Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Fianna

Fianna

18-04-2011 om 10:08

Vraag over kleine scholen nav pelle

Even naar aanleiding van een discussie in Zorgenkinderen waarin ik aangeef van school te willen veranderen en een kleine school op het oog heb met kleine groepen.
Reactie van Pelle, waar ik erg over nadenk:

'Vraag 1 bij die school met kleine klassen lijkt mij: Hoe doen jullie dat, waar halen jullie het geld vandaan omdat de klassen eigenlijk 24/25 leerlingen zouden moeten hebben financieel?

Probleem is dat dat echt moeilijk te realiseren is zulke kleine klassen.''

dat weet ik dus niet, maar weet wel dat deze school onderdeel is van een grotere scholen organisatie en wie weet wordt deze school extra gespekt. En dan Pelle weer:

'Het kan best maar andere scholen gaan echt een keer mopperen op het beleid van die ene school. Juist in zo'n grote groep zou ik het dus niet vertrouwen, elke school wil reclame kunnen maken met kleine klassen want volgens mij is geen beter reclamepunt.
Echt ik zou het niet vertrouwen. Zijn er parallelgroepen of is er van elke groep maar één groep? Verder kun je altijd de pech hebben dat er een paar kinderen verhuizen en hups ze maken er een combigroep van.
Niet dat je deze school niet moet kiezen maar ik geloof er nooit zo in dat een school dit altijd maar zo kan blijven doen. '

Okee, dat is dus iets om rekening mee te houden! Wie weet meer van dist soort situaties af. Loopt deze school inderdaad gevaar in de problemen te komen, of kunnen ze nog jaren door gaan met kleine groepen (zo'n 19 a 20)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

18-04-2011 om 10:43

Nou....

Ik weet wel dat de school van mijn kinderen nooit kinderen weigert ivm groepsgrootte, omdat het aantal kinderen in een wijk nogal fluctueert door de jaren heen, en hoe meer kinderen, hoe meer het voortbestaan van de school in de toekomst gewaarborgd is.

ishtar

ishtar

18-04-2011 om 10:49

Onze vorige school

was een school met maar 80-90 ll. Dit waren dus veel combinatiegroepen. Ze liepen geen kans gesloten te worden, dat komt pas bij een totaalaantal van, ik meen, rond de 25 ll.
Het was wel elk jaar weer bekijken waar er nu weer op bezuinigd moest worden (teruglopend aantal ll) Dat hadden ze opgelost door de vrije vrijdag *1 keer per 4 wk)voor onderbouw, (tegelijk met de adv voor een aantal lk)maar dat mag geloof ik niet meer.
Het risico wat je loopt is steeds meer combinatiegroepen.

Kleine klassen

Het kan zijn dat een kleine school met kleine klassen binnen een bestuur op basis van een allocatiesysteem relatief meer geld krijgt dan wanneer het een eenpitter zou zijn geweest.

Ook kan het zijn dat de populatie van de school extra financiering met zich meebrengt.

Op onze school waren de twee groepen drie klein (ca. 18 leerlingen). Op een school uit de buurt zaten derde groepers met zijn dertigen in de klas. Inmiddels zijn er zoveel kinderen van de ene school naar de andere overgestapt, dat de huidige twee groepen vier (de groepen 3 van vorig jaar dus) inmiddels zo'n 26/27 leerlingen tellen. De groepen vier op die andere school zijn nu een stuk kleiner. Het is dus geen garantie dat kleine groepen ook klein blijven.

skik

Dat weet alleen het bestuur

"Loopt deze school inderdaad gevaar in de problemen te komen, of kunnen ze nog jaren door gaan met kleine groepen (zo\'n 19 a 20) "
Dat ligt aan het totaal aantal leerlingen (is de school groot genoeg voor instandhouding) en het ligt aan het beleid van het overkoepelend bestuur.
Het is een theorie mogelijk dat een overkoepelend bestuur of samenwerkingsverband een kleine school met kleine klassen overeind houdt voor een bepaalde doelgroep.
Als dat nu niet aan de hand is, dan moet je ervan uitgaan dat deze school uiteindelijk gewoon zal groeien, tenzij de school in een krimpgebied zit. Dan krimpt de school verder om uiteindelijk opgeheven te worden.
In zijn algemeenheid: een school kan niet uit pedagogische overwegingen zelfstandig kiezen voor kleine klassen (onder de subsidienorm). Dat is gewoon niet te betalen.
Het is handig om dat te weten, maar je hoeft om die reden zo'n school niet te mijden. Je kunt ook besluiten ervan te genieten zolang het er is.
Groet,
Miriam Lavell

Chippie

Chippie

18-04-2011 om 11:43

Fianna

Ook ik heb jouw die opmerking meegegeven.

Een school kan de klassen klein houden doordat:
- ze veel taalachterstandsleerlingen de school bezoeken (voor één achterstandsleerling krijg je meer geld dan voor een niet achterstandsleerling)
- ze veel rugzakkinderen toe te laten
- het schoolbestuur een reden ziet om specifiek die school meer personeel toe te kennen (bv om geen drie-in-een-combiklassen te hoeven vormeng, omdat de school gepromoot moet worden, etc)
- uit de ouderbijdrage extra leerkrachten bekostigd kunnen worden.

Al met al zijn 'kleine klassen' voor mij eerder een alarmsignaal dan een daar-moeten-we-heen-signaal. Ik zou het de school gewoon voorleggen; hoe houden jullie de klassen zo klein. Uit de normale bekostiging kan dat eigenlijk niet.

Je geeft aan dat de school twee jaar bestaat. Ik denk dat er voor gekozen is om 'groei mogelijk te maken maken.

Fiorucci

Fiorucci

18-04-2011 om 12:07

Mja

Als een school geen kinderen weigert, maar iedereen toelaat, kan dat op lange termijn ook zorgen voor kleinere klassen, omdat je dan op zeker moment genoeg kinderen hebt voor meer klassen van een leerjaar. Nadeel: er is dan een periode dat je bijvoorbeeld 32 leerlingen in een klas hebt, omdat dat net te weinig kinderen zijn om te splitsen. Wij hebben die periode net gehad, dus nu is geen klas groter dan 20 kinderen.

vlinder72

vlinder72

18-04-2011 om 12:51

Combi klassen

Mijn kinderen zitten op een school met ongeveer 200 leerlingen. Ooit heeft de school combi groepen gehad maar omdat dit niet goed beviel, zijn ze hiervan afgestapt en hebben wij een paar jaar van elke groep één groep gehad.

Tot afgelopen jaar. Vanaf vorig jaar zijn er opeens combigroepen. Mijn zoon zit in een klas van 15 leerlingen (door omstandigheden zo gekomen want ze zijn in groep 1 met een volle klas begonnen). Dit kon opeens echt niet meer dus de groep van mijn zoon werd samen gevoegd met een deel van groep zes. Zo was er opeens een groep 1, 2, 3, 4, 5/6, 6/7 en 8. En net hebben wij het bericht gekregen dat volgend jaar een groep 1, 1/2, 3, 4/5, 5/6, 7 en 8.

Mijn probleem hiermee is dat je op deze manier ieder jaar een groep benadeeld. Je breekt een volkomen normale klas op in tweeën. Ik snap niet dat de school niet gewoon zijn "verlies" neemt en accepteert dat één klas kleiner is. Maar ja, dat is duurder natuurlijk want nu hebben ze maar 7 groepen in plaats van 8.

Hoewel dat ook wel weer mee zal vallen want de mengklassen worden dit jaar 's middags wel weer gesplitst en bovendien is er extra hulp nodig in de combi groepen.

Dus nee, ga er maar niet vanuit dat er nooit iets wijzigt in het schoolbeleid. Mijn zoon zit volgend jaar in groep 6 en ik heb inmiddels al heel wat heel aparte dingen meegemaakt.

Yaron

Yaron

18-04-2011 om 13:59

Combi klassen

Zo'n groot probleem is een combi klas toch ook weer niet, hier zijn twee kleine scholen met combi klassen dus keus hadden we niet. Zoons doen het prima en de resultaten van beide scholen zijn altijd net boven het landelijk gemiddelde. Als ik mocht kiezen tussen een school met klassen van 25 tot 30 kinderen of een combi klas van 20 kinderen zou het toch de combi klas worden.

Nadeel kleine klassen

Een vriendin van me heeft op een school met kleine klassen gezeten en zij noemde als nadeel dat ze soms geen vriendinnen had in een klas omdat er gewoon te weinig meisjes inzaten waarmee het klikte.

Polly Shearman

Polly Shearman

18-04-2011 om 20:40

Hier

Hier zijn bijna alle klassen combie klassen
voor heen zaten er 3 nivo's bij elkaar, sinds dit jaar nog maar 2 vanwege de sociale problemen bij te grote leeftijds verschillen. Maar de klassen zijn nog steeds niet heel groot 22 kinderen, waarvan dus de ene helft bijvoorbeeld in groep 6 zit, en de andere helft in groep 5. Ze krijgen uitleg aan de instustructie tafel terwijl de andere groep zelfstandig werkt.
Je krijgt dus feitelijk maar met 10 kinderen ongeveer tegelijk les. Het valt dan dus heel erg op als een kind niet goed meedoet/meekomt enz.
Vroeger zat ik in een klas van 30 kinderen en als ik achter in zat kon ik heerlijk niks doen zonder dat het opviel.
Daarom vind ik die combi klassen prima! de groepen zijn daardoor kleiner en de kinderen krijgen meer individuele aandacht.

shantiee

shantiee

18-04-2011 om 22:55

Norm klassengrootte

Weet iemand toevallig wat de norm is voor het aantal kinderen in een klas? M.a.w. waar gaat de overheid van uit bij het vaststellen van het geld dat een school krijgt? Ik vraag dit, omdat onze school moet bezuinigingen en op termijn grotere klassen zal krijgen (wij hebben ook kleine klassen van gemiddeld 20 per groep). Nu wordt er gezegd dat de landelijke norm 26 kinderen per klas is . Ik vroeg me af of dit waar is.

Shantiee

ishtar

ishtar

19-04-2011 om 09:20

Het budget

(per kind) zou toereikend moeten zijn voor ongeveer 25-26 kinderen per klas.
Het samenwerkingsverband bepaalt of je school extra geld krijgt om zo minder kinderen in een groep te kunnen houden.

Polly Shearman

Polly Shearman

19-04-2011 om 10:37

Uitleg voor pelle

wij hebben idd genoeg klassen en leerling om enkelvoudige klassen te hebben.
maar dan heb je dus 1 groep 5: met iets van 22 tot 24 leerlingen.
De juf staat voor de klas en legt uit: pietje zit lekker te kleuren ondertussen en juf heeft niet eens in de gaten of hij het wel doorheeft.

nu zijn er 2 klassen: per klas iets van 10 A 12 groep 5 leerlingen,'
kinderen komen aan de insturctie tafel zitten: juf legt uit, pietje wil gaan kleuren, vanwege het kleine groepje valt dat direct op en juf houd hem bij de les. Juf heeft meer tijd om per kind individueel iets uit te leggen of aandacht te geven. Er word zeer veel zelfstandig gewerkt en kinderen uit een hogere groep kunnen kinderen uit een lagere groep helpen.
De groepjes waar in je les krijgt zijn dus kleiner.

Fiorucci

Fiorucci

19-04-2011 om 12:04

Ehm polly

Hier zijn toch echt veel klassen met ruim 20 kinderen, waarin een goede juf heus doorheeft of haar pappeheimers opletten! Mijn dochter vond een combiklas niet zo fijn, omdat de juf zowiezo de helft van de tijd met de andere groep bezig is. De groepjes waarin je les krijgt zijn kleiner, maar de tijd van les krijgen is gehalveerd. Lood om oud ijzer, als je het mij vraagt.

Polly Shearman

Polly Shearman

19-04-2011 om 12:14

Ach ja

Het is gewoon maar net wat je prettig vind en wat je gewend bent.
Hier gaat het al jaren zo, school groeit enorm, resultaten zijn goed, school staat zeer goed bekend.
meer kan ik er niet van zeggen.

Fianna

Fianna

19-04-2011 om 12:34

Besluit

Jullie allemaal voor jullie reacties. Ik heb intussen een besluit genomen en mijn kinderen gaan na de meivakantie naar de school er naast.
Ik heb vanmorgen een fijn gesprek gehad met de directeur. wat ik heel prettig vind is dat de IB-er er ook bij kwam zitten. Het viel me weer op hoe fijn de sfeer is daar en hoe rustig alles overkomt.

Pelle:

'Waarom heb je toen zelf niet voor deze school gekozen? Weet je dat echt niet meer?,

Ja, ik weet het weer. destijds ging mijn voorkeur uit naar deze school, vanwege de ambiance. Ik heb me af laten schrikken vanwege de geruchten dat de directeur weg zou gaan en de school evt gesloten zou worden> De directeur is idd weg gegaan, school is niet gesloten en daar blijkt ook geen sprake van te zijn.
Zoals Mirreke het al zei, heb ik de andere school rationeel gekozen en deze school zou mijn emotionele keuze zijn geweest.
er is een risico dat er meer combi's komen, hoewel ik denk dat dat risico niet heel groot is. De combi van groep 4 en 5 is omdat groep 4 maar 9 ll-en heeft. De andere groepen rond de 20. Ik vind het risico op veel te grote klassen op huidige school eigenlijk veel zorgwekkender. Enorm grote kleuterklassen, school blijft maar groeien en zegt geen 'nee'. Op een gegeven moment zat oudste met bijna 40 kleuters in de groep.
De reden dat die school waar ik ben gaan kijken minder aanmelding heeft is vanwege de geruchten die toen rond gingen.
Ik heb ook meerdere mensen gesproken die kinderen op die school hebben en allemaal zeggen ze dat er amper gepest wordt, de begeleiding heel goed is en de sfeer heel prettig is.
Dus ik ben me bewust van de risico's, maar ik denk dat deze school niet verder zal inkrimpen, eerder wat groeien.

Fianna

Fianna

19-04-2011 om 12:37

Chippie

Dat was nav de andere school. Die bestaat inderdaad 2 jaar en propageert met kleine klassen. Nu heb ik het al weer over een andere school.
Het is niet zo dat school de klassen bewust klein houdt, maar het is zo gelopen.
Er zitten net veel taalachterstandleerlingen op, ook niet veel rugzakleerlingen.
Wel gaf de directeur toe dat het soms moeilijk is financieel maar dat ze hun best doen. De IB-er en de directeur staan bijv ook wel eens voor de klas indien nodig.

Kobalt

Kobalt

19-04-2011 om 12:40

Hangt af van visie school/leerkracht

Ik denk dat het afhangt van de visie van de school en leerkracht, in hoeverre het 'nadelig' is, een combi-groep.
Bij ons op school zijn er ook veel combi-groepen, maar die worden dan met tegenzin gevormd. De leerkracht die een combi-groep krijgt heeft 'pech' en krijgt volgend jaar een 'gewone'. Daar geef je eigenlijk al mee aan dat je er niet zo goed mee om kan gaan, met zo'n combi.
En vervolgens wordt er in de groep gewoon klassikaal lesgegeven, maar dan dubbel. Als de ene groep instructie krijgt, moet de andere groep zelfstandig werken. Dat is funest voor de concentratie van bijvoorbeeld een kind met aandachtsproblemen.
Verder worden alle leuke dingen, schoolreisje, sinterklaas, uitjes, excursies, projecten, niet met de combi gedaan, maar met de jaargroep.
Ik vind het niet verwonderlijk dat het op deze school dus niet goed werkt.
Er is in de gemeente een andere school, die standaard combi groepen heeft. Daar gaan ze er veel verstandiger mee om. Gedifferentieerd werk, alle activiteiten met de hele klas samen en dergelijke. Het is daar ook niet 'zielig' voor de leerkracht, of een 'oplossing' voor dat klasje dat net niet groot genoeg is, maar gewoon. Dat is denk ik het hele verschil.

Fianna

Fianna

19-04-2011 om 12:48

Combigroep

Op deze school wordt de combigroep regelmatig gesplitst en gaat de ene groep in een apart lokaal met de onderwijsassistente of de leerkracht.

Guinevere

Guinevere

19-04-2011 om 14:02

Combigroep

Ik heb in mijn eigen schoolcarriere in een combigroep groep 3 t/m 7 gezeten. Nog nooit waren mijn resultaten zo goed! Deze combi duurde overigens maar héél even, aangezien de school net begon in een nieuwe wijk. Op het einde zat ik in een combi 7/8 en ook daar kregen we veel individuele aandacht, maar moesten ook zelfstandig kunnen werken als de meester met de andere groep bezig was.

Yaron

Yaron

19-04-2011 om 14:14

Pelle

Ik kan natuurlijk ook niet goed oordelen over een school zonder combigroepen, maar er is hier veel individuele aandacht, het is ook maar een kleine school met ongeveer honderd leerlingen. Ik denk ook dat het heel veel verschilt als je in een dorp woont of in een stad. De leerkrachten kennen elke leerling van school en ook de ouders en de leerlingen kennen bijna iedereen wel.

Digimum

Digimum

19-04-2011 om 14:48

Hier

Hier heeft school ook alleen maar combigroepen, per drie (1/2, 3/4/5, 6/7/8) en dan drie van elk. Omdat ze dat willen dus, niet omdat het moet.

Leerlingen werken hier allemaal op hun eigen niveau en in hun eigen tempo. Hierdoor is er nagenoeg geen klassikale leerjaargebonden instructie, wel is er uitleg die voor de hele klas bedoeld is (meestal over het project). Activiteiten doen ze met de klas, soms ook per groep (zoals schooltuinen of de afscheidsmusical).

Werkt hier prima.

Fianna

Fianna

19-04-2011 om 16:54

Pelle

'olly, sorry, ik vind het zo'n raar argument! Natuurlijk valt het op dat Pietje wil gaan kleuren aan de instructietafel maar je zegt helemaal NIETS over die 10 kinderen van de andere helft die op DAT moment zelfstandig moet werken. Hoe kan de juf daarop letten als ze aan de instructietafel zit?'

Dat is niet alleen bij combigroepen. Dat probleem speelt bijv al in de huidige groep van zoon. De juf legt wat uit aan wat kinderen en heeft geen zicht op de rest.

Fianna

Fianna

19-04-2011 om 18:15

Aha

ik snap je punt

Als ik wat uitleg

.... aan een instructietafel dan hou ik zicht op de klas. Niet alles zal me opvallen, maar veel wel! Na een stukje instructie laat ik het groepje aan de instructietafel heel even alleen om een rondje te lopen door de groep, waarbij ik ook zie wie er bijv heeft zitten kleuren (nog niks heeft gedaan). Er ontgaat je echt niet veel hoor, als je je instructietafel en je kinderen op een goede plaats zet.

Aanvulling

Het is geen combigroep.
En bij klassikale instructie zie ik het meteen als er iemand niet mee doet.

Fianna

Fianna

19-04-2011 om 19:46

Maar geerke

dan doe je het goed, in mijn ogen. Ik vrees alleen dat het niet altijd zo gaat...

krin

krin

19-04-2011 om 21:37

Combi's

Ik weet niet beter, zat zelf in combi's wegens kleine school, en bij zoon hoort het erbij, alleen groep 1 en groep 8 zitten apart. Daartussen zit 2/3, 4/5, 6/7.
1 zit apart voor het wennen, 8 zit apart vanwege het overgangs-gevoel, de groten bij elkaar. In elke combi ben je dus een jaar de jongste, een jaar de oudste. Verder werkt het als bij Digimum; de hele groep is echt de groep, alleen het werk is anders (en nog gedifferentieerd binnen de groepen). Ik ben vooral fan van de 2/3 combinatie. De overgang wordt minder groot voor allebei, want 2 kan al meegluren met 3, en 3 kan af en toe regressief meekleuteren met 2.
Ik denk dat ik als leerkracht liever 15 groep 3'ers leer lezen dan 30, trouwens. En als een lk in een homogene groep kan differentiëren, kan dat in een combi-groep ook, het aantal werkniveaus verdubbelt niet, want een snelle groep 4-leerling kan doorschuiven naar werk van groep 5. Ik zie Pelles probleem niet zo, dus.

Polly Shearman

Polly Shearman

20-04-2011 om 13:35

Het "pietje" argument

Ik zit hier echt vreselijk te lachen... zo word het "pietje" argument bijna het "rokende opa argument" whahaha over een aantal jaar lees je nog terug in discussie's: "ja nou kan je wel weer met het pietje argument komen, maar dat gaat natuurlijk niet op" whahha

maar.. het pietje argument heb ik zelf verzonnen hoor, dus dat is mijn fout.. heeft school niks mee te maken.
Het is een visie! en die staat uitgelegt op de site van de school die jij, pelle vast wel weet te vinden.

Groep 8 heeft altijd al alleen gezeten, omdat die gewoon een heel ander programma volgen als de rest.

groep 7 zit dit jaar dus voor het eerst noodgedwongen alleen omdat ze nu de 3 nivo's uit elkaar hebben gehaald, vanwege de te grote leeftijds verschillen..

Het is geen keuze.. geen moetje! en zelfs zonder het pietje argument hebben ze vast wel een goed punt..

Het feit bestaat dat het werkt! en eht werkt voor heel veel kinderen, er zijn er vast een aantal die het beter zouden doen in een ander systeem.. maar dat hou je altijd.

groet, polly
die nu naar de speetuin in de zon gaat zitten.

kaatje43

kaatje43

25-04-2011 om 14:14

Combigroep prima mits goed begeleid (ot

Helemaal OT, want ik zie niet wat dit te maken heeft met grote of kleine klassen.Je hebt combigroepen en combigroepen. Groepen die vanuit een bepaald filosofie bijelkaar gezet worden werkt vaak beter dan geboren uit overmacht. Het vereist namelijk een heel andere manier van lesgeven. Mijn kinderen hebben beiden op een Jenaplanschool gezeten waar dit dus vanuit een bepaalde filosofie gedaan werd. De groepen begonnen met instructie. De groep 7 naar de leerkracht die hen instructie gaf en de andere leerkracht kwam groep 8 instructie geven. Na de instructie weer terug naar de klas om zelfstandig werken. Iedereen krijgt evenveel aandacht geen probleem. Iedereen werkt ook op z'n eigen niveau. En het is helemaal niet erg voor een groep 8 kind om een korte vraag van een kind uit groep 7 te behandelen die in zijn groepje zit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.