Sinilind
26-09-2011 om 17:23
Vraag aan ouders: wat vinden jullie kinderen nou leuk aan frans (of stom, mag ook)
Dag allemaal
Ik merk dat ik soms de plank volledig missla met mijn lesvoorbereiding (gelukkig niet altijd). Ik heb geen moeite met mijn VWO klassen, het gaat als een trein. Ik heb meer moeite met de VMBO-ers, ik heb een VMBO-TL3 klas, en de meeste vinden Frans gewoon niet leuk. Ik denk vooral dat ze de nut ervan niet zien, dat is een moeilijke taal, Engels horen ze sinds de geboorte maar Frans niet. Afin. Ik kan wel dreigen met rode kaarten, strafregels of eindexamens die niet gehaald zullen worden maar ik zou liever die kinderen het Frans echt LEUK laten vinden. Alleen, soms, weet ik het niet helemaal. Dus... Heeft een van jullie kinderen een leraar vreemde taal die echt TOF is dan zou ik graag willen weten WAAROM die zo tof is. Ik kijk ook bij andere collega's in de les, ik doe ideeen op maar bij de kinderen zelf wil ik het graag horen,
Bedankt
Sini

Fiorucci
27-09-2011 om 19:12
Albana
Ondere andere een school in Aalsmeer draagt dit uit als zijnde een lesmethode. Zij doen dit heel systematisch vanaf dag 1, grammatica beginnen ze pas in de tweede klas mee, eerst leren converseren,is de gedachte.

Mach
27-09-2011 om 19:15
Sini
Hier is de school sinds 2 jaar begonnen met de onderdompelmethode.
In de brugklas op alle nivo's alleen frans spreken. En dat gaat dan met allerlei gebaren. En met kerst spelen ze een toneelstuk in het Frans over de drie kleine biggetjes.
De kinderen zij erg enthousiast en spreken heel aardig frans na een jaar. Ook de VMBO-ers! Grammatica komt pas in de 2e en 3e klas.
Mijn oudste heeft deze methode net gemist, de jongst begint volgend jaar.

dirksmama
27-09-2011 om 19:58
Le gouter
Na de herfstvakantie ga ik in Indonesie weer door met de French Club. Nou zijn dat kinderen die vrijwillig na schooltijd komen, dus met de motivatie zit het wat anders.
Maar ik ga daar 'le gouter' invoeren. Niet mijn eigen idee, de Engelse methode van Ladybird "Max et Mathilde" werkt er ook mee, en het leek me wel wat.

Mach
27-09-2011 om 21:49
Aanvulling
Er wordt het hele jaar geen enkele keer woordjes of grammatica geleerd. Eigenlijk alleen spreekvaardigheid, een jaar lang. De woordjes moeten net als bij een kind dat leert praten vanzelf komen. Pas in de tweede klas grammatica en woordjes leren.

Emel
28-09-2011 om 10:13
Slecht aim ervaring
Hier werd Frans in de brugklas (VMBO-t) vorig jaar ook met de AIM-methode gegeven. Zoon (en meerdere jongens) vond het verschrikkelijk.
Voor expressieve kinderen die goed hun aandacht bij de les kunnen houden kan het leuk zijn. Voor zoon was het een ramp. Hij is verlegen, en durft in een vreemde taal pas iets te zeggen als hij redelijk zeker weet dat het klopt. Bovendien is hij erg snel afgeleid, waardoor hij tijdens de les niet veel opstak. Thuis wilde hij dan graag woordjes/zinnetjes leren, maar die waren niet op schrift beschikbaar.... Waardoor achterstand bij de volgende les - verlegen, en niet durven spreken - etc etc.
Gelukkig pakte zijn juf het na het eerste oudergesprek goed op. Speciaal voor hem (en een aantal andere jongens die met hetzelfde probleem zaten) heeft ze toen een woordenlijst in elkaar gezet. Puur ter ondersteuning. Zoon beloofde beterschap qua opletten en interesse tonen ("ja maar mama, dat is SLIJMEN als ik doe alsof ik het interessant vind...") en vanaf toen ging het een stuk beter.
Moraal: niet elke methode is voor elk kind geschikt. Sommige kinderen gedijen beter bij traditioneel onderwijs. Docenten die flexibel met die verschillen weten om te gaan zijn toppers.

albana
28-09-2011 om 12:50
Onderdompelmethode
Nou die methode die jullie beschrijven met alleen spreekvaardigheid is in het 1ste jaar belangrijk die hadden ze dáár dan in ieder geval niet. Want ze kregen wel degelijk ook gewoon uit boeken les en dus van p.c.'s/digitaal bord etc.
En ook gewoon 'woordjes' leren en rijtjes vervoegingen.
Ik denk dat juf (natuurlijk ook gesteund door jarenlange ervaring) gewoon zelf een combi heeft gemaakt van 'onderdompelen' én ouderwetse methode, zodat ze alle leerlingen enigzins 'aansprak' qua lesmethode.
groeten albana

Mach
28-09-2011 om 14:56
Sini, ja!
Inderdaad de AIM methode. Heb het nog even nagevraagd. Hier doen ze het op alle nivo's, van VMBO tot Gymnasium.

Pennetje
28-09-2011 om 16:42
Oja, ook nog
Naast Petit Nicolas (hilarische tekeningen) hadden we toen ik zelf in de brugklas zat een methode waarvan ik de naam niet meer weet, maar waarin Papa, Maman en de kinderen Pascal en Dominique de hoofdrol speelden. Mijn leraar liet ons de verhaaltjes naspelen. Zo ben ik ooit de postbode geweest die een telegram kwam brengen. Papa, on sonne! Eh bien, ouvre la porte, Pascal. Alleen ik belde niet aan... de congierge had me op de gang zien staan en nam me mee naar zijn hok om me straf te geven

Fiorucci
28-09-2011 om 16:54
Ohja sini
Hrb het mijn zoon nog even gevraagd, vmbo-t. Hij associeert de franse taal met verregaande tuttigheid, hij vindt duits veel stoerder. Hij denkt ook dat het komt omdat veel kinderen geen woord frans spreken als ze beginnen op het VO, duits en engels zijn ze vaak wat vertrouwder mee. Dus moeten ze veel meer nieuw aanleren dan bij andere vakken.
Hij vindt Grandes Lignes een aardige poging, maar wordt er niet diepgelukkig van.

ilsepilse
29-09-2011 om 15:02
2talige belg
ik ben nog van de oude belgische garde die 2talig opgevoed is in nl en frans, ik vind het nog altijd een mooie taal en vindt het jammer dat mijn zoons het niet meer willen leren, sterker nog.. toen zoonlief vorig jaar naar Parijs ging met het 2e jr kregen ze allemaal een briefje vd mentor mee met in het frans, ik het ... ik ben verdwaald , graag volgend nummer bellen, ok int Frans, maar er stonden maar liefst 5 fouten in dit zinnetje...
ik ben dan toch maar blij dat ze hier geen franse les meer hebben haha...

mirreke
30-09-2011 om 04:56
Popblad
In de Ardennen kopen we wel eens een popblad in het Frans. Is dat niet wat? Er staan bv interviews in, en van die lijstjes over je favoriet popster, hoe groot, welke kleur haar. In de tijd dat dochter fan was van Tokio Hotel heeft ze enkele van die bladen helemaal uitgespeld, en zo toch Frans gelezen. Ik ben de naam van het specifieke blad vergeten, maar er zijn veel popbladen in het Frans viel me op.
De beide oudsten vinden Frans trouwens helemaal niets, ook niet op VWO niveau. Zelf zou ik ook liever Spaans zien, of tegenwoordig Chinees
Zoon heeft dit jaar een docente die niet kan uitleggen, en dat vind ik funest. Hij snapt er na een paar weken al niets meer van...

mirreke
30-09-2011 om 04:57
Popblad
In de Ardennen kopen we wel eens een popblad in het Frans. Is dat niet wat? Er staan bv interviews in, en van die lijstjes over je favoriet popster, hoe groot, welke kleur haar. In de tijd dat dochter fan was van Tokio Hotel heeft ze enkele van die bladen helemaal uitgespeld, en zo toch Frans gelezen. Ik ben de naam van het specifieke blad vergeten, maar er zijn veel popbladen in het Frans viel me op.
De beide oudsten vinden Frans trouwens helemaal niets, ook niet op VWO niveau. Zelf zou ik ook liever Spaans zien, of tegenwoordig Chinees
Zoon heeft dit jaar een docente die niet kan uitleggen, en dat vind ik funest. Hij snapt er na een paar weken al niets meer van...

Marjolein
30-09-2011 om 08:48
Nachtmerrie dat frans....
Mijn oudste heeft zojuist gisteren zijn eerste SO Frans compleet verknald. Waarom? Alle woordjes (keurig geleerd) worden in zinnen gevraagd. Helemaal de weg kwijt. Geldt dit voor alle dyslectici?
Zijn juf is een schattige begripvolle native speaker ("wat praat ze raar") en doet het heel leuk, alle geweldige tips die hier voorbij komen heeft zij al, maar het slaat helemaal niet aan. Hoezo leuke film?, ik begrijp er toch niets van.
Grandes Lignes, wat zeggen ze nou? Stuk lezen, waar gaat het over? De paniek is compleet en het komt nooit meer goed.
Het enige wat enigszins helpt is stap voor stap woordje voor woordje alles doornemen. Lastig als je normaal de context gebruikt om teksten te snappen. Hij is helemaal de weg kwijt na 1 zin van losse woordjes vertalen, weet hij het niet meer te combineren tot een zinnetje. Laat staan een verhaal.
Het enige leuke dat uit Frankrijk komt: Asterix en Obelix, maar dan wel vertaald in het Nederlands.
Sini, ik vind je geweldig, fijn dat jij (en juf van zoon) zo hun best doen om het leuk te maken! Ik weet zeker dat het heel veel van je leerlingen heel erg gaat helpen. Heerlijk dat je er zo positief en enthousiast voor gaat!
Voor zoon ga ik toch zo gauw mogelijk vrijstelling aanvragen. Jammer, het blijft een mooie taal, al is het zo vreselijk moeilijk.

Tineke
30-09-2011 om 09:02
Talen
Hier vanaf de brugklas zowel Duits, Spaans als Frans. Mijn zoon haalde voor alle talen hoge cijfers, dus leek er geen verschil voor hem te bestaan in moeilijkheidsgraad. Maar toch: hij vond Spaans zeer makkelijk, uitspraak is heel vanzelfsprekend, Duits iets lastiger omdat het zo dicht bij het Nederlands zit maar net even anders, en Frans het lastigste, omdat er zoveel letters staan die je niet uitspreekt. Maar het lastigste vond hij vooral de combinatie van Frans en Spaans. Zo uitkijken dat je de talen niet door elkaar haalt!
Wat hij leuk vond bij Frans is dat de docente vaak praktische opdrachten gaf. Er werd bijv. een Franse maaltijd verzorgd, met croissantjes, stokbrood, jus d'orange. En na zulke gezellige dingen, was een droge theorieles minder erg.

Lizelot
30-09-2011 om 10:40
Frans
Mijn dochter kreeg Frans van een Francaise,dat vond ze erg leuk.Haar lerares deed ergveel om mijn dochter met dyslexie te helpen.Maar zei oo keerlijk dat de taal voor mijn dochter te moeilijk was.Woordjes leren ging goed,dat was stampen.Daar haalde ze dan een ruim voldoende voor,maar de grammiatica toest was steeds onvoldoende.Spreektoets kreeg ze altijd een voldoende voor,terwijl mijn dochter Franse woorden op zijn Nederlands uitspreekt.Maar zo kwam ze dan altijd aan een 6 of 7.Werkwoordvervoegingen kan ze niet.Door haar dyslexie lijken veel vervoegingen op elkaar,de docent zag dat mijn dochter het goed geleerd had,maar de werkwoorden door elkaar gooide.En bv met de voltooid verleden tijd,moest mijn dochter niet alleen de voltooide deelwoorden leren maar ook weer heel de vervoegingen van Etre en Aller.En dat na 3 jaar.
Ze vond het erg jammer dat ze Frans moest laten vallen,ze heeft het 3 jaar geprobeerd,maar ze is er op advies van docent mee gestopt ivm met het examen dit jaar.En dat terwijl de Franse lerares het enorm jammer vond dat er in de vierde klas zo weinig leerlingen nog
Frans volgen,ze deed haar best leerlingen te overtuigen Frans te kiezen.
Ze kreeg de methode Dáccord van Malmberg,ze vond dat een prettig boek.Ook dat de docent een francaise was vond mijn dochter erg leuk.

Fiorucci
30-09-2011 om 12:05
Ohja sini
Wat hier heel leuk gevonden wordt door veel vmbo-t'ers: taaldorp. Er wordt een marktpleintje gecreerd, met een terrasje, waar je limonade kunt kopen, crepes, en natuurlijk croissantjes. De kraampjes en het terras worden bemand door oudere leerlingen die goed frans spreken. De leerlingen moeten dan in het frans een gesprekje voeren en iets bestellen, en krijgen daar een cijfer voor. Uiteraard krijgen ze van te voren een stencil waar diverse zinnetjes en woordjes opstaan zodat ze dat kunnen leren van te voren.

Niny
30-09-2011 om 19:30
Dochter kwam met filmpje
Mijn dochter (brugklas havo/vwo) kwam helemaal enthousiast thuis, ze hadden een filmpje gekeken (zoek op youtube naar puppetsruleman en dan naar 'Salut'). Volgens mij zijn er meer van, erg leuk! Ik zal kijken of ze nog meer leuks weet, nu moet ik als een haas naar koor.
Niny

dc
01-10-2011 om 09:32
Brice de nice
Vond ik trouwens geweldig, kun je misschien een keertje laten zien. Wel uitleggen dat er daar geen golven zijn natuurlijk, ik snapte dat in het begin niet

skik
03-10-2011 om 00:10
Marjolein, vrijstelling frans
"Voor zoon ga ik toch zo gauw mogelijk vrijstelling aanvragen."
Zit je zoon op het vmbo? Want volgens mij kan het wel op vmbo (vrijstelling krijgen voor een derde vreemde taal) maar op havo en vwo niet.
skik

Marjolein
03-10-2011 om 23:00
Skik, vrijstelling (o.t)
op de school van zoon (havo) hebben ze ook nog Spaans, dus 4 vreemde talen. In dat geval is het wettelijk toegestaan om met dyslexie verklaring vrijstelling aan te vragen voor 1 vreemde taal.
Dat wil nog niet zeggen dat het rond is, hoor. Deze school werkt niet echt soepel mee op alle fronten, om je soms weer te verbazen.

skik
04-10-2011 om 09:24
Dank je marjolein
Jee, da's een hele klus voor een dyslect, vier vreemde talen. Ik snap dat je gaat proberen om er van één af te komen.
Ik zag in het Masterplan Dyslexie dat er voor Frans en Duits (en Spaans) geen kerndoelen zijn. Je kan voor die vakken dus geen vrijstelling krijgen, maar (wat ik er uit begrijp) wel voor spek en bonen meedoen. Als je een school hebt die zich wel soepel opstelt, kunnen ze bijvoorbeeld bij je zoon alle spelfouten niet meetellen, of de talen op een lager niveau laten doen. Het zou toch van den zotte zijn als je zoon eeuwig zou struikelen over Frans en Duits, dat hij echt niet in staat is om, ondanks grote werkinzet, voldoendes te halen en op die talen zou blijven zitten en daarom zou moeten afstromen terwijl de rest wel prima gaat.
Ik hoop dat de school van je zoon mee wil werken.
skik

Martien
04-10-2011 om 12:15
Frans leuk?
Nooit begrepen. Mijn kinderen ook al niet. Ik wijs ze wel alle dagen op het nut van de taal (heb het zelf ook dagelijks nodig in mn job).
Mn moeder is ook franstalig en leerkracht Frans.
3 van haar 5 kinderen moesten herexamens doen voor Frans (tot haar grote schaamte).
Engels en zelfs Latijn vinden ze veel leuker
Succes met het vinden van oplossingen om het leuker te maken. Spijtig genoeg heb je veel grammaire nodig om het goed te kunnen leren.
Vandaag mag ik met oudste (3de middelbaar) een boekje lezen (ze heeft het ding al 4 weken thuis liggen, maar realiseerde zich pas gisterenavond dat het overmorgen uit moet zijn).

dc
04-10-2011 om 14:28
Dat snap ik dus niet martien
Het lijkt wel alsof je er trots op bent dat je je moeders taal niet goed beheerst en niet leuk vond. Lees ik dat nou echt goed?
Ik probeer mijn kinderen wel de leuke kanten van verschillende talen in te laten zien. Latijn is echt niet makkelijker qua grammatica dan frans, dus als ze latijn leuk vinden, dan lijkt het me best mogelijk om ze warm te krijgen voor frans. Dat laat je toch niet alleen van de leraren afhangen?

Martien
04-10-2011 om 15:04
Zoiets als wiskunde
Er zijn nu eenmaal mensen die het leuk vinden en anderen vinden het niks.
Het spijt me, maar voor mij is dat dus een taal. Ik kan het heel goed, maar vindt het nog steeds niet leuk.
Mijn moeder sprak enkel Nederlands met ons (ik denk dat mn vader bang was om buiten gesloten te worden in een gesprek).
Bij oudste heb ik al geprobeerd haar meer interesse te laten krijgen voor de taal, maar het zegt haar helemaal niks, spijtig. Dit betekent niet dat ik het niet probeer of haar vertel dat ik di franse les vroeger ook helemaal niks vond.

Karin*
05-10-2011 om 21:05
Liedjes
Ik weet niet zoveel meer van Frans, maar "voici les clés" van Julien Clerc ken ik nog steeds uit mijn hoofd, nadat onze leuke leraar Frans het helemaal met ons doorgespit had!

liat
06-10-2011 om 09:40
Les choristes
Hoi Sinilind,
Ik heb laatst deze film met mijn man gezien. Vond ik prachtig. Misschien leuk om een keer een les voor de vakantie te laten zien en dan een gesprek over wat de ideale school is te hebben...