was versnellen ongewenst, maar het was wel heel veel gedoe om steeds bij te sturen om het kind tevreden bezig te houden. Jongste zou ik eventueel wel durven laten versnellen (sociaal-emotioneel), maar dan alleen met een nagenoeg 100% garantie dat ze het ook echt gaat redden. Dat zit er nu dus nog niet in, omdat ze met rekenen niet ver genoeg is, en vanwege het schrijven (wat ze nog niet geleerd heeft, en ik haar ook niet kan/wil leren).

ayla

ayla

29-06-2011 om 11:02

Versnelling 2 naar 4

zoals je weet is ayladochter versnelt van 2 naar 4. Haar grootste problemen lagen bij schrijven, dat is nog steeds niet op niveau (maar dat ligt ook voor een groot deel bij haar slechte motoriek) en werkhouding en tempo. Kinderen die van 2 naar 3 gaan hebben een paar maanden de tijd om dat aan te leren, als je kind van 2 naar 4 gaat wordt het meteen in het diepe gegooid. Ze moeten aan het tempo wennen terwijl de klas doordendert. Het ligt aan je kind hoe het daarmee omgaat. Die van mij had het tot de kerst er best moeilijk mee. Ze kon het niveau makkelijk aan maar de overschakeling was best groot. Ze was ook de eerste op deze school die die overstap maakte. Na de kerstvakantie kreeg ze wat meer begeleiding en dat scheelde veel. Met goede begeleiding is het zeker te doen

3 en 4 in een jaar

is ook een optie. In gecompacte vorm de stof van groep 3 laten doorlopen, met wat verrijking en extra ondersteuning bij het schrijven, en dan bijv. na de kerst over naar 4. Zo hoef je niet bang te zijn voor hiaten en doe je toch recht aan dochters ontwikkelingstempo. Overigens is mijn ervaring dat het uiteindelijk altijd wel mee blijkt te vallen met die hiaten, die halen ze iha snel in. Dan hebben ze tenminste nog wat te doen zeg ik altijd maar

ayla

ayla

29-06-2011 om 11:09

Wilde ik ook zeggen

dochter had ook aardig wat hiaten toen ze naar 4 ging, scoorde nog niet eens avi1 en rekenen m3 een C. is helemaal goed gekomen

Vic

Vic

29-06-2011 om 11:13

Ayla

Hoe kan dat nou? Durfde je het aan om te laten versnellen met al die hiaten? Scheelt natuurlijk wel dat jullie een iq-test hadden liggen. Mijn dochter is volgens mij gewoon gemiddeld intelligent, ze pikt dingen alleen snel op.

Er is geen directe samenhang

tussen IQ en 'oppiksnelheid'. Versnellen doe je niet op basis van IQ, maar op basis van een didactische voorsprong, oppiksnelheid en sociale/emotionele factoren. En juist door die oppiksnelheid hoef je je niet zo'n zorgen te maken over die hiaten. Als dochter zonder instructie tot M3 is gekomen heeft ze met instructie echt geen jaar nodig om tot E3 te geraken.

ayla

ayla

29-06-2011 om 11:28

Vic

ze is vorig jaar op de nieuwe school eerst nog 3 weken naar groep 3 gegaan, een soort proefdraaien zeg maar, kijken hoeveel hiaten er waren en hoe snel dat ze dingen zou oppikken. dat ging in die drie weken zo ontzettend snel dat de juf van de toenmalige groep 3 zei dat het weinig zin had om haar naar groep 3 te sturen. We hebben toen wel wat oefen schrijfwerk mee gekregen voor de vakantie en de tip om lezen met haar te oefenen maar eerlijk gezegd hebben we er weinig aan gedaan. De oude school durfde het niet aan, gaven aan dat ze ook vonden dat ze versneld moest worden maar vonden dat ze te veel hiaten had.

ayla

ayla

29-06-2011 om 11:32

Hoeft misschien niet maar vaak wel

je hebt natuurlijk bij de slimme kinderen ook kinderen die langzaam dingen oppikken maar vaak is juist voor de hele slimme kinderen kenmerkend dat ze dingen snel oppikken. Als je ze tenminste op de juiste manier uitdaagt en ze werk op niveau aanbiedt. dochter hier was geen uitblinker omdat ze zich volledig aanpaste, door haar versnelling bleef ze zich aanpassen aan een hoger niveau en ging ze eigenlijk mee met de groep. Ondertussen begint ze te leren dat ze ook hoger mag scoren dan de rest van de groep en nu beginnen we eigenlijk pas te zien dat ze echt voorloopt.

Primavera

Primavera

29-06-2011 om 12:04

Niet logisch

Mijn jongste is versneld van groep 1 naar groep 3 en heeft geen enkel probleem gehad met het tempo. Of ja misschien toch wel, het ging eigenlijk te langzaam
ALs het enige probleem schrijven is zou ik persoonlijk liever daar wat mee oefenen in de zomervakantie ipv een heel jaar te krijgen waarbij het kind wat stof betreft helemaal buiten (boven) de klas is.
Verder zou ik juist voor een kind wat de stof vlug oppikt me helemaal geen zorgen maken over rekenen. Als ze eenmaal tot 20 rekenen hebben ze de manier door en is het een koudkunstje om die kennis met getallen tot de honderd toe te passen. Daar hoeft het echt geen hb voor te zijn.
Ik schreef het ook in een bovgenstaand draadje. Wat een kind gaat doen in een jaar hangt ook af van wat je dat kind wel of niet aanbied. Als je denkt dat het voor de jongste waarschijnlijk het beste uit zou pakken als ze zou versnelling kun je dat beter nu beslissen en daar naar toe werken ipv af te wachten en na een jaar tot de ontdekken komen dat ze aan de ene kant mijlen voor loopt en aan de andere kant veel grotere hyaten heeft (dan die kleine van nu) omdat bepaalde stof haar nooit aangeboden is.
Groeten Primavera

Vic

Vic

29-06-2011 om 12:34

Oei

Moet ik er dan nu iets mee? Daar schrik ik een beetje van (had ik het maar niet moeten vragen Over het rekenen. Dat was mijn eigen conclusie. Dochter rekent tot 20, daarboven ook wel maar dan met maximaal 10 erbij (dus wel 35+4, maar niet 35+14). Volgens de IB'er gaat het in groep 3 tot 100, en zitten ze in de periode tot Kerst tot 20, dus vandaar mijn conclusie voor M3.
Jullie zouden haar eigenlijk moeten zien. Het is nog zo'n droppie, zo'n kleutertje. En ze vindt het allemaal al zo spannend om naar groep 3 te gaan. Het kind blijft erin als ik haar naar groep 4 zou krijgen (en haar vader ook, vrees ik).

ayla

ayla

29-06-2011 om 12:53

Vic

zou dan 3 met veel compacten en verrijken geen optie zijn. mocht het niet werken kun je haar tegen de kerst altijd nog laten doorstromen

Kleutertje

Ik moet bekennen dat ik ook wel even iets moest wegslikken toen ik mijn net vijfjarige daar in groep 3 zag zitten, op het allerkleinste stoeltje aan een kaboutertafeltje (hij is nog klein van stuk ook). Maar ik ben achteraf toch wel blij dat we ons daardoor niet hebben laten leiden

Mag ik vragen waarom school is begonnen met (door)toetsen? Geeft je dochter thuis of op school blijk van verveling of voelt ze zich anderszins onprettig? Als dat zo is is de urgentie van een versnelling natuurlijk groter dan wanneer ze het prima naar haar zin heeft op school. Hoewel dat niet de noodzaak tot voldoende uitdaging wegneemt natuurlijk.

Vic

Vic

29-06-2011 om 13:40

Kakelot

Omdat ik daarom heb gevraagd, eind vorig jaar toen ik me afvroeg of ze niet naar groep 3 zou moeten. Dochter heeft dit jaar (in groep 2) aangepast uitdagender werk gehad. Ze doet echter ook zonder morren mee met het echte groep 2 werk (inkleuren van letters, zoeken van de 5 bij 5 appels).

Ayla

Je schrijft dat je dochter hiaten had toen ze versnelde. Bijvoorbeeld een C voor rekenen. Daarbij schrijf je:"is helemaal goed gekomen". Maar in het draadje hierboven schrijf je dat je dochter altijd D `s haalt voor rekenen op de cito?

Droppie

Vic, als ik mijn kind tussen haar klasgenoten zie, is ze ook een droppie hoor. Ze is zelfs een beetje een droppie tussen haar eigen leeftijdsgenoten. En toch staat ze volledig haar vrouwtje en hoort ze echt bij de meisjesgroep van haar klas.

Als je dochter best sociaal vaardig is en de juf pakt de situatie goed aan, dan loopt het na een tijdje waarschijnlijk gewoon helemaal goed. Die kinderen zijn veel flexibeler dan wij soms denken, ze gaat er heus 'niet in blijven' hoor.

Pas nog dacht iemand dat ze in groep 3 zat terwijl ze naar groep 6 gaat.

Vic

Vic

29-06-2011 om 14:11

Pelle

Ze belde me speciaal op om te zeggen dat het tot 100 was (tijdens het gesprek zei ze 20). De methode die ze gebruiken is Wereld in Getallen, maar ik kan online niet vinden wat de normen zijn per leerjaar.

Mamvantwee

Mamvantwee

29-06-2011 om 14:33

Ander schoolsysteem

Vic, ik lees je verhaal met hernieuwde belangstelling. Mijn jongste (5) past ook niet in groep 3, maar gaat daar na de zomer wel naartoe. Hij is met lezen getest en zou met zijn niveau in 5 moeten starten; voor rekenen zit hij op E4. DMT gaf een foutcode, omdat zijn niveau niet hoorde bij zijn leeftijd, loopt ook twee jaar voor. Maar motorisch is hij vijf...

Versnellen willen we niet, ook niet in stof. Onze school komt met een pakket aan verdieping en verbreding, maar gaven als tip om te kijken bij Dalton- of Jenaplanonderwijs. Wij gaan ook bij de Leonardo kijken, want ik denk niet dat verbreding en verrijking gaat werken.

Groet, Mamvantwee

ayla

ayla

29-06-2011 om 14:35

Wil40

klopt maar bij de methode toetsen doet ze het prima. ze is van een zwak naar begin dit jaar naar ene gemiddeld nu gegaan.

Mamvantwee

wat bedoel je daar nou weer mee:
" Versnellen willen we niet, ook niet in stof"?

Dat vraag ik me echt af. Je wilt dus een vierkant kind door een rond gaatje duwen? Oftewel je kind de hele schooltijd geen werk op niveau laten doen? Of begrijp ik verkeerd?

Overigens is een hoge Avi-score niet zo uitzonderlijk, en ook niet zo lastig, als grote voorsprongen op andere gebieden. Je kan niet zeggen dat een kind met AVI E5 daarom in 5 of 6 zou moeten starten.

Mamvantwee

Mamvantwee

29-06-2011 om 14:59

Rodebeuk

Die reactie had ik verwacht. Nee natuurlijk ga ik geen ronde zoon door een vierkant onderwijs persen. Hij moet juist onderwijs op niveau krijgen. Maar ik vind (denk) dat versnellen niet de oplossing is. Hij zou dan naar groep vijf moeten met zijn kleuterlijf en lol in spelen! Ja, het helpt een tijdje op cognitief niveau, maar de consequenties op latere leeftijd (puberteit) zijn er ook. Niet altijd, het is geen zekerheid, maar ik hoor en lees het vaak. Punt is dat onze school met alle goede bedoelingen dat onderwijs op niveau niet kan bieden. We weten het pas sinds erg kort, onze zoon past niet in dit onderwijs.
Vandaar dat we elders kijken. Dat was de tip die ik Vic wil geven.

Groet, Mamvantwee

Vic

Je schreef: "Omdat ik daarom heb gevraagd, eind vorig jaar toen ik me afvroeg of ze niet naar groep 3 zou moeten"

Dus vorig jaar al vermoedde je dat ze beter zou kunnen versnellen. Wat maakt dat je nu begint te twijfelen? Haar ontwikkeling geeft daar geen enkele reden toe, sterker nog op bepaalde gebieden zou ze het in groep 5 ook best leuk doen.

Ik heb het idee dat je een beetje last hebt van koudwatervrees. 't Is ook best eng, zo'n hummel in groep 4. Maar dat gevoel wat je vorig jaar al had was er niet voor niks. Compacten en verrijken is leuk, maar dan moet er wel iets te compacten zijn, en een half jaartje 'achterstand' met rekenen is niet voldoende om een jaar mee te vullen. Dus zal ze bijna volledig aangewezen zijn op verrijking en dat redt bijna geen enkele school.

Mamvantwee

Het is op zich geen gek idee om om te zien naar een andere school als blijkt dat de huidige school geen oplossingen kan bieden. Maar ga nou niet blind varen op vernieuwingsonderwijs (Dalton, Jenaplan). Ook onder vernieuwingsscholen komen hele starre, oncreatieve exemplaren voor met leerkrachten die geen bal snappen van dat hele hb-gedoe. En ook onder traditionele scholen komen exemplaren voor die er wel mee om kunnen gaan. Alles staat of valt uiteindelijk bij de leerkrachten, niet bij het pedagogische etiketje.

Mamvantwee

Ik reageerde vooral omdat je ook niet wilde versnellen in de stof. Het klonk allemaal nogal mooi maar ook erg theoretisch. Met een kind van net 6 dat kwa didactische leeftijd in groep 5 moet zitten (daar weet ik toevallig alles van) zou jouw standpunt betekenen dat het twee jaar lang in alle kernvakken geen enkel onderwijs zou mogen krijgen. Je kind heeft dus zelf al versneld.
Nou denk ik zelf dat kinderen vooral regelmatige werkervaring nodig hebben om te groeien in hun leerhouding en -strategie, en dan moet je denken aan succes en faalervaringen opdoen, verschillende manieren uitproberen om iets aan te pakken enzo. Dat kan best voor een gedeelte buiten de reguliere stof. Zo kan je een slim kind laten oefenen met kleien of tekenen of koken of iets anders praktisch. Maar toch zal het ondertussen in zijn hoofd verder gaan met rekenen en taal, dat kan niet anders.

Dus ik denk echt dat de werkelijkheid wat taaier is dan de theorie. Zo min mogelijk, of niet onnodig, versnellen. Dat lijkt me haalbaar. Maar NIET versnellen, ook niet in stof... ik geef het je te doen.

Mamvantwee

Mamvantwee

29-06-2011 om 21:08

Ja, het is niet eenvoudig

Klopt, Rodebeuk, de theorie is anders dan de praktijk. Ik moet ook nog heel wat informatie verzamelen bij de school die we op het oog hebben (de Leo dus). Ik zal niet star vasthouden aan mijn wens om mijn vijfjarige alleen stof uit groep twee en na de zomer drie aan te bieden. Maar ik geloof wel in het compact aanbieden van bv schrijven, wat hij nog niet kan, en anderen vakken om die kwaliteiten als werken, leren, fouten maken etc. aan te leren. De huidige school komt al gauw met versnellen in klas of stof (2 jaar in een), zonder iets compleet anders aan te bieden bv Engels of schaken, wat de Leo wel doet.

kakelot, ik kreeg die schooltypes als tip, met specifieke scholen in onze regio als voorbeeld. Ik staar me niet blind en heb geen mening over deze scholen, en ik heb met twee slimme kinderen al lang ervaren dat de leerkracht minstens (zo niet het meeste) van belang is voor de kwaliteit van het onderwijs.

Groet, Mamvantwee

Vic

Vic

29-06-2011 om 21:44

Kakelot

Waarom ik twijfel? Dochter gaat momenteel goed op school. Vorig jaar had ze even een dipje, vond alles stom en vertoonde heel baldadig gedrag in de klas. Daarna heeft ze meer uitdaging gekregen. Ze kijkt momenteel heel erg uit naar groep 3 en het stelt haar gerust dat ze al kan lezen want dan gaat dat in ieder geval lukken. Op zich kan ze al heel veel qua lezen en rekenen, maar daar is ze ook al lang mee bezig. Lezen doet ze al 1,5 jaar maar pas het laatste half jaar echt vloeiend. Ik ben bang dat ze in groep 4 zoveel op haar tenen moet lopen dat ze het allemaal niet meer ziet zitten, en we drama's krijgen dat ze niet meer naar school wil. Daarbij, ook niet onbelangrijk, heb ik nog een co-ouder die vindt dat het allemaal al zo snel gaat en 'laat een kind lekker kind blijven'.
Het lijkt dus of ik eigenlijk niet twijfel en groep 3 wel best vindt, maar de hele geschiedenis met oudste heb ik ook nog in mijn achterhoofd. Daar hebben we wel wat drama's gehad omdat het kind van verveling depressief werd. Werd ik iedere week wel een keer gebeld omdat ze ziek was ;-( Maarja, toch ben ik blij dat we niet versneld hebben want ze is nu met 12 nog best wel 'jong' in vergelijking met andere groep 8 meiden (die soms ook al 13 zijn).

billie

billie

30-06-2011 om 13:00

Ach, leeftijd

Versnellen is hier niet zo gewoon en veel mensen vinden mijn zoon veel te jong om over een jaar naar voortgezet te gaan. Maar het liefst zag ik hem nu al gaan. Ik geloof niet dat hij er over een jaar, en ook niet over twee jaar, meer klaar voor is. Hij is speels ja, maar dat zit in zijn karakter. (evenals het hele serieuze) Hij is soms onzeker, maar ik geloof dat nog twee jaar bs hem eerder meer onzeker zullen maken.
Dochter hier is net 8, maar die past nu al zo tussen de pubers. Bijna geboren als puber. Ze zou het geweldig vinden, al dat sociale gedoe, en zou zich prima redden, mocht ze seieus genomen worden, hetgeen natuurlijk niet zo zou zijn. Maar verder..Zover komt zoon nooit. Is gewoon een heel ander kind. Middelbaar zal sowieso afwachten worden, makkelijk zal het niet zijn.

Vic

Vic

30-06-2011 om 23:27

Hmmm

Ik vrees dat als ik het zou zien zitten, over een paar maanden, ik toch degene moet zijn die het onderwerp versnellen ter sprake brengt. De school ziet nu eenmaal meer heil in grenzeloos verbreden en verdiepen. En om dat aan te kaarten wil ik wel heel zeker van mijn zaak zijn. Als ze het niet zou bijbenen in groep 4, is het mijn schuld dat ze er onder gaat lijden.
Ik durf ook niet zo goed aan de leerkracht te vragen hoe ver dochter nu eigenlijk voor is in vergelijking met de rest. Het lezen is vrij 'normaal', dat doen er wel meer. En rekenen is natuurlijk ook een kwestie van het trucje doorhebben. Ik zou denken dat een kind dat versnelt toch minstens álle stof van het opvolgende jaar zou beheersen, ofzo. Of op alle fronten zeer intelligent moeten zijn.

Valkyre

Valkyre

01-07-2011 om 00:39

Even aanhaken

Want ik begin te vermoeden dat we over een jaar met zoonlief ook zoiets zullen meemaken... Hij is nog maar sinds begin mei aan het kleuteren, maar maakt naar mijn idee al flinke sprongen.

Wat Ayla zei klonk me logisch in de oren: gewoon naar groep drie, maar dan wel met school bespreken dat er evt na kerst doorgestroomd kan worden.

Ik zit nu al met een hoop vragen, die ik in m'n hoofd nog niet eens goed uitgewerkt heb, dus ik houd deze rubriek goed in de gaten komend half jaar (want wie weet moet zoon wel van 1 naar 2 na kerst...). Misschien valt 't ook mee, maar mijn instinct zegt: hij kan veel, maar is een echte aanpasser.

Succes met je overwegingen, Vic. Klinkt niet als een makkelijke keuze.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.