Hepij
11-04-2010 om 20:14
Vraag: proeftijd (miriam?)
ik heb een vraagje:
onze zoon, met albinisme en slechziend, wordt in september 4 en zal dan naar school gaan. We hebben hem aangemeld op de basisschool waar ook onze dochter zit en al april vorig jaar hebben we bericht gekregen dat hij was toegelaten.
Was, ja, want nu is het zo dat het team hem eerst 3 maanden op proef wil zien, voordat hij definitief wordt toegelaten, omdat ze niet weten hoe het zal gaan....
Uiteraard hebben we de rugzak (PG
voor hem al geregeld en zijn ambulant begeleider zal ook regelmatig op school zijn, maar toch, eerst 3 maanden proef.
We lopen dus de kans dat ze in december alsnog NEE zeggen.... en dan?
Nu is mijn vraag: kan/Mag dit zomaar? En kunnen we de school dan verantwoordelijk maken voor een eventueel alternatief?
alle informatie, tips etcetera is welkom!
Hellen
M Lavell
11-04-2010 om 22:38
Schoolgids?
Tja, dit is een lastige. In feite is elke plaatsing altijd voorwaardelijk. Als de school het niet ziet zitten en er is aanleiding, dan kunnen leerlingen altijd geloosd worden. Je zit met een 4 jarige wel met een extra probleem en dat is dat ie niet leerplichtig is. Dat betekent dat niemand zich uiteindelijk druk maakt om dat kind. Dat als de school het wil dumpen, je op weinig tot geen steun zult kunnen rekenen.
3 maanden proef bestaat wettelijk niet. Het is mogelijk dat de school wel zo'n maatregel heeft in de schoolgids of het schoolplan. Zoek dat uit.
Als de school zo'n maatregel niet heeft, dan zal verwijdering moeten voldoen aan de wet. Dat levert niet heel veel op trouwens. Hooguit 8 weken uitstel.
Je moet erop rekenen dat het mogelijk is dat de school je kind dumpt. Je zou, om vast beslagen ten ijs te komen, je kunnen informeren bij http://www.onderwijsconsulenten.nl/ Er is geen 'zeker' traject dat je behoedt voor gedoe, behalve als je meteen naar een speciale school stapt.
Maar niet geschoten is altijd mis. Ik zou het risico met kromme tenen nemen en bidden dat je kind die drie maanden doorkomt. Als ie mag blijven ondanks de 'proeftijd', dan ben je wel ineens een stuk zekerder. De school kan dan veel moeilijker na zes maanden of een jaar alsnog zeggen dat ze niet willen.
Groet,
Miriam Lavell
Tarole
12-04-2010 om 10:34
Insteek school?
Misschien is het handig om van te voren na te denken over de problemen die zich voor kunnen gaan doen en daarop alvast te anticiperen. Ik hoop voor je dat de betreffende school ook hiervoor open staat. Ik bedoel dat waarschijnlijk gedurende de hele schoolperiode van jouw zoon er zaken kunnen voorkomen waarvoor op dat moment een oplossing gezocht moet worden. Als een school ervoor open staat om hierin actief mee te denken dan moet het volgens mij lukken. Ik snap die 3 maanden proef niet goed. Het kan in eerste instantie lijken goed te gaan, maar bijv. in groep 3 komt er weer een ander probleem. Maar ook andersom. Als het in eerste instantie niet meteen lijkt te lukken dan moeten hiervoor gewoon oplossingen gevonden worden en dan lukt het wel. Maar volgens mij geldt dat voor elke school. Heel veel succes.
vlinder72
12-04-2010 om 18:49
Ervaring
Misschien heb je er niets aan maar bij mijn dochtertje zit een meisje in de klas die ook slechtziend is. Zij heeft een zicht van 10%. En het gaat prima. Ik denk dat de kinderen zich niet realiseren dat zij slecht ziet. Mijn dochtertje heeft het in het begin alleen over haar ogen gehad omdat ze een heel smal gezichtje heeft met uitpuilende ogen (ze vond het een beetje eng). Inmiddels is ze hieraan gewend en ik hoor haar er nooit meer over. Zelfs met de kerstviering deed dit meisje gewoon mee. Op een hoog podium. Weliswaar aan de hand van een kind uit groep 7 om te voorkomen dat zij van het podium zou afvallen. En dat terwijl ik niet het idee heb dat ze op onze school veel ervaring hebben met kinderen met een beperking. Ik zou het maar gewoon op school vragen. Wat bedoelen ze met een proeftijd en waar zijn ze bang voor.
Marie-José
12-04-2010 om 21:50
Wat ik denk
Ik denk dat de school heel bewust met de zorg omgaat en wil kijken of ze je zoon datgene kunnen bieden wat hij nodig heeft. Mijn ervaring is dat scholen die met open armen iedereen opnemen minder goed stilstaan bij de eventuele zaken die op het pad kunnen komen.
Op een school zou een kind met diabetes komen. Niet de eerste, er was al de nodige ervaring met wat oudere kinderen. Dit kind was echter nog heel jong, had veel medicatie nodig en er bleken ook nog wat andere zaken te spelen. Om alles goed op een rijtje te kunnen zetten is er een tijdelijk team gevormd bestaande uit de intern begeleider, de onderbouwcoördinator en ik meen de wijkverpleegkundige. Zij zouden samen met moeder gaan kijken hoe ze het beste alles konden regelen zodat het kind zowel sociaal, cognitief als medisch gezien lekker in het velletje zou zitten. Moeder is afgehaakt en is naar een school gegaan 'waar ze niet zo moeilijk doen'.
Ik denk dat je de proefperiode in zoverre voor moet zijn dat je voldoende (geen vuistdikke handleidingen) uitleg en tips hebt. Mijn ervaring is dat leerkrachten hier wel open voor staan.
M Lavell
12-04-2010 om 22:26
Moeilijk doen
Marie Jose:"Mijn ervaring is dat scholen die met open armen iedereen opnemen minder goed stilstaan bij de eventuele zaken die op het pad kunnen komen. "
Dat kun je een ondeugd vinden, maar je kunt het ook anders benaderen. Namelijk dat er geen keus is voor de school. Dat kind heeft ook geen keus tenslotte.
Dan kun je wel hoogdravend moeilijk gaan doen onder het mom van 'alles goed op een rijtje zetten', maar als van dat rijtje de uitkomst ook 'we nemen het kind niet' kan zijn, dan is dat toch minder vriendelijk dan je het opschrijft.
Marie Jose:"Moeder is afgehaakt en is naar een school gegaan \'waar ze niet zo moeilijk doen\'. "
En die vond ze. En het kind leeft nog. Zie je wel dat het zonder moeilijk doen kan. Welkom heten ziet er anders uit dan moeilijk doen. Onvoorwaardelijk accepteren kan gevolgd worden door overleg met god en iedreen.
Marie Jose:"Mijn ervaring is dat leerkrachten hier wel open voor staan."
In zijn algemeenheid is het steeds lastiger om voor kinderen met een handicap op chronische ziekte een plek op een school te vinden.
Ik vind dat een schande.
Groet,
Miriam Lavell
Hepij
13-04-2010 om 19:57
Aan de ene
kant snappen we de school ook wel een beetje, ze weten niet precies wat het allemaal inhoudt etcetera, maar aan de andere kant, we komen al bijna 2 jaar dagelijks met hem daar op school, omdat mijn dochtertje daar zit, dus ze kennen hem!
Er ging het rare verhaal dat, omdat hij albinisme heeft, de hele klas dus niet buiten kon spelen?!?!? Hij loopt daar constant op het schoolplein, we zijn naar Lanzarote geweest.... en zo zijn er meer dingen.
Jammere is dat ze er nu pas mee komen terwijl we hem een jaar geleden al hebben aangemeld en ze hem toen hebben aangenomen.
Onze ambulant begeleidster neemt de contacten nu over, we willen hem er erg graag op school hebben omdat het een goede school is, maar er moet nog wel een goed gesprek komen. Lang leve onze begeleidster, zij is daar heel goed in. Duidelijke informatie over hoe en wat hebben ze, daar zorgt zij wel voor.
Overigens klapte een van de docenten een beetje uit de school, die begreep er helemaal niets van, het is een lekkere knul die het wel zal redden op school....
wordt vervolgd dus.