Paddington
22-10-2012 om 14:46
Vraag vakanties opnemen buiten vakanties om
Mijn dochter zit op een particuliere basisschool. Het gevolg hiervan is dat haar vakanties niet gelijk lopen met de reguliere basisschoolvakanties. Dit was nooit een probleem, tot nu.
Mijn echtgenoot en ik liggen in scheiding. Hij bleek al bijna een jaar een ander te hebben. Die vrouw heeft 2 kinderen, die naar regulier basisonderwijs gaan.
Nu komt het probleem. De particuliere basisschool van onze dochter heeft ouders/verzorgers de mogelijkheid tot het opnemen van 5 snipperdagen. In mijn ogen was het simpel. 2,5 dag voor mijn ex en 2,5 voor mij. School dacht hier, na gezeur van mijn ex, anders over. Ze hebben hem 5 snipperdagen gegeven. Daarbij hebben ze gemeld mij ook 5 dagen te willen geven. Mijn ex is nu dan ook op vakantie met onze dochter, ze zijn de herfstvakantie weg. Helaas doordat school heeft besloten om de verdeling van de snipperdagen niet aan mijn ex en mij over te laten, maar zich ermee te gaan bemoeien, heeft onze dochter huiswerk meegekregen. Ze heeft namelijk moeite om alle werk in de daarvoor gestelde tijd af te krijgen. Persoonlijk vind ik het erg vreemd dat school zich met de verdeling van de snipperdagen over gescheiden ouders bemoeit. Ik had vorig schooljaar al met de directrice overlegd dat de verdeling 2,5 dag om 2,5 dag zou worden. Natuurlijk kan dit veranderen, maar het lijkt mij dat wij als ouders dit dan aan de school vertellen en niet andersom.
Voordat jullie denken, ik was best genegen om met mijn ex af te spreken dat hij dit schooljaar 5 snipperdagen op kon nemen en ik volgend jaar. Helaas is de communicatie tussen ex en mij erg slecht.
Mijn dilemma nu is als volgt: moet ik nu ook aan mezelf denken en ook 5 snipperdagen opnemen met dochter, terwijl ik weet dat ze dan weer huiswerk meekrijgt? Moet ik 2,5 dag opnemen, met ook het risico op huiswerk?
Moet ik afzien van mijn dagen en bij school aangegeven waarom ik afzie van mijn dagen. Hierbij loop ik wel het risico dat mijn ex volgend schooljaar weer overal lak aan heeft en gewoon ook 5 snipperdagen neemt, als school hier niets aan doet.
Ik hoop dat iemand hier met mij mee wil denken. Ik zit er echt mee. Natuurlijk gun ik mijn dochter vakantie met haar vader, dat is het probleem niet. Als hij het gewoon had gevraagd had ik ja gezegd. Helaas kent hij alleen de weg van schelden en bedreigen. Ik heb ook zitten denken aan een andere school. Onze dochter zit nu in groep 7, voordat ik bij de rechter vervangende toestemming heb gekregen ben ik zo een half jaar verder. Om haar nu het laatste jaar op een andere school te zetten, lijkt mij niet in het belang van mijn dochter.
Nogmaals, ik hoop dat jullie met mij mee willen denken over mijn dilemma.

MariaV
22-10-2012 om 14:58
Jij volgend jaar
Het lijkt me heel simpel: jij schrijft je ex een uiterst vriendelijk brief dat hij dit jaar de 5 snipperdag neemt, en dat jij ze DUS volgend jaar neemt. Eerlijk is eerlijk. En nog makkelijk ook, dit lukt dus zonder overleg en zonder ruzie.
Maria

MariaV
22-10-2012 om 14:59
School
De school is wel heel fout bezig, dat zou ik ze toch nog wel even heel hard onder hun neus wrijven.

Emine
22-10-2012 om 16:55
Nou snap ik het hele probleem niet
Misschien ligt het aan mij, maar ik snap het hele probleem niet. Waarom is de school fout bezig? Waarom is het een probleem dat ze in dit geval beide ouders vijf dagen geven? Je bent bang dat ze teveel mist oid?
Ik vind het eerlijk gezegd een goede oplossing, want 2,5 dag per persoon, dan kun je niet eens een weekje weg, zoals kinderen van ouders die bijeen zijn dat wel kunnen. En dat ze dan zo'n weekje huiswerk meekrijgt, och. Ik denk eerlijk gezegd dat je het een beetje te zwaar opneemt. Kan me er iets bij voorstellen als je een ex hebt die op deze manier met je omgaat (weet er alles van, geloof me), maar ik zou toch zeggen: back to basic, waar gaat het om, is het 'ernstig' of 'irritant.' Laat je niet pakken. Leef.

Merel
22-10-2012 om 17:03
Ook
Ik zou het ook laten gaan, school wilde jullie denk ik gewoon matsen. Ieder 5 dagen met een beetje huiswerk erbij. Dat lijkt me te doen toch? En dan hebben jullie alleen volgend jaar nog en daarna zit ze op een andere school en is het probleem opgelost.

Roosje Katoen
22-10-2012 om 21:04
Prima geregeld
Ik denk dat de school heel schappelijk is geweest met deze regeling. Geeft jullie beide de kans een week extra vakantie te hebben met dochter. Daar hoef je natuurlijk geen gebruik van te maken, maar dat de mogelijkheid er is lijkt me heel fijn. Ik snap het probleem eerlijk gezegd niet.

Ginny Twijfelvuur
22-10-2012 om 21:54
Ik snap
Dat je baalt.
Maar eerlijk gezegd vermoed ik dat je meer problemen hebt met het feit dat vader de school blijkbaar in zijn binnenzak heeft dan met het feit dat hij nu 5 dagen heeft en jij blijkbaar niet.
En volgend jaar is volgend jaar. Dan zit ze in groep 8. Best kans dat jij dan ook je 5 dagen kunt krijgen zonder dat haar dat huiswerk gaat opleveren.
Is het sop de kool echt wel waard? Kift gaat je niet helpen.

Hanne.
22-10-2012 om 22:43
Waar zit het probleem
waar zit nu het probleem?
Dat je dochter max 5 extra dagen vrij krijgt
Dat ze huiswerk moet maken
Dat de extra vrije dagen zonder jouw weten zijn geregeld
Dat de door jou eerder gemaakte afspraak daarmee is aangepast
Dat je dochter huiswerk moet maken
Dat je denkt dat dat huiswerk in 'jouw' tijd moet gebeuren?
Ik vermoed dat het niet het eerste punt is, maar dat het inderdaad dieper zit.
Overigens vind ik het gek dat ze huiswerk krijgt nu ze 5 dagen met haar vader weg gaat. Als ze nu 2.5 dag met jou en 2.5 dag met haar vader weg was geweest had ze dan geen huiswerk gehad? Ze had nu dan toch even veel gemist. En als jij nu zegt helemaal geen snipperdagen op te gaan nemen. Schelden ze het huiswerk dan weer kwijt?

Paddington
23-10-2012 om 08:03
Ik ben er ook nog steeds niet uit
vandaar de vraag hier.
Ik denk dat ik het grootste probleem heb met het feit dat school met mij ee afspraak heeft gemaakt en deze niet nakomt. Verder staat er heel duidelijk in het regelement dat een kind 5 snipperdagen heeft.
Het idee dat het huiswerk in mijn tijd moet gaan gebeuren was nog niet eens in mij opgekomen. Dat wacht ik gewoon wel af.
Dat je niet een weekje op vakantie kan met je kind is niet waar. Er zijn in het voorjaar genoeg weken waarbij de feestdagen zo vallen dat je met 2 dagen extra vrij als een hele week vakantie kan nemen. Trouwens een lang weekend is ook al erg leuk.
Het blijft lastig, kiezen voor het belang van mijn dochter en haar niet nog eens 5 extra dagen van school houden, of gewoon wel een weekje op vakantie gaan met haar.

Tijgeroog
23-10-2012 om 08:44
Ach joh
Wees blij dat je die dagen hebt dus geniet er lekker van. Ik zou dat ook zo wel willen. en als ze een week ziek is mist ze die dagen ook.
Als je je echt zorgen maakt laat je haar die dagen verspreid opnemen. Een keer een dagje pretpark op een rustige dag, een lang weekend, nog een lang weekend...

Ginny Twijfelvuur
23-10-2012 om 10:11
Grote voordeel is
Dat jij nu dus ook 5 dagen buiten de schoolvakanties kunt opnemen ipv 2,5. Ik wil niks bagatelliseren, maar weet je wel hoe graag ouders met kinderen op een reguliere basisschool dat willen en vaak niet of met moeite krijgen?
Ik snap je dilemma trouwens wel hoor. Het is een beetje kiezen tussen je eigen belang en het belang van je dochter. En je ex heeft er naar gemaakt dat jij voor die keuze staat.
Toch denk ik dat het je het meeste oplevert als je gewoon dankjewel tegen school zegt en de gulden middenwg probeert te bewandelen.
Lekker goedkoop een langweekendje weg, buiten het seizoen, heeft toch ook wel wat of niet?

Primavera
23-10-2012 om 12:02
Je overdrijft
Je overdrijft het belang van school en je overdrijft het 'verschrikkelijke' aan huiswerk.
Het kind zal er niks van krijgen als ze op een heel schooljaar 5 extra vrije dagen heeft. Het belang van school wordt schromelijk overschat. De meeste kinderen haalden de stof die ze missen in dit soort korte afwezigheid zo weer in en hebben daar veel minder tijd voor nodig dan dat ze er ip school aan besteed zouden hebben.
Huiswerk is verder helemaal niet zo verschrikkelijk erg dat dat niet op zou wegen tegen een leuke dag/vakantie met één van de ouders.
Weet je wat erg is en funest voor schoolprestaties? Ouders die gaan scheiden en daarbij over het kind ruzie gaan maken. Wees blij dat je een wijze school hebt gevonden die dat snapt en zorgt dat het kind niet de dupe wordt van heen-en-weer getrek tussen ouders over wie en wanneer die snipperdagen nu opgenomen mogen worden. Dat is pas echt in het belang van het kind. Zorgen dat het op dit punt tenminste geen excuus voor strijd onderling wordt.
Alleen moet je dan als moeder natuurlijk wel meewerken en niet alsnog beginnen te zeuren dat het nou teveel dagen zijn dat huiswerk krijgen het allerergste is wat je dochter kan overkomen en dus je ex minder moet hebben of je mokkend schikken dat hij 'jouw' dagen weer inpikt ook al heeft school het zo geregeld dat je daar helemaal geen last van hoeft te hebben.
Wees blij dat je kind op een school zit die het zo regelt dat je helemaal geen strijd hoeft te hebben over die snipperdagen. In belang van je dochter laat het los. Je kind heeft zeker niet om gescheiden ouders gevraagd en om die scheiding niet te zwaar te laten drukken kun je het beste af en toe slikken. Het gaat er niet meer om dat je kind altijd en overal ( dus ook bij je ex) opgevoed wordt op de manier die JOU het beste lijkt. Het gaat erom dat het goed-genoeg is en je dochter niet in gevaar brengt.

Paddington
23-10-2012 om 13:11
Primavera
Bedankt voor behoorlijk harde kritiek. Het helpt mij nadenken.
Mijn dochter heeft hier zeker niet om gevraagd, ik ook niet, maar dat terzijde.
De reden dat ik de vraag hier stel is juist om ervoor te zorgen dat ik niet onnodig problemen wil gaan maken, maar alleen vecht voor wat echt belangrijk is.
Jij stelt dat de meeste kinderen de achterstand zo weer inhalen. Dat is bij mijn dochter niet het geval. Ze krijgt al af en toe huiswerk mee naar huis om niet te ver achter te raken.
Jij stelt dat de school wijs is, ik zie dat anders. De initiele afspraak die school met mij gemaakt heeft, was een wijs besluit. Wat ik al eerder zei, hij had ook een lang weekend weg kunnen gaan. Een goedkopere vakantie is het ook niet. Het is herfstvakantie.

Leen13
23-10-2012 om 13:48
Herfstvakantie
Het lijkt me inderdaad behoorlijk irritant dat je niet kunt rekenen op een afspraak met de school. Aan de andere kant gaat het er om dat zaken nu natuurlijk wel opgelost worden zonder gezeur. En ik kan me goed voorstellen dat je ex dochter mee wil nemen in de herfstvakantie van de kinderen van nieuwe vriendin. Dat lijkt me niet verkeerd. En dat kan natuurlijk ook niet in 2,5 dag opgelost worden. Dus ja, ik denk dat je ex een hufter is, wie laat er nu zijn vrouw in de steek, maar daarna is het nog steeds de ouder van je kind en dat vraag toch wat afstand nemen en geen spijkers op laag water zoeken.

Primavera
23-10-2012 om 15:35
Paddington
Fijn dat je het zo opneemt, zo is het ook bedoeld. Ik ben zelf kind van gescheiden ouders en ben achteraf mijn moeder ontzettend dankbaar dat ze een heleboel dingen losgelaten heeft en telkens de afweging gemaakt heeft of het nou werkelijk zo'n noodzaak was om zich te bemoeien met haar haar ex zijn vaderschap uitoefende.
Natuurlijk heb jij hier ook niet om gevraagd en is het allemaal erg zuur. Die ex blijft echter wel de vader van je dochter.
Het alternatief zou waarschijnlijk niet zijn geweest dat hij met zijn nieuwe gezin de planning op jullie dochter zou hebben aangepast zoals jij zou willen, maar dat hij fijn gezellig met z'n nieuwe gezinnetje op vakantie zou zijn gegaan en je dochter als een soort assepoester bij jou thuis mocht blijven. Wat het voor haar natuurlijk extra zuur maakt. 'Eerlijk de snipperdagen verdelen' wordt voor haar dan 'missen van leuke gezinsvakanties, terwijl haar stiefbrusjes die waarschijnlijk haar vader toch al vaker zien wel mogen'.

Mussie
23-10-2012 om 17:42
Alternatief
Ja wat Primavera schrijft, was ook mijn gedachte. Als het ex niet gelukt was om die snipperdagen voor elkaar te krijgen, was hij lekker zonder dochter op vakantie gegaan. Hoe erg de situatie ook voor jou en dochter is, ik denk wel dat het in haar belang is dat haar vader haar nu meegenomen heeft.
Wat je eigen vakantie betreft: hou het anders lekker bij die 2,5 dag. Dan hou jij je aan de afspraak en hoef je je ook niet al te schuldig te voelen om al die gemiste dagen. Wat je zelf al zei, met een slimme indeling rond de feestdagen kun je best leuk vakantie vieren.

cqcq
23-10-2012 om 18:09
Hoezo afgesproken?
Waarom beschouw je iets als afgesproken als jij dat regelt met de school? Het is pas een afspraak als beide ouders het daarmee eens zijn.
School is duidelijk de wijste partij in dit verhaal.

Caitlynn
23-10-2012 om 18:10
Maak je niet druk
Ik begrijp het probleem. Je voelt je in de maling genomen door school, doordat een afspraak met jou is veranderd door inmenging van je ex. Jij vindt bovendien dat er genoeg andere mogelijkheden zijn om een vakantie te plannen, zodat er maar 2,5e snipperdag hoeven te worden opgenomen per ouder. Je ex heeft echter een "nieuwe" vriendin en haar kinderen om rekening mee te houden. Jij kunt ervan op aan, dat zij met het plannen van vakanties geen rekening gaan houden met jouw mening over wat het beste is voor je dochter. Zij plannen dus een weekje in de herftvakantie, omdat dat hen het beste uitkomt. Je ex wil graag dat zijn dochter mee gaat op vakantie, dat is positief en leuk voor je dochter. Hij komt dus niet uit met die 2,5e snipperdag. Dat is een probleem die hij moet oplossen.
Dat hij vervolgens bij school aanklopt is zijn goed recht. Dat jij daar niet in betrokken wordt door hem, dat is logisch, want je zegt zelf dat hij niet normaal met jou kan communiceren. Voor wat betreft school heeft een moeder heeft niet het alleenrecht om afspraken te maken, aangezien je dochter twee ouders heeft, en een school zal ook geen kant willen kiezen. Dat de school van je dochter het probleem vervolgens op deze manier oplost, vind ik coulant naar beide ouders toe, dus ook naar jou.
Jij bent van mening dat het besluit van 2 x 5 snipperdagen niet wijs is. Het lijkt erop dat je dat vindt, omdat je denkt dat je dochter dan te ver achter raakt. Wees dan juist blij dat je dochter huiswerk mee krijgt in de vakantie, zodat ze de mogelijkheid heeft om niet al te ver achter te raken.
Nogmaals, ik weet dondersgoed hoe het voelt als je het idee hebt dat je opzij wordt gezet voor de andere ouder, die het in jouw ogen helemaal niet verdiend. Dit zal echter niet de laatste keer zijn, dat je zo'n situatie treft. Ik hoop dat je snel inziet, dat er veel belangrijkere dingen zijn om je druk over te maken, dan dit.

Paddington
23-10-2012 om 20:58
Als hij het gewoon gevraagd had
Dan had ik hem mijn 2,5 dag gegeven met de afspraak dat ik het volgende schooljaar de 5 dagen mag gebruiken.
Waar ik wel bang voor ben is het volgende, wat als hij nu volgend jaar twee weken met haar weg wil? Gaat school dan weer zo coulant worden? Krijg ik dan ook twee weken?

Ely
23-10-2012 om 21:53
Paddington
'Waar ik wel bang voor ben is het volgende, wat als hij nu volgend jaar twee weken met haar weg wil? Gaat school dan weer zo coulant worden? Krijg ik dan ook twee weken? '
Een mens lijdt het meest onder het lijden wat hij vreest.
Laat het los, vraag hooguit of school een maximum stelt aan deze luxe of vraag of dit in de toekomst anders besloten kan worden maar doe jezelf en je dochter een lol: hoe op met bang zijn voor. Er komt ongetwijfeld nog van alles op je pad, dingen die je nu misschien niet eens kunt verzinnen. Er bang voor zijn verpest alleen je leven nu, daar heb je helemaal niks aan verder. Stuur een mail naar school om een poging te wagen te reguleren en laat losssss
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mussie
23-10-2012 om 22:21
Eens met ely
Eens met Ely, stop met je druk maken hierover. Ik denk echt niet dat de school hem volgend jaar 2 weken gaat geven, ik denk ook niet dat hij dat gaat vragen. Laat het gaan. Het is niet leuk, je voelt je belazerd, er spelen ineens andere krachten een rol in het leven van je dochter dan jij alleen, maar zo is het. Sterkte!

Geerke
23-10-2012 om 23:08
Hoi paddington even een vraag
Je zegt:
"Persoonlijk vind ik het erg vreemd dat school zich met de verdeling van de snipperdagen over gescheiden ouders bemoeit"
en:
"Hierbij loop ik wel het risico dat mijn ex volgend schooljaar weer overal lak aan heeft en gewoon ook 5 snipperdagen neemt, als school hier niets aan doet."
Eerst mag school zich er niet mee bemoeien en dan vrees je dat ze er "niets aan doet".
Wat is het nou precies dat je verwacht van school?

M Lavell
24-10-2012 om 08:51
Waarom zou je?
Paddington (leuke naam!), ik snap iets niet. Jouw ex heeft een vriendin met kinderen op een reguliere school. Zij krijgen zeker geen toestemming om buiten de schoolvakanties op reis te gaan. Maar de vakanties verschillen. Dat zou betekenen dat hij helemaal niet met alle kinderen op vakantie kan.
Gelukkig past die particuliere school de leerplichtwet in redelijkheid toe en is er wel de mogelijkheid om buiten de vakanties op reis te gaan. Probleem opgelost.
Wat zeur jij nou eigenlijk? Jij hoeft toch niet in combinatie met andere kinderen uit het regulier onderwijs op vakantie? Jij kunt toch gewoon in de schoolvakantie op vakantie?
Waarom zou _jij_ 5 dagen buiten de schoolvakantie op willen nemen?
Het klinkt nu alsof je dat alleen maar wil omdat hij het ook doet. Maar je hebt het toch niet nodig?
Groet,
Miriam Lavell

FayW
24-10-2012 om 20:01
Gewoon niet opnemen?
Ik kan mij voorstellen dat het een rotsituatie is, zo belazerd te worden door je man. Maar die 5 extra dagen zijn toch geen probleem? Je hoeft die 5 vrije dagen toch niet op te nemen? Nog maar 1,5 jaar dan is je dochter van die school en heb je er helemaal geen last meer van.

Tihama
24-10-2012 om 20:23
Het is een recht, geen plicht
Onze directeur (reguliere school) maakt graag gebruik van haar beslissingsbevoegdheid om ons 10 dagen extra te geven. Dat recht heeft de directeur namelijk binnen de leerplichtwet.
Ik heb inmiddels 10 jaar kinderen op school zitten, maar ik heb in totaal niet meer dan 6 dagen gebruikgemaakt in die 10 jaar. De kinderen hebben namelijk al 13 weken per jaar vakantie. Er is dus helemaal geen reden om gebruik te willen maken van dit recht.
Ik weet dat gescheiden ouders met kinderen in verschillende regio's of allochtone ouders vrijwel elk jaar gebruik maken van dit recht.
Je hebt een recht, maar het is geen plicht. Dus waarom wil je per se die 5 dagen?
Tihama