ninet
28-09-2008 om 00:12
Vraag over dyslexie zonder ernstige leesproblemen
Als een kind dyslexie heeft, valt dat meestal op door een leesachterstand en problemen met lezen. Nu komt het ook voor dat kinderen pas op het voortgezet onderwijs dyslectisch blijken te zijn. Ik zou graag ervaringen horen van ouders over dyslexie zonder noemenswaardige leesproblemen. En ik ben vooral benieuwd of er dan wel andere problemen waren op school, zoals automatiseringsproblemen bij het rekenen en moeizaam schrijven.
Onze zoon in groep 6 heeft veel moeite met het verwerken van de hoeveelheid leerstof, die hij overigens wel goed begrijpt. Echte leesproblemen zijn er niet geweest, tempolezen is altijd op nivo geweest, al leest hij niet graag uit zichzelf. Met school is al eens gesproken over mogelijk dyslexie. Ik vraag mij af of dat toch mogelijk zou kunnen zijn. Wie heeft zoiets meegemaakt?

PJ
28-09-2008 om 09:03
Hier
Een 16jarige die goed kan lezen, veel leest, goede punten haalt (ook voor taal) maar toch dyslectisch is.
Het leestempo was trager, de woordjes gaan goed (wel na heel veel en vaak oefenen) grammatica en spelling is een ramp. Automatiseren, van bijvoorbeeld tafeltjes, is een probleem. Bij het testen moesten onzin woorden geschreven worden. Die woorden rammelden van alle kanten.

Peetje
01-10-2008 om 19:41
Is het geen...
Hai Ninet,
Is het geen dysorthografie wat je zoon heeft? Dan gaat lezen in principe goed, maar is het probleem vooral bij spelling en automatisering. Als je erop google-t kom je vanalles tegen, o.a. bij Ton Braams.
Als je wilt, zoek ik het eea op, heb er nogal wat info over op mijn compu staan.
Laat maar horen,
groetjes,
Peetje

ninet
01-10-2008 om 20:43
Ik denk niet dat
het dysorthografie zou kunnen zijn, onze zoon is niet extreem spellingzwak (maar toch bedankt, Peetje).
Ik vraag me af of een kind op dyslexie getest kan worden zonder dat het een lees- en spellingsachterstand heeft. Eigenlijk zou je dan niet kunnen spreken van dyslexie.
Wat ik begrijp van jou PJ, is dat spelling in jullie geval wel een groot probleem was gedurende de basisschool.
Aangezien spelling redelijk gemiddeld gaat, zal er in ons geval waarschijnlijk toch geen sprake zijn van dyslexie of dysorthografie.

PJ
02-10-2008 om 12:37
Spelling
Spelling was niet echt een groot probleem tijdens de basisschoolleeftijd. Was dat zo geweest,dan was er misschien eerder een reden geweest om te testen.
De punten waren redelijk. Sprongen er niet echt uit.
Op het VWO gaat het goed, zo lang het maar bij de zinnen blijft die ze moeten leren. Moeten er zelf woorden vervoegd worden, tijden ingevuld, dan gaat het stukken minder.
Op de brugklas krijgen ze een soort signaaldictee (om als nog dyslectische kinderen te "vinden") maar ook deze test gaf geen reden om te denken aan dyslexie.
Waarschijnlijk altijd een kwestie geweest van net goed genoeg.
Samen met de andere problemen (automatiseren, leestempo) was er uiteindelijk genoeg reden om te testen.
Hoe langer dat ze zonder extra hulp verder gaan, hoe groter het verschil wordt met wat ze eigenlijk zouden moeten kunnen.
Gaat bij jouw zoon de spelling redelijk gemiddeld, dan is het misschien een reden om eens te kijken naar de rest? Gaat dat veel beter dan gemiddeld? gaat dat goed of uitstekend? dan is het verschil tussen spelling en de rest misschien wel opvallend.
(En ja, ik weet dat sommige kinderen gewoon problemen kunnen hebben met spelling, zonder dat ze meteen dyslectisch zijn. In ons geval was het dus wel dyslexie).

ninet
02-10-2008 om 21:20
ik had begrepen uit je mail dat spelling een groot probleem is in jullie geval. Dat is het wel geworden, begrijp ik. Toch vreemd dan dat het op de basisschool dan nog wel lukte, vind je niet?
Ik vind het overigens een hele prestatie dat jullie zoon/dochter (kon ik niet uit je berichtje halen?) uiteindelijk op het vwo terecht is gekomen. Waardoor besloten jullie toch te testen en waar is hij of zij uiteindelijk getest op dyslexie? En kwam daar ook uit dat er een achterstand was? Is er ook extra hulp gekomen nav de test?

PJ
03-10-2008 om 12:59
Re: ninet
Op de basisschool was het geen groot probleem. Als je woorden/zinnen maar vaak genoeg oefent dan lukt het wel.
Na het VWO was mogelijk, goede punten, goed LVS, schooladvies, alles klopte. Ook haar punten nu zijn goed.
Alleen is daar de frustratie als het niet lukt met de vreemde talen (grammatica/spelling). Deze zijn betrekkelijk nieuw, vooral vergeleken bij het Nederlands.
Verder heeft ze een goed stel hersens, leert heel gemakkelijk en heeft een goed geheugen. hierdoor vallen de problemen minder op. Gewoon volhouden en woordjes blijven leren tot je ze allemaal kent. Alleen frustrerend dat je dan steeds onvoldoendes haalt voor de grammatica.
Er waren problemen die steeds weer terug komen. Slechte punten steeds voor grammatica. Tafeltjes niet geautomatiseerd (wel iedere keer snel kunnen uitrekenen maar dat is wat anders) problemen met klokkijken (analoog naar digitaal). Soms lees je iets, woon je een ouderavond bij (waar ook wat nuttigs wordt gezegd) en dan lijken dingen op zijn plaats te vallen.
Daarom werd ze getest.
Ja, er is een kleine achterstand. Extra hulp is er op het VWO niet echt. Wel meer tijd voor proefwerken (10 minuten per lesuur van 50min) of minder vragen maken (80%). Veel meer hoeven we van school niet te verwachten. Dat wordt dus zelf hulp zoeken (via dyslexie instituut) om een manier te zoeken waarbij ze minder last heeft van haar dyslexie (welke hulpmiddelen haar kunnen helpen).
De test heeft haar voornamelijk rust bezorgd. Ze weet nu waarom grammatica zo lastig is. En ik zeur niet meer als haar tekstmerkpennen weer leeg zijn (en haar werk er uit ziet als een kleurplaat)
Er zijn overigens meer kinderen met dyslexie op het VWO. En er zijn meer kinderen waarbij dyslexie pas later wordt ontdekt. Er is nog een screening voor de profielkeuze heb ik begrepen. Maar zelfs hier wordt niet iedereen gevonden. (vertelde de dyslexie deskundige tegen ons)

Marjoleine64
05-10-2008 om 23:34
Vreemde talen
wij hebben er met onze kinderen nog geen ervaring mee. Ondanks dat we verwachtten dat onze oudste wel dylectisch zou zijn is daar tot nog toe (groep 7)niets van gebleken. Mijn man echter is behoorlijk dyslectisch, maar dat is pas in 4-VWO duidelijk geworden (OK, het was destijds nog niet zo bekend). Vooral omdat zijn vreemde talen moeizaam gingen. Hij is tweetalig opgevoed (NL+frans) maar engels en duits ging echt niet. Hij heeft nooit graag en veel gelezen, nog steeds niet. Hetzelfde heb ik van een collega gehoord: zijn zoon had tot 2-VWO geen enkel probleem (tweetalig NL+engels) maar daarna redde hij het niet meer, haalde alles door elkaar, ook met NL en engels. Heeft uiteindelijk Havo gedaan en daarna HTS.
Dus ja, iemand kan dyslectisch zijn maar dat op de basisschool door algemene intelligenie compenseren.
Marjoleine