ayla
18-05-2010 om 10:10
Voorsprong sociaal-emotioneel en wat moeten we met school?
2 weken terug heb ik ene kort gesprek gehad met de psychologe waar Ayladochter 2 keer is geweest. De bedoeling was en is dat ze 2 kindertherapiesessies zou krijgen en dat ze over 2,5 week als ze 6 is een IQ test krijgt. Tijdens die 2 sessies hebben ze wat spelletjes met haar gedaan om al een indruk van haar te krijgen. Nu kwam eruit dat ze waarschijnlijk sociaal-emotioneel een voorsprong heeft van 2 tot 3 jaar. Dit zorgt er waarschijnlijk ook voor dat ze problemen op school heeft en zich vaak ongelukkig voelt in de klas. Ook wordt ze gepest dor haar klasgenoten. We weten dus nog niet wat er uit de IQ test komt. Wat kunnen wij hiermee doen, ze heeft wel een lichte voorsprong maar niet zoveel dat ik haar na de zomervakantie direct na groep 4 zie gaan. Als ze echter in deze groep blijft blijft ze tegen deze problemen aanlopen. Wie heeft er ervaring met een kind dat vooral sociaal-emotioneel flink voorloopt op de rest maar cognitief minder?

Anneque
18-05-2010 om 10:19
Even wachten?
Zou je niet toch even de volgend tests afwachten? Ik neem aan dat de psycholoog, als alles is afgerond, straks ook een advies voor jullie heeft? Stel je krijgt hier allemaal adviezen (op basis van een "waarschijnlijke" voorsprong), en haar IQ valt straks anders uit dan je denkt, dan kun je alweer wat alternatieven elimineren.
Ik zou het ff rustig afwachten.

ayla
18-05-2010 om 10:36
Wachten....
Wij willen dus vooral een gesprek met haar juf omdat we er in de meivakantie achter zijn gekomen dat ze gepest wordt en in dit gesprek willen we het vermoeden van de psychologe meenemen omdat dat waarschijnlijk een reden is voor het pesten. Als het alleen de testresultaten waren zou ik wachten maar met wat wij vlak voor en tijdens de meivakantie hebben gehoord willen we niet wachten. We willen dus zo snel mogelijk een gesprek met haar juf om ayladochter haar gedrag en het gedrag van de klasgenootjes richting haar te bespreken en na de test een gesprek met de IB’er en de juf om de testresultaten et bespreken.
Ik vraag het ook hier omdat ik tot nu toe goed advies heb gekregen. School is tot nu toe erg voorzichtig geweest in hun aanpak en we hebebn tot nu toe erg er achter aan moeten zitten

billie
18-05-2010 om 12:50
Lekenvisie
Ik heb geen ervaring met het meten van een soc-emo ontwikkeling, ik weet ook niet hoe *hard* zoiets is. Maar je verhaal klinkt op zich wel logisch, je schreef ook al eerder dat ze liever met oudere kinderen speelt.
Dan zou ik zeker gaan voor versnellen. Ik vind zelf een iq niet eens zo belangrijk, en daar kan (moet!) op ingespeeld worden door leerkracht. Als zij door een voorsprong aansluiting mist in de groep en erger, dan kan een leerkracht daar niet zoveel mee. Versnellen lijkt me dan de enige optie, wil je dochter een kans krijgen. De vraag lijkt me alleen of het opschiet, 2 tot 3 jaar voorsprong is meer dan 1 jaar natuurlijk. Maar misschien is het de beste optie tussen slechte keuzes, je moet toch iets. Afwachten zou ik niet meer doen, je dochter is NU ongelukkig.

Sasvangent
18-05-2010 om 12:58
Moeilijk
Alya, moeilijk hoor - je kent de situatie van mijn dochter wel wat. Cognitief heeft ze een gemeten voorsprong, sociaal en emotioneel is er niks gemeten, de tester vond haar wel 'ouder'.
Ze speelt niet met de kinderen van haar eigen klas, maar gaat om met kinderen van dik 4 jaar ouder. Ik kan hier evenwel niet veel uit afleiden over het sociale en emotionele niveau. Mijn dochter staat wel stevig in haar schoenen, heeft haar eigen wil en laat dat op school ook merken (helaas).
Je hoort wel vaker dat sociaal en emotioneel de enige reden zou zijn om te versnellen. Maar uiteraard moet je op cognitief vlak ook wel meekunnen. In groep 4 ligt het tempo -uiteraard- toch hoger dan groep 3. Sneller schrijven, meteen maaltafels leren, rekenen over de brug ed.
Persoonlijk vind IK: een kind dat tot nog toe niet echt een voorsprong heeft laten zien op vlak van lezen en rekenen, of toch geen voorsprong die echt de moeite waard is, zou ik niet van groep 2 naar 4 laten gaan. Dat is toch echt een groot verschil als je nog niet de groep 3 stof beheerst. En het sociale niveau gaat echt niet zoveel uitmaken hoor. In groep 4 spreken de kinderen niet plots over planeten, over wereldproblemen, ze zijn niet plots minder gemeen, ze spelen nog evengoed tikkertje en andere zo'n spelletjes.
Je kan nog altijd (zoals wij) in de loop van het jaar versnellen ook.
Bij ons valt het toch wat tegen de versnelling, om reden van cognitief nog niet genoeg, en soc-emo maakt het geen verschil. Maar wij zagen wel al van toen ze kleiner was, dat de groep 3 leerstof door dochter op eigen houtje zelfstandig werd 'verwerkt'.
In ieder geval, je zal de test toch moeten afwachten. Die psy zal wel advies kunnen geven toegespitst op je kind. Hier kan je alleen andermans ervaringen lezen hé.
Ik denk trouwens dat er meestal eerst getest wordt op IQ, en niet of minder vaak op soc. emotioneel niveau.
PS.(voor mijn dochter dan): is dat een 'officiële test' voor soc-emo niveau te meten of is dat meer interpretatie van de psy?
Een lang verhaal maar hopelijk heb je er wat aan.

Guinevere
18-05-2010 om 13:51
Geen ervaring, maar is jenaplan iets?
Hoewel ik geen ervaring heb met zo'n kind, wil ik toch even reageren. Is er een andere soort school in de buurt? Eén waarbij een ander schoolsysteem zoals bv Jenaplan wordt gehanteerd? Daar zitten de leerjaren 3 tm 5 bij elkaar. Meer keus dus voor Ayladochter, zowel sociaal als cognitief gezien.

ijsvogeltje
18-05-2010 om 19:24
Zou nog even wachten
Ik zou de andere testen eerst afwachten voordat je beslissingen neemt over wel of niet versnellen, een andere school of wat dan ook maar.
Verder zou ik wel met de leerkracht gaan praten: pesten onder kleuters vind ik echt een raar verhaal. Laat ik het zo zeggen: pesten op deze leeftijd kan over het algemeen zó eenvoudig worden aangepakt door de leerkracht. Het zijn geen pubers met allerhande subtiele en doortrapte pestmethoden! Kleuters wijzen op hun gedrag en een goed kringgesprek is vaak al genoeg om het te doorbreken. Dus laat school het pesten direct aanpakken en wacht even de IQ-test etc. af voordat je grote beslissingen neemt. Welke testen krijgt ze precies? En wanneer krijg je de uitslag?

Chippie
18-05-2010 om 22:32
Ayla
Fijn, dat je al iets meer weet over je dochter.
Ik zou eerst de testen afwachten.
'Pesten' lijkt me ietwat een ingekleurde invulling van jezelf of je dochter. Wat is er werkelijk gebeurd?
Een voorsprong hoeft niet altijd een probleem te zijn (hier kind met cognitieve voorsprong van minimaal 1 jaar op alle gebieden, op gebied van lezen voorsprong van 2,5 jaar en weinig problemen met kleine aanpassingen binnen Montesorriachtig onderwijs). Als je weet wat er aan de hand is kun je ook kijken wat je daar samen met school aan kunt doen. Misschien leveren kleine aanpassingen al heel veel op.
Een klas overslaan vind ik een vreemde 'oplossing'. Ik snap niet goed dat je dat enigszins overweegt. Je kind zal redelijk goed moeten kunnen lezen etc. Je laat een kind niet een klas overslaan als er geen cognitieve voorsprong is.
Net zoals er waarschijnlijk kinderen in de klas zitten die een flinke cognitieve voorsprong hebben, zullen er ook kinderen in haar klas zitten die een behoorlijke sociaal emotionele voorsprong hebben. Je kind is niet uniek. Waarschijnlijk zitten er in groep 3 een aantal kinderen die zijn blijven zitten. Je kunt de vriendschappen met deze kinderen stimuleren. Bovendien kun je vriendschappen met kinderen uit hogere groepen stimuleren. Montesorri en Jenaplan is ook een goede mogelijkheid.

ayla
19-05-2010 om 07:36
Bedankt voor alle reacties
ik ga proberen op iedereen te reageren
Chippie, voor dochters gevoel is het pesten, ik heb het niet van dichtbij meegemaakt, vrienden van ons hebben het wel gezien. Ze wordt buitengesloten en minder geaccepteerd door de kinderen in haar klas. Ze wordt voor baby uitgescholden en in haar gezicht uitgelachen. Dit hebben die vrienden van ons dus gezien tijdens ene verjaardagsfeestje. Van dochter hoor ik dat dit vaker gebeurt en ook dochter van vrienden heeft dit bevestigt toen haar ouders ernaar vroegen.
Een klas overslaan is op dit punt niet echt een overweging, ze is de grote voorsprong die ze aan het begin van het jaar had kwijt. Omdat ze in de klas niets wil doen en steeds maar wat hangt wordt die voorsprong ook steeds minder.
Ik snap dat mijn kind niet uniek is maar dat maakt ons probleem niet minder. Ze is en blijft op deze manier doodongelukkig in de klas.
Ik stimuleer de vriendschappen die ze buiten school heeft, dit zijn voornamelijk kinderen van groep 4 en hoger. Hier kan ze echter alleen buiten schooltijd of in de weekenden mee spelen. Wij laten haar dit wel zo veel mogelijk doen.
Montesorri of een ander systeem heb ik ook al overwogen, praktisch is het niet heel handig omdat die scholen niet binnen fietsafstand zijn en ik ook nog een peuter heb. Er zitten eigenlijk ook geen kinderen uit deze buurt op die school. het systeem van de groepen 3, 4 en 5 spreekt me echter wel aan.
Ik weet dat ik nog niet veel kan voordat ik de testuitslagen heb maar ik baal er zo van haar zo te zien. Nu na twee weken vakantie is de buikpijn opeens weg, ze was iedere dag vrolijk en gisteravond zat ze opeens weer helemaal sip aan tafel vanwege iets wat op school gebeurt was. Voor haar is wat haar klasgenoten doen gewoon niet te plaatsen, ze snapt het gewoon niet.
ik weet al dat komend jaar de klassen door elkaar gegooid gaan worden. er komen dus 3 nieuwe klassen groep 3. Voor haar is dat denk ik een voordeel. Misschien is het een optie om te vragen of er meer kinderen met een voorsprong zijn of idd mischien zittenblijvers zodat zij bij een paar van die kinderen geplaatst kan worden. Een onofficieel plusgroepje ofzo.

esta
19-05-2010 om 09:40
Werken naar een versnelling
Op dit moment is versnellen blijkbaar nog niet goed mogelijk, maar als uit de IQ test nu wel komt dat ze erg slim is, dan is het wellicht wel een optie om volgend jaar in groep 3 gelijk in te zetten op het doen van groep 3 en 4 in 1 jaar.
Aangezien in groep 3 vooral de grondslagen gelegd moeten worden voor het rekenen en lezen, is het tempo in groep 3 heel erg laag voor slimme leerlingen. Wat geleerd moet worden in groep 3 dat kan voor hun in veel kortere tijd. Ik ben even kwijt waar jouw dochter zit qua nivau, maar stel je niet teveel voor van groep 3. Hier gaan ze ervan uit dat met kerst kinderen op avi 1 (oud) moeten zitten, en aan het einde van het schooljaar minimaal op avi 2.
Rekenen gaat maar tot de 20 in groep 3. Het stelt allemaal niet zoveel voor. In het begin van groep 3 zijn de sommetje nog ongelooflijk eenvoudig. Overigens kun je wellicht je vragen ook kwijt op hb-kind-forum.nl. Daar zijn meer ouders met vergelijkbare vragen.

billie
19-05-2010 om 10:10
Je dochter
hoeft niet ´bij` te zijn. Als er sprake is van onderpresteren bij een meer of hoog begaafd kind, en daar denkt iedereen toch sterk aan? dan heeft doorhobbelen zo weinig zin. Je dochter zal dan veel sneller zich stof eigen maken, dus een achterstand is helemaal niet erg. Juist fijn! dan kun je tenminste weer even vooruit.. en dochter krijgt de kans zich in te spannen.
Ik zou hoe dan ook pleiten voor actie want zo is het niks voor haar. (al best lang, toch?) Wij hebben veel te lang gewacht. Lukt je dat niet op deze school zou ik naar een andere school kijken, maar dan wel een met een goed hb beleid. Het systeem van 3, 4 en 5 bij elkaar, daar heb je helemaal niets aan hooguit een jaartje. (ervaring) Juist in groep 5 zijn er dan weer minder kinderen waar aansluiting mee mogelijk is.
Verder is groep 4 volgens mij vooral herhaling van gr 3...

ayla
19-05-2010 om 10:14
Heb ik ook al aan gedacht
om daar naar toe te werken maar ik wist niet of dat meerwaarde had en dan heb ik de medewerking van school nodig.
Dochter kan nu avi 1 lezen en de makkelijke boekjes avi 2. Kan tellen tot ver over de honderd, cijfers herkennen tot 100. Kan sommen maken tot 20 denk ik, kan wat eenvoudige vermenigvuldigen maken.
begint nu te leren klokkijken. ze begint met geld tellen. muntjes van 20, 50 en 10 bij elkaar tellen.

ayla
19-05-2010 om 10:23
Billie
Ja er wordt gedacht aan meer of hoogbegaafd. School heeft al aangegeven dat ze er bij haar sterk aan denken, psychologe ziet na 2 sessies met haar ook veel kenmerken en ziet een ´ouder´ kind en ook wij herkennen veel.

esta
19-05-2010 om 10:44
Afstand tot groep 3 maar klein
Kijk, de afstand tot groep 3 is eigenlijk maar klein dus. De eerste stap zou eigenlijk moeten zijn dat school haar doortoetst, dus de cito's van een groep hoger af gaat nemen om te zien waar ze staat, wat ze nog te leren heeft in groep 3. Dan zou ze eigenlijk direct aan het begin van groep 3 een aangepast programma moeten krijgen en werken naar een overgang naar 3 met de herfst of de kerstvakantie. Eventueel zou ze bijvoorbeeld met rekenen al onmiddelijk in groep 4 kunnen starten.

vlinder72
19-05-2010 om 10:47
Andere school
Steeds als ik dingen lees over Ayla's dochter denk ik "andere school". Mijn zoontje is ook veel verder dan zijn klasgenootjes. HIj zit nu in groep 2. Leest op Avi M3 niveau. Kent sommen tot 20 allang en inderdaad getallen tot 100 kosten hem geen enkele moeite. Kan klokkijken. Doorziet dingen beter dan zijn broer in groep 4. Kan nu alles vertellen over het Louvre in Parijs maar is ook geïnteresseerd in dinosaurussen en voetbal. Zit zelf ook op voetbal, zwemles en muziekles. Tja, als school niet erg uitdagend is dan regelen wij dat zelf thuis wel. Maar hij doet het prima op school. Hij heeft ontzettend veel vriendjes. Soms komt er wel eens een kindje spelen met wie het niet klikt(geen gemeenschappelijke interesses) maar meestal gaat het prima. Buitenspelen gaat altijd goed en playmobil of Kapla is altijd een succes. Wij overwegen versnellen niet eens. Hij mag dan wel goed kunnen leren maar het is wel een een heel klein jongetje van net 6 jaar met genoeg vriendjes in zijn huidige klas. Daarom zou ik als ik Ayla was wel degelijk naar een andere school gaan uitkijken. Pesten of iemand buitensluiten hoort niet. En of een kind naar sociaal-emotioneel verder is of juist achterloopt een kind moet toch gewoon in een klas kunnen passen. Ook de dochter van Ayla moet toch kunnen spelen met klasgenootjes. Mijn zoon kan zowel met zijn eigen klasgenootjes buitenspelen als met de 8 jarige vriendjes van zijn broer. Er moet iets aan de hand zijn in de klas van Ayla's dochter. ik kan geen reden bedenken waarom kinderen van 5/6 jaar een kind zo vreselijk buitensluiten en dat de school daar niets aan doet. Dat zou voor mij onacceptabel zijn en om die reden alleen zou ik al naar een andere school gaan uitkijken.

vlinder72
19-05-2010 om 13:20
Billie
Groep 4 is echt heel anders dan groep 3. Mijn zoon krijgt dit jaar ook taal en heeft een spreekbeurt moeten houden. Ook is er veel meer aandacht voor nieuws (m.b.v. nieuwsbegrip) en er is wordt bij ons op school een begin gemaakt met geschiedenis en engels (vakken voor groep 5). Het is echt veel en veel meer dan in groep 3. Ook deel ik je mening niet dat de dochter van Ayla niets heeft aan een groep 3-5 groep omdat zij daar maar een jaar profijt van heeft. Als ik het allemaal goed gevolgd heb is een probleem van de dochter van Ayla dat zij op dit moment andere interesses heeft dan haar klasgenootjes. Ze leest andere boeken, kijkt andere t.v. programma's maar dat verschil valt straks weg. Mijn tweede kijkt ook heel andere programma's dan zijn klasgenootjes in groep 2 maar hij deelt dat niet want hij vindt het zelf niets bijzonders en hij heeft nog genoeg andere interessante onderwerpen. Maar bij mijn zoon in groep 4 zijn kinderen al heel anders. De ene kijkt alleen nog maar naar disney programma's de ander volgt het nieuws of kijkt naar het huis Anubis. Ze lezen allemaal ander soort boeken en op school is ook meer aandacht voor algemene ontwikkeling. zo is mijn zoon in de mei vakantie naar Parijs geweest. De juf heeft toen van alles verteld over de TGV en mijn zoon heeft toen hij weer op school was van alles verteld over het Louvre, de Eiffeltoren etc. Misschien niet interessant voor alle kinderen maar kinderen accepteren nu afwijkende meningen en interesses beter en kunnen ermee omgaan. Bovendien zijn ze bij ons op school erg bezig met sociale ontwikkeling en hoe ga je om met andere kinderen. zo moeten de kinderen in groep 4 af en toe complimenten geven aan andere kinderen. Of iets aardigs over elkaar schrijven. Ik verwacht dat de meeste problemen van Ayla's dochter over zullen gaan in hogere klassen maar ik ben niet zeker van haar huidige school. Het is nogal vreemd dat zij zo genegeerd wordt door haar klasgenootjes in groep 2.

Chippie
19-05-2010 om 13:40
Ayla
In kleuterklassen wordt best eens getreiterd maar juist in die klassen los je het ook heel makkelijk op. Ik snap er ook geen drol van als jouw vrienden/kennisssen zeggen dat een kind wordt uitgescholden, uitgelachen etc. Dan grijp je toch in als volwassene? Of je nu juf bent of op dat feestje bent. Kwalijke zaak als dat niet gebeurt, dat kan leiden tot dergelijk gedrag bij kleuters. Maar het is ook heel gemakkelijk in te dammen. Als dat niet gebeurt door de juf, dan zou ik vreselijk boos worden. Maar dan is dát een probleem dat je aan zou moeten pakken.
Hier precies als Vlinder. Een jochie met verschillende interesses etc dat flink voorloopt. Die voorsprong is geen enkel probleem. Ze Lego-en samen. De één maakt heel andere dingen dan de ander. Maar dat geeft geen bal.

billie
19-05-2010 om 20:36
Juist moeilijker
Ik denk dat het juist moeilijker wordt. Ik denk dat juist kleuters helemaal niet oordelen. Als er een wereld hard is, dan is dat doorgaans niet de kleuterwereld maar juist in de basisschoolleeftijd. Kleuters vinden doorgaans alles best en alles gewoon. Dat Ayla´s dochter er nu al buiten ligt is iid een probleem vd klas, ben ik helemaal met jullie eens, mag ook niet. Maar wellicht zegt het ook iets over Ayla´s dochter. Gelukkig wordt steeds meer bekend dat hoogbegaafdheid niet zomaar een leuk extraatje is, maar dat het betekent dat je wel degelijk anders bent dan anderen. Dat hoeft geen problemen te geven maar behoeft vaak wel aandacht. Veel kinderen lopen tegen problemen aan. Vaak tgv geen aandacht daarvoor of de verkeerde.
En ´er niet buiten vallen` betekent nog niet automatisch ook tussen ontwikkelingsgelijken zitten, hetgeen voor de meeste kinderen toch wel erg fijn is, en voor sommige kinderen echt noodzakelijk.
En ja, voor erg slimme kinderen gebeurt in groep 4 weinig nieuws, maar misschien had ik erbij moeten zetten dat ik dat bedoelde.

angela
19-05-2010 om 22:01
Andere school
zou ik ook zeggen. Ik bedoel het niet lullig maar ik snap eerlijk gezegd niet waarom over het algemeen wordt gekozen voor de school om de hoek en niet voor het systeem wat bij het kind past. Voor een supermarkt of een speciaal kledingmerk rijden mensen kilometers om..... Ik rij met liefde wat verder en breng vaak vriendjes weer thuis, omdat de school op 7 km zit. Ik had toen ook nog een peuter (inmiddels ook daar op school). Gelukkig past het systeem (jenaplan) goed bij onze kinderen dat was natuurlijk in 1e instantie een aanname. Maar als ik jou was zou ik een overstap echt overwegen. Vele kinderen op onze school die van het reguliere onderwijs komen met 'problemen' (gepest, geen individueel onderwijs).
sterkte

T&T
20-05-2010 om 08:22
Eens met angela
Ik rij ook 13 km om de kinderen naar een "passende" school te brengen, in ons geval een vrije school. Er zit echt een groot verschil tussen scholen onderling, en ook ik wens geregeld dat ouders daar wat kritischer op zouden zijn. En je MAG verder kijken hoor, je hoeft het echt niet bij de school om de hoek te houden, of bij de eerste school als die toevallig blijkt tegen te vallen.
groetjes, Tess

ayla
20-05-2010 om 08:27
Weer dank en reactie
Ten eerste, een andere school heeft zeker al door mijn hoofd gespeeld, probleem is echter dat manlief een drukke baan heeft, ik 90% van de schoolsezaken regel en dus het breng en haal schema op mij neerkomt. Ik werk ook nog 3 dagen per week en dan komt het bij opa en oma terecht die ook nog 2 nichtjes moeten brengen en halen. Nu zitten die op dezelfde school als onze kinderen dus kan dat allemaal samen maar als ayladochter naar een school aan de andere kant van de stad moet dan wordt dat wel een probleem. Als ik echter komende maanden merk dat ik blijf vastlopen op deze school dan wordt het wel een ernstige overweging.
Ondertussen heb ik gisteren een gesprek aangevraagd met de juf met als 1 van de redenen dat dochter geplaagd en buitengesloten wordt. Juf heeft dat gisteren al meteen aangepakt door ayladochter meteen te vragen wat er gebeurt en er in de klas over te praten. Dochter was hier wel blij mee.
Wij vinden het zelf zo raar, ze wordt door haar klasgenoten buitengesloten en uitgelachen, zijn we echter thuis dan staan er 4 keer per middag kinderen voor de deur om te vragen of ze buiten komt spelen. Maar dat zijn dan wel kinderen van 8 tot 13 jaar. Hoewel ik die 13 jarige ook niet snap, wat doet die met een kind van 5?. Ze is zo sociaal is zo graag onder de mensen maakt ook zo makkelijk contact, hoe kan dit in de klas dan gebeuren.

ayla
20-05-2010 om 10:16
Heb dit gevonden
ik heb dit stuk gevonden op een site, vooral het tweede gedeelte is bij ons van toepassing denk ik
Omgaan met verschillen
Kinderen accepteren elkaar niet zomaar en daarbij komt dat hoogbegaafde kinderen nogal gevoelig zijn. Soms kunnen ouders en leerkrachten deze emotionele signalen niet goed opvangen, omdat hun andere gedrag meer opvalt. Soms vinden volwassenen hoogbegaafde kinderen zelfs kinderachtig. Door hun nieuwsgierigheid, hun brede belangstelling en hun goede verstand zijn ze zich al op jonge leeftijd bewust van dingen die aan anderen voorbij gaan.
Ervaringen kunnen zorgen dat hoogbegaafde kinderen heftige emoties krijgen. Deze kunnen ze lastig plaatsen, omdat ze weinig levenservaring hebben. Volwassenen die het gedrag niet goed kennen zullen de kinderen beoordelen volgens normale maatstaven. Het hoogbegaafde kind loopt voor, maar is verder gewoon een kind van zijn eigen leeftijd. Soms wordt de fout gemaakt dat het kind dan emotioneel achter zou zijn en willen hieraan gaan werken. Dit heeft echter weinig zin, want een kind ontwikkelt niet eerst een beetje verstand en morgen een stukje gevoel. Bovendien is zo’n benadering niet goed voor het zelfbeeld van het kind.
Het stimuleren van ‘emotionele intelligentie’
Er zijn verschillende situaties waarin een volwassene kan helpen. Als het kind bijvoorbeeld uit de groep dreigt gestoten te worden, heeft het de steun van een volwassene hard nodig. Of bijvoorbeeld bij kliekvorming waarbij bepaalde kinderen de macht hebben. Kinderen kunnen zich pas veilig voelen in een groep als zij zichzelf mogen zijn en zich niet geforceerd hoeven aan te passen aan de rest van de groep.
Houding van de volwassene
De houding van de volwassene is bepalend voor hoe de kinderen in een groep met elkaar omgaan. Dit kan positief of negatief zijn. De volwassene moet het anders-zijn van het kind uitleggen en moet moeite doen om dit anders-zijn een plek te geven in de groep. Volwassenen moeten ruimte creëren voor het kind, in het gezin, op school en in hun eigen denkwereld. Naast deze ruimte moet er in de groep gelegenheid zijn om interesses te delen met andere kinderen die dezelfde interesses hebben.

billie
20-05-2010 om 12:09
Pelle
Verkeer en natuur zijn nu niet bepaald onmisbare dingen, en zeker niet voor een heel slim kind (en nogmaals daar heb ik het dan over) want doorgaans leren ze ook dat soort zaken thuis veel sneller dan op school. Herhaling is misschien het verkeerde woord maar volgens mij is het vooral qua taal en rekenen voortborduren op groep 3, steviger verankeren van daar opgedane vaardigheden. Tuurlijk zullen er hiaten ontstaan bij een jaar overslaan maar die kunnen heus snel bijgewerkt worden.
Misschien moeilijk voor te stellen maar een hb kind leert sowieso heel weinig tot niets op school, mits een goed aangepast programma en zo ver zijn we doorgaans nog niet. Het is niet zo dat ze alleen sneller dingen oppikken maar ze leren ook op een heel andere manier.
Ik kan jaloers zijn op ouders die zich zorgen maken over de prestaties van hun kinderen. Zo veel liever dat dan me constant afvragen hoe ik ervoor kan zorgen dat kind een beetje minder ongelukkig is op school.(ik zeg dit ook omdat ik merk dat er best ouders hier op school op ons jaloers zijn, ze moesten eens weten denk ik dan)

Sasvangent
20-05-2010 om 14:57
Pelle
ik moet me er eigelijk niet mee bemoeien maar ik doe het toch even .
In België wordt toch ook algemeen aanvaard dat de oneven klassen moeilijkere stof bieden dan de even klassen. In groep 3 moet je leren stilzitten, schrijven, rekenen, lezen enzo. Meestal is dat grotendeels toch echt nieuw. Groep 4 is dan natuurlijk verdere uitbreiding en uitdieping van taal en rekenen uit groep 3 (brug over 20) en inderdaad de maaltafels zijn dan nieuw. Spellingregels maken een beginnetje.
In groep 5 beginnen ze weer met meer nieuwe dingen: breuken, staartdelingen, schattend rekenen, zinnen ontleden... .. Ik denk dat daar in groep 6 verder op geborduurd wordt.
Groep 7 biedt dan (bij ons hé) weer Frans als nieuw in het pakket.
Zaakvakken als godsdienst en wereldoriëntatie, ... is hier ook vanaf groep 3, maar wel niet erg uitgediept.
Maar uiteraard is geen enkele groep gewoon herhaling. Elke jaar ligt het tempo hoger, de eisen worden opgeschroefd, ... . Maar ik snap wel een beetje wat Billie bedoeld, al drukt ze het wat verkeerd uit misschien. Tot hier mijn persoonlijke bijdrage.

ayla
21-05-2010 om 16:39
Nog iets
Chippie en Vlinder hebben zoals ik kan lezen ook kinderen die een stuk voorlopen op de andere kinderen in de klas maar blijkbaar hebben die kinderen er geen problemen mee en kunnen ze zich makkelijk aanpassen aan de rest van de klas. Ligt dit nu aan de aard van het kind. Kan het ene kind zich makkelijker aanpassen aan de groep dan een ander kind. Waarom is het ene hb kind ongelukkig en het andere niet? Als dochter zich prima zou voelen in haar klas, iedere dag met plezier naar school zou gaan en nooit buikpijn zou hebben dan zou ik me ook geen zorgen over haar maken. Maar dit is juist waarom ik me zorgen om haar maak. Ik sprak een tijd terug de IB’er van de school en toen had ik het erover dat ayladochter zich begon terug te trekken van de klas door minder af te spreken en dat ik me daar zorgen over maakte. Nou was de opmerking van de IB’er, er zijn meer kinderen die al wat kunnen lezen dus qua niveau moet ze wel gelijkgestelde kunnen vinden. Pas naderhand bedacht ik me dat het niveau van lezen helemaal niets zegt over de verdere ontwikkeling van het kind.

vlinder72
23-05-2010 om 09:56
Ayla
Geen idee waarom het ene kind wel problemen heeft en het andere kind niet. Maar volgens mij hebben ook "normale" kinderen soms problemen en fietsen andere kinderen zo overal zonder problemen doorheen. Nu weet ik natuurlijk niet of onze tweede hoogbegaafd is of niet. Nu twijfelt helemaal niemand aan zijn verstandelijke vermogens. Ook school niet. Al als peuter was zijn gedrag en begripsvermogen anders dan die van andere kinderen. Op het kinderdagverblijf waren ze verbijsterd over de manier waarop hij kon tekenen toen hij 3 jaar was. In groep 1 loste hij ruzies op en vroeg hij zelf om extra werk. Zijn juf was toen nog verbaasd want hij kon heel goed leren maar was ook sociaal en kon goed op het schoolplein spelen. Nu in groep 2 draait hij mee met de oudste kleuters die al een jaar groep 2 gedaan hebben. Het enige probleem voor ons is dat hij soms te makkelijk is. Geef je hem eenvoudig werk dan doet hij dat. Geef je hem moeilijk werk dan doet hij dat. Hij zal niet zelf aangeven dat hij iets moeilijkers kan doen. En misschien zijn jongens wel anders dan meisjes. Het eerste wat hij 's morgens op het schoolplein doet is tikkertje met andere jongens. Tja, dan maakt het niet uit hoe ver je in je ontwikkeling bent. Hij zit op voetbal dus thuis wordt er veel gevoetbald. Verder is Kapla altijd een succes (dat doet hij bijna dagelijks op school). Allemaal dingen waarbij het niet uitmaakt hoe slim je bent. Een toren is een toren. En voetbal is voetbal. Maar je hebt gelijk dat lezen niets te zeggen heeft over intelligentie. Zo leest mijn zoon met een meisje die veel beter kan lezen. Toch weet ik zeker dat mijn zoon beter kan leren. Haar broer kon ook lezen in groep 1/2 maar is nu in groep 4 door bijna alle kinderen ingehaald. Zo sneu voor die jongen. Met heel veel oefenen kan iedereen leren lezen. Nu moet ik er wel bij vertellen dat mijn man zelf ook hoogbegaafd is. Hij weet daardoor precies welke valkuilen er zijn en wat van belang is voor onze zoon. Ook hij had trouwens geen problemen op de lagere school. Zo is hij absoluut geen voorstander van versnellen maar dat komt door persoonlijke ervaringen. voor hem is het van belang dat onze zoon leert te leren en zeker de "eenvoudige" basisvaardigheden helemaal goed onder de knie krijgt. Dit zijn dingen waar hij in zijn latere leven tegenaan liep. Hij kon zo goed leren dat hij stappen oversloeg en nooit heeft geleerd om te leren. Dat gaat lang goed maar op een gegeven moment gaat het niet meer vanzelf. Hij viel toen echt even in een gat. Gelukkig denken ze bij ons op school hier hetzelfde over. Zo hebben ze voor de snelle jelle's in groep 7/8 een programma om een dagdeel per week mee te draaien op de middelbare school. Ze krijgen dan opdrachten die ze op school verder kunnen uitwerken. Voor de jongere kinderen heeft de school een apart lesprogramma want alleen extra lezen/rekenen is zinloos want dat kunnen die kinderen toch wel. In het pakket zitten ook heel erg leuke spelletjes.

kaatje43
26-05-2010 om 11:59
Andere school
Ze is nu nog jong. En dan een school waar het normaal is dat meerdere niveaus bij elkaar zitten, zodat je geen uizondering meer bent. Bijv. Montessori, Dalton.Op de school van mijn kinderen (Jenaplan)wordt er niet gepest omdat iemand slimmer is of juist niet. Je ben namelijk niet de enige. Sterkte ermee.

ayla
27-05-2010 om 08:54
Gesprek gehad
We hebben gisteren een gesprek met ayladochter haar juf gehad. We hebben kort uitgelegd wat die vrienden van ons gezien hadden en wat wij van dochter en haar vriendinnetje gehoord hadden. De juf gaf aan dat helemaal niet terug te zien in de klas. Wel gaf ze aan dat dochter nog steeds erg op zichzelf is maar ze had het idee dat dochter dat uit eigen keuze deed. Als er verplicht samenwerken was doet ze gewoon mee en ook niet met zware tegenzin maar zo gauw als dat klaar is dan trekt ze zich helemaal terug. Ook als ze in de rij naast iemand geplaatst wordt trekt ze zich meteen terug zodat ze binnen een paar minuten helemaal alleen achteraan loopt. Juf merkt nog steeds dat ayladochter anders is in haar gedrag maar kan nog steeds niet de vinger erop leggen hoe dit kan. Richting de juf is ayladochter vrolijk en open. Wel geeft ze aan dat ayladochter nog steeds onzeker is, ook met het oefenen van de letters, als ze ook maar even twijfelt dan klapt ze dicht en wil ze niet meer antwoorden. Terwijl ze juist het antwoord vaak wel weet. Ze is erg perfectionistisch naar zich zelf toe. We hebben nog besproken wat dochter bij de psychologe heeft gezegd, bijvoorbeeld dat ze minder met haar vriendinnetje speelt zodat een ander kindje meer met dat vriendinnetje kan spelen en daardoor dochter aardig vind. Of dat ze het niet erg vind om geplaagd te worden want de kindjes vinden dat leuk om te doen. Ook juf gaf aan dat dit niet de bedoeling was, dochter moet niet zichzelf gaan wegcijferen om het anderen naar de zin te maken. Wij hebben aangegeven dat we niet goed wisten of het nou goed hier weer aandacht aan te besteden want ze staat al vaak in de picture ook door haar dieet. Juf wilde het echter toch nog graag een keer bespreken in de klas, ook om dochter het gevoel te geven dat ze steun heeft. We hebben uitgelegd wat er bij de 2 therapiesessies is gebeurd en wat het huidige vermoeden van de psych is maar meteen er ook bij gezegd dat dit een vermoeden is en geen harde uitslag. We hebben het ook nog over volgend jaar gehad, we mogen zelf gaan kijken welke kinderen we graag bij haar in de klas willen hebben. We mogen er nu over nadenken of wij haar hartsvriendinnetje bij haar in de klas willen of niet. Als we het niet doen nemen we misschien de enige houvast af die ze heeft maar als we het wel doen dan wordt ze een beetje verplicht om zich heen te kijken naar andere kinderen. Ook ging ze kijken of er misschien iets te regelen is in inspraak bij de leerkracht. Juf vond het ook belangrijk om van te voren dingen te communiceren met de leerkracht uit groep 3 zodat die weet wat er allemaal heeft gespeeld afgelopen 2 jaar. En daar ook vanaf het begin op kan inspelen. Over doorstromen naar groep 4 kon ze nog niets zeggen, dit heeft te maken hoe ze in groep 3 alles oppikt en ook hoe het advies van de psych is. Juf gaf aan dat ze misschien in groep 4 wel beter bij die kinderen zou passen maar dat het haar ook een klap kan geven als het werk opeens een stuk moeilijker is.
Als we de uitslag van de test hebben gaan we nog een keer om tafel zitten maar dan ook met de IB’er erbij. Al bij al een prettig gesprek en juf zou het goed in de gaten houden.