Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

v/P kloof groot verschil en concentratieproblemen

Afgelopen zomer is bij onze zoon van 7 jaar een is test afgenomen omdat het slecht ging op school. Hij presteert niks, komt niet aan zijn werkjes en kan zich niet concentreren. (Wel op dingen die hem intereseren)
Ook pikt hij feilloos de gevoelens op van andere mensen, bv verdrietige mensen die het niet laten zien weet hij toch dat ze verdrietig zijn.
Uit de test bleek dat zijn performale iq 135 was en zijn verbale 95.
Oké maar wat nu? Hij krijgt ondersteuning op school voor zijn concentratie en zijn lezen maar school wil dat hij onderzocht wordt op ADHD. Hier kunnen wij ons echter niet in vinden en denken dat er gerichter naar die kloof moet worden gekeken.
Om hun toch tegemoet te komen hebben wij wel een neuropschologisch onderzoek aangevraagd.
Hoe kijken jullie hier tegenaan?

V@@s

V@@s

22-11-2019 om 09:45

dat lijkt me een prima idee van school

onderzoeken op ADHD. Wellicht dat zijn verbale IQ helemaal niet zo laag is, maar dat hij zich vooral niet goed geconcentreerd heeft tijdens de test.

Overigens is de kloof op zich helemaal geen probleem. (google op de mythe van de kloof). Wat wel zo is dat het verbale IQ meer correleert met schoolprestaties dan het performale IQ. Wat waren de observaties van de tester? Wat waren haar adviezen?

Overigens spreekt de nieuwe WISC V helemaal niet meer over een verschil tussen verbaal en performaal, is hij nog getest met de verouderde WISC III?

Autimam

Autimam

22-11-2019 om 11:14

Andersom

Mijn zoon heeft een omgekeerde kloof: verbaal heel sterk en performaal onder het gemiddelde. Mijn zoon heeft (na jaren sukkelen) pas halverwege de middelbare school een diagnose ASS gekregen, met als onderdiagnoses dyslexie, dyscalculie, ADD en DCD. Je snapt dat school geen feestje was/is. De problemen werden pas in groep 4 zichtbaar, daarvoor ging alles al een zonnetje en had hij zelfs een voorsprong.

Mijn zoon weet het ook feilloos als ik (of iemand anders) minder goed in mijn vel zit. Misschien is jouw zoon hoogsensitief (dat is overigens een karaktertrek, geen probleem of psychiatrische diagnose!). De kinderpsychiater zei een opmerkelijk ding hierover: niet alle hoogsensitieve mensen zijn autistisch, maar ik durf rustig te stellen dat alle mensen met autisme hoogsensitief zijn. Mijn zoon dus ook.

Jouw zoon kan zijn concentratie wel vasthouden bij interessante onderwerpen, schrijf je. Heel herkenbaar hier, past bij AD(H)D: concentratietekort + hyperfocus. Sommen maken was vroeger een drama, dat ging zooo langzaam, maar hij kon rustig een halve dag geconcentreerd met een doos lego bezig zijn. En nu, als hij in de flow kan raken, zit hij soms ineens uren te werken aan zijn profielwerkstuk. Gelukkig heeft hij een interessant onderwerp gevonden! Methylfenidaat/ritalin helpt ook.

Ik zou zeker laten kijken of AD(H)D een rol speelt bij jouw zoon. Ook als je het zelf niet herkent. Een professioneel onderzoeker kijkt daar toch objectiever tegenaan en heeft meer vergelijkingsmateriaal. Jij mag bij dat onderzoek trouwens ook een vragenlijst invullen, waarin je je mening kunt geven en je ervaringen kunt delen. Als je begrijpt waar zijn gedrag vandaag komt, kun je gerichter aan de slag met oplossingen. Daar zal je zoon zijn hele schoolcarriere en zijn hele leven baat bij hebben.

bieb63

bieb63

22-11-2019 om 11:50

Ook kloof en wel degelijk problemen

Ons kind is diverse malen getest in de loop der jaren (eerst reguliere test groep 8, daarna testen via psycholoog) en ook grote kloof (performaal hoog, verbaal laag). En dat heeft bij haar wel degelijk tot problemen geleid. Niet alleen wbt opleiding, maar ook zeker psychische problemen. Het grootste probleem is dus dat ze niet bij haar intelligentie kan". M.a.w. haar 'weten' en kennis komt niet goed tot uiting. En dat levert dus opleidingsproblemen op, maar ook zeker psychische problemen.

Mams

Mams

22-11-2019 om 12:21

Hier andersom

Onze zoon is in groep 4 getest en heeft ook een VP kloof, maar dan andersom: verbaal ongeveer 140, performaal rond 88. Verder geen diagnose, al is er vanwege woordvindingsproblemen wel gedacht aan TOS. Ook heeft onze zoon flinke problemen met rekenen, ik weet niet of dat door die VP kloof komt of ‘toevallig’ zo is. Daarnaast is hij erg gevoelig (hoogsensitief) en denkt hij in beelden. GZ -psycholoog die hem onderzocht vond dat ie een apart profiel had. En dat is volgens mij ook wel zo. Maar goed...Feit is dat onze zoon een heel pittige schooltijd heeft gehad tot nu toe. Scoort heel wisselend op toetsen (hetzelfde vak de ene keer heel goed andere keer echt slecht). We zien Cito scores voorbijkomen van vmbo basis tot vwo. En alles daar tussen in. Behalve rekenen, dat scoort ie consequent op vmbo basis niveau... Hij zit in groep 8 en heeft een moeizame basisschooltijd achter de rug....

Autimam

Autimam

22-11-2019 om 13:59

Mams

Heeft jouw zoon al RT gehad voor rekenen? Mijn zoon deed het namelijk altijd uitstekend bij de RT, maar in de klas was rekenen een ramp. Nu weten we waarom: teveel prikkels.

Laten testen

Goed idee van de school, om hem te laten testen. Waarom niet? Als er niks aan de hand is behalve die kloof komt dat uit de test, en als er wel wat aan de hand is kun je het maar beter weten.
Ik spreek uit ervaring: mijn zoon liep ongeveer op dezelfde leeftijd vast. Hij is toen getest, omdat hij ook enorme stemmingsklachten kreeg: hij wist dat hij het "zou moeten kunnen" maar het lukte niet. Daar kwam een flinke kloof uit maar dan andersom (sterker verbaal dan performaal, maar veel minder extreem dan bij jouw zoon: 140 om 115 ongeveer), met kenmerken van ADD die minder werden toen zijn stemming verbeterde met Cognitieve Gedragstherapie. Op de middelbare school kelderde toch weer zijn stemming, dingen lukten hem niet goed ondanks zijn intelligentie en als hij het overzicht verloor raakte hij in paniek. In het kader van zijn behandeling toen hebben ze hem opnieuw getest en daar kwam uit dat hij toch een Autistisch Spectrum Stoornis heeft. Licht, maar erg genoeg om hem te hinderen in zijn functioneren. Het was even slikken toen we de diagnose kregen, maar we zijn nu een maand of twee verder en het helpt wel om wat beter te weten waar de pijnpunten liggen en hoe we hem daarbij kunnen ondersteunen.
School ziet jouw kind in een schoolsituatie, waar veel prikkels en veel afleiding zijn. Dan komen eventuele problemen veel sterker naar boven dan thuis, waar hij meer zijn eigen ding kan doen. Juist die hyperfocus, dat hij zich wel kan concentreren op dingen die hem interesseren, komt bij AD(H)D en ASS veel voor, net als het gevoelig zijn voor de details in de omgeving.
Nogmaals, misschien is er niks aan de hand. Maar als er wel wat is kun je het beter weten.

Kloof

Dochter had wisselende cijfers. Als ze de opdracht niet begreep, niet kon of durfde te vragen wat de bedoeling was, als ze geen 'fatsoenlijk' antwoord kreeg op een eerlijke vraag omdat ze er zo slim uitzag dat men dat al snel 'onzin' vond of overdreven vragen om bevestiging oid, dan kreeg ze een 3. Als ze het snapte kon ze een tien halen op de basisschool. Tenminste, inderdaad als de stress niet uit haar oren kwam vanwege overprikkeling, maar ook pesten en onderling kindergedoe, en haar angst daardoor.

Peachy

Peachy

22-11-2019 om 21:30 Topicstarter

Dank je wel voor alle reacties

Fijn dat jullie zo meedenken. Hij is idd getest met de WISC III.
Wat is precies RT met rekenen?

De observatie van de tester zegt dat hij behoefte heeft aan uitdaging op handelend vlak, maar dat er ook gekeken moet worden of er mogelijk sprake is van een aandacht en concentratiestoornis.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat wij wel een stijgende lijn zien in zijn leren en gedrag. Hij gaat vooruit maar wel met kleine stapjes.

WISC 3

Wel jammer dat hij met een oude test is getest en dat die kloof er dan ook weer bijgehaald word. De kloof zorgt niet voor problemen. Tuurlijk heeft een kind sterke en zwakke kanten, iedereen heeft dat. Maar dat de grote van dat verschil problemen geeft is achterhaald. Daarom geeft de nieuwe wics 5 ook maar 1 iq en geen 2.

bieb63

bieb63

23-11-2019 om 14:32

Nou Schelpendraadje

Zo'n kloof kan wel degelijk voor problemen zorgen. Zeker bij een hoge performale score en een lage verbale. Het probleem daarin is, dat het kind niet "bij z'n intelligentie kan komen". Anders gezegd: kind weet en kan veel, maar kan het niet verbaal overbrengen (uitleggen, opschrijven). Ook heeft het moeite om info uit tekst te halen. Terwijl het kind feitelijk de inhoud wel begrijpt. Dat frustreert enorm en vaak worden die kinderen te laag ingeschat. Komt nog bij dat ook gevoelens niet goed overgebracht kunnen worden. Dus een dergelijke kloof kan op leer gebied, maar ook op 'levensgebied' voor veel problemen en frustraties zorgen.

Lente

Lente

23-11-2019 om 14:49

Interessant artikel over verschil WISCIII en V

https://www.lbbo.nl/userdata/nieuwsbrief-bbd/2019-04-april/Artikel-WISC-V-NL-TB-EvdB-fbSR-DEF.pdf

Hierin wordt de kloof die gemeten wordt bij de WISCIII ook genoemd. Zodra die kloof meer dan 20 punten verschil meet tussen P en V , is er sprake van een betekenisvol verschil.

De WISC V geeft cijfers op vijf gebieden, anders verdeeld dat P en V. Ook die test kan tot de conclusie komen dat er een opvallend verschil zitten binnen het IQ profiel/de totale score.
Reden om verder te kijken in dat geval.

pubermoeder

pubermoeder

23-11-2019 om 15:09

oorzaak en gevolg

Bieb,
een relatie is tussen bepaalde problemen en een kloof betekent niet dat je de problemen 'dus vanuit de kloof' kunt verklaren. Een kloof is juist vaak het *gevolg* van bepaalde problemen. Het IQ geeft aan hoe het kind de IQ-test heeft gemaakt, niet meer en niet minder.

Peachy, let goed op dat je kind niet teveel geproblematiseerd gaat worden. Testen kan nuttig zijn, maar stel steeds de vraag: met welk doen gaan we testen? Is dat om een mogelijk etiket te kunnen plakken? Is dat om het kind werkelijk beter te leren kennen? En wat kunnen we (en school) vervolgens met de uitkomsten? Vaak betekent de wens om veel te testen vooral dat de school gewoon geen idee heeft wat ze met het kind aan moeten. Het punt is alleen dat de school dat straks ook niet weet. Soms willen ze graag officieel etiketten om te kunnen verantwoorden dat het kind inderdaad heel complex is en ze er 'dus' mee kunnen. Dan ben je nodig verder van huis.

Een leerkracht heeft (als het goed is) al een volle gereedschapskist, waar hij/zij iedere dag uit kan putten. Er is al zoveel dat hij kan proberen als een kind bijvoorbeeld slecht geconcentreerd is. Gewoon, door naar het kind te kijken. Trial en error. Scholen verschuilen zich helaas te veel achter labels en diagnoses. Dan mag een kind bijvoorbeeld alleen een koptelefoon op of een stille plek als er een officiële diagnose is.

mar73

mar73

16-12-2019 om 21:21

hier ook...en zie mijn topic

Mijn zoon heeft ook een VP kloof van 140 - 100. Dit kwam uit tijdens testen waar de diagnose ADD uit voort kwam. Ik heb nog doorgevraagd over de kloof, maar kreeg te horen dat dit niks te maken had met zijn ADD en zij daar niks mee deden, dan moest ik maar naar het alternatieve circuit (ja, echt!!). Hij zit nu in 4 havo, na afgestroomd te zijn van het vwo+ (3e klas 2x gedaan). Ook 4 havo is niet goed gestart, daar onlangs een topic over gestart waarin ik de vp-kloof niet genoemd heb overigens. Denk er nu pas weer aan nu ik jouw topic lees. heb mij er destijds wel veel in verdiept, maar als leek is het lastig om door de bomen het bos te zien. De tegenstrijdige theorieën vliegen je om de oren....ik vond het erg lastig, maar toch...het gaat niet heel soepel op school...dus ik lees mee hier!

Bregje

Bregje

16-12-2019 om 21:47

mijn dochter

Mijn dochter had het zelfde, hoog Iq maar geen concentratie, we hebben haar wel op ADHD onderzocht en dat had ze. Nu heeft ze ritalin en al de problemen zijn op gelost. Haar concentratie is ontzettend goed en ze haalt goede punten. Ze zit lekker in het vel en ze is een voorbeeld geworden in de klas van hoe het moet. Ik zal dus wel die test doen, ook al komt er uit dat hij geen ADHD heeft. Dan heb je het uitgesloten, ik ben blij dat wij het wel gedaan hebben.

aleid

aleid

17-12-2019 om 17:04

Waarbij

Aangetekend dat medicatie niet dé oplossing voor alle adhd-ers is...

Pennestreek

Pennestreek

17-12-2019 om 17:31

Lijkt mij ook sterk

dat ritalin zo'n wondermiddel is en dat er verder helemaal geen hulp of begeleiding nodig was of geweest. Maar goed, Bregje schrijft ook niet over een kloof, dat is echt wel een heel erg complicerende factor...
Mijn zoon heeft naast ADD, ASS en een V/P kloof, ook nog eens een grote kloof tussen zijn totaal IQ en zijn verwerkingssnelheid. Dat maakt het nog eens een flink stuk lastiger, want hij kan dus niet direct met instructie aan de gang. Hij had ooit een leerkracht die hem met enige regelmaat na de instructie een half uurtje op de gang met Kapla liet spelen. Dat was de perfecte oplossing, maar niet structureel bruikbaar natuurlijk.

Nu (intussen is zoon 19) zit zoon met zijn flink hoge IQ intens tevreden op een Hbo-opleiding. Tempo wat lager, wat meer praktijk tussen de theorie, en dat bij een opleiding waar hij zijn ASS-fiep kan uitleven (auto's) dus helemaal goed.

Bregje

Bregje

17-12-2019 om 18:29

pennenstreek

Mijn dochter heeft ook een hoog iq en een slechte verwerkingstijd. Dat kwam uit haar onderzoeken maar sinds de ritalin gaat het in de praktijk een stukke beter. Ze heeft eigenlijk geen extra sturing mee nodig op school. Ze kan meteen met haar werkjes beginnen en ze is tegenwoordig het eerste klaar van de klas. Ze mag dan extra werkjes doen, nu is ze al bezig met engels en is ze ook al met haar 2e boekje daarvan bezig. Bij ons is door Ritalin al de problemen op school verdwenen. Dat zal niet bij iedereen zo zijn, maar wij zijn hier echt heel blij mee.

hier ook

dochter heeft enorme kloof, is ondanks grote verschillen in subtests volgens testbureau hoogbegaafd en heeft ADHD. Volgens mij is de kloof puur en alleen een teken dat ze niet op elk moment even gefocust was bij de tests. Een duidelijk gevolg van haar ADHD dus. En niet andersom.
Sinds ze medicatie gebruikt, gaat het op school prima. Ze is net 11, zit in brugklas VWO en doet het meer dan goed. En ze heeft van alle 4 mijn kinderen (de rest is ouder) de minste hulp en begeleiding nodig. Eigenlijk doen wij helemaal niks! Dus hier ook grote fan van medicatie.

HB-moeder

HB-moeder

17-12-2019 om 20:09

Er is niet één lijn bij een Vp kloof

Hier een kind met een enorme Vp kloof (145+ - 96). En een verwerkingssnelheid onder de 100.
Geen ADD of ADHD of Autisme. Niet getest hierop want gen aanleiding voor. Terecht.

Zegt dat iets voor jullie? Nee. Maar andersom geldt ook ook.
Kind is getest met 6 jaar en met 11 jaar. Geen verschil in de uitslag.
Kloof is zeker geen gevolg van minder gefocust zijn op de test. Dan zou de uitslag niet nagenoeg gelijk zijn na zoveel jaar.
Geen medicatie.
Eerste drie jaar op VWO+ gingen moeizaam, veel begeleiding van ouders nodig. Dat zou door de lagere P IQ kunnen komen. Daarna ging het als een trein. Vanaf profielkeuze de minder leuke vakken kwijt. Minder woordjes leren en feitenkennis. Meer begrip.
Eindexamen (profiel M&O) op sloffen gehaald Nu eerstejaars student. En dat gaat tot nu toe goed. Alles gehaald, van net aan tot ruim voldoende.
Zit goed in vel, zelfbewust, kan prima plannen.

Heeft nog steeds wat eigenaardigheden.

Hier ook

Een kloof vi 110 pi 136. Niet te wijten aan concentratie want geen ADD, autisme of ADHD. Was wel meegenomen in onderzoek maar niet aangetoond.
Hier wel last van dyslexie waardoor sommige taken beter afgaan dan andere taken.
Concentratie is vaak afhankelijk van de materie; is het boeiend, dan zie je dat in de werkhouding terug.

P/v kloof bij niet hb ers wel probleem

Als je over een kloof leest, gaat het vaak over hb kinderen. Bij hen hoeft een kloof inderdaad geen problemen te geven. Maar een omgekeerde kloof bij niet hb kinderen is uitzonderlijk en opvallend. Onze zoon heeft een P/v kloof piq 124/viq 93 (geen ass of adhd na herhaalde onderzoeken, wel dyslexie ) Hij ervaart veel schoolgerelateerde problemen. Schoolplicht is voor hem geen feestje. Hij voelt zich ellendig. Eigenlijk is het niet verantwoord om hem dit te blijven aandoen. ( 11 jaar duurt zijn problematische schoolloopbaan nu al, vanaf groep 1 )
Mijn zoon heeft een sterk rechtvaardigheidsgevoel, kijkt veel verder dan zijn klasgenoten. Doorziet sociale patronen in gedrag van leeftijdsgenoten en volwassenen en sorteert hierop voor. Zijn vaak sarcastische humor wordt niet begrepen. Leren gaat heel moeizaam en daar is hij zich erg van bewust. Motivatie nihil, apatisch gedrag op school, faalangst. Op dit moment weer een school die de kaart handelingsverlegen heeft getrokken . Al 11 jaar moeite en strijd in het talige onderwijs .Al 11 jaar een norse jongen, die alleen nog in de vakanties en af en toe in de weekenden iets laat zien van het olijke ventje dat hij was voor hij naar school ging. Sartkwalificatie nog lang niet inzicht........

Kloof als gevolg van probleem...

Ik denk niet dat een kloof leidt tot een probleem met leren en concentratievermogen.
Het is eerder een signaal dat een kind, ongeacht hoogte iq, extra aandacht en steun nodig heeft omdat het niet vanzelf gaat.
Het is dan fijn als medicatie aanslaat.

Toendertijd hadden we kind op autisme, ADHD en ADD laten testen op advies psycholoog om zaken niet uit te sluiten. Een kind met autisme of ADHD kon namelijk geholpen worden met medicatie of met mindfulnesstherapie; een therapie die toendertijd door een universiteit als onderzoek naar concentratie bij kinderen met ADHD geboden werd.
Ons kind viel buiten de boot; geen medicatie want geen diagnose, geen therapie en geen comorbiteit dus geen financiële hulp voor school en geen recht op SBO of SO.
Ik herken die frustratie van Jettie.
Kind ging alleen lekker als het zich op school welkom voelde. Wel of geen kloof, als een kind zich niet geaccepteerd voelt, is dit in de schoolprestaties zichtbaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.