Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Voorlopig advies groep 7


Decembermamma schreef op 11-02-2023 om 21:21:

Hier hoorde ik dat 4 kinderen al hebben rondgewandeld in de school van hun keuze 3 ervan een vwo school en 1 ervan zelfs een gymnasium. Wij hebben een extra groep, voor kinderen inzitten die extra uitdaging nodig hebben, geen van deze 4 kinderen heeft ooit in de extra groep gezeten. Best sneu als dat vwo of zelfs gymnasium advies er niet komt.

Tja, dat is toch de keuze van de ouders om hun kind daar al rond te laten wandelen en een keuze te laten maken nog voordat er een advies ligt, toch? Wat moet een school dan, vwo adviseren omdat het kind al een vwo-school gekozen heeft?

Mijn vrees zit hem er in dat scholen zich in hun advies laten beïnvloeden door verwachtingen van ouders en dat dat de kansengelijkheid onder druk zet. Als Roderick-Jan naar de mavo moet, maar de ouders verwachten vwo, dat het dan toch havo wordt. Terwijl Djaylano misschien wel naar de havo kan, maar zijn ouders vmbo-kader al heel wat vinden en het advies dan mavo wordt. Waar zijn ouders dan heel blij mee zijn, in tegenstelling tot die van Roderick-Jan. Als ouders het er niet mee eens zijn, dan hoor je dat echt wel. En ook wel voor het definitieve eindadvies. 

MamaE schreef op 11-02-2023 om 22:38:

[..]

Mijn vrees zit hem er in dat scholen zich in hun advies laten beïnvloeden door verwachtingen van ouders en dat dat de kansengelijkheid onder druk zet. Als Roderick-Jan naar de mavo moet, maar de ouders verwachten vwo, dat het dan toch havo wordt. Terwijl Djaylano misschien wel naar de havo kan, maar zijn ouders vmbo-kader al heel wat vinden en het advies dan mavo wordt. Waar zijn ouders dan heel blij mee zijn, in tegenstelling tot die van Roderick-Jan. Als ouders het er niet mee eens zijn, dan hoor je dat echt wel. En ook wel voor het definitieve eindadvies.

Dat vind ik altijd zo'n rare redenering. Omdat djaylano's leerkracht djaylano geen kans geeft en roderik, omdat zijn ouders er wel bovenop zitten, wel die kans krijgt mag roderik niet naar de havo want dat is niet eerlijk. Terwijl hij dat waarschijnlijk prima kan (ook zonder bijlessen). Ouders zien namelijk heel vaak wel goed wat hun kind kan doen. Ik had het bij allevier mijn kinderen goed ingeschat. 

Ik zou juist graag willen zijn dat scholen niet zo behoudend adviseren en kinderen kansen geven. En juist wat vaker met ouders overleggen. Gelukkig woon ik in een regio zonder wachtlijsten en waar basisscholen en middelbare scholen gelukkig niet zo moeilijk doen. Mijn dochter kreeg een vwo advies ondanks haar 4 scores op rekenen. En mijn zoon mocht vanuit een mavo/havo klas naar de havo omdat hij dat zelf zo graag wou terwijl zijn cijfers eigenlijk niet hoog genoeg waren (als jij dat wil dan ga je dat maar doen zeiden ze). Hij heeft de havo keurig in 5 jaar afgerond. Maar ik weet ook dat in veel steden en op veel scholen ze helemaal niet zo flexibel zijn. 

MamaE schreef op 11-02-2023 om 22:38:

[..]

. Terwijl Djaylano misschien wel naar de havo kan, maar zijn ouders vmbo-kader al heel wat vinden en het advies dan mavo wordt. Waar zijn ouders dan heel blij mee zijn, in tegenstelling tot die van Roderick-Jan. Als ouders het er niet mee eens zijn, dan hoor je dat echt wel. En ook wel voor het definitieve eindadvies.

En daarom kan het handig zijn dat al eerder wordt gekeken wat de ouders van Djaylano denken dat het wordt, zodat ze eventueel verteld kan worden dat er veel meer in Djaylano zit dan zij zich voor kunnen stellen. 
Want je impliceert net zelf dat ze niet zullen gaan protesteren bij een voor hun zoon te laag advies dat zij al hoog vinden: precies die kansenongelijkheid waar jij bang voor bent.

En ik heb dus over mijn kinderen aangegeven dat ik vwo verwachtte. Dat is namelijk hun niveau en was geen onredeljke wens of druk van ons uit. Dan ga ik toch niet zitten aarzelen bij zo'n gesprek omdat ze anders iets van me kunnen vinden? Nee. Vwo. Als mijn stelligheid de leerkrachten beïnvloedde, omdat ze standaard voorzichtig waren in eerdere jaren, dan was dat alleen maar goed. Ze hebben hierna ook nooit havo/vwo geadviseerd gekregen, alleen maar vwo. Er waren er maar 2 of 3 die dat in eerste instantie meteen kregen, en terwijl er nu ook oud-klasgenoten met een havo/vwo-advies bij mijn zoon in 4 vwo zitten. Of dat alleen door behoudende leerkrachten kwam weet ik niet, ik heb ook wel behoudende ouders gesproken (die het misschien zelf niet zagen omdat ze zelf geen idee hadden wat vwo inhield of die niet te ambitieus over wilden komen). 

Ik zou dus niet weten op welk advies mijn zoon afstevent tot groep 5 allemaal hoogste scores op de citos in groep 6 citos gekelderd en cijfers in het rapport ook. Groep 6 was een jaar waar hij vreselijk gepest werd, waar hij 2 juffen had maar dat waren blijkbaar 2 juffen en 2 meesters met wisselingen op de dag zelf de juffen vonden het wel prima gaan maar als je altijd I tjes op je citos en 10en en 9ens op je toetsen haalt en dat worden in een jaar IV tjes en 6en dan gaat er duidelijk iets mis. 
Dat vind ik ook wel balen dat op onze school ze overgegaan zijn op 2 rapporten per jaar, dan zie je eind februari pas wat er mis gaat. Ik heb toen aan de bel getrokken en de juffen gaven aan dat het stukken beter ging om vervolgens een tweede rapport met dezelfde cijfers te krijgen.

Ik zou hier op havo/vwo inzetten. Voor zijn beurt praten vind ik geen afwijzing. Zie het eerder als enthousiasme. Genoeg van in de klas 😅

Decembermamma schreef op 12-02-2023 om 09:00:

Ik zou dus niet weten op welk advies mijn zoon afstevent tot groep 5 allemaal hoogste scores op de citos in groep 6 citos gekelderd en cijfers in het rapport ook. Groep 6 was een jaar waar hij vreselijk gepest werd, waar hij 2 juffen had maar dat waren blijkbaar 2 juffen en 2 meesters met wisselingen op de dag zelf de juffen vonden het wel prima gaan maar als je altijd I tjes op je citos en 10en en 9ens op je toetsen haalt en dat worden in een jaar IV tjes en 6en dan gaat er duidelijk iets mis.
Dat vind ik ook wel balen dat op onze school ze overgegaan zijn op 2 rapporten per jaar, dan zie je eind februari pas wat er mis gaat. Ik heb toen aan de bel getrokken en de juffen gaven aan dat het stukken beter ging om vervolgens een tweede rapport met dezelfde cijfers te krijgen.

Is een andere school een optie? 

SuzyQFive schreef op 12-02-2023 om 14:03:

[..]

Is een andere school een optie?

Helaas zitten we in een regio met overvolle scholen. En in de bovenbouw overstappen is niet bepaald handig zeker niet omdat hij inmiddels 4 hele goede vrienden in de klas heeft.

In groep 7 zijn de leerkrachten vaak nog wat voorzichtig met hun advies; wrs vmbo-t / havo. Eerder om een leerling te prikkelen het laatste jaar zijn of haar best te doen. Ze kijken ook erg naar de werkhouding.
Menig leerling die dachten wel even naar vwo te gaan, kwamen bedrogen voor de dag. Cito toets werd dan doorslaggevend.
Dubbel advies wordt wel lastig bij invullen schoolkeuze of bezichtigen open dagen.
In het laatste jaar overstappen van school werkt vaak nadelig; te weinig beeldvorming van leerling om hoger advies te geven; kind moet dan vaak extr toetsen afleggen om zichzelf te bewijzen.

Flanagan schreef op 12-02-2023 om 15:55:

In groep 7 zijn de leerkrachten vaak nog wat voorzichtig met hun advies; wrs vmbo-t / havo. 

Dat vind ik stom, bij I, I en I, II, dus zou ik dan als ouder gewoon zeggen, "Gebaseerd op de cito's van groep 6 en 7 voor rekenen en begrijpend lezen, is mijn uitstroomverwachting havo/vwo."  En dan, als je nog niet weet of het een flinke dip is met begrijpend lezen, daar eens naar vragen. 

Lekker kletsend naar I'en is geen probleem, lijkt mij. Er komt zo te zien genoeg door

Eigenlijk is het vragen naar de uitstroom verwachting sowieso stom; hoe kan een ouder nu zien hoe een kind in de klas werkt?

Flanagan schreef op 12-02-2023 om 15:55:

In groep 7 zijn de leerkrachten vaak nog wat voorzichtig met hun advies; wrs vmbo-t / havo. Eerder om een leerling te prikkelen het laatste jaar zijn of haar best te doen. Ze kijken ook erg naar de werkhouding.
Menig leerling die dachten wel even naar vwo te gaan, kwamen bedrogen voor de dag. Cito toets werd dan doorslaggevend.
Dubbel advies wordt wel lastig bij invullen schoolkeuze of bezichtigen open dagen.
In het laatste jaar overstappen van school werkt vaak nadelig; te weinig beeldvorming van leerling om hoger advies te geven; kind moet dan vaak extr toetsen afleggen om zichzelf te bewijzen.

En al die leerlingen die juist ontmoedigd worden door dat lage advies, dat is dan niet erg?

Flanagan schreef op 12-02-2023 om 20:16:

Eigenlijk is het vragen naar de uitstroom verwachting sowieso stom; hoe kan een ouder nu zien hoe een kind in de klas werkt?

Uh, je ziet toch hoe je kind thuis is, hoe snel het dingen oppikt, wat voor vragen het stelt, interesses, dat soort dingen? Hoe het kind IS. Daar baseer je je verwachting op.  Hoe een kind in de klas werkt is veel te afhankelijk van het aangeboden niveau.

Valeria schreef op 12-02-2023 om 07:31:

[..]

En daarom kan het handig zijn dat al eerder wordt gekeken wat de ouders van Djaylano denken dat het wordt, zodat ze eventueel verteld kan worden dat er veel meer in Djaylano zit dan zij zich voor kunnen stellen.
Want je impliceert net zelf dat ze niet zullen gaan protesteren bij een voor hun zoon te laag advies dat zij al hoog vinden: precies die kansenongelijkheid waar jij bang voor bent.

Ja of dus gewoon als school een advies geven, waarbij de ouders van Djaylano misschien verbaasd zijn, maar er bij dat advies geen rekening is gehouden met de lagere verwachtingen van zijn ouders. Dus dat het advies dan havo wordt en niet mavo omdat zijn ouders kader verwachten. En de ouders van Roderick-Jan zullen dan waarschijnlijk wel bezwaar indienen tegen dat advies dat zij te laag vinden. 

Niet alle ouders hebben een realistisch beeld van hun kind. Vaak is er toch een soort blinde vlek, niet alleen voor de minder fraaie eigenschappen van hun kind, ook voor de dingen waar het kind minder goed in is. En niet alle ouders kennen het systeem even goed. Zo'n advies begint in mijn ogen bij de school, niet bij de ouders. Je gaat toch ook niet voordat je een rapport invult vragen wat ouders denken dat er moet komen te staan?

Flanagan schreef op 12-02-2023 om 20:16:

Eigenlijk is het vragen naar de uitstroom verwachting sowieso stom; hoe kan een ouder nu zien hoe een kind in de klas werkt?

Ik was waarschijnlijk de enige die niet verbaasd was over de eindcitoscore van mijn kind (543). Beetje jammer dat ze dat uit de kast moest trekken om er nog een tl-advies uit te slepen. Ik vind echt niet dat leerkrachten de wijsheid in pacht hebben. Ouders kennen hun kind veel beter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.