Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vraag aan ouders over ouderavonden

Dag allemaal,
Dit is een vraag voor ouders met kinderen op de middelbare school. Ik merk dat ik me een beetje erger aan onderstaande probleem en wil graag feedback van ouders. Mijn school geeft me niet direct een antwoord en laat me een beetje zelf "aanmodderen".
Onlangs was er een informatieve ouderavond voor ouders van leerlingen uit jaar drie. Na de ouderavond was er ook nog de gelegenheid om de mentor te spreken in het klaslokaal, tot 22:00. Van mijn mentorklas waren een stuk of 10 ouders niet aanwezig (zonder tegenbericht). Inmiddels heb ik 4 mailtjes gekregen van de afwezige ouders, die toch nog met mij een afspraak willen maken om "het ene en ander" over hun kind en het schooljaar te bespreken.
In een geval is het te begrijpen (sterfgeval) en ik ga zeker met deze ouders een afspraak maken. Van de drie andere ouders heb ik als reden voor afwezigheid gehoord "ja datum kwam niet uit" en "oeps vergeten", van de derde geen reden of geen opmerking, gewoon een verzoek om een afspraak te maken. Ik merk dat ik me daar enorm aan erger. Ik ben mentor maar dat betekent niet dat ik altijd beschikbaar moet zijn op het moment dat het ouders beter uitkomt. Ik ben geneigd om de power point van de avond op te sturen waarin alles staat, en te vermelden dat ze in december weer de gelegenheid hebben om met mij te praten tijdens de profielkeuze.
Zouden jullie van de mentor verwachten dat hij/zij alsnog een afspraak maakt wanneer jullie de ouderavond niet bezocht hebben om persoonlijke redenen?
Sini


hang ervan af

Als er een dringende reden is om de mentor te spreken, dan vind ik dat die daarvoor wel beschikbaar moet zijn. Maar dat kan zo'n ouder dan ook in de mail al aangeven, wat die dringende reden dan is. Als het meer algemeen is, dan volstaat inderdaad het toesturen van de powerpoint lijkt mij.
Overigens in de 3e klas, vind ik dat een kind vooral eerst zelf naar zijn mentor moet stappen als er wat aan de hand is.

Sas

Sas

11-09-2018 om 10:44

Als ik graag een afspraak wil maken met de mentor

dan verwacht ik dat die afspraak gemaakt wordt.
Maar ik zou geen afspraak maken als het alleen om de informatie van de avond gaat.
Dan zou ik om de presentatie vragen.

Als ik wel op de avond was geweest, zou ik het vragen kunnen stellen aan de mentor alleen gebruiken als het om iets kleins gaat. Ik zou daar geen zaken bespreken die echt over mijn kind gaan. Er staan dan teveel andere ouders bij en er is ook geen rust om zaken echt te bespreken.
Als ik echt e.e.a. te bespreken had over mijn kind, dan zou ik nog steeds een aparte afspraak maken.

In jouw geval zou ik de powerpoint sturen naar de ouders die nu een gesprek willen.
En dan iets zoals; Ik verwacht dat u met deze presentatie voldoende informatie hebt over dit schooljaar. Mochten er op dit moment dringende zaken spelen, dan kunnen we een telefonische afspraak maken. Anders zie ik u graag bij de volgende gelegenheid, namelijk.......

En volgend jaar zou ik direct na de avond een mail sturen met de presentatie aan alle ouders. En daar ook iets melden over de mogelijkheid om een afspraak te maken.

Voor algemene info?

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om daar een aparte afspraak voor te maken. Als ik jou was, zou ik een mail sturen waarin je vriendelijk zegt dat je denkt te kunnen volstaan met de powerpoint, en dat je uiteraard bereid bent tot het maken van een afspraak wanneer de ouders iets specials en/of belangrijks over hun kind te bespreken hebben.

Ik vind zo'n kennismakingsavond vooral handig om iedereen eens te zien (mentor, mede-ouders), eens een beetje de sfeer op school te proeven etc. Voor algemene info kun je vrijwel altijd op de site/magister terecht.

Pennestreek

Pennestreek

11-09-2018 om 10:55

Zoals Sas

En hoe een mentor van mijn dochter in 3 VMBO het deed: aan het begin van het jaar een mail aan alle ouders dat ze verwacht werden bij de informatieavond, en van wie niet kon verwachtte hij een bericht van verhindering. Hij ging uit van 100 % opkomst, want het was een belangrijk jaar (voor-eindexamen) en hij ging 100% geven om onze kinderen het jaar door te krijgen en goed voor te bereiden op het examen.Tegen de kinderen werd nog eens gezegd dat hun ouders verwacht werden. Het werkte wel, want er waren maar 2 ouderparen niet, met bericht van verhindering.
En hij heeft ook echt heel erg zijn best gedaan, veel energie in de motivatie van zijn klas gestoken en dat heeft gewerkt ook, 100% door naar het eindexamen en ze zijn ook allemaal in 1x geslaagd. Wel bijzonder, vond ik.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

11-09-2018 om 11:07

'ik merk dat ik me enorm erger'

oeioei Sini, dat is wel pittig. Bewaar grote ergernis voor ergere zaken dan ouders die verstek laten gaan

Het scheelt denk ik nogal hoe je zo´n avond aankondigt. Zoals Pennestreek vertelt, of gewoon een standaardbrief die ouders misschien van oudere kinderen al eens hebben ontvangen en waarvan ze de urgentie niet zien.

Als ze behoefte hebben aan algemene info, dan kun je hen de powerpoint toesturen. Zo gepiept. Dat mensen niet alles willen bespreken na afloop van een plenair programma begrijp ik wel. Er zijn dan andere ouders, minder rust.

Succes met het nieuwe schooljaar - met je leerlingen en met de ouders! Zij weten niet wanneer je als mentor beschikbaar bent en wanneer niet. Vermeld dat in je communicatie.

juf Ank

juf Ank

11-09-2018 om 11:10

ik denk

Dat als je de ouders die avond wil spreken en je van plan bent om het anders dus niet meer te doen, je dat van te voren moet laten weten. Dus nu in dit geval zou ik het niet meer weigeren. Ik vind dat je wel een afspraak met ze kan maken maar dan op een tijdstip dat het jou uitkomt. Ik zou er ook niet in de avond voor willen terugkomen als ik jou was.
Maar er zullen toch sowieso wel eens calamiteiten zijn waardoor er een oudergesprek moet plaatsvinden?

Ergernis

Als ouders om een flutreden wegblijven, en vervolgens 1 op 1 afspraak verlangen, geven ze daarmee eigenlij aan dat ze hun tijd belangrijker vinden dan de jouwe. Vind ik best onbehoorlijk,ik begrijp je irritatie. Ik ben een keer een ouderavond straal vergeten, ik schaamde me echt dood.

Jij schreef:
"Ik ben geneigd om de power point van de avond op te sturen waarin alles staat, en te vermelden dat ze in december weer de gelegenheid hebben om met mij te praten tijdens de profielkeuze."

Lijkt me een prima oplossing. Wel met de toevoeging dat je als er dringende zaken zijn je beschikbaar bent. Hoe pakken je collega's dit aan?

Lasy

Lasy

11-09-2018 om 11:47

Denk er anders over

Ik ga wel altijd naar de informatieavond maar zie het mentorgesprek daarna als een algemeen praten over alle leerlingen. Of zit jij echt 1 op 1 met een ouder dan? Mijn kind heeft ook wat dingen die spelen die ik graag besproken heb aan het begin van het jaar. Ik doe dat via de mail trouwens maar ik kan me voorstellen dat anderen dat 1 op 1 willen. Ik zou het daarom erg vreend vinden als ik een mailtje van de mentor zou krijgen dat ik eigenlijk niet welkom ben in een 1 op 1 gesprek.

Zeetakje

Zeetakje

11-09-2018 om 11:52

Sinilind

Natuurlijk begrijp ik dat je niet zit te wachten op ouders waarvoor je het riedeltje van de informatieavond letterlijk moet herhalen, maar aan de andere kant zou ikzelf op die avond nooit over persoonlijke dingen van mijn kind beginnen, met alle andere ouders eromheen. Ik zou eerst maar eens aanhoren waar de ouders je over willen spreken. Ik vind 4 ouders op een hele klas voor een persoonlijk gesprek aan het begin van een nieuw schooljaar nog wel meevallen eerlijk gezegd.

Ik kan me niet voorstellen dat ze alleen willen komen om de informatieavond te herhalen. Er zijn vast dingen die ze kwijt willen over hun kind.

Wij hebben het afgelopen jaar meer contact gehad dan ooit met de mentor van één van onze kinderen. Als dat een mentor geweest zou zijn die zich enorm ergert aan van alles, zou het een zwaar jaar geworden zijn. Ik denk nl. dat daardoor bij mij mijn irritatiegrens ook snel bereikt zou zijn. Door de ontspannen, begripvolle en positieve houding van de mentor was het, ondanks de dingen waar we tegenaan liepen een goed jaar.

Zo aan het begin van het schooljaar zou ik vooral inzetten op een goede verstandhouding, zonder over je heen te laten lopen natuurlijk.

hebben die ouders ook oudere kinderen op school?

Ook ik denk eigenlijk dat die ouders niet op het algemene verhaaltje zitten te wachten, maar iets willen bespreken dat dieper gaat. En ik vraag me af of er misschien ouders bij zitten die ook een kind in een hogere klas hebben. Die hebben mogelijk gedacht van de algemene ouderavond 'lamazitte, dat verhaal ken ik al'.

En 'datum kwam me niet uit' lijkt me een hele legitieme reden om een ouderavond te laten schieten, eerlijk gezegd.

Ik ben het eens met degenen die vinden dat als er enorm belang wordt gehecht aan de aanwezigheid van alle ouders op een algemene ouderavond, dat ook duidelijk in de uitnodiging moet staan. Die dan niet meer zozeer een uitnodiging is (als je wilt, kan je komen), als wel een oproep ("kom of je bent stom", zoals mijn dochter het laatst formuleerde)

Groeten,

Temet

Zeetakje

Zeetakje

11-09-2018 om 11:59

En...

"en te vermelden dat ze in december weer de gelegenheid hebben om met mij te praten tijdens de profielkeuze."

Dit vind ik echt raar trouwens. December? Dat is over 3 maanden!

Ik weet dat onze kinderen op een school zitten, waar het mentoraat hoog staat aangeschreven. Maar ook op een school waar dat wat minder het geval is, mag ik toch hopen dat ouders niet 3 maanden hoeven te wachten op een afspraak, omdat ze niet op de informatieavond zijn geweest.
En ze geven in hun mail ook nog aan dat ze ook wat dingen over hun kind kwijt willen, schrijf je!

Overheen gelezen

Waar ik overheen heb gelezen, is dit: "om "het ene en ander" over hun kind en het schooljaar te bespreken."
Die mensen zouden dus sowieso een aparte afspraak hebben gemaakt, denk ik dan? No way dat ik van alles over mijn kind ga bespreken met 40 andere ouders om ons heen. Wat mij betreft is de ouderavond er voor algemene info/kennismaking. Daarvoor zou ik beslist nooit een aparte afspraak maken. Privacygevoelige kwesties doe ik via mail als het zich daarvoor leent, en anders toch persoonlijk.
Evengoed zou ik dus die powerpoint sturen met aanbod tot persoonlijk gesprek indien dat gewenst is.

Niki73

Niki73

11-09-2018 om 12:14

Als Sas inderdaad

Ik verwacht wel dat ik de mentor kan spreken als er iets serieus aan de hand is. Telefonisch of persoonlijke afspraak. Dit is op onze scholen ook nog nooit een probleem geweest. Ik kom ook wel braaf elke keer op opdraven als ik uitgenodigd word.

Maar als dit alleen over algemene informatie ging, dan zou ik inderdaad de oplossing van Sas overnemen: powerpoint sturen, datum volgende kans doorgeven, en als er echt iets dringends is, dan mogen ze contact opnemen.

Pooh bear

Pooh bear

11-09-2018 om 12:15

Telefonisch of per E mail

Ik zou een telefonische afspraak maken. Bij de middelbare school van mijn dochter heb ik 2x een leraar willen spreken beide keren hebben ze me gevraagd of dit ook telefonisch mocht en dat ging prima. (Overigens ben ik wel altijd naar alle mentor gesprekken gegaan)
Was er op die informatie avond gelegenheid voor 1 op 1 gesprekken of moesten de ouders in een ruimte met andere ouders naar je toe komen voor vragen? Dat laatste zou mij ook tegen houden om persoonlijke vragen over mijn dochter te stellen. Algemene vragen zou natuurlijk wel gewoon kunnen.

vlinder72

vlinder72

11-09-2018 om 12:22

Tja

De eerste weken van school zijn extreem druk met allemaal van die heel belangrijke bijeenkomsten. Voor 4 kinderen 4 schoolbijeenkomsten. Dan bijeenkomsten voor sport van de kinderen. Werkgever plant ook nog wat avonden vol. Wij redden het niet om overal bij aanwezig te zijn. Ook is al die standaard informatie totaal niet interessant als het het voor de 2e, 3e of 4e keer hoort. Wij gaan omdat hetcdan fatsoenlijk is en niet omdat het ons nog interesseert.

Als er iets is dat ik met de mentor zou willen bespreken dan doe ik dat liever wel apart en niet waar iedereen bij aanwezig is. Dus ja, ik zou best kunnen mailen voor een afspraak terwijl ik niet aanwezig was bij zo'n bijeenkomst. Wij kunnen als ouders namelijk geen wonderen verrichten en altijd overal aanwezig zijn.

@Emma

@Emma

11-09-2018 om 12:25

irritatie

Je kunt je irritatie beter uiten naar je collega's en je leidinggevende, niet naar de ouders, dat is niet in het belang van de leerlingen en het is ook helemaal niet goed voor je eigen werkplezier en de interactie met ouders.
Wie weet wat ze met je willen bespreken, misschien kan dat wel helemaal niet op een algemene info-avond.
En volgend jaar kun je beter duidelijk zijn, na de ouderavond de powerpoint mailen. En dan nog heb je ouders die het niet doen zoals jij het wil. Hoort bij het vak, niks aan te doen. Adem in adem uit, word vooral niet cynisch.

Hangkous

Hangkous

11-09-2018 om 12:34

even de andere kant

Laat ik als eerste zeggen dat ik je irritatie snap. Er is een ouderavond georganiseerd en 4 ouders van de 30(?) leerlingen laten verstek gaan zonder dit vooraf aan te geven. Een sterfgeval vind ik een legitieme reden maar voor de anderen geld dat niet. Hun tijd is niet belangrijker dan jouw tijd zoals al eerder gezegd is. Even afmelden via de mail is dan wel zo netjes. Na een nette afmelding stijgt jouw irritatie ook niet zo hoog denk ik.

Nu even de andere kant.
Als ouder op een ouderavond, waar een gedeelte is gereserveerd voor kennismaken met de mentor van mijn kind erger ik mij ook regelmatig, meestal begint de ergernis bij andere ouders en slaat dan over op ergeren aan de mentor.
Dan heb ik het gevoel dat ik hier zit:


https://www.youtube.com/watch?v=WED3FwQKP4Y

Ik snap heel goed dat ouders dingen over hun kind moeten bespreken, voor 1 van mijn kinderen moet ik dat ook maar maak dan een afspraak!
Op de kennismaking mentor van mijn oudste heb ik de eerste 3 jaar echt op zo'n ouderavond van de Karrekrak gezeten. Steeds de moeder van "Wiebe" met onderbrekingen over zijn dyslexie en dan een mentor die beleefd blijft en antwoord geeft. Het eerste jaar was de mentor een doorgewinterde docent die na de derde onderbreking aangaf dat de moeder van "Wiebe" na het programma nog even mocht blijven om een en ander te bespreken of dat ze een afspraak kon maken via de mail. De tweede en derde mentor waren wat jonger en minder ervaren en bleven doorgaan op de vragen waardoor de ouderavond tot ver na 22.00 uur duurde. Gelukkig heeft "Wiebe" nu een maatschappij profiel en mijn dochter een natuurprofiel dus zitten ze niet meer bij elkaar in de klas sinds vorig jaar.

Ik zou de powerpoint sturen en vragen of deze ouder hun ding via de mail kunnen laten weten en dan pas een afspraak maken. Als het lukt overdag op school en als dat niet kan dan eventueel een telefoongesprek plannen. Jij bent de baas over jouw tijd en ouders over de hunne dus moet je ergens tot een afspraak zien te komen.

rutiel

rutiel

11-09-2018 om 12:54

Ik ben zo'n ouder

Ik snap je ergernis wel denk ik. Jij investeert tijd en hebt het idee dat ouders daar gemakkelijk overheen walsen door op een andere tijd een beroep op je te doen.

Toch vrees ik dat ik toch wel zo'n ouder ben die dan een mailtje stuurt ja. De algemene ouderavond zie ik als "algemene ouderavond". En als er iets is rond mijn kind dat ik wil bespreken, dan doe ik dat liever op een rustig moment. En niet met nog 20 ouders hijgend in mijn nek en wachtend op hun beurt. Ik meende ook altijd dat de mentor daarvoor was.

Het ligt er volgens mij een beetje aan hoe het allemaal is aangekondigd. Zoals jij het beschrijft, zou ik het als een uitnodiging zien. Niet als ongeveer de enige kans in het jaar om de mentor te spreken te krijgen.

Ik vind eerlijk gezegd dat je als school wat duidelijker kunt zijn in je uitnodiging. Maar daar heb je nu als leerkracht niets aan.
Wat ik zou doen is die powerpoint opsturen met de mededeling dat je ervan uitgaat dat ze hierbij op de hoogte zijn. Mochten ze nog informatie missen of is er iets dat ze graag met jou willen bespreken, dan is dat uiteraard mogelijk.
Met zo'n boodschap werp je wel een drempel op, maar bied je toch de mogelijkheid van een gesprek.

vlinder72

vlinder72

11-09-2018 om 13:09

Duur

En dan nog wat. Waarom moeten die bijeenkomsten een avondvullend programma hebben. Ik ontvang net de uitnodiging voor oudste zoon. Het begint om kwart over 7 met koffie daarna algemene uitleg en daarna nog een bijeenkomst met de mentor. Eindtijd half 10.

Het is op de avond waarop mijn man trainen geeft dus ik ben de klos. Een hele avond. Het is gewoon te lang. Ik kom om woensdag pas na zessen thuis uit mijn werk. Dan moeten wij nog eten. En dan moet ik gelijk weg en moet ik tegen de kinderen zeggen dat ze onze jonge op tijd naar bed moeten sturen want ik ben niet op tijd thuis. Natuurlijk ga ik want het is onze eerste in een eindexamenklas dus er zit vast ook wel iets interessants bij maar zo zijn dus alle vier de bijeenkomsten voor onze kinderen.

Realiseren scholen zich ook dat ouders tegenwoordig werken, meer kinderen hebben en echt wel wat anders te doen hebben dan gedurende 2 weken steeds avondvullende school/sport bijeenkomsten te hebben.

Sinilind

Sinilind

11-09-2018 om 13:31 Topicstarter

Prima oplossing

Ik ga de powerpoint sturen en vermelden dat als er iets belangrijk speelt altijd een aparte (telefonische) afspraak gemaakt kan orden.
Vlinder: wat je vermeld over je eigen leven geldt net zo goed voor docenten, ook wij hebben een drukke leven en wijn zijn (voor de meesten) ook ouders.
Sini

Gevolgen van eigen keuze

Ik weet niet hoe bij jullie die eerste algemene ouderavonden gaan. Hier is het algemeen eerst een inleidend praatje van de jaarleider. Dat kan afhankelijk van het leerjaar zijn over aanloopproblemen, profielkeuze of het PTA, en de aanmeldingsprocedures voor vervolgopleidingen. Vervolgens vertrekt iedere klas met de mentor naar een lokaal, die stelt zich daar voor, licht bovengenoemde punten nog eens door en beantwoordt vragen. Individuele kinderen worden in principe niet besproken, daar is zo'n avond niet voor. Al ontglipt een enkele ouder wel eens een zucht omdat ie nu al wat pijnpunten voor kindlief voorziet.

Zelf vind ik het ook een taaie zit, en het levert zelden nieuwe inzichten op. Eigenlijk kun je alles in de schoolgids wel terugvinden. Je mist weinig als je daar geen tijd voor vrij wilt maken. Maar verwacht dan ook niet dan ook niet dat een docent dat wel nog een keer extra doet. Die werken ook, die hebben kinderen op hockey en paardrijden. Het is jouw kind, niet dat van school.

irm

irm

11-09-2018 om 13:42

Nou ja

Wat een rare reactie vlinder.

Jij kiest er voor om te werken en meerdere kinderen te krijgen toch?
Van 19.15 tot half 10 is 2 uurtjes!

Hangkous

Hangkous

11-09-2018 om 13:58

Ik heet geen vlinder maar.....

Hier staat ook altijd op de uitnodiging eindtijd 21.30 maar dat wordt van school uit vaak niet gehaald.
Dan staat de jaarlaagleider al met de microfoon in de hand om 19.30 en dan wacht hij nog "even" tot alle laatkomers ook een plekje hebben gezocht. Als de avond dan van start gaat loopt het al tegen 19.45. Dan moeten we ons verplaatsen naar het lokaal van de mentor wat op de uitnodiging tijdloos gebeurt duurt in het echt best wel een paar minuten. Voordat dan weer iedereen zit zijn er weer bijna 10 minuten afgesnoept van de 45 minuten die voor dat onderdeel gepland staan maar de mentor heeft wel een praatje van om en nabij de 45 minuten. Zit ik weer bij een moeder van een "Wiebe" in het lokaal dan wordt het praatje minstens 3 keer onderbroken dus tel er nog maar een 10 minuten bij.

Dan wordt het over tienen voordat je school uitloopt en voordat de file van alle vertrekkende ouders dan is opgelost zijn we alweer een kwartier verder, ben ik tegen 23.00 thuis, omdat wij nog bijna 25 minuten moeten rijden.

Met "maar" 2 kinderen vind ik die algemene ouderavonden er ook altijd aardig inhakken qua tijdsbelasting maar ik ga wel. School doet zijn best om ons te informeren en ook voor de kinderen is het prettig dat je weet waar ze in dit schooljaar voor staan.

vlinder72

vlinder72

11-09-2018 om 14:22

Eerlijk

Ik ben gewoon eerlijk. Ik vind zelfs maar 2 uur veel te lang. Met een powerpoint gemaild en handje schudden met de mentor en even snel wat dingen doornemen zou ik ook blij zijn. En ik ben echt de enige niet want elk jaar zijn er wel 5 tot 10 ouders die helemaal niet komen.

Maar relax, wij komen. Alleen als wij echt niet kunnen, slaan wij iets over en daarna gaan wij echt de mentor niet mailen om nog bijgepraat te worden.

telefonisch

"..als er iets belangrijk speelt altijd een aparte (telefonische) afspraak gemaakt kan orden."

Nu we toch aan het finetunen zijn :

Ligt aan de omstandigheden en context, maar met dat "telefonisch" zou je voor mij een flinke drempel opwerpen. Als ik iets belangrijks over mijn brugpieper wil vertellen (en dan heb ik het over recente grote levensgebeurtenissen of iets waar een diagnose aan te pas komt), dan doe ik dat graag vis-à-vis en niet telefonisch aan een mentor die ik nog nooit gezien heb.

@Emma

@Emma

11-09-2018 om 15:03

Tjezus wat zijn we weer pittig

Vlinder en Hangkous. Ik ben zelf ook mentor geweest in het VO. Blijf alsjeblieft thuis zeg. Relax, het gaat om je kinderen.
Zo'n avond is om kennis te maken. Graag of niet.

vlinder72

vlinder72

11-09-2018 om 15:19

@Emma

Want?

Dus als ik hier aangeef dat ik die bijeenkomsten overdreven lang vindt en over het algemeen weinig toevoegen maar dat wij wel gaan dan vind je dat wij vooral maar weg moeten blijven.

Bijzonder.

Denk je nou werkelijk dat wij daar een partij chagrijnig gaan lopen doen. Continu op onze telefoon gaan kijken. Zuchten. Natuurlijk niet. Wij komen. Luisteren belangstellend. Bieden ons aan voor ouderraden etc. En daarna gaan wij weer naar huis met weinig belangrijke informatie maar die bijeenkomsten horen er (helaas) nou eenmaal bij.

Maar blijkbaar vinden heel veel mensen ze heel leuk en interessant en zijn wij een uitzondering.

@Emma

@Emma

11-09-2018 om 15:37

toon

Nee hoor, maar ik vind je toon heel vervelend. Hier op het forum dan. Ik snap heus wel dat je op zo'n avond gezellig meedoet.
Ik heb ook een paar keer per jaar een buurtvergadering of iets met een sportclub of een VVE waar het minder snel gaat dan ik zou willen. Is dat erg?

vlinder72

vlinder72

11-09-2018 om 15:43

@Emma

Sorry. Ik zal voortaan aardiger reageren. Of helemaal niet.

@Emma

@Emma

11-09-2018 om 15:45

thnx

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.