Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moeder31

Moeder31

15-10-2020 om 07:08

Voorlopig advies e7

Beste allemaal,
Ik zit met het volgende, mijn zoontje heeft eind groep zeven een voorlopig advies gekregen. Dit advies is vmbo tl geworden. Ik ben het niet eens met dit advies omdat hij de volgende scores heeft gehaald.

Begrijpend lezen 3 net geen 2 ( M7 een 1score) groep 6 1+
Rekenen een 2score
Spelling 2score

Wat kan ik doen om toch een ander passend advies te krijgen. (Overigens niets mis met vmbo tl) maar als hij hoger scoort dan vmbo tl dan wil ik natuurlijk ook een beter advies.

Hoor graag jullie mening


Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-10-2020 om 07:30

Lager

Mijn ervaring is dat het voorlopige advies altijd wat lager is dan het definitieve.
En het gaat niet alleen over de cito’s. Hoe zijn zijn rapporten? Heeft hij zijn. (huis)werk altijd netjes af etc.

Valeria

Valeria

15-10-2020 om 07:40

vragen

Wat moet je dan hoger geven op basis van een 3 en een 2? Dat is dan hooguit vmbo/havo, volgens mij.

Wat had hij de vorige keren voor rekenen en hoe hoog of laag was dat dan?

En heb je dit in een gesprek vernomen? Hier is de e7 in september gemaakt en daarna had ik een gesprek op school waarbij ik kon aangeven of ik het ermee eens was. Had jij dit niet? Of heb je toen niks gezegd?

Imke

Imke

15-10-2020 om 07:57

Wat denk jij dan?

Je hebt het over "als hij hoger scoort wil ik een beter (?) advies". Maar zijn scores horen bij een vmbo-tl advies. Begrijpend lezen III en rekenen II. Let ook even op wat Dendy zegt: het zijn niet alleen scores, het gaat ook om het kind.

Fieke

Fieke

15-10-2020 om 08:17

Tja

Je kunt volgens mij vrij veel kanten op met die scores. Als ik het goed zie was het:

begrijpend lezen: groep 6: 1+, m7: 1, eind 7: 3, net geen 2.
rekenen: 2.

Hoe waren de andere scores voor rekenen?

Dat is nu hooguit vmbo-t/havo, maar - als rekenen iedere keer een 2 was - was het eerder havo/vwo.

Ik zou willen weten waar de dip bij begrijpend lezen vandaan komt. Is dat eenmalig, of is het een aflopende lijn? Begrijpend lezen is het meest bepalend en dat is nu een vmbo - t score, in zoverre begrijp ik het advies wel. Maar aan de andere kant ging het in het verleden veel beter en was het nu bijna een havo-score. Als het in groep 8 weer beter gaat, wordt het misschien wel een vmbo-t/havo, havo, of havo/vwo-advies.

cito scores tov sociaal emotioneel functioneren

Wat ik mis in je verhaal is hoe je kind het verder doet op school. De cito gegevens is 1 manier om te meten wat je kind kan en doet, maar ook zijn werkhouding, omgaan met huiswerk, kennis in algemene zin zijn belangrijke aspecten die meegewogen worden. Je schrijft dat er niks mis zou zijn met TL maar toch wil je een beter advies? Is een HAVO/hoger niveau dan een beter advies? Dat geeft voor mij ook weer dat je teleurgesteld bent dat het geen HAVO is terwijl je wel zegt dat er niks mis is met TL>

Het gaat hierbij ook of je de mensen die het advies geven ook vertrouwd. UIteindelijk is het advies van de school leidend. Je kan hele registers open trekken, maar de school bepaalt. Je zou met hen om tafel kunnen gaan en aangeven dat je teleurgesteld bent over het advies en vragen of ze het verder willen onderbouwen hoe ze aan dit advies zijn gekomen, welke groei zij verwachten van je kind.

vlinder72

vlinder72

15-10-2020 om 12:03

anomarie

Dat geeft voor mij ook weer dat je teleurgesteld bent dat het geen HAVO is terwijl je wel zegt dat er niks mis is met TL>

Dit vind ik altijd zo'n flauwe opmerking. Er is niks mis met VMBO T of welk advies dan ook als dat een passend advies is voor je kind. Als jij denkt dat je kind prima past op de Havo dan is VMBO T voor jouw kind niet passend.

Mijn zoon heeft een havo/vwo advies gekregen (net en hij zit in groep 8) en dat advies is bizar. Er is overigens helemaal niks mis mee maar mijn zoon hoort een vwo advies te krijgen maar opeens is de school behoudend gaan adviseren. Dat deden ze voorheen nooit en nu wel en dan komt dit advies nogal vreemd over als dit ons vierde kind betreft op deze school en wij toch echt wel zijn niveau kunnen inschatten. Helaas zat mijn zoon bij het gesprek dus ik kon niet serieus doorvragen maar ze konden ook niet echt aangeven waarom havo/vwo. Behalve dat hij misschien wel heel hard zou moeten werken en dat wou hij vast niet want dan had hij gen tijd meer voor andere dingen en meer van dat subjectieve opmerkingen waarin een hoop vooroordelen over het vwo in doorschemerde. Ik kon er helemaal niks mee. Ik vond het een meer dan waardeloos gesprek en ik heb ook geen idee wat mijn zoon dan zou moeten doen om wel vwo aan te tonen. Hij moet blijkbaar iets in zijn gedrag aanpassen maar wat dan? Hij is nou eenmaal wie hij is. Heel slim (hij gaat al een jaar naar een plusklas op de middelbare school) maar ook behoorlijk lui want hij doet echt niks extra's wat niet noodzakelijk is maar dat betekent niet dat hij het niet kan hij ziet alleen de noodzaak er niet van in. En hij is ontzettend klein (hij is net 1,36), heel kletserig en komt daardoor jonger over dan hij eigenlijk is.

Dus wij zouden ook zeggen dat er niks mis is met havo/vwo maar niet passend bij ons kind. Onze zoon is een betere leerling dan zijn zus die wel een vwo advies kreeg en even goed als zijn broer die ook vwo kreeg. En weer veel handiger en beter lerend dan zijn broer met een havo advies. Het enige verschil is dat ze nu opeens behoudend adviseren en onze jongste zoon heel klein is en daardoor veel jonger overkomt.

Wij moeten nu blijkbaar wachten tot januari want school is niet van plan om het voorlopige advies aan te passen. als het in januari havo/vwo blijft dan gaan wij wel echt actie ondernemen want hij heeft niks te zoeken in een havo/vwo klas.

Dus ja, ik snap heel goed dat je niet tevreden bent met een vmbo advies als je denkt dat het havo kan worden. Hebben ze bij jullie wel aangegeven wat hij moet doen om wel havo te krijgen? En denk je dat het echt havo moet worden of wil plaatsing in een havo/mavo klas? Dat kan bij ons in de regio namelijk altijd met een mavo (vmbo t)advies maar ik weet niet of dat in alle regio's zo is.

Sara

Sara

15-10-2020 om 12:36

ach die adviezen

De drukke vriend van mijn jongste zoon kreeg een Havo-advies, terwijl zijn klein beetje minder drukke tweelingbroer een Havo-VWO-advies kreeg.
Zij gingen naar een scholengemeenschap en zes jaar later hebben ze beiden een diploma van het atheneum met 9 vakken cum laude gehaald. Nu zijn ze beiden bezig met twee masters tegelijkertijd. Dus de leerkrcht heeft het niet altijd bij het rechte eind.

vlinder72

vlinder72

15-10-2020 om 12:58

Geheimzinnig en stellig

Sara, je hebt helemaal gelijk. Leraren weten het ook niet. Dat is ook logisch.

Het is alleen zo jammer dat ze wel steeds vaker doen alsof zij het wel precies weten omdat zij ervoor geleerd hebben en het kind hebben besproken in comité X. Wel zonder de ouders er bij te betrekken en er wordt ook zo geheimzinnig gedaan over adviezen alsof het een groot geheim is en alleen de leraren weten wat het moet worden.

En vervolgens klagen leekrachten over het feit d a t ouders soms zo moeilijk doen. Tja, wellicht hebben ouders ook vaak gewoon een punt.

Moeilijk doen

Hoe serieus je het ook aanpakt het is ook natte vingerwerk. Glazen bol kijken, subjectief inschatten. Dan heb je een lastig gesprek want het gaat maar deels over feiten en argumenten.

het is complex

Juist omdat er zoveel meningen, visies naast de feiten en argumenten liggen is het van belang om samen in gesprek te gaan. Dan is het niet helpend als je met je hakken in het zand en een gestrekt been de school binnen loopt. School is dan snel klaar met je als ouder en zal zich dan gaan opstellen als De Professional ipv in overleg gaan met jou als ouder.

Er zijn zoveel voorbeelden te noemen van kinderen die opstromen en afstromen, kinderen die kost wat kost op een bepaald niveau moeten blijven waar huiswerkklassen wel bij varen en pubers die het leven aan het ontdekken zijn op een manier waar je als ouder jeuk van krijgt. Betekent dat dan dat het advies van de leerkracht niets waard is? Zeker niet, maar het is wel een ingewikkelde beslissing. Gelukkig is het ook zo dat ons onderwijssysteem wel zo in elkaar zit, dat mocht een kind meer kunnen of het toch niet redden, er nog mogelijkheden zijn.

Tegelijkertijd vind ik het vaak opmerkelijk dat ouders vaak wel om de slagingspercentages vragen en niet om de op en afstroomgegevens. Ik ken VO scholen met een heel hoog afstroompercentage en hoge slagingspercentages. Dan kan ik wel bedenken hoe dat kan. En basisscholen worden aangesproken door de onderwijsinspectie als leerlingen in de derde klas van VO niet op hun niveau zitten. Een basisschool heeft dus ook wat te winnen met een goede advisering.

ElenaH

ElenaH

15-10-2020 om 16:19

Anomarie

Bovendien hoor je alleen de verhalen van mensen als Sara, waarin een HAVO-gast ineens com laude zijn Bacelor haalt en twee Masters afmaakt. Wat voor VWO-kinderen al zeldzaam is. Je hoort hier nooit de mensen waarvan de kinderen een HAVO-advies kregen en die zich met hangen en wurgen door kader hebben geworsteld. Of de 85 % waarbij de leerkracht het wél gewoon goed had.

Flavia

Flavia

15-10-2020 om 16:28

ElenaH

Bij dochter vorig jaar 2 leerlingen die begonnen zijn op het Gym, en na de brugklas in 2TL kwamen en dit schooljaar hun carriere vervolgen in 3 kader.

Sara

Sara

15-10-2020 om 16:51

Inderdaad, er zijn ook andere verhalen

Mijn jongste kreeg een VWO-advies en om medische redenen is hij naar een school gegaan met alleen atheneum en gymnasium. Maar na een paar jaar vond ik hem toch beter op de havo passen. Niet qua intelligentieniveau, want dat is heel hoog, maar meer werkhouding en begrip. Hij weet heel veel, maar is niet zo goed in verbanden leggen of conclusies trekken uit informatie. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen. Hij heeft het VWO wel gehaald, maar met een beta-pakket, waar gewoon a=b en verder niet “waarom zou het zo zijn en hoe zou dat komen”.
Nu doet hij inmiddels een master Bouwkunde in Delft, dus het gaat verder goed, maar mijn dochter is op een heel andere manier intelligent. Wereldwijzer. Dus veel kennis van veel dingen, terwijl mijn zoon diepe kennis heeft van minder dingen en minder algemene ontwikkeling.

vlinder72

vlinder72

15-10-2020 om 16:58

15%

Maar als jouw kind net bij die 15% zit is dat best zuur. Ik ken heel veel kinderen waarbij de leraren op de basisschool koppig bleven volhouden dat zij gelijk hadden qua advies terwijl de ouders dat niet zo vonden.

En ik vrijwel alle gevallen hadden die ouders achteraf ook gewoon gelijk.

Natuurlijk ken ik kinderen die afstroomden. Niet in het eerste jaar overigens maar wel zodra de pubertijd toesloeg maar dat kan je nooit overzien. Hoe weet je nou dat je kind op zijn 16e het blowen belangrijker gaat vinden dan de Havo? Of er gewoon geen zin meer in hebben. Dat weet je niet. Dat weet ik ook niet bij mijn kinderen maar ik vind nog steeds dat als het er bij een kind in zit geef het dan die kans.

Gooi niet onnodig een deur dicht omdat je als leerkracht denkt dat een kind nog zo speels is dat ze beter een niveau lager kunnen doen. Dat is veel te subjectief, laat dat besluit aan de ouders en het kind over en niet aan de leerkracht.

kansen

ALs jouw kind bij de 15 % zit waarbij uiteindelijk blijkt dat het advies van de basisschool niet hetzelfde is als de output, heeft het in Nederland nog zoveel kansen en mogelijkheden om wel op het niveau te komen. Om deze reden zijn er veel dakpanklassen in Nederland en zijn er allerlei wegen die naar hetzelfde uitstroomniveau komen.

Daarbij ben ik wel benieuwd naar de onderzoeken waarin deze kinderen gevolgd zijn. Welke variabelen zijn meegenomen? Welke rol spelen ouders hierin en welke rol de VO school? Je kan niet 1 op 1 zeggen dat als een kind niet op hetzelfde niveau blijft, de basisschool een verkeerd advies heeft gegeven. Wel zien we dat er veel kinderen wel op het goede niveau zitten, na het advies van de leerkracht. Dat is toch heel veel waard en genoeg reden om het advies van de leerkracht serieus te nemen.

Maar nogmaals: het gaat om de toon die de muziek maakt. Als jij het gesprek in stapt: ik ben hier de ouder en ik ga bepalen wat mijn kind gaat doen, dan kom je gewoon niet ver en tref je juist leerkrachten die ook hun poot stijf houden en idd een enkele lage cito score gaat misbruiken om aan te tonen dat hij gelijk heeft. (of je hebt een leerkracht die uit angst een hoger advies geeft, zoals je steeds vaker hoort, ik weet niet of je dat op je geweten wil hebben). Ik hoor steeds meer groep 8 leerkrachten zeggen dat ze lesgeven in groep 8 heel leuk vinden, maar helemaal klaar zijn met ouders die niet genoegen nemen met een onderbouwd advies en alleen maar hun gelijk proberen te halen.

Het gaat om een gesprek met een wederzijds belang: een gelukkig kind wat zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen.

ElenaH

ElenaH

15-10-2020 om 18:10

Vlinder72

'Hoe weet je nou dat je kind op zijn 16e het blowen belangrijker gaat vinden dan de Havo? Of er gewoon geen zin meer in hebben. Dat weet je niet.'

Klopt. En net zo min kan een basisschoolleraar weten dat Pietje, die nooit zijn huiswerk maakt en altijd achterstevoren in de klas zit, op zijn 16e ineens naar de KMA wil en besluit zijn best te gaan doen. Dat kán hij/zij ook niet weten. Het advies is gebaseerd op wat het kind tot die tijd heeft laten zien in de klas. En dat kan best veel minder zijn dan ouders denken.

vlinder72

vlinder72

15-10-2020 om 18:26

Tja

Eigenlijk gokken leerkrachten dus ook maar wat. Kunnen ze net zo goed toch wat meer naar ouders luisteren en wellicht wat meer meeveren ipv moeilijk doen.

ElenaH

ElenaH

15-10-2020 om 18:38

Hoezo dan?

'Eigenlijk gokken leerkrachten dus ook maar wat. '

Nee, ze geven advies op basis van de ervaring die ze hebben. Dat 15 % van de kinderen later verandert, kun je hun niet aanrekenen. Dat weten ouders toch ook niet?

'Kunnen ze net zo goed toch wat meer naar ouders luisteren en wellicht wat meer meeveren ipv moeilijk doen.'

Welke onderwijservaring hebben die ouders dan? Omdat Pietje altijd zo bijdehand is op feestjes, kan hij vast ook goed leren?

vlinder72

vlinder72

15-10-2020 om 19:06

Nou nee

Maar wellicht wel al meer ervaring met oudere broers en zussen op middelbare scholen. Ervaring met oudere dyslectische broers en daardoor helaas hand on ervaring met de moeilijkheden waar een kind tegenaan kan gaan lopen zeker als ze in een dakpanklas terecht komen en naar de hogere richting willen uitstromen.

Mijn kinderen zijn niet brutaal en bijdehand op feestjes. Ze zijn eerder stil en verlegen dus daar kan ik niks over zeggen.

Maar ik kan wel mijn bezwaren aangeven en welke problemen ik voorzie bij plaatsing in een verkeerde brugklas.

ElenaH

ElenaH

16-10-2020 om 07:24

Toch

'Maar wellicht wel al meer ervaring met oudere broers en zussen op middelbare scholen.'

Toch blijf ik het bijzonder vinden dat je de ervaring van ouders met 1 of 2 oudere kinderen hoger aanslaat dan de ervaring van leerkrachten met 30 kinderen per jaar.

Ervaring Vlinder?

En dan zouden ouders met maar 1 kind of bij hun oudste minder serieus genomen moeten worden? Ook die ouders hebben een niet-pluisgevoel of kunnen gegrond beargumenteren waarom zij hun kind anders zien dan juf.

Wat niet wil zeggen dat ouders of juf altijd gelijk hebben en soms ligt het in het midden. Juffen zijn niet onfeilbaar, halen soms niet de potentie uit een kind om wat voor reden dan ook. Ouders willen het optimale en zijn blind in wat een kind op school doet. In de ideale wereld is het advies een gedragen besluit tussen school, ouders en kind. Maar die wereld bestaat niet.

Ook kan ik mij gezien de huidige situatie qua Corona dat er misschien nog wel terughoudender wordt geadviseerd en werkhouding extra belangrijk wordt. Een kind dat altijd aangespoord moet worden, veel begeleiding vraagt, qua leerresultaat minder progessie heeft laten zien gedurende en na de lockdown als verwacht etc. ga je misschien toch lager insteken. Geen idee of het meespeelt maar een nieuwe sluiting ligt op de loer en je weet niet welke schade er dan ontstaat bij het leerproces. En of een kind in staat is dat in te lopen. Is dat eerlijk? Nee, maar ik snap wel dat het mee kan spelen bij twijfel. Je wil een kind ook niet op de tenen laten lopen of het gevoel geven dat het faalt als het door de omstandigheden een te grote stap is. Opstromen kan immers ook, stapelen kan ook.

communicatie

Vlinder, als jij op dezelfde manier met een leerkracht en een school communiceert als je hier op het forum doet, vermoed ik dat de school snel klaar met je zal zijn. Met een havo/vwo advies geven ze jouw kind dezelfde kansen als met een sec vwo advies. De school formuleert een (bindend) advies en zal denken: met deze ouder is een gesprek niet mogelijk, wij nemen een beslissing en blijven daarbij.

Ik denk ook dat de scholen wat terughoudend zijn. Doordat het aanbod niet volledig is gegeven, zijn de toetsen niet betrouwbaar en zullen ze zich moeten baseren op 'zachtere' gegevens, werkhouding, zelfstandigheid, doorzettingsvermogen. Ik verwacht meer dubbele adviezen en die passen prima binnen de dakpanklassen.

Fieke

Fieke

16-10-2020 om 09:04

corona en werkhouding (ot)

Ik dacht net nog dat als ik een eindexamenkandidaat had die het altijd op een eindspurt aan laat komen, ik die zou proberen aan te moedigen elk examen dat hij kan doen, serieus te benaderen. Geen idee wat er dit jaar met de examens gebeurt, al zag ik laatst een plan om de examens uit te smeren over drie maanden (mei, juni, juli), elke week een vak. En om de eindexamens maar voor 30% te laten meetellen.

Moeder31,

Je zoon gingen groep 6 beter dan nu. Hoe was hij in groep 4 en 5?
Heeft er een daling ingezet, zit hij lekker in de klas, waar heeft hij moeite mee tov twee jaar geleden?
Als hij met iets moeite heeft, kan je dmv specifieke bijles die problematiek aanpakken.

Hier heeft kind in laatste jaar een half jaar ‘Citotoets-training’ genoten. Het was genieten omdat kind in kleine groep uitleg kreeg en het vragen kon stellen. Kind begreep zo aspecten veel beter; was verbaasd dat met een andere uitleg die aspecten wel helder werden. Dus als ouder kan je zelf ook wat doen om je kind onderleg te bieden waardoor een ‘ achterstand’ weggewerkt kan worden.

Verder kan de uitslag van een IQ- test positief uitvallen. Als jullie een uitslag kunnen tonen waarin zoon laat zien dat hij aan het onderpresteren is, kan dat bijdragen aan een aanpassing van het advies. Sommigen zijn gevoelig voor die scores;’ hoe kan een kind met die IQ in de klas zonwering laten zien, en ligt het misschien ook wel aan het feit dat ik hem niet erg in de smissen had...‘

De aangereikte info over je zoon is natuurlijk erg summier. Als je zoon net in een groepje vrienden zit dat chillen interessanter vindt dan de toekomst, loop je weer tegen een puberprobleem aan.

Je zoon dient te laten zien dat de juf er naast zat dmv werkhouding, evt IQ en aandacht voor de onderdelen die hij niet snapt maar niet durft aan te geven. In groep 6 kon hij het niveau wel aan, wat is er veranderd en waar kan hij aan werken..

Oeps

Zonwering= zo’n vermindering

vlinder72

vlinder72

16-10-2020 om 10:02

Denk je dat echt Anomarie?

Denk je echt dat een dyslectisch kind in een havo/vwo klas dezelfde kans krijgt om door te gaan naar 2 vwo als bij gelijke plaatsing in een vwo brugklas?

Mijn ervaring is namelijk dat ze struikelen op de eis om bijvoorbeeld een 8 of een 8,5 gemiddeld te staan op Nederlands, Engels en Wiskunde.

En communiceren met school gaat heel voorzichtig maak je maar geen zorgen. Sowieso is het nu jammer dat je niet gewoon even langs kan lopen want dat is altijd beter dan iets per mail communiceren.

En communiceren op dit forum vind ik heel moeilijk want als je niet direct bent dan krijg je allemaal dingen naar je toegeschoven die je helemaal niet gezegd hebt. Dus dan maar iets botter terwijl ik het niet bot bedoel maar ik wil wel graag duidelijk overkomen.

Laatste score of laagste score

Ik zou verwachten dat je een hoger advies kunt krijgen door hoger te scoren om begrijpend lezen.

Je kunt opzoeken bij DUO of de school de laatste jaren bovengemiddeld vaak te lage adviezen geeft zonder heroverwegen.
https://duo.nl/open_onderwijsdata/databestanden/po/leerlingen-po/bo-sbo/bijstelling.jsp

Als ze te laag adviseren, dan hanteren ze waarschijnlijk het systeem "laagste score telt". Dan heb je een probleem waar je met alleen maar een goede M8 niet uit gaat komen. Maar als uit de gegevens blijkt dat ze NIET te laag adviseren, dan moet je er op vertrouwen dat dat advies omhoog zal gaan als de toetsscores omhoog gaan.

Dus focus op hoe je die toetsscore omhoog kunt laten gaan. Vraag of de toets nabesproken kan worden met je kind. En vertel je kind dat het advies iets zegt over hoe hij het bij de laatste toets gedaan heeft, en dat jij denkt dat hij beter kan dan dat.

Als je in gesprek gaat met school, dat schieten ze in de verdediging. Het is een prima advies obv de laatste (meest recente) toetsscores, maar als je in gesprek gaat dan gaat de leerkracht er allerlei andere dingen bij bedenken (werkhouding, introvertie, gezichtsuitdrukking, interesses...) om het advies te onderbouwen. Het gevaar is dat de school DOOR ZO'N DISCUSSIE meer stereotyp naar je kind gaat kijken. Dat wil je niet. Als je echt (op basis van adviezen uit eerdere jaren) je zorgen maakt:
- vraag hoe ze in het algemeen omgaan met kinderen met wisselende scores
- probeer het beeld dat de leerkracht van je kind heeft bij te stellen door positieve opmerkingen over je kind en over de lessen op school te maken: dat je kind laatst zo enthousiast vertelde over wat hij geleerd had in een geschiedenisles van de juf, dat je kind harder is gaan werken / meer is gaan lezen sinds het advies, dat je kind zo graag naar havo-school-met-specifiek-profiel-wil, etc. etc. Doe vooral net alsof jouw kind degene is die wil dat je kind naar de havo gaat, niet jij.

@anomarie: In Amsterdam heb je met een havo/vwo advies dezelfde kansen als met een havo advies, en NIET dezelfde kansen als met een vwo advies. Dat is hoe de loting in Amsterdam werkt. Dat is ook de belangrijkste reden waarom in Amsterdam hogere adviezen gegeven worden dan daarbuiten: omdat de adviezen minder waard zijn!

ElenaH

ElenaH

16-10-2020 om 10:30

Vlinder

'Mijn ervaring is namelijk dat ze struikelen op de eis om bijvoorbeeld een 8 of een 8,5 gemiddeld te staan op Nederlands, Engels en Wiskunde.'

Dat zal dan per school verschillen. Hier is een 7 gemiddeld voldoende om vanuit een dakpanklas naar het hoogste niveau door te stromen.

Valeria

Valeria

16-10-2020 om 11:10

anomarie

Met een vwo-advies kun je hier naar 2 soorten brugklassen, met en havo/vwo-advies maar naar één.
Het geeft dus zeker geen gelijke kansen, want zonder vwo-advies kun je hier nooit op het gymnasium terecht komen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.