Ansje
20-11-2011 om 09:24
Voortgezet onderwijs > begeleiding en structuur
Hallo mede-ouders,
Hoe kom ik hierachter ?
Dochterlief zit in groep 8 en we zijn ons dus al aan het verdiepen in een middelbare school voor straks.
Tot dusver al een vo-gids doorgeworsteld, site van de Onderwijsinspectie bekeken, scholenmarkt bezocht.. Deze week voorlichtingsavond van diverse scholen en straks natuurlijk ook nog naar de open dagen.
Wij hebben de "mazzel" in een grote stad te wonen waar het wemelt van scholen, je ziet eigenlijk door de bomen het bos niet meer. En iedereen heeft een even schitterende voorlichtingsfolder en dito praatje....
Naast het feit dat goed onderwijs natuurlijk op nr. 1 staat (met stip!) vind ik zelf heel belangrijk dat het een school wordt met veel begeleiding, structuur en helderheid. Geen toestanden van " je hebt 7 december een toets" en zie verder maar hoe je dat gaat leren.. Want dat wordt dus een ramp voor dochterlief die uit zichzelf nogal chaotisch is. Ze heeft echt een goeie structuur nodig, begeleiding vanuit school e.d.
Snappen jullie wat ik bedoel ?
Maar hoe kom je er achter welke scholen dit echt doen ? Want vanuit het mooie "verkooppraatje" lijken ze dit allemaal na te streven.
Ik hoorde in elk geval al van 1 moeder (met zoon in de brugklas) dat ze spijt had van deze school. Aanvankelijk leek het super, maar ze lieten de kinderen toch behoorlijk "zwemmen" onder het mom dat ze maar een beroep moesten doen op hun eigen verantwoordelijkheid e.d. Wat natuurlijk voor het ene kind prima werkt, maar ik denk dus niet voor mijn dochter...
Wie heeft er tips ?
groet Ansje

Yura
20-11-2011 om 11:10
Rondvragen
Ik vond rondvragen toch het beste. Op de voetbal bijvoorbeeld, langs de lijn sta je wel eens te kletsen en als je dan weet dat iemand nog een ouder kind heeft vraag je even goh op welke school zit je oudste eigenlijk en hoe bevalt dat? Zo kwam ik erachter dat iedereen hier in de omgeving uitermate tevreden was haha, dus wij hadden echt een luxe-positie allemaal goeie scholen. Maar ik raad zelf dus bijvoorbeeld wel de basisschool af waar mijn kinderen hebben gezeten als mensen daar naar vragen. Dus je krijgt denk ik wel een beter beeld dan op al die gezellig open dagen en mooie folders.

Kobalt
20-11-2011 om 11:59
Rondvragen
Ik zou vooral ook rondvragen bij leerlingen van de school, en dan vooral bij leerlingen die in de laatste jaren zitten.
Verder kun je overigens aan het structureren enorm veel thuis doen. Meekijken in de agenda, helpen met plannen van huiswerk, helpen met tas inpakken en dergelijke, dat doe ik dagelijks en het is ook nodig.
Op school krijgen ze hier wel studie les en dergelijke, maar zo veel stelt dat niet voor. Wat erg helpt, is de kinderen er zelf bewust van maken, dat ZIJ het moeten gaan doen. Als zij niet werken, lukt het niet.
Wij hebben trouwens wel gekozen voor een school die kiest voor 'eigen verantwoordelijkheid'. Met name omdat mijn kinderen zo chaotisch zijn. Mijn kinderen kunnen erg slecht tegen betutteling en als je niet uitkijkt, wordt die 'stuctuur' snel betutteling.
Die structuur en begeleiding geven wij liever vorm op een zelf gekozen manier, die wij thuis begeleiden. Het is wel meer werk voor de ouders, maar het scheelt een hoop opstandigheid op school.

Engeltje
20-11-2011 om 12:27
Persoonlijk gesprek aanvragen
Wij zijn vorig jaar al een aantal open dagen en informatieavonden af geweest. De scholen die overgebleven zijn op ons lijstje gaan we nu allemaal langs voor een persoonlijk gesprek. En ik wil zoon ook graag bij allemaal op een gewone schooldag eens een kijkje laten nemen om de sfeer te proeven. Die is dan toch anders dan tijdens een open dag. Veel werk, maar voor zoon is de keuze van de juiste school heel belangrijk (hij heeft ADD).
Succes!
Engeltje

bibi63
20-11-2011 om 14:42
Dalton school als die bij jou in de buurt is
Ik vind het fantastisch. Zeker wel een school die beroep doet op eigen verantwoordelijkheid, maar mét speciale planagenda's én begeleiding daarin.
Concreet houdt dit in dat je in de linkerkant van de agenda je huiswerk invult bij het het betreffende vak en op de dag dat het klaar moet zijn. Aan de rechterkant vul je in wanneer je aan de betreffende taken, proefwerken, lange termijn opdrachten enz. gaat werken, hetzij thuis, hetzij op school (daltonuren) Dit doe je met behulp van mentor en leerlingmentoren. Ook vul je hierin wanneer je je sport hebt en verjaardagen of andere activiteiten, zodat je overzich hebt over je week. Werkt uitstekend.
Gr. Bibi

Elisa Gemani
20-11-2011 om 16:21
Keuze school
Ik ben vooral afgegaan op ouders met een kind in de brugklas van de scholen van onze voorkeur. Vervolgens zijn wij (zoon en ik) naar de voorlichtingsdagen en de lesjesmiddagen gegaan. Er bleven twee scholen over en daar heb ik een persoonlijk gesprek aangevraagd met zowel de zorgcoordinator en de onderbouwcoordinator.
Uiteindelijk bleef er een school over waar zowel zoon als ik een goed gevoel over hadden en daar zit hij nu op; een hele goede keuze. Niet dat de andere school niet goed zou zijn maar niet de beste voor mijn zoon.
Verder ben ik het eens met P: het staat of valt ook met name met de begeleiding en hulp vanuit thuis. Ook al geeft school nog zo'n goede begeleiding, als ouder moet je er (zeker in het begin) ook achter aan zitten en je inzetten. Dat heeft onze school ook heel duidelijk gemaakt.
Succes met de keuze!

Marjolein
21-11-2011 om 22:35
Vraag kritisch door op toekomst scenario's
Wij zijn aardig het haasje met onze schoolkeuze.
Zo meedenkend als ze leken tijdens de kennismakingsgesprekken, zijn ze in de praktijk helemaal niet.
Dus vraag heel kritisch door. Verdiep je in de nabije toekomst en probeer in detail in te gaan op scenario's en wat er dan mogelijk is op school.
Daarnaast moet je ook kijken naar welk type onderwijs past bij je kind. De dalton school was geweldig, maar bood echt te weinig structuur voor onze kinderen. Gekozen voor traditioneel onderwijs, dat past beter bij ze, maar traditioneel is hier af en toe ook echt star. Dus ik moet overal aan trekken en sleuren. Heel vervelend.
De mannen zelf zijn nog steeds blij met hun school en voelen zich thuis en zitten ook lekker in hun klas.
Maar het is en blijft heel moeizaam.
Heel veel succes!

Stenna
22-11-2011 om 00:40
Ouders!
Vraag het andere ouders. Dat is de enige manier een echt eerlijk beeld te krijgen. Wij hebben ons ook danig laten inpakken door wat de school allemaal voor moois voorspiegelde over de zorgstructuur (heb kind met rugzakje). Klopte niets van, juist op andere school die niet zo opschepte schijnt het veel beter te zijn.
Vraag de onderwijzers van de basisschool wat zij horen van ouders en oudleerlingen, of vraag ze om een paar namen van ouders die je zelf zou kunnen vragen (bijvoorbeeld met net zo'n soort kind). Wij hebben bijv. ook aan de oude basisschool doorgegeven dat ze onze V.O. school moeten afraden aan ouders van kinderen die extra begeleiding nodig hebben.