ayla
28-09-2010 om 13:00
Vraag over avi lezen
Vanochtend had ik contact met de ib’er van ayladochter haar nieuwe school. Ze zijn deze week bezig met de cito’s van groep 3 bij dochter af te nemen omdat ze die vorig jaar gemist heeft. Ook had ze moeten avi lezen; ze kwamen uit bij beheersingsniveau E3, en instructie niveau M4. Precies goed lijkt me Ik ben natuurlijk supertrots ben op ayladochter dat ze dit kan zonder groep 3 gedaan te hebben maar vroeg ik me wel iets af. Wat bedoelen ze met instructieniveau? Ik begreep van de IB’er dat bepaalde klanken nog niet helemaal goed worden uitgesproken werden en dat ze nog wat langzaam is. Het heeft dus niets te maken met tekstbegrip? Thuis lezen we boekjes zoals Heksje Lily of iets vergelijkbaars op dat niveau (AVI 5/6) en ik vindt dat super gaan. Ik verbeter haar echter niet stelselmatig bij leesfouten, het moet namelijk ook leuk blijven. Moet ik dat echter wel doen? Ik vind het thuis vooral belangrijker dat ze begrijpt wat ze leest en er daardoor plezier van heeft.

billie
30-09-2010 om 11:55
Ik snap je probleem niet
Ayla, volgens mij val je heel erg over details maar het gaat toch echt om het geheel. Je kunt niet van school verwachten dat ze je dochter een programma geven dat 100 procent afgestemd is op haar. Dat heeft geen enkel kind, en dat is ook helemaal niet nodig. Het maakt mi geen bal uit welke boekjes je dochter op school leest. Als ze ze saai vindt dan moet ze maar gaan leren aangeven dat ze andere boekjes wilt, mogen ze dat trouwens niet gewoon kiezen? (hier wel volgens mij, maar ik weet er heel weinig vanaf, heb me er nooit in verdiept)
Nogmaals, het gaat om het geheel. Wordt ze in het geheel genoeg uitgedaagd. Maakt ze een gelukkige indruk, gaat ze graag naar school enz.
En als je wil dat school een hoop doet met het etiket hb (het klinkt alsof je behoorlijk wat medewerking krijgt) dan vind ik ook dat je thuis vanalles met het etiket moet. (haar ouder benaderen, vertrouwen stellen, loslaten, vanuit die visie is ze ook niet *slechts 6*!!)
Trouwens, aanpassen is niet altijd en per definitie slecht. Het zijn keuzes, en het kan jouw schone taak zijn haar bewuster van keuzes te maken, maar het hoeven niet jouw keuzes te worden.

Starry Night
30-09-2010 om 12:04
De terreur van avi
"Ik vind het thuis vooral belangrijker dat ze begrijpt wat ze leest en er daardoor plezier van heeft."
Hiermee zeg je alles en je hebt groot gelijk. Laat ze zich op school maar lekker vastklampen aan het waanidee dat lezen iets exacts is wat binnen getalletjes te vangen is, maar doe er als ouder alsjeblieft niet aan mee. Het is namelijk na het technisch léren lezen volstrekt niet meer nodig om kinderen lastig te vallen met AVI en op kinderen met leesproblemen kan het zelfs een averechts effect hebben.
Lees voor de lol eens: http://static.nos.nl/jeugdjournaal/artikelen/2008/11/17/lezennietmeerleuk.html

wil40
30-09-2010 om 15:00
Uitleg avi, ayla
Je hoopt over een week te begrijpen wat avi lezen precies is. Ik zal het heel simpel uitleggen, Misschien raak je dan je onzekerheid kwijt.
Ik leg dan wel het lezen uit zoals het bij zoon ging, die is intussen zo`n 3 jaar "avi uit."
Het lezen is onderverdeeld in 10 blokken. Om een blok verder te komen doet een kind een leestestje. ( hier 2 à 3x per jaar) Het kind leest een kort stukje. Als je weinig foutjes maakt en binnen een bepaalde tijd klaar bent heb je weer een avi "gehaald." Dat niveau "beheers" je dus. Je gaat de komende weken/maanden een niveau hoger lezen. Instructieniveau is dat dus of zoals hier gezegd werd oefenniveau. Als het kind bij het leestestje snel en praktisch foutloos leest dan wordt er gelijk gekeken of het kind een niveau hoger ook nog kan "halen."
Zo kan het gebeuren dat je kind in een half jaar 3 niveau`s hoger gaat of een jaar op hetzelfde niveau blijft "hangen". Als school echt denkt dat er een leesprobleem is wordt er aan de bel getrokken en gekeken wat het probleem is. Zolang er redelijke vorderingen zijn, leest ieder kind vrolijk verder op zijn of haar niveau.
Het zegt niets over het begrijpend lezen. Je kind kan op avi 3 zitten en de boeken van avi 8 thuis lekker lezen en begrijpen. Ook zijn er kinderen die fluitend binnen 2 jaar door alle avi`s rennen maar geen bal begrijpen van wàt ze lezen.
Begrijpend lezen heeft te maken met inzicht en intelligentie, avi lezen niet. Het is alleen het beheersen, voorlezen van de tekst. Je kan mij een franse tekst geven, ik lees hem praktisch foutloos ( denk ik), heb alleen geen idee van wat er staat.

wil40
30-09-2010 om 15:03
Pelle
Hier was het beide. Voor het in groepjes lezen op niveau moest het kind de bijpassende avi lezen.
Verder was er nog vrij lezen, mocht iedereen pakken waar hij/zij zin in had.

rodebeuk
30-09-2010 om 20:18
Ayla: mijn jongste is vandaag ook ge-avi-d
Wil heeft het al uitgelegd. Maar we hebben hier ook net een kind dat avi-test heeft gehad vandaag, dus ik heb het me nog een keer laten vertellen. Ze krijgen een rij met losse woordjes (het ging om mijn jongste van net 5, dus die begon bij avi start) of een heel simpel verhaaltje. Juf houdt bij hoe snel ze de tekst lezen en of en hoe veel fouten ze maken. Dan checkt ze op een scoreschaal of de tijd en het aantal fouten binnen de normen valt. Soms mag een kind het nog een keer over doen, als het bijvoorbeeld twee seconden te langzaam was. Ook nog even gevraagd aan oudste, als ze het nog een keer mogen proberen is dat met hetzelfde verhaaltje als ze net al hadden gelezen. Voor ieder niveau is vastgelegd hoeveel secondes en hoeveel fouten toegestaan is.
Het is dus een technische leestest.
Als je een kind zonder tijdsdruk de avitestjes van hogere leerjaren laat lezen zal het die vaak foutloos kunnen lezen, maar het zal de tijdslimiet niet halen. En daar is het bij avi-lezen om begonnen. Binnen de tijd en met maximaal vijf fouten. Dat is ook de reden, zoals Pelle al heel vaak heeft betoogd, dat kinderen geholpen zijn als ze weten dat het bij avi puur om snelheid gaat. Niet om intonatie of een verhaal vertellen.
Als jij zegt: "of ze niet zo een stuk uitdaging mist en weer ondergesneeuwd raakt omdat ze gewoon niet zegt dat ze ook best die moeilijke boekjes kan lezen. Moet ik naar school gaan?" dan begrijp je dus het systeem niet. Ze raakt niet ondergesneeuwd want ze heeft technisch beheersingsniveau E3. Het lezen van een avi 6-tekst gaat thuis niet op snelheid en foutenaantal. Moeders zitten niet met een stopwatch naast het bed . Dus ze hééft geen avi 6. Maar ze kan het makkelijk lezen.
...anyway, goed dat je het gevraagd hebt. Als je verder nog vragen hebt dan hoor ik het wel.
Ik krijg de indruk dat je ook niet veel sociaal verkeer hebt met mensen die kinderen van een paar jaar ouder hebben, klopt dat? Ben je daardoor meer op het forum aangewezen?

Vic
30-09-2010 om 21:04
Hier ook
Jongste (5) heeft nog niet eens een avi, hoewel ze best eenvoudige boekjes kan lezen. Ik kan me van oudste nog herinneren dat ze heel lang is blijven hangen ergens op Avi7. Dat terwijl ze wel de voorleeswedstrijd van de onderbouw had gewonnen, dus lezen kon ze wel! Het gaat al mis als je net iets te langzaam bent, of een woordje weglaat of toevoegt. Het avi-lezen is echt alleen een technisch kunstje. Je moet zo snel mogelijk lezen wat er staat, niet meer en niet minder.

ChrisH
30-09-2010 om 21:17
Ik wist dit ook niet van avi-lezen
Mijn oudste is net zes en dit schooljaar gestart in groep 3. Ik was ook niet echt op de hoogte van wat Rode beuk en Wil vertellen over AVI-lezen. Wel heel handig om te weten dat het puur om technische leesvaardigheid gaat en dat je je zeker niet hoeft te laten leiden door het instructieniveau van je kind bij de keus van de boeken die hij leest.
Bedankt dus voor de heldere uitleg.
Chris

wil40
30-09-2010 om 22:53
Chris
Lager lezen dan je niveau kan ook heerlijk zijn Chris. Mijn zoon haalde ook gerust avi4 boeken uit de bieb terwijl hij op school avi7 moest lezen. Eerst probeerde ik dat toch te sturen. "Zou je niet een iets moeilijker boek nemen? Dit is zo simpel."
Fout dacht ik toen,niet mee bemoeien, ik lees zelf ook tussendoor een lekker tijdschrift en niet alleen maar hoogstaande lectuur.

Chippie
01-10-2010 om 09:13
Trots
Ayla, ik kan niet zoveel met je 'trots'. Je bent trots op je dochter dat ze een hoog IQ heeft en dat ze groep 3 over heeft geslagen. Maar wat heeft ze daan dan voor hoeven doen?
Hier twee kinderen die waarschijnlijk even slim zijn maar de één heeft dyslexie en de ander niet. Thuis is het motto "als je goed kunt lezen is dat leuk voor je, maar iedere dag oefenen terwijl je er geen bal zin in hebt is pas een prestatie". Daarmee doe ik het kind dat wel goed kan lezen (groep 3, AVI-uit en mama is niet trots) waarschijnlijk ook te kort. Lastig!
Voor beide kinderen heb ik de AVI-s in de hoek gegooid. Het is een meetinstrument om te kijken waar je kind is qua technisch lezen, maar uitgeverijen zijn fanatiek AVI stickertjes gaan plakken op hun boeken.
Mijn kinderen lezen thuis (de één moet lezen, de ander moet soms stoppen met lezen) wat ze willen. De oudste (getoets AVI E3) leest gewoon AVI E5. Geen probleem!
Ja, ik vind dat je veel te veel bovenop je kind zit. Dat is niet goed voor jou en al helemaal niet voor haar.

PDD-ertje
01-10-2010 om 13:24
Toch nog even aanvullen
Ik heb de laatste weken ontzettend veel avi toetsen afgenomen en zie hier toch wat dingen staan die niet helemaal kloppen. De avi test is inderdaad een test voor technisch lezen. Het systeem gaat tegenwoordig net als de cito m3 na 5 maanden onderwijs, E3 na 10 maanden onderwijs etc. Vroeger was het avi 1 tot en met 9 tegenwoordig is het avi m3 tot en met E7 en een plus kaart. De kinderen moet zo snel mogelijk de tekst lezen die dus oploopt in moeilijkheid. Bij iedere tekst staat aangegeven binnen welke tijd en hoeveel fouten het kind mag halen, dat bepaald het niveau. Beheersing, instructie of .... weet even niet meer hoe het heet maar onvoldoende iig. Als het kind de tekst binnen de tijd leest en niet meer dan het aangegeven aantal fouten dan beheerst het dat niveau en pak je de volgende kaart die iets moeilijker is. Net zolang tot het kind uitkomt op instructie niveau dus of teveel fouten of niet binnen de tijd. De kaart die het kind binnnen de tijd en binnen het aantal fouten heeft gehaald is het niveau van dat moment.
Naast de avi testen worden vaak de dmt testen afgenomen. Dat zijn 3 testen van ieder 1 minuut. De score daarvan geeft ook weer een bepaalde dle aan zodat je weet of het kind op niveau zit. Ook bij de dmt gaat het om de hoeveelheid goed gelezen woorden. De woorden lopen op in moeilijkheidsgraad dus hoe meer woorden je leest hoe moeilijker het wordt. Hier wordt echter voor elke groep dezelfde kaart gebruikt en binnen die kaart lopen de woorden op in moeilijkheids graad.
De meeste kinderen scoren op een gegeven moment niet meer binnen de tijd. Qua fouten is de score vind ik nogal ruim dus dat halen de meeste kinderen wel. Het is overigens per avi kaart verschillend hoeveel fouten je mag maken.
Avi bepaald in mijn ogen dus vooral de snelheid waarmee een kind kan lezen. En dat is weer nodig voor de andere vakken zodat je bijvoorbeeld bij aardrijkskunde of geschiedenis.

AdHombre
03-10-2010 om 17:16
Pdd
Oppervlakkig overlezen geeft bij mij tweemaal een derde persoon enkelvoud bepalen met een D. Soms is te snel lezen en schrijven blijkbaar ook niet goed.

ayla
05-10-2010 om 12:23
Dank en rode beuk
Ik wil nog eidereen bedanken voor alle uitleg, ik ben een stuk wijzer
Rode beuk, ik heb wel familie met oudere kinderen maar sinds dochter haar testresulaten bekend zijn en ze versneld is wordt er binnen de familie eigenlijk niet meer gesproken over dochter en school. Het is een not done onderwerp geworden helaas. De vrienden die wij verder hebben hebben allemaal kinderen van dezelfde leeftijd en zitten dus allemaal minimaal een groep lager dan ayladochter.

rodebeuk
05-10-2010 om 13:35
Ja ayla
Gek is dat he, dat er zoveel 'ouderkennis' is die je mettertijd verzamelt. Als ik je nu vraag welke luiers je zou adviseren of hoe jij je kinderen zindelijk hebt gekregen kun je daar wschl een ellenlang verhaal vol voors en tegens over vertellen.
Terwijl avi weer nieuwland is.
Nou ja, zo blijven we bezig. (Jongste zei trouwens gisteren tegen mij : mama, één vraag. Waarom ga ik niet gewoon naar groep 3? - zoals je weet zijn we bezig met school omdat hun voorstel is om dat te doen terwijl wij ze eerst maar eens willen zien verbreden en versnellen. Kleine potjes hebben grote oren).