Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Miep

Miep

08-06-2018 om 12:22

Vraag aan docenten (over bespreekleerlingen)

Ik heb een vraag aan docenten over de zgn bespreekgevallen.
Mijn dochter is niet zo gemotiveerd om te leren. Ze heeft het hele jaar rond de 6 gehaald voor bijna alle vakken, en staat nu gemiddeld voor alle vakken afzonderlijk boven 5,5. Helaas hebben we niet tijdig de overgangsnormen bestudeerd want de eis is dus een onafgeronde 6,0 gemiddeld over all. Momenteel staat ze een 5,95, met dank aan achten voor techniek, gym en muziek. Gelukkig hebben we nog een paar weken te gaan en is ze nu ook wel gemotiveerd om nog even alle zeilen bij te zetten.
Zou bij jullie zo’n leerling overgaan, een die het op vijf honderdste niet haalt waarbij de compensatie uit de ‘leuke’ vakken komt? (Plus belabberde werkhouding qua leren, maar wel het maakwerk altijd af).

Bij ons op school......

Zou je dochter overgaan. Misschien/ waarschijnlijk ( vanwege de door jezelf genoemde belabberde werkhouding) met een verplicht weekje zomerschool om haar een beetje te helpen beseffen dat t niet helemaal vanzelf gaat.

Maar om nou zomaar voor een andere school te spreken....ik durf je niet te garanderen dat het daar net zo werkt.

Ik zou voir de zekerheid toch nog maar voor een paar goede cijfers gaan. Better safe then sorry. En vo,gend jaar aan t begin gelijk even de overgsngsnormen in je hoofd prenten...

Succes!

Ingrid

En weet je zeker...

Dat voor die onafgeronde 6,0 alle ‘leuke’ vakken meetellen? Ook dat verschilt per school...bij ons worden ze -als t er echt om gaat - niet meegeteld...gym/ tekenen/ etc

pubermoeder

pubermoeder

08-06-2018 om 12:49

wat ik gedaan heb

Een van mijn kinderen had ook zo'n zesjes-mentaliteit'. Altijd net genoeg doen om over te gaan. Maar nét genoeg kan ook maar zo net niet genoeg zijn. En zo had hij aan het einde van de derde klas 0,1 punt te weinig om direct over te gaan en werd hij bespreekgeval.

Geen idee of het invloed heeft gehad, maar ik heb toen een mail aan de mentor gestuurd. Daarin geschreven dat het echt zoon z'n eigen schuld was, dat zijn werkhouding te wensen over laat, en dat we er alle begrip voor zouden hebben als de docenten zouden besluiten om hem te laten doubleren. Regels zijn immers regels, en die kende hij precies. Dat hij volgend jaar dan zeker wel wat hogere cijfers zou gaan halen (alles herhaling, dus met weinig inspanning lukt dat wel). Dat we wel vrezen dat door die herhaling zijn werkhouding alleen maar slechter zou worden, en dat vooral zijn gitaarspel en computervaardigheden er op vooruit zouden gaan.

Mentor heeft toen laten weten dat hij zich wel in die zorg kon herkennen, en dat hij een positief pleidooi in de vergadering zou houden. De meeste docenten (maar niet allemaal) hebben hem toen 'over' gestemd.

Daarna is hij wel wat harder gaan werken

Dora

Dora

08-06-2018 om 12:56

Mentor

Ik heb na mijn mail waarin ik aangaf dat ze bereid is nog even hard aan de slag te gaan, van de mentor een reactie gekregen dat ze er van overtuigd is dat dochter het wel aankan. Hopelijk is ze bereid dit ook onder haar collega’s te bepleiten. Maar nog meer hoop ik dat het niet nodig is.

debbie

debbie

08-06-2018 om 13:03

geen onvoldoendes

Als alles boven de 5,5 is dan is ze toch bespreek geval?

Hier bij mijn zoon tellen de vakken gym,techniek en muziek niet mee.

Over

Wat ook meetelt is dat doubleren niet geliefd is bij scholen. Kost meer geld, en daarnaast werkt het bij niet gemotiveerde kinderen averecht. Bij ons zou je dochter waarschijnlijk ook overgaan.
Sini

Docent Nederlands

Docent Nederlands

12-06-2018 om 17:57

Ligt aan het jaar

Bij ons ligt het ook een beetje aan het leerjaar. Bij ons zijn de vierde- en vijfdeklassers beruch om hun werkhouding en nemen we dat meer mee in de beoordeling dan bij bijvoorbeeld eerste- en tweedeklassers die vaak nog wat braver en gemotiveerder zijn.
Dit is heeeeeel generaliserend dus het gaat niet voor alle kinderen op, dat weet ik ook wel.

Wat Sini al zegt, we laten kinderen liever niet doubleren, om allerlei redenen, want die slechte werkhouding knapt niet ineens op als ze in september weer moet luisteren naar uitleg over dingen die ze al weten. Ik geef echter les op een lyceum, en afstromen betekend bij ons van school af gaan. Dat is soms wel heel jammer.

Bij ons tellen de “leuke” vakken trouwens niet mee bij voor de compensatie. Dus niet drie vijven voor Nederlands, wiskunde en Engels en drie achten voor gym, tekenen en muziek en dan denken dat dat compenseert. We hebben de vakken geclusterd en elk cluster moet voldoende zijn.

Amsterdamse

Amsterdamse

12-06-2018 om 18:14

Leuke vakken?

Waarom zijn tekenen, gym en muziek eigenlijk nog steeds minder belangrijk? En waarom zijn dat ‘leuke’ vakken? Als de talenten van kinderen bij die vakken liggen, als ze dus heel erg creatief en scheppend zijn, is dat minder belangrijk? Lijkt me niet, eigenlijk.
Ik weet, geen discussie over de actuele werkelijkheid en geen antwoord op de vraag van Miep, maar toch.

Bosbes

Bosbes

12-06-2018 om 19:48

is dit een test, Docent Nederlands?

Ik denk dat het een test is, dat je 'betekend' schrijft.

Normaal flauw om extra op spellingfouten te letten bij een docent Nederlands, maar deze is wel heel erg en in het oog springend.
'Heefd' zou een graadje erger zijn, maar 'betekend' in tegenwoordige tijd kan er ook wat van.

Frédérique

Frédérique

12-06-2018 om 20:31

Nog een fout

Je hebt gelijk, maar ik kan heus wel spellen hoor. Ik heb trouwens nog een fout gevonden: beruch in plaats van berucht.

Miranda

Miranda

12-06-2018 om 21:27

hier

Hier zijn ze strict met de regels. Een van mijn kinderen is van alles beloofd (was jaar slecht begonnen door stalkende ex-vriend maar eindigde het jaar heel erg goed) en toen puntje bij paaltje kwam en dochter aan alle voorwaarden voldeed, waren alle beloftes vergeten en het gevolg was het meest nutteloze doubleerjaar ooit. Ander kind had een compensatiepunt te weinig. Gevolg: afstromen. Kortom, laat je kind nog even een tandje bijzetten en laat je kind zorgen dat het niet in de gevarenzone komt )

Fréderique/Docent Nederlands.

"moet luisteren"....is moeten luisteren.
Je kan niet van "kinderen", "ze" en "weten" plotseling een enkelvoud in de tekst gooien.

Dat wordt een her...

Ik haat ook verbeteringen in iemands tekst, dat schijnen hele vervelende mensen te zijn die dat doen.
Maar ja, als Docent Nederlands is dat dagelijkse kost.
Niet handig om als naam te gebruiken misschien. Fréderique klinkt beter.

Leerjaar.

Het leerjaar speelt ook mee. Is het een brugjaar? Het jaar voor het examen?
Hier telden gym enz. op papier wel mee, in de praktijk niet echt bij de bespreking.
De kernvakken en later de vakken uit het gekozen examenpakket telden zwaarder en waren inderdaad ingedeeld in clusters.
Nee, een 8 voor gym kon een 5 voor Nederlands niet rechtbreien.

Bosbes

Bosbes

12-06-2018 om 22:49

ja Wil40 (off topic)

Ik vermoed soms dat ik zelf ook zo'n vervelend mens ben. Want ik let op zulke dingen. En soms wil ik het graag ook zeggen. Op een forum is dat dan nog redelijk onschuldig maar ik heb het ook wel eens op mijn werk gedaan.
En wat bereik je er eigenlijk mee? Waarschijnlijk niet dat iemand beter gaat spellen. Maar alleen dat men denkt: "o, daar heb je dat vervelende belerende mens weer. Alsof ze zelf nooit fouten maakt. En alsof fouten maken het ergste is wat er is".
En geef ze eens ongelijk. Er zijn ergere dingen. En inderdaad, ik maak ook wel eens een fout. Natuurlijk. Zowel in teksten, als op allerlei andere gebieden.
Maar ik heb nog geen goede ideeën gehoord over hoe je toleranter wordt (en daarmee een prettiger mens).

Bosbes.

Vaak is het ook geen probleem en/of niet zo belangrijk.
Maar een "Docent Nederlands" mag je er van mij wel op aanspreken.
Dan maar vervelend

Miep

Miep

06-07-2018 om 09:20

Tussenstand

Inmiddels hebben we niets meer gehoord na het brandmailtje van de mentor. De huidige stand van zaken (volgende week rapportbesprekingen door de docenten) is bij elkaar 0,5 tekort. Het gemiddelde van alle cijfers (zonder techniek, helaas) is 6,4. Nederlands 5,7, Engels 6,2 en wiskunde 6,3.
Volgens de regels ben je bevorderd als je minder dan 2 tekorten hebt en je gemiddelde over all cijfer onafgerond een 6,0 is.
Dan hoeven we toch niet meer in de stress te zitten? Het houdt dan wel niet over, maar zittenblijven of afstromen kan altijd nog, vind ik.
(NB het gaat eigenlijk om een dakpanbrugklas maar dat wilde ik ivm herkenning niet neerzetten. Ze stond dus op afstromen ja/nee).

Mooie cijfers

Mooie cijfers. Volgens mij voldoet dat prima aan de eisen die je genoemd hebt.

Het is wel raar dat gym, muziek en techniek elk afzonderlijk meetellen. Volgens de normen zou een leerling met drie 5'en voor gym, muziek en techniek moeten afstromen zelfs met achten en negens op de kernvakken. Dat valt toch niet uit te leggen: "Deze leerling kan het HAVO-niveau van hoogspringen, figuurzagen en ritmes naklappen echt niet aan, maar op het VMBO zal hij prima mee kunnen komen." Wat een onzin. Als je niet kunt of wilt gym'men op HAVO niveau, dan kun of wil je het ook niet op VMBO niveau. En voor technieek en muziek geldt dat ook voor 80% van de stof.

Miep

Miep

06-07-2018 om 10:51

Syboor

Voor gym, muziek en tekenen heeft ze om en nabij een 7. Techniek zelfs nog hoger, maar dat telt niet mee. Die leraar had juist wel gezegd dat haar werk op vwo-niveau was (dat is dan wel weer grappig, hij doelde op het inzicht van hoe dingen bewegen en verbindingen).
Laagste cijfer is dus Nederlands, maar op het laatste proefwerk had ze bijna een 7 terwijl dat helemaal begrijpend lezen was (dat heeft de rest van het jaar het cijfer gedrukt omdat het iedere keer de helft van het proefwerk uitmaakte).
Ik zal blij zijn als het volgende week donderdag is. Dan moeten we wel wat gehoord hebben.

Nouhou (ot)

Met een maat 44 is niks mis medisch gezien, maar je komt er niet de catwalk mee op. Als je enigszins chaotisch bent ,of de ml en de cl je verwarren, is de apotheek misschien ook niet de meest geschikte werkplek voor je. Ik zou in staat zijn binnen no time het halve patientenbestand uit te dunnen.

Beruch is een typefout, kan iedereen gebeuren, maar bij een vervoegingsfout zou ik me als docent Nederlands in een hoekje diep gaan zitten schamen. Toch misschien maar even je postings checken als je je met die nick profileert.

Ik ben zelf zo ritmisch als een doof konijn, en bij gym was ik altijd de laatste die aan mokkende partij toegewezen werd. Godlof telde dat tijdverdrijf nog niet mee toen ik op de middelbare school zat. Want zelfs ultiem leerwergondersteunend zou niets uitgehaald hebben

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.