Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vooruit werken?

Dochter in groep 3 krijgt compacte stof en verdiepingsopdrachten. Ze is daar helemaal tevreden mee. Nu sprak ik een ouder met een kind op een andere school.daar krijgen de kinderen die sneller gaan stof uit groep 4. Helemaal verbaast dat dochter dat niet krijgt. Maar dat is toch niet gebruikelijk, of wel?

Loes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Irene

Irene

06-06-2012 om 08:26

Niet vooruit

Het is weinig zinvol om werk van een hogere groep te geven, want daarmee schuif je het 'probleem' steeds verder op. En het is ook helemaal niet nodig, want er is ontzettend veel verrijkingmateriaal beschikbaar dat juist wat buiten het normale schoolwerk valt, maar waar ze wel iets van leren en waar ze ook echt een uitdaging aan hebben. Kortom: jouw school doet het goed!
Sommige scholen geven uit pure armoe maar werk uit een hogere groep. Omdat ze danwel de kennis missen, geen budget hebben of gewoon te beroerd zijn om zich eens te verdiepen in geschikt materiaal voor kinderen die wat meer uitdaging nodig hebben. Helaas komt dat nog steeds voor...

Vic

Vic

06-06-2012 om 08:50

Wel

Op een gegeven moment ben je wel klaar met het verrijken en dan kun je alleen nog maar stof uit een hogere groep aanbieden. Mijn dochter in groep 3 heeft een flinke voorsprong bij lezen (M6) en doet daar groep 4 of 5 werk voor begrijpend lezen. Voor rekenen heeft ze de normale verbreding/verrijking, en voor het overige is ze niet bovengemiddeld snel of slim.

Irene

Irene

06-06-2012 om 10:43

Klaar

Met verrijkingwerk ben je niet zomaar 'klaar'. Het kan zijn dat het verrijkingswerk van een groep hoger beter passend is. Dan pak je dat, er is ook uitloopwerk voor als kinderen behoefte hebben aan iets wat verder rijkt dan het verrijkinsmateriaal voor groep 8, dus dat is niet zo'n punt. Goed verrijkingswerk is trouwens ook zeker niet alleen maar op cognitieve zaken gericht. En er is zo vreselijk veel materiaal beschikbaar dat je er never nooit 'klaar' mee kunt zijn.
Neemt niet weg dat het soms voor een kind beter is om te versnellen. Maar het geven van het normale schoolwerk uit een hogere groep is gewoon echt niet zinvol en niet nodig.

Vic

Vic

06-06-2012 om 10:56

Bezigheidstherapie

Als je in het oneindige blijft verrijken wordt het op den duur een soort bezigheidstherapie. Mijn oudste heeft erg veel verrijkt en was daar op een gegeven moment wel klaar mee. Inmiddels heeft de school een plusklas, twee dagdelen per week, en daar heeft ze het laatste jaar in mee gedaan. Dat waren projecten in groepjes dus dat vond ze nog wel leuk. Voor groep 3 is dat nog helemaal niet aan de orde. Die hebben nog genoeg te leren op cognitief gebied en dan kun je ze wel bezighouden met het zoveelste boekje op een andere manier, maar op een gegeven moment moet je verder.

lisbeth

lisbeth

06-06-2012 om 11:09

Beide

Je kunt niet de hele week alleen maar verrijken. Dat wordt zoals Vic zegt bezigheidstherapie.
Op een bepaald punt ga je beide doen als een kind op alle fronten ver voorloopt. Mijn oudste doet bijvoorbeeld begrijpend lezen van drie klassen hoger. Verrijkingswerk ( ook op niveau van drie klassen verder) is leuk maar kan niet volledig dagvullend zijn.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Irene

Irene

06-06-2012 om 11:33

Precies

Als verrijkinswerk dagvullend moet zijn (trouwens, een plusklas is ook verrijken), dan is versnellen op een gegeven moment een betere optie. Want je kunt wel werk uit een hogere groep geven, maar wat dan als ze in die hogere goed zitten? Je lost er niks mee op, je schuift het probleem alleen nog maar even vooruit. Bovendien is dat werk uit die hogere groepen net zo goed bezigheidstherapie voor zulke kinderen...

Vic

Vic

06-06-2012 om 11:43

Irene

Wat doe je dan als de voorsprong slechts op 1 of enkele onderdelen is? Bovendien denk ik dat je beter problemen nu op dit moment kunt oplossen, en de problemen van volgend jaar nog even daar te laten.

lisbeth

lisbeth

06-06-2012 om 11:56

Vic

wat ik zie bij mijn oudste die vooral bij de taalvakken een megavoorsprong heeft is dat dat gewoon is losgelaten, Begrijpend lezen, doet ze dan op groep 8 niveau, taal en lezen helemaal niet meer.
Rekenen is wel bovengemiddeld maar nog moeilijk, dus daar compact ze en werkt ze met kien.
Spelling compact ze. Dat compacten heeft vooral als reden dat lang oefenen vaak een averechts effect heeft.

Zo kun je ieder onderdeel op eigen niveau maken. De tijd die vrijkomt blijft over voor verrijkingswerk. Bij ons is dat spaans, Acadin, interne plusklas en externe plusklas,

Loes3

Loes3

06-06-2012 om 13:05 Topicstarter

Is het genoeg?

kijk voor mijn dochter, die best pienter is, maar echt niet hoogbegaafd, is het genoeg. Ik kan me voorstellen dat sommige kinderen er niet genoeg aan hebben. Maar daar laten ze kinderen die al wat meer aankunnen allemaal vooruit werken en de school staat heel goed (klein, exclusief, loting, hoogopgeleide ouders) aangeschreven. Daarom vroeg ik me af of het beter was.

Loes

lisbeth

lisbeth

06-06-2012 om 13:08

Nee

Altijd eerst compacten en verrijken

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Irene

Irene

06-06-2012 om 13:30

Vic

Als een kind bijvoorbeeld heel goed in rekenen is, kun je er ook voor kiezen om een het kind alleen de methode (en cito) toetsen te laten maken en verder helemaal niet te laten rekenen. Misschien is het kind op een ander vlak minder sterk en kun je de overgebleven tijd juist daar in stoppen. Of het kind kan (ik noem maar even wat) Sudoku's of ander soort puzzels maken, of bepaalde spelletjes doen of iets totaal anders als een werkstuk maken of een project over kunst doen of je typediploma gaan halen. Keuze te over. Juist met een voorsprong op maar 1 of een paar onderdelen is het heel makkelijk om ze wat anders aan te bieden.
Ik ben het wel met je eens dat je nu moet doen wat nu goed is, maar als er een oplossing is die waarschijnlijk ook geen of minder problemen in de toekomst geeft dan heeft dat wel mijn voorkeur.

Vic

Vic

06-06-2012 om 15:14

Pappen en nathouden

Ik kan jouw denkwijze ook volgen, maar ik denk dat het bij mijn kind anders werkt. De jongste (enige kind dat ik nu op de basisschool heb) is in principe alleen met taal ver voor. Daar zie ik het kwaad niet zo in van een groep verder werken. De oudste (nu brugklas) heeft i.d.d. vanaf groep 4 allerlei leukigheid gehad en heeft in groep 8 alleen nog toetsen gemaakt en voor de rest ander werk. Al met al was het op zich wel nuttige tijdsbesteding, maar het resultaat was hetzelfde als wanneer ze alle lessen normaal had gevolgd. Ze heeft er nu op het v.o. in ieder geval weinig voordeel van, naar mijn idee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.