Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
26-09-2011 om 17:23
Dag allemaal
Ik merk dat ik soms de plank volledig missla met mijn lesvoorbereiding (gelukkig niet altijd). Ik heb geen moeite met mijn VWO klassen, het gaat als een trein. Ik heb meer moeite met de VMBO-ers, ik heb een VMBO-TL3 klas, en de meeste vinden Frans gewoon niet leuk. Ik denk vooral dat ze de nut ervan niet zien, dat is een moeilijke taal, Engels horen ze sinds de geboorte maar Frans niet. Afin. Ik kan wel dreigen met rode kaarten, strafregels of eindexamens die niet gehaald zullen worden maar ik zou liever die kinderen het Frans echt LEUK laten vinden. Alleen, soms, weet ik het niet helemaal. Dus... Heeft een van jullie kinderen een leraar vreemde taal die echt TOF is dan zou ik graag willen weten WAAROM die zo tof is. Ik kijk ook bij andere collega's in de les, ik doe ideeen op maar bij de kinderen zelf wil ik het graag horen,
Bedankt
Sini
06-10-2011 om 11:12
Haha
Zo zie je, toch niet helemaal goed opgelet, maar de woorden van het liedje ken ik toch wel nog....
Wat ik ook nog heel goed weet van een andere klas Frans, was dat de leraar tegen me riep dat ik het natuurlijk helemaal niet geleerd had, toen ik bij een mondelinge overhoring van de cijfers niet a la minute het goede antwoord wist. En dat terwijl ik er zo op had zitten blokken.. Dat stomme Frans! (vond ik toen)
09-10-2011 om 20:29
Zelf
Zelf vond ik het heerlijk, Frans, terwijl we best een saaie juf hadden. Een belgische, met zo'n kortaf accent. (Zelf vind ik Zuid-Frans veel mooier, en veel duidelijker, want er wordt veel minder ingeslikt. Amour est un oiseaux rebellE, dat werkt).
Wat ik zowel aan mijn leerlingen als aan mijn studenten merk, is dat de lestijd snel gaat als je veel korte opdrachtjes doet. Een filmpje (ik doe vaak fill-in-the-blank, dus een transcriptie geven en woordjes weglaten.) Een spreekopdracht (patati patata heette dat bij onze Franse les vroeger - babbelen is dat toch?), over een tekstje, of over je hond, zoiets (in tweetallen). Een invuloefening (vocab) over hetzelfde onderwerp als het filmpje, zodat het vocabulaire terugkomt. Alles in korte stukjes - 10 minuten per onderwerp ofzo, met een minuutje of wat uitleg tussendoor.
Alles om de boel levendig te houden
Ik vertel ook veel over de geschiedenis van de taal, maar daar zitten VMBO-ers vast niet op te wachten. Grappige anecdotes misschien? Ik probeer ze zoveel mogelijk te laten lachen, want dan onthouden ze meer.
Ook heel leerzaam voor mij, dit draadje! (Kunnen we niet een docentendraadje beginnen?)
10-10-2011 om 18:38
Valkyre (licht ot)
Als antwoord op je laatste vraag: nee! En zo ja, dan graag publiekelijk
Tirza