Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fotograaf

Fotograaf

12-03-2019 om 16:49

Vraag over Fotovakschool/financiering

Mijn kind heeft het plan opgevat om naar de Fotovakschool te gaan (MBO 4, in drie jaar). Nu zie ik op de website een overzicht van de kosten. ze hebben het over 12 maandelijkse termijnen van € 483 en 12 maandelijkse termijnen van € 30 voor studiemateriaal. Dus dat is in totaal € 6.156 voor een jaar. En dat dus 3 jaar lang (wordt ook nog een indexatie op losgelaten van 4 % per jaar). Daar schrik ik wel van! Kind is volgend jaar nog 16, dus nog geen stufi. Pas in het laatste studiejaar. Kost deze opleiding ons dan ruim € 12.000? Of begrijp ik het niet helemaal goed?

vlinder72

vlinder72

12-03-2019 om 18:37

Particulier

Dat zou heel goed kunnen. Het is een particuliere school en die schoken zijn veel duurder.

Het is ook heel lastig om echt een baan te vinden als fotograaf .

Hebben jullie ook al gekeken naar reguliere mbo oeidingen als grafische vormgeving, mar kjeting, mediavormgeving etc. Als je dat combineert met losse fotografie cursussen kan dat ook heel leuk zijn. En een stuk goedkoper.

Doenja

Doenja

12-03-2019 om 18:43

Drie fotograaf vrienden

Ik heb drie vrienden die de fotovakschool hebben gedaan na hun reguliere opleiding. Allemaal hadden ze de ambitie om er hun beroep van te maken en hun reguliere baan op te geven. En geen van ze heeft het gered. Nu fotograferen ze nog als hobby, en een helemaal niet meer.
Maar ik zeg niks, want ik heb op de dansacademie gezeten en dat is ook op niks uitgelopen

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-03-2019 om 18:53

Ook

Mijn zus heeft ook de fotovakschool gedaan en heeft dezelfde ervaring als de vrienden van Doenja. Het vak fotograaf heeft nogal te lijden onder mensen met een hobbycursus die zich voor weinig aanbieden (met vaak teleurstellend product).

Lesgeld en schoolgeld

https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/kosten-mbo-als-je-nog-geen-18-bent

Onder de 18 jaar betaal je geen lesgeld. Dat is een soort verplichte bekostiging die ingehouden wordt door DUO zelf. Een vast bedrag van ongeveer 1.300,- per jaar.
Daarnaast betaal je afhankelijk van de opleiding schoolgeld, bij deze fotovakschool blijkbaar nogal veel. Overigens noemen ze het bij de fotovakschool zelf ook 'lesgeld' dus dat is wat verwarrend.

Als je kind 18 jaar is krijg je dus 'lesgeld' (DUO) en 'lesgeld' (schoolgeld) te betalen.
Onder de 18 jaar alleen schoolgeld. Maar er is ook nog een overgang met de kinderbijslag zodat je soms pas stufi krijgt 3 maanden na je 18e verjaardag.

https://fotovakschool.nl/home/opleidingen/photographic/mbo/fotografie#kostenenbenodigdheden

Overigens zou ik zelf met DUO bellen of mailen. En eventueel ook met je gemeente. Of je wel van alle mogelijkheden van financiering gebruik maakt.

Helaas krijg je ook vanaf 18 jaar pas een 'aanvullende beurs' die op kan lopen tot bijna 300,- euro als gift per maand.

Fotograaf

Fotograaf

12-03-2019 om 19:02

Geen vetpot

Nee, dat hebben we ook al ingecalculeerd, dat het lastig is om als fotograaf je brood te verdienen. Maar kind is behoorlijk creatief en weet verder niet zo goed wat te doen. Vind/vond alle mbo-opleidingen waar we geweest zijn helemaal niks. En is dus nog jong. We zagen het vooral als een mooie basis om na 3 jaar over te stappen naar hbo. Maar daar moeten we dan nog maar eens diep over nadenken.
Zaterdag is de open dag, maar misschien moesten we maar niet gaan. Wordt vast fantastisch, en dan is kind straks niet meer te porren voor alternatieven 🙃

Fotograaf

Fotograaf

12-03-2019 om 19:05

AnneJ

Wij verdienen teveel om waar dan ook voor in aanmerking te komen. Maar natuurlijk weer niet zoveel dat we die €18.000 even makkelijk neertellen voor een opleiding die eigenlijk voor 99% zeker geen werk gaat opleveren...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-03-2019 om 19:28

Hmmm

Ik vind wel dat je moet kiezen waar je hart ligt. De studiekeuze van mijn dochter garandeert ook geen gouden bergen, maar het levert haar wel een diploma op op dat niveau. Uiteindelijk is het toch onvoorspelbaar hoe je werkpad loopt en wat je uiteindelijk gaat doen. Met die fotografieopleiding kun je misschien nog wel 1000 andere beroepen uitvoeren die met licht, kleur en creativiteit te maken hebben. Het moet allemaal wel op te brengen zijn natuurlijk.

Fotograaf

Fotograaf

12-03-2019 om 19:56

Phryne

Op zich eens, dat je vooral moet kiezen wat je leuk vindt, maar niet voor zoveel geld! Het is ook niet zo dat kind al jaren roept dat déze opleiding het helemaal is hè. Het is intussen van banketbakker tot sterrenkundige gegaan. Kind zit nu op de havo, kan dat ook makkelijk, maar doet er niks voor en moet daarom waarschijnlijk alsnog naar het mbo. Dus het is meer een gevalletje, ik weet niks anders. Dat maakt het toch wel een ander verhaal vind ik.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

12-03-2019 om 20:06

Fotograaf

Dat ben ik met je eens hoor. Misschien is het ook wel om te buigen naar iets anders creatiefs op een regulier ROC. Is hij nu ook al hobbyfotograaf?

Tango

Tango

12-03-2019 om 21:32

Duur

Ik vind het echt heel duur. En dan ben je er ook nog niet, want voor de opleiding moet je ook nog een spiegelreflexcamera aanschaffen en later nog meerdere lenzen. Zal ook best wat kosten.
Verder staat er ook helemaal niet gespecificeerd waar dat geld nou eigenlijk voor gebruikt wordt. Ja, lesgeld, maar is dat zo duur?
En als je dan naar de HBO opleiding bij de Fotoacademie kijkt is die nog flink goedkoper volgens mij. Daar betaal je per half jaar €1450. Scheelt toch aanmerkelijk.
Kan hij niet toch HBO doen? Of gaat hij vroegtijdig stoppen met de HAVO?

Fotograaf

Fotograaf

12-03-2019 om 21:43

Stoppen met havo wrsch

Kind heeft vorig jaar vmbo-t gedaan en mocht opstromen. Na start in havo/vwo brugklas met havo-advies voorwaardelijk over naar vmbo wegens niks uitvoeren. Dat is steeds op het nippertje goed gegaan, opstromen mocht ook met wel 0,1 punt speling. Het is een gave 😛. Na examen vmbo dus door naar havo. Maar wel voorwaardelijk, dwz dat zitten blijven niet mag, zelfs geen bespreekgeval zijn. Kind staat nu op zittenblijven met zo’n beetje voor alle vakken een 5,4 gemiddeld. Het kán dus nog wel, in theorie. Maar dan moet kind wel nu erg hard gaan werken, en dat heeft kind nog nooit gedaan. Dus ik verwacht er maar niet teveel van nu, en stimuleer kind nu toch eens een keuze te maken voor een vmbo. Vorig jaar viel de keuze op de minst verschrikkelijke school, ook lekker onderbouwd en echt lekkere motivatie dus, NOT.

Misschien helpt het als ik zeg dat deze opleiding het sowieso niet wordt, een alternatief op mbo is er niet, en als ik hier nou een worst richting hbo van kan maken werkt dat wellicht...

Lente

Lente

12-03-2019 om 21:47

Lijkt me een mooie aanleiding om toch de Havo te halen

Wat kind wil, is erg duur en biedt weinig toekomstperspectief.
Een beter alternatief is de Havo halen, en dan naar de gewenste studierichting. Goekoper en met meer perspectief. En daar zou ik zeker aan meebetalen.
Wil kind toch mbo-niveau, dan zou ik niet zomaar betalen voor het dure alternatief.
Extra betalen kan ook nadat een mbo gehaald is, voor de extra’s van een vervolgopleidng na het mbo.

Fotografe

Fotografe

13-03-2019 om 10:40

fotovakschool gedaan

Ik heb de deeltijdopleiding van de fotovakschool gedaan, nadat ik eerst een basisopleiding bij de fotoacademie had gedaan. Los van de vraag of er wat te verdienen valt als professioneel fotograaf (valt niet mee), staat de vraag of de fotovakschool een gedegen opleiding biedt. En ik vind van niet. Ik heb er heus wel wat geleerd hoor, daar niet van, maar ik zou het niemand aanraden. Zeker niet voor dat geld.

AV-productie.

Goedkoper alternatief, reguliere MBO opleiding tot fotograaf, als de Havo niet gaat lukken.

Isa

Isa

16-03-2019 om 22:16

Tussenstap

Begrijp ik goed dat het een tussenstap is naar het hbo? Welke opleiding had je kind dan in gedachten? Want ook met het hbo kan je niet altijd een goede baan vinden.
Je kind zou nu natuurlijk ook de havo kunnen gaan doen en zo nog twee jaar extra kunnen nadenken over het vinden van de juiste studie.

Fotografe

Fotografe

16-03-2019 om 23:24

Isa

Kind doet de havo. Omdat het kon qua niveau, en omdat kind nog geen idee heeft welke opleiding het wil gaan doen, ook niet welke hbo-opleiding. Vorig jaar ook geen mbo kunnen vinden die aansprak. Maar kind mag niet blijven zitten, moet in dat geval dus alsnog naar mbo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.