Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Voorlopig advies groep 7, kun je er tegen in gaan?

Beste ouders,

We hebben zojuist het voorlopig schooladvies voor groep 7 ontvangen, en ik ben behoorlijk aan het twijfelen nu.

Eerst dacht ik ach ja, volgend jaar is het pas definitief maar ik vind dit wel heel erg demotiverend. Zeker in deze coronatijd.
Haar voorlopig advies is havo/vwo, met de volgende resultaten.

Begr. Lezen : I

Rekenen: I

Spelling: II

Tech. Lezen: I

DMT: I


qua werkhouding, motivatie, concentratie en werkhuisattitude overal een ++ dus een 10.

En ze zit in de plus groep waar ze het ook buiten haar normale werk het heel goed doet.

Kind is enorm enthousiast en gemotiveerd en heeft al een bepaalde school in gedachte waar ze met dit advies niet heen zou kunnen gaan. Ik snap dat ze ook nog een definitief advies krijgt maar vind dit wel demotiverend voor haar. 
Als ik naar de gegevens kijk vraag ik me dan ook werkelijk af wat ze zou moeten verbeteren om alsnog een vwo advies te krijgen. 
Een eerder kind van ons had met mindere resultaten ook een voorlopig advies vwo en doet het hartstikke goed. (Zit inmiddels op de middelbare)

Dus mijn vraag is kun je hier wat aandoen? Ik kan er online niet zo snel iets over vinden. Zeker in deze tijd van thuiswerken en bijna geen school te hebben gehad vind ik haar resultaten superknap, maar het lijkt erop dat ze hier op dit moment niet voor wordt beloond.


Mijn dochter zit pas in groep 2, dus nog geen ervaring mee, maar zoals ik deze scores lees zou ik ook een vwo advies verwachten. Je zou aan de leerkracht kunnen vragen wat er nog verbeterd moet/kan worden voor een vwo advies. En wellicht aangeven dat je kind graag naar een bepaalde school wil.
Overigens is een havo/vwo advies ook heel mooi en kan je kind daarmee prima naar het vwo als ze haar best blijft doen op de middelbare school.

Hier hetzelfde. Wij hebben wel de juf laten weten niet tevreden te zijn over het advies en gemotiveerd waarom. Advies was ook raar oudere broer en zus hadden met lagere  resultaten wel een vwo advies gekregen in groep 7. En broer met veel lagere scores een havo advies. 

Wij kregen als uitleg dat ze nu behoudend adviseerde. Geen idee waarom want motiverend is het niet voor een kind. In groep 8 werd zijn advies wel aangepast  naar vwo want ze zag zo'n verandering in hem . Die zag ik niet en ik had hem hele dagen thuis maar goed advies is binnen en hij gaat na de zomervakantie starten in een VWO brugklas. 

Misschien adviseren ze bij jullie ook behoudend?

Ik zou dit aankaarten, vanwege wat Plantenbak beschrijft. Er zal inderdaad wel iets als behoudend adviseren in zitten. Geen idee waar dat  goed voor is. Maar als je nu je verbazing en teleurstelling laat blijken dan denk ik dat ze door hebben dat je niet zomaar alles slikt, dus dan zullen ze bij twijfel eerder geneigd zijn omhoog te adviseren dan omlaag.

Als ze het dan voor zichzelf nodig hebben dat ze verandering zien die er niet is, dan is dat maar zo, als het resultaat maar klopt.

Groeten,

Temet

...welke motivatie geeft de leerkracht zelf voor het advies?

concreet antwoord op je vraag:

- School stelt een schooladvies vast. Hier heb je als ouder verder geen instemmingsrecht of iets dergelijks  op. 

- Jij als ouder kunt je kind op iedere middelbare school van je keuze aanmelden. Het schooladvies is leidend, niet bindend. Het vo kan beslissen je kind aan te nemen voor een ander/hoger niveau. 

- Als de eindcito hoger uitvalt dan het eindadvies, kun je aan school vragen het schooladvies bij te stellen. Ze zijn dit niet verplicht.

- Als je er met school niet uit komt, kun je een klacht indienen.

Mijn advies: ga in gesprek. Blijf communiceren voordat je de (pat)stellingen op zoekt, dat kan altijd later nog. 

Vraag de leerkracht wat de reden is voor het, in jullie ogen, behoudend advies en schrijf argumenten op waarom jij vindt dat het anders moet zijn. Luister naar de onderbouwing van de leerkracht, geef jullie visie op het geheel en probeer er samen uit te komen. Schakel eventueel de intern begeleider in als derde partij. 

Ik zou persoonlijk de richtlijn rondom 'kansrijk adviseren' meenemen en ze daarmee om de oren wapperen. 

https://www.poraad.nl/nieuws-en-achtergronden/qa-kansrijk-adviseren


Hier werd standaard in groep 7 een dubbel advies gegeven, is dat bij jullie ook niet zo ?

Naar welke school wil ze dan, dat dit advies niet hoog genoeg is, een categoriale gymnasium ?

Voor een Categoriaal gymnasium heb je een eenduidig VWO advies nodig. En zo'n advies is bij deze resultaten zeker op zijn plaats.

Ik zou het gesprek met school aangaan en vragen wat de reden is van dit te lage advies. Ja er zijn scholen die denken dat zoiets motiveert. Om mij onbegrijpelijke redenen. In dat geval zou je in ieder geval alvast vast kunnen laten leggen dat bij gelijkblijvend resultaat het eindadvies VWO wordt.

Joh het is pas groep 7. Met deze resultaten heb ik er alle vertrouwen in dat ze een VWO advies krijgt in groep 8. Scholen adviseren behoudend om kinderen te laten weten dat er volgend jaar nog wel gewerkt moet worden. Dat er nog iets te halen valt.

Jippox schreef op 15-04-2021 om 20:00:

Voor een Categoriaal gymnasium heb je een eenduidig VWO advies nodig.

Niet alle gymnasia. Er zijn scholen die een havo/vwo advies accepteren, er zijn scholen die een minimum (eind)cito score eisen. 

Dat laatste mag toch niet meer? Minimale eind cito score eisen? Basisschooladvies is leidend.

Maar inderdaad op sommige gymnasia word je met een h/v advies ook toegelaten.

Granola schreef op 15-04-2021 om 20:58:

Dat laatste mag toch niet meer? Minimale eind cito score eisen? Basisschooladvies is leidend.

Je hebt gelijk

Ook ik zou me nog niet te druk maken om het voorlopige advies, maar er wel over in gesprek gaan. Door nu vast dat gesprek aan te gaan, voorkom je verrassingen in groep 8. Vraag school hoe ze tot dit advies zijn gekomen en wat er volgens hen nodig is om tot een eenduidig vwo- advies te komen. Geef ook aan wat jullie wensen zijn, maar til hier nog niet te zwaar aan.

Soms heb je voor een categorale vwo school een vwo advies nodig, maar dat is niet altijd zo. Je zou vast kunnen kijken hoe dat in jullie regio zit. Ik weet toevallig dat er dit jaar in Amsterdam op een heel laat moment is besloten dat kinderen met een havo/vwo advies ook naar een categorale vwo school mochten.

Zonnebloempje schreef op 15-04-2021 om 19:51:

Hier werd standaard in groep 7 een dubbel advies gegeven, is dat bij jullie ook niet zo ?

Naar welke school wil ze dan, dat dit advies niet hoog genoeg is, een categoriale gymnasium ?

Hier (twee verschillende basisscholen) zeker niet. Het lijkt me ook in groep 7 al lastig te motiveren dat een kind dat bijna altijd de maximale scores behaalt een havo/vwo advies krijgt. 

Alhoewel een van mijn kinderen ruzie had met een kind van een ander school hierover... Toen zij vertelde over haar vwo-advies zei dat kind dat havo/vwo het hoogste is dat je kan krijgen. Ach, die kinderen verzinnen op deze leeftijd van alles. 

Hier hetzelfde 'probleem'. Dochter heeft sinds E5 overal vwo/I(+). Alleen bij rekenen M6 vmbo-t, E6 havo, M7 net vwo. Nu halverwege groep 7, na twee lockdowns en een week thuis vanwege klasgenootje met corona, een havo/vwo advies gekregen.. Dochter zat niet erg met het advies, dus ik heb het voor nu laten gaan.

 Volgens meester krijgen ze pas een nieuw vooradvies in groep 8. Maar als ze eind groep 7 weer overal vwo heeft gescoord ga ik er wel wat van zeggen. Ik vind het zelf wel lastig om de juiste balans te vinden tussen "zeurouder" en opkomen voor kind. 

Mijn dochter zit ook in groep 7 en heeft nog geen voorlopig advies gekregen. Wel het advies om eens rond te kijken op de websites van diverse scholen. Maar hier in de buurt zijn (bijna) alleen maar scholengemeenschappen van vmbo tot gymnasium. En die ene school waar alleen vmbo was, daar hoeft ze niet naar te kijken, aldus juf. Ik mag dus concluderen dat het géén vmbo zal zijn wat de juf in haar ziet en dat zien wij ook niet qua cijfers en aanpassingen in het onderwijsaanbod. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.