Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sneeuwklokje

Sneeuwklokje

08-10-2011 om 11:51

Vraag over duits

Ik heb een vraag over Duits.

Je hebt er (hij), sie (zij) en es (het).
Gebruik je bij mannelijke woorden "er", bij vrouwelijke "sie" en bij onzijdige woorden "es"?

Of bij mannelijke personen "er", bij vrouwelijk personen "sie" en bij dingen "es"?

Bedankt alvast.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Der die das

Het hangt af van de naamval en het type zin.
Kan je een voorbeeld geven, anders moet ik allemaal rijtjes gaan opschrijven (die ik niet in mijn hoofd heb zitten omdat je als moedertaalgebruiker die dingen op gevoel doet).

mopke

mopke

08-10-2011 om 12:38

Volgens mij...

Bij de lidwoorden gebruik je

der Junge (de jongen)
die Schule (de school)
das Auto (de auto)

en bij personen is het
Er geht nach Hause (hij gaat naar huis)
Sie geht nach Hause (zij gaat naar huis)
Es regnet (het regent)

Met een Duitse moeder weet ik haast zeker dat dit goed is...misschien kan iemand het nog beter uitleggen?

Groet,
Esther

Asa Torell

Asa Torell

08-10-2011 om 13:57

Voorbeeld

Volgens mij klopt het zo: "Die Sonne scheint. Sie hat sich in den letzten Tagen nicht viel gezeigt."
Waaruit ik concludeer dat het Er, Sie en Es op het lidwoord/geslacht van het woord slaat, niet op personen vs. dingen.

Sneeuwklokje

Sneeuwklokje

08-10-2011 om 15:25

Die sonne

Als je het hebt over Die Sonne, zeg je dan Es ... of Sie ...
M.a.w. kijk je naar het lidwoord of naar of het een persoon of een ding is?

Oh zo

je kijkt altijd naar het geslacht, nooit naar de vraag of het een ding of een mens is. Dat maakt niet uit.

Dit gaat zo ver dat alles wat verkleind is onzijdig wordt. Dus Der Zug, das Züglein enzovoort.
Als er dan terugverwezen wordt worden ook mensen, die toch echt M of V waren toen ze geboren werden, opeens onzijdig als er een verkleining in hun naam zit. Der Hans, das Hänschen.
Vooral geestig als volwassen getrouwde vrouwen in de familiekring nog steeds steevast als onzijdig worden aangeduid. Dus dan staat er boven een brief niet Liebe X maar Liebes X. En dat blijft zo, ik heb ook bejaarde onzijdige familieleden gehad.

Consequent zijn ze wel, die oosterburen!

Asa Torell

Asa Torell

08-10-2011 om 20:34

Sneeuwklokje

Die Sonne = Sie dus, zoals in mijn voorbeeld. Nu Rodebeuk het heeft bevestigd weet ik het helemaal zeker .

Hans en grietje

Hans en Grietje zijn toch ook onzijdig? Hansel, Gretel.

Sticker van de juf

voor Dirksmama

Coco

Coco

09-10-2011 om 14:29

Ook das mädchen

Er wordt naar een onzijdig woord, behalve met "es" ook verwezen met het bezittelijk voornaamwoord "sein". Dan krijg je dus "das Mädchen spielt mit seinem Puppen".
In het Nederlands is het wel correct om naar "het meisje" te verwijzen met "het", maar het bezittelijk voornaamwoord is dan toch "haar".

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.