Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Voorlopig advies groep 7


MamaE schreef op 12-02-2023 om 22:23:

[..]

Niet alle ouders hebben een realistisch beeld van hun kind. Vaak is er toch een soort blinde vlek, niet alleen voor de minder fraaie eigenschappen van hun kind, ook voor de dingen waar het kind minder goed in is. En niet alle ouders kennen het systeem even goed. Zo'n advies begint in mijn ogen bij de school, niet bij de ouders. Je gaat toch ook niet voordat je een rapport invult vragen wat ouders denken dat er moet komen te staan?

Ik denk dat je het idee 'de ouders naar het advies vragen' veel te letterlijk opvat.

School heeft allang een idee. Die peilen alleen hoe de ouders erin staan, of ze zich er überhaupt in verdiept hebben, waar eventueel knelpunten kunnen gaan ontstaan, enz.

Toen een paar maanden later de open dagen kwamen, waren er meerdere ouders die gevraagd hebben op welk niveau ze moesten gaan kijken, en die kregen daar geen antwoord op. Dus niet, "nou, je hebt in september x gezegd, dus hou dat maar aan".


Caroline80 schreef op 11-02-2023 om 22:02:

[..]

Ook zonder in zo'n extra groep kun je naar het VWO. Bij mijn dochter in de klas zijn 10 kinderen naar het VWO gegaan. En daarvan hebben er maar 3 in de plus klas gezeten. En daarnaast is gymnasium geen advies. Hoogste advies is VWO en daarmee kun je ook naar het gymnasium.

Tja bij mijn dochter op school was ook een plusgroep. Maar die was niet voor de standaard VWO leerling. Want die kon gewoon pluswerk in de klas doen (kregen daar ook uitleg bij in groepjes)
De plusklas was juist voor leerlingen die beter zouden moeten presteren gezien hun intelligentie maar dat om bepaalde redenen niet deden ( van concentratie, moeite met leren leren tot faalangst) .

MamaE schreef op 11-02-2023 om 16:32:

Ben ik de enige die het gek vind dat ouders wordt gevraagd naar hun verwachting? Dat is toch helemaal niet relevant? En krijg je dan niet dat het ongelijkheid in de hand werkt, dat zo'n advies wordt aangepast aan of mede gebaseerd op de verwachtingen van ouders?

Ik zou op basis van deze scores gokken op havo.

Ik vind het wel logisch om er naar te vragen. Verwachtingsmanagment. Als een leerling allemaal III scores heeft en ouders denken VWO. Dan kan de school alvast verwachtingen temperen.

Hier in de regio wordt de toetsen van E 6 tm M8 meegeven. Vanaf E6 staat er ook op vermeldt, wat de grenzen zijn voor vwo I, havo II etc En dat vooral rekenen en begrijpend lezen een belangrijke rol spelen.

Lotte78 schreef op 16-02-2023 om 15:48:

[..]

Hier in de regio wordt de toetsen van E 6 tm M8 meegeven. Vanaf E6 staat er ook op vermeldt, wat de grenzen zijn voor vwo I, havo II etc En dat vooral rekenen en begrijpend lezen een belangrijke rol spelen.

Volgens mij is dat landelijk.

Ysenda schreef op 16-02-2023 om 18:37:

[..]

Volgens mij is dat landelijk.

maar ook wat het inhoudt?

Als jij een II en een IV ziet staan. Dan weet je al dat havo waarschijnlijk geen optie is. Als ik de vragen vaak hier zie, is dat dus niet op elke school zo.

Lotte78 schreef op 16-02-2023 om 19:12:

[..]

maar ook wat het inhoudt?

Als jij een II en een IV ziet staan. Dan weet je al dat havo waarschijnlijk geen optie is. Als ik de vragen vaak hier zie, is dat dus niet op elke school zo.

Nee, die uitleg niet, wel wat mee gaat naar vo

Lotte78 schreef op 16-02-2023 om 15:48:

[..]

Ik vind het wel logisch om er naar te vragen. Verwachtingsmanagment. Als een leerling allemaal III scores heeft en ouders denken VWO. Dan kan de school alvast verwachtingen temperen.

Hier in de regio wordt de toetsen van E 6 tm M8 meegeven. Vanaf E6 staat er ook op vermeldt, wat de grenzen zijn voor vwo I, havo II etc En dat vooral rekenen en begrijpend lezen een belangrijke rol spelen.

Hier zou dat voor mijn zoon erg vervelend zijn, die scoorde van groep 3-5 overal een I en op rekenen een II. In groep 6 kwamen daar een IV voor r begrijpend lezen en V voor rekenen tussen. Vandaag de citos terug van m7 en die waren weer als vanouds, een II voor rekenen en verder een I. Ja sorry dan hoop ik toch echt dat groep 6 niet meegenomen gaat worden. 

Lotte78 schreef op 16-02-2023 om 15:34:

[..]

Tja bij mijn dochter op school was ook een plusgroep. Maar die was niet voor de standaard VWO leerling. Want die kon gewoon pluswerk in de klas doen (kregen daar ook uitleg bij in groepjes)
De plusklas was juist voor leerlingen die beter zouden moeten presteren gezien hun intelligentie maar dat om bepaalde redenen niet deden ( van concentratie, moeite met leren leren tot faalangst) .

Bij ons is de plusgroep alleen voor de kinderen die na het maken van hun gewone werk en pluswerk in de klas nog tijd over hebben voor het uitvoeren van extra werk. Ze hebben dus geen vrijstellingen. 

Decembermamma schreef op 16-02-2023 om 21:15:

[..]

Hier zou dat voor mijn zoon erg vervelend zijn, die scoorde van groep 3-5 overal een I en op rekenen een II. In groep 6 kwamen daar een IV voor r begrijpend lezen en V voor rekenen tussen. Vandaag de citos terug van m7 en die waren weer als vanouds, een II voor rekenen en verder een I. Ja sorry dan hoop ik toch echt dat groep 6 niet meegenomen gaat worden.

Dan is het toch fijn dat het advies van de leerkracht leidend is. Want school zegt dan groep 6 heeft een herleidende reden waarom er minder is gescoord. Alle andere jaren wel in de lijn der verwachting. Dus we geven wel door aan Vo, maar laten bij het advies buiten beschouwing.

ja daarom zoon gaf nu al aan naar de havo te willen en dat is hiermee haalbaar dus dit moet hij blijven volhouden.

Decembermamma schreef op 16-02-2023 om 21:15:

[..]

Hier zou dat voor mijn zoon erg vervelend zijn, die scoorde van groep 3-5 overal een I en op rekenen een II. In groep 6 kwamen daar een IV voor r begrijpend lezen en V voor rekenen tussen. Vandaag de citos terug van m7 en die waren weer als vanouds, een II voor rekenen en verder een I. Ja sorry dan hoop ik toch echt dat groep 6 niet meegenomen gaat worden.

Onze zoon had altijd Vwo scores, alleen één week voor de cito's midden groep 7 werden afgenomen gebeurde er iets heel heftigs in onze familie, wat ook veel impact op onze zoon had. Zijn cito scores waren toen heel slecht, maar na die periode werden ze weer als daarvoor. Hij kreeg zijn vwo advies en de meester heeft een begeleidend briefje bij de aanmelding voor het vwo gedaan, zo was het voor iedereen duidelijk waar de lage scores vandaan kwamen.

Ja mijn zoons lage scores kwamen door slecht onderwijs, elke week 3 docenten en sommige weken zelfs 4 daarnaast een hele uitdagende klas met veel rugzakkinderen qua gedrag. Hij reageert blijkbaar heel heftig ook die onrustigheid. Dit jaar 1 hele sterke juf (had zich al bewezen bij een andere uitdagende klas) en geen gepest meer.

Nu hopen dat dit einde jaar hetzelfde is en hij een voorlopig havo advies krijgt zoals hij wil. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.