Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sinilind

Sinilind

26-09-2011 om 17:23

Vraag aan ouders: wat vinden jullie kinderen nou leuk aan frans (of stom, mag ook)

Dag allemaal
Ik merk dat ik soms de plank volledig missla met mijn lesvoorbereiding (gelukkig niet altijd). Ik heb geen moeite met mijn VWO klassen, het gaat als een trein. Ik heb meer moeite met de VMBO-ers, ik heb een VMBO-TL3 klas, en de meeste vinden Frans gewoon niet leuk. Ik denk vooral dat ze de nut ervan niet zien, dat is een moeilijke taal, Engels horen ze sinds de geboorte maar Frans niet. Afin. Ik kan wel dreigen met rode kaarten, strafregels of eindexamens die niet gehaald zullen worden maar ik zou liever die kinderen het Frans echt LEUK laten vinden. Alleen, soms, weet ik het niet helemaal. Dus... Heeft een van jullie kinderen een leraar vreemde taal die echt TOF is dan zou ik graag willen weten WAAROM die zo tof is. Ik kijk ook bij andere collega's in de les, ik doe ideeen op maar bij de kinderen zelf wil ik het graag horen,
Bedankt
Sini

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-09-2011 om 17:50

Frans

Mijn zoon zit net op de middelbare school en krijgt naast Nederlands en Engels ook Duits, Frans, Latijn en Spaans. Hij heeft nooit iets met talen gehad zoals ik had en heb.
Tot mijn stomme verbazing en groot plezier vindt hij de talen zowaar leuk! Wel lastig, zeker omdat met name Frans en Spaans zo verschillend en toch weer gelijk zijn maar heel interessant. Het scheelt dat hij leuke, enthousiaste docenten heeft natuurlijk.
Met name Latijn vindt hij helemaal geweldig. Uit zichzelf ziet hij hoeveel woorden uit de moderne talen daarvan af geleid zijn en hij ziet de abstractheid van die taal, wat voor hem aansluit bij zijn rekenkundige vaardigheden en interesse.
Ik had op de middelbare school een geweldige lerares Frans die deze taal levend voor de leerlingen maakte. Franse muziek; niet alleen de geijkte chansons maar ook Franstalige hip-hop bijvoorbeeld. Schrijf zelf maar een Franstalige rap. Franse films; niet alleen de Film Noir maar Inspecteur Clouseau. Frans ontbijt in de klas; allerlei Franse gerechten en drankjes in het Frans. Franse ontwerpers/mode. Frans: de taal der liefde. Borduur daarop voort. Het Franse Koningshuis met alle sappige smakelijke en minder smakelijke verhalen. Kortom: wat komt er uit het Frans/uit Frankrijk wat we hier en nu gebruiken en waar je dol op bent en/of waar we niet meer zonder kunnen?
Hoewel ik in eerste instantie veel minder had met Frans dan met Engels, Duits of zelfs Grieks werd het mijn favoriete taal en vak. Dankzij de lerares en haar vrij onorthodoxe manier van lesgeven...

Hier een liefhebber

Mijn dochter (2 gymnasium) is werkelijk gek op Frans. De andere talen boeien haar niet zo, maar Frans... Haar lerares is een jonge vrouw, getrouwd met een Fransman, die alles uit de kast trekt om het leuk te maken. Ze luisteren Franse muziek, hebben de film Petit Nicolas gekeken (en moesten daar iets over vertellen in het Frans), ik weet niet wat ze allemaal verzint maar het is volgens dochter allemaal erg leuk. Ze wil volgend jaar ook graag naar Frankrijk op vakantie.
Wat dochter ook fijn vindt is dat de lerares haar het gevoel geeft dat ze al best veel kan zeggen in het Frans. Het is toch een taal die je niet veel hoort in het dagelijks leven, dus het is lastig om ineens iets te moeten zeggen. En dan voel je je 'faal', aldus dochter

dc

dc

26-09-2011 om 18:02

Even graven

Mijn kinderen hebben natuurlijk geen probleem met frans, maar ik denk even terug aan mezelf.

Wat ik heel moeilijk vond, was dat de woorden zo "alien" waren. Het was gewoon erg moeilijk om dingen te onthouden. En verder is de cultuur erg "vreemd". We kregen toen in elk geval weinig mee van de moderne franse cultuur, en het bleef aardig hangen in het niveau van mijn ouders, zeg maar.

Dus, het lijkt me wel dat het helpt als je met moderne dingen aankomt. Of je wat kunt doen aan de moeilijkheid? Ik denk het niet...

Fiorucci

Fiorucci

26-09-2011 om 18:12

Sini

Het gaat bij mijn zoons niet om de leerkracht, die is enig bij hen op school. Het is puur de taal. Terwijl jongste zoon dol is op duits, hij haalt met gemak tienen. En beide jongens zijn virtuoos in engels, ook negens en tienen. Maar frans, dat vinden ze een verschrikking. Ik zie absoluut dat het huidige franse lesmateriaal probeert aan te sluiten bij de hedendaagse puber, maar de aversie blijft groot.

ishtar

ishtar

26-09-2011 om 18:12

Wat ik zelf heel leuk vond

maar ik vond Frans vanzelf al leuk ) was Franse liedteksten.
Ik vind nog steeds 'Amsterdam' van Jacques Brel een van de mooiste nummers die ik ken. Nou had ik ook een docent die dat wist te brengen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-09-2011 om 19:05

Muziek

Ah ja, Aicha van Khaled is geweldig! Wat ook een fantastische franse rapper is, is Soon E MC. Lekkere mix van funk, rap en soul. Zie http://www.dailymotion.com/video/x7jcvh_soon-e-mc-sur-le-boulevard-du-rythm_music
Hele album (1992) http://easymusicdownload.com/Soon-E-Mc-Sur-Le-Boulevard-Du-Rhythm-Funky_1793702.html

En persoonlijk ben ik helemaal weg van Patricia Kaas. Een prachtige, sensuele vrouw met een mooie dictie

http://www.youtube.com/watch?v=bfSgP2RWtKQ&feature=related

Jammer dat je nauwelijks vmbo-voorbeelden krijgt

tja, allemaal van die slimme kinderen hier

Kun je iets met het woordenboek van Francine Oomen? Nou ja, voor meiden dan?
Muziek is natuurlijk helemaal oké. Franse pubertijdschriften?

Sterkte hoor, ik vind het super zoals je ermee aan de gang gaat.

T&T

T&T

26-09-2011 om 19:45

Asterix

Ik vind Asterix en Obelix zo leuk, vooral in het frans!
(mijn kinderen van 9 en 10 ook, alleen verstaan ze er nog erg weinig van )
groetjes, Tess

caton

caton

26-09-2011 om 20:28

Stoepkrijt

toen ik de vraag las dacht ik aan het boekje dat mijn franse leraar voorlas toen ik in de 2e of 3e zat (al ruim 25 jaar geleden). Het had iets te maken met Nicolas... lees ik in jouw post dat je dochter de film Le Petit Nicolas heeft gekeken! Ik herinner me dat we echt gierden van het lachen om dat boekje. Is ook het enige leuke ooit aan Frans geweest. Sorry Sinilind, geen verdere tips hier dus.

Aanstellerij

Bij mij thuis was Frans 'ook een taal' net als Engels. Met enige regelmaat moest ik er mezelf in duidelijk maken, al was het maar om een ijsje of een stokbrood te kunnen kopen. Mega voordeel: Ik was als kind verliefd op Thierry la Fronde

http://www.youtube.com/watch?v=SSDQSqe6T_E en in katzwijm van Sebastien

http://www.youtube.com/watch?v=4Oz70erK5sY
Mijn kinderen hadden minder Frans in hun kindertijd. Maar zijn er uiteindelijk toch wat van gaan meepikken, gewoon omdat dat in onze familie nog steeds gewoon is.
Maar dan het vriendinnetje van mijn zoon. Geen woord komt eruit. Haar complete familie vindt het stom en ze maken er ook echt theater van als een Frans woord moet worden uitgesproken.
Frans is aanstellerij, zo weet ik inmiddels.
Maar we hebben er wat op gevonden. Ken je deze? http://www.kadoomdehoek.nl/index.php?main_page=product_info&products_id=1184
Hi-la-risch!
Kwartetten is werkelijk nog nooit zo leuk geweest. Alsof je een stom spelletje doet en tegelijkertijd achteruit moet praten. Verhaspelingen en versprekingen buitelen over elkaar. Maar dan toch... gaandeweg.. echt waar.
Zelfs mijn schoondochter kan nu een ijsje bestellen.
Groet,
Miriam Lavell

bertje1

bertje1

26-09-2011 om 22:17

Afschaffen, frans

sorry hoor, maar ik wil je niet brodeloos maken. Ik vraag me dus ECHT af waarom er nog frans wordt gegeven. Laat het een keuze vak worden. Vooral: op het atheneum krijgen ze min. 3 jaar frans. Belachelijk, want na drie jaar kun je je in frankrijk volgens mij nog niet redden (en na 4 jaar ben je het volledig kwijt, zoals veel volwassenen van nu). Duits is belangrijker: grootste handelspartner en natuurlijk engels.
Ok sorry ik ben misschien wat hard. Terug naar jouw vraag: Wat ik wel leuk vond is: liedjes in het frans (vroegere mavo) meezingen en vertalen ('big bizou'), volgens mij is dat leuk en misschien meer gewoon de praktijk doen: rollenspelen, maar dat doe je misschien al? Doen=onthouden denk ik.

kaatje43

kaatje43

26-09-2011 om 23:05

Ze vinden het allebei niets

De oudste wist niet hoe snel hij het moest laten vallen. Hoewel hij er best wel goed in was. Hij koos liever voor Duits. Jongste is helemaal jaloers, alleen moet hij het nog 2 jaar volgend.

Ise

Ise

26-09-2011 om 23:57

Vmbo

Hier heeft zoon op het VMBO nooit Frans gehad. Ik hoor dat van meerdere scholen in de buurt, wel Duits maar geen Frans op het VMBO. Dochter op de Havo wel. Ze heeft beslist geen talenknobbel en vond Engels zelfs een ramp, maar Frans vond ze juist erg leuk. Inderdaad, le petit Nicolas was een groot succes. Zowel de film als de boekjes. Verder veel Franse films (bienvenue chez le ch'tis, Amelie enz)en muziek. Ze heeft uiteindelijk een exact pakket gekozen met scheikunde, wiskunde, natuurkunde, biologie enz. én Frans.

Fiorucci

Fiorucci

27-09-2011 om 07:15

Ehm bromvlieg

Ik reageerde toch vrij snel, een van mijn zoons, zit toch heus op vmbo-t. En hij is nog slim ook.
Heeft al frans vanaf de eerste klas aldaar, twee uur per week zelfs.

Puck

Puck

27-09-2011 om 08:25

Sini

Ik ga oudste vanmiddag vragen. Hij doet dan wel 2 havo, maar is in het geheel niet geïnteresseerd in school. Maar vorig jaar vond hij frans wel leuk geloof ik. Ik zal eens aan hem vragen wat een vak mu leuk maakt of niet.
Maar ik ben het niet met bertje eens dat je met 3 jaar frans helemaal niets kunt. Ik heb ook alleen 3 jaar middelbare school frans gehad en ik kan me toch uitstekend redden als ik in Frankrijk ben. Enige nadeel is dan dat die Fransen gelijk denken dat je ook alles verstaat en als malloten beginnen te kwetteren in een heel rap tempo. Overigens vond oudste het wel stoer dat hij in de vakantie zelf zijn drinken kon bestellen, volgens mij zag hij daar voor het eerst het nut van Frans.

dc

dc

27-09-2011 om 08:27

Bertje

Ik ben het niet met je eens. Het fijne van frans op school is dat er een goede basis gelegd wordt. Ik had frans op school, en ontmoette 7 jaar later een franse jongen die ik erg leuk vond en die amper engels sprak. In het begin kon ik hem in het frans niet begrijpen, maar door die basis heb ik het wel snel op kunnen pikken. En nu heb ik kinderen die thuis frans spreken

(en die jongen spreekt inmiddels ook goed engels en een beetje nederlands, maar dat geheel off topic)

Yura

Yura

27-09-2011 om 08:34

Stom

Hier (1 en 2 vwo) vinden ze het alletwee stom (maar ze halen wel waanzinnige cijfers, jongste nog een 9,6 gister). Ik denk dat dat vooral komt omdat ze het moeilijk vinden, het is toch veel vreemder voor ons dan Duits en Engels. Denk dat ze het nut er niet zo van in zien. Oostenrijk is als een tweede thuis, daar komen we elk jaar met wintersport in hetzelfde hotel, dus van Duits zien ze zeker het nut. Frankrijk zijn we ook wel eens geweest, maar heeft voor hun dus geen groter nut dan Spaans of Italiaans. Zelf vind ik het heel leuk om als ik ergens ben de taal van het land te spreken en dat zien ze ook gebeuren en dat lijkt ze dan toch ook wel weer leuk. Afgelopen vakantie had ik nog een soort van gesprek met een Italiaan, terwijl ik geen woord Italiaans spreek, maar ik spreek wel wat Spaans en Frans (tot 4 vwo gehad) en heb ook Latijn gehad, zo konden we elkaar toch redelijk begrijpen en dat vinden ze dan geweldig, dat hun moeder (in hun ogen) met iedereen kan praten. Dat soort dingen geef ik dan als voorbeeld om ze motiveren. We " praten" ook wel eens voor de grap met elkaar Frans op brugklas niveau. Maar goed dat is dus meer hoe je ze als ouders kunt motiveren, niet elke ouder heeft lang Frans gehad en niet iedereen ziet het nut ervan en dan wordt het als lerares lastig.
Wat ik een groot nadeel vindt van Frans op VMBO is dat als je het laat vallen na de tweede, de moeite van de eerste 2 jaar voor niks is geweest. Frans moet je gewoon langer doen dan 2 jaar om 20 jaar later op vakantie nog in staat te zijn om een brood te kopen. Vindt het dan ook erg jammer dat ze op het vwo het tegenwoordig ook al na 3 jaar kunt laten vallen, zelf heb ik het toch nog 4 jaar gehad ook al heb ik er geen eindexamen in gedaan. Door altijd Frans te praten als ik in Frankrijk ben (de meeste Nederlanders beginnen gelijk in het Engels) probeer ik het een beetje op peil te houden.

rosa

rosa

27-09-2011 om 08:49

Les choristes

Helaas hebben beide dochters Frans laten vallen (vwo): de grammatica vonden ze helemaal niks. Maar het leukst vonden ze (uiteraard) Franse liedjes en helemaal geweldig vonden ze de film Les Choristes. Die moest thuis gedownload en met allemaal opnieuw bekeken. En ja, ze hadden er ook Frans uit opgepikt.

sinas

sinas

27-09-2011 om 09:05

Heb nog nachtmerries

van Frans. Niet omdat ik het zo'n lelijke taal vind, maar mon dieu, wat is het moéilijk! Het jaar dat ik een leuke leraar had (leuk in de zin van gewoon gezellig en lachen) ging het nog wel, maar toen ik een leraar kreeg waar het sjagrijn van afdroop en waar ik totaal niet mee door de bocht kon, toen was het over. De ene 4 na de andere 4 verscheen en ik wist dan ook niet hoe snel ik het moest laten vallen. Terwijl ik toch echt wel talig ben, engels en duits ging zonder problemen. Waar duits toch ook niet heel makkelijk is met die naamvallen.
hoe dan ook, maak het levendig, maak het leuk, maar vooral leuk mét je leerlingen, dat scheelt een stuk!

Gini

Gini

27-09-2011 om 09:26

Hard werken

Ik vind Frans een mooie taal. Toen ik in de brugklas zat, vond ik Frans leuk maar ik had helemaal geen zin om woordjes te leren en al helemaal geen werkwoordrijtjes en grammatika. Ik raakte op een gegeven moment daardoor de weg kwijt bij Frans en ik ben uiteindelijk blijven zitten in de 3e maar niet alleen door Frans want met zo'n houding kom je niet zo ver.
Ik ben toen woorden gaan leren, onregelmatige werkwoorden etc. Stampen en nog eens stampen. En toen viel het kwartje. Toen vond ik Frans leuk want ik snapte het weer. Ik heb uiteindelijk eindexamen gedaan en ik heb een 8 gehaald.
Ik denk dat mensen vaak mopperen op Frans omdat het gewoon hard werken is: leren, stampen. Mijn kinderen heb ik daarom ook altijd gezegd dat ze van het begin af aan het bij moeten houden. Mijn zoon zit nu in de brugklas en zijn docent Frans geeft vrij geregeld werkjes. Zoon leert goed voor Frans en heeft gelukkig goede cijfers. Het verbaast me wat hij al na zo'n korte tijd kan lezen en begrijpen. En ja, ik zelf vind het fijn dat ik mij verstaanbaar kan maken in Frankrijk.
Volgens mij wordt op het vmbo alleen op T Frans gegeven. Zoon heeft een vriend in brugklas vmbo kader en die heeft helemaal geen Frans.
Sini, een film kijken is misschien iets? Mijn dochter heeft in de brugklas een film gezien over een postbode die naar een hem vreselijke plaats moest gaan, ergens in het Noorden en hij (en zijn gezin) had zelf het warme zuiden in gedachten. Jou zegt die film misschien wat, ik weet de titel niet. Louis de Funes en Angelique zullen wel te gedateerd zijn. Jammer, een generatie zonder Joffrey (en dan zwoel uitgesproken). En verder strips laten maken of laten lezen, vind ik zelf een goeie.

Vmbo+frans

Hier een dochter die 'fan' was van frans én op het vmbo zat (tl heeft examen al 2 jaar geleden gedaan). Leuke juf, wel op leeftijd...ze ging met pensioen toen dochter naar de 4de ging en er kwam wéér een leuke juf voor terug. Beide juffen maakten de lessen frans vooral leuk met leuke opdrachten. Oudste is nu even niet thuis, dus ik kan het niet vragen (op school, hahaha),maar wat ik me zo herinner en wat haar enthousiasme erg aanwakkerde...Een verhaal schrijven waar allerlei voorwerpen in voor kwamen die juf had uigestald in de klas+ een eental werkwoorden die juf op het bord had geschreven. Daar hebben ze best lang over gedaan(een maand misschien wel 2 of langer ben dat even kwijt)...en deed juf altijd aan het eind van de les het laatste kwartier. Helpen mocht (elkaar), woordenboeken gebruiken mocht, internet gebruiken mocht (alleen thuis dan). Toen de verhalen klaar waren heeft juf ze nagekeken en mochten ze het 1 voor 1 voorlezen. En daarna kregen ze er 2 cijfers voor. 1 cijfer voor het verhaal en 1 cijfer voor de uitspraak.
Volgens mij was de opzet van juf om m.b.v. de voorwerpen de leerlingen de woorden beter te laten onthouden (visueel, je mocht ze ook aanraken etc.). En de werkwoordvervoegingen beter te leren toepassen dan alleen in 'rijtjes'.
Een naam bedenken voor een nieuw te openen franse bistro hier ter plaatse. Ze kregen de menukaart en de drankkaart en bedenk maar een naam. De winnaar zou een bon krijgen van iets van 3,- euro voor die bistro. En de naam moest natuurlijk frans zijn én uitdragen wat er te koop was (broodjes voornamelijk en sapjes enzo). Alleen al het vertalen van die franse menukaarten was al een toer op zich voor die mbo-ers
Juf nam ook regelmatig franse etenswaren/snoepjes etc. mee. Ook om de boel te verlevendigen, die ze uitdeelde als de klas goed z'n best deed of als iedereen een voldoende zou halen ofzoiets.
Verder veel gedoe met muziek, die ze moesten vertalen of zelf een tekst schrijven. Ook veel films/documantaires. Die juf ook inzette als 'beloning'voor goed gedrag of cijfers. Moderne muziek, maar ook de Poppy's, Edith Piaf, Julién Clerc en Jacques Brel.En de Poppy's vonden ze net zo 'schattig'als wij toendertijd en Julién Clerc net zo knap (met uitzondering van oudste want die lijkt té veel op haar eigen vader én ooms en neefjes,hahaha, die hebben ook allemaal dezelfde krullen en zijzelf ook..).
En als slagroomtoef.... mag je in de 3de (als je nog frans hebt) mee naar Frankrijk. Naar Parijs nog wel, een heel lang weekend (3 nachten, 4 dagen)! Dat is even wel wat aanlokkerlijker dan Berlijn (als je dus Duits hebt gekozen) of Londen (als je zowel Duits als Frans niet hebt b.v. de KL-ers). In een gastgezin dus je moét wel een beetje je best doen op dat frans wil je daar enige conversatie hebben tijdens het ontbijt...
Verder werd er veel aan mondeling gedaan, voorlezen voor de klas en luistertoetsen. Dat voorlezen voor de klas werd zó veel gedaan dat ze op een gegeven moment ook de 'schroom' wel verliezen om frans te spreken.
Ze hadden ook c.d.'s om de uitspraak thuis tot in den treure te oefenen (dit is 6 jaar terug, jongste heeft het nu digitaal staan op haar eigen schoolaccount).
Ooit sprak de juf mij aan tijdens een ouderavond, zóveel 3de en 4de klas leerlingen frans had ze nu ook weer niet en waarom wij nooit kwamen op gesprek. Nou juf, dat is heel simpel, onze dochter vindt frans het leukste vak van alles en ze haalt alleen voldoendes. Ja,maar zei juf, dát wilde ze ook wel eens een keertje horen tijdens zo'n ouderavond. Tja daar zat wat in, dus de keer erna zijn wij ook bij de juf geweest, om te vertellen dat haar lessen zo leuk en levendig waren, hahaha.
groeten albana

Luisterboeken

Is het geen idee om eens een luisterboek te huren in de bib en tegelijk het boek. Zo kan de CD opstaan en kunnen je leerlingen de tekst meevolgen. Je zoekt natuurlijk een leuk of spannend boek en werkt daar op voort.

Zoon (in België) net begonnen met frans (in groep 7) zegt dat iedereen bij frans altijd zo blij is omdat het zo leuk is... mijn mond viel open van verbazing want zoon is echt niet talig. Het is blijkbaar leuk omdat er een CD bij de methode hoort, je weet wel, de stem zegt een zin en de klas zegt het na. Ik weet niet of zoiets op hoger niveau wordt aangeboden maar voorlopig is frans het lievelingsvak van de klas.

Zelf vroeger 4 a 5 u. frans per week gehad in school, ik vond het ook niet bijzonder leuk. Een lied, een film (de ondertitels werden dan afgeplakt), zo'n dingen kunnen de zaak opvrolijken. Ik heb toch echt maar frans geleerd toen ik in het frans een jaar ben gaan bijstuderen, maar nu is mijn frans dan ook heel goed en merk je dat al die jaren labeur toch echt geholpen hebben.

Oo en ook niet onbelangrijk

Beide juffen spreken tijdens de les álleen maar frans. En ook de leerlingen moeten frans terug praten. Of je nu moet plassen of wat vragen over de lesstof. Alleen als je het écht,écht niet snapt (een uitleg dan) wil juf misschien je ná de les het in het Nederlands uitleggen. Maar dan moet je dat dus ná de les doen. Gepraat in het nederlands of vragen 'snapt' juf gewoon niet (nou ja, ze doet alsof) en ze vraagt net zo lang in het frans : "wat zeg je?" tot je overgaat op frans, of je klasgenoten je helpen omdat ze het zat zijn....
Juf heet natuurlijk ook 'madame'.
Overigens is dit bij alle talen (dus ook bij duits en engels). En wel vanaf de allereerste les.
groeten albana

Bertje

Ik ben het totaal niet eens met Bertje. Engels hoor je al zoveel, waarom zou je dat nog op school aanbieden en daar tijd aan verdoen? Liever meer talen leren, zeker omdat Frankrijk nog steeds het populairste vakantieland is en het toch wel prettig is om verder te komen dan besjoer en deu bjehr.

Ik vind het wel opvallend dat je nu gewoon veel minder frans hoort dan toen ik kind was.
Waar zijn die films van Louis de Funes van de Tros gebleven? Waar is de franstalige popmuziek gebleven?

Louis de Funes is misschien wat oubollig, maar niet oubolliger dan the pink panther, iets als Bienvenue chez les Ch'tis verdient veel meer aandacht.

Om het leuker te maken...moeilijk zo lang er ouders zoals Bertje rondlopen.
Ik vond Frans destijds op school niet echt leuk, maar dat kwam meer door de leraren die het gaven vrees ik.

dc

dc

27-09-2011 om 11:07

Gini - film

Die film is "Bienvenue chez les Ch'tis"! Erg leuk inderdaad.

Gini

Gini

27-09-2011 om 12:29

Bedankt. Ik zal eens kijken hoe we er aan kunnen komen want dochter vond hem erg leuk.

Fiorucci

Fiorucci

27-09-2011 om 13:56

Albana

Prima lessysteem, maar lang niet alle scholen hanteren die methode.

ayla

ayla

27-09-2011 om 15:32

Ot film

Bienvenue chez les Ch\'tis heeft ondertussen ook weer een erg vermakelijk vervolg gekregen, zeker de moeite waard

Methode?

Ik denk dat je dat frans praten tijdens de les bedoeld??? Waarom zou dat onderdeel moeten zijn van een 'methode'?? Onze engels leraar 'vroeger' praatte ook alleen engels, onze frans leraar (die totaal geen les kon geven) niet. Wat maakt dat uit? En volgens mij hechtten ze toen nog niet zo erg aan 'methodes', want ik herinner me dat mijn moeder (ook juf) ooit een methode maar 1 schooljaar gebruikt heeft en toen de hele mikmak afgeschreven heeft.......Niet mee te werken en toen gewoon weer tig jaar de oude methode gebruikt heeft.
Dus ik vermoed dat het niet alleen methode-gericht kan zijn, maar ook een gedeelte eigen invulling. Deze fransjuf van dochter volgde trouwens mijn leraar op (zelfde school) en sprak toen ook al frans in de les. Ik denk niet dat ze speciaal voor een andere onderwijzer nieuwe methodes aanschaffen. Dat is vast ook eigen invulling geweest en misschien later de methode erbij...
groeten albana

Yura

Yura

27-09-2011 om 19:00

Niveau (beetje ot)

Sini, je had het over een film die je met 2 havo had gekeken, die je dan met 3 vmbo zou kunnen zien. Is het verschil werkelijk zo groot? Ik had eigenlijk geen flauw idee, maar liep er toevallig een paar keer tegen aan dat de talenkennis van vmbo'ers niet zo heel erg groot is. Kind van bekenden is na zijn vmbo-diploma naar het buitenland verhuisd en had het enorm moeilijk met Engels, dat had ik eigenlijk niet verwacht en schrok ik toch wel van. Overigens is dat na 4 weken bijna over hoor, in de praktijk leer je het toch het snelst. Ook hoorde ik van mijn schoonzus dat ze de kennis van Engels van haar zoon (3 vmbo) zo tegen vond vallen. Overigens liep de jongen die verhuisd is wel weer voor met Duits, terwijl hij van 4 vmbo naar het equivalent van het lokale 4 vwo is gegaan.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.