Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Roosje Katoen

Roosje Katoen

19-02-2012 om 12:19

Vraag voor anti-kleuterverlengers

Mijn zoon van eind november is kleuterverlenger (kan een kind dat zijn?). Juf had daar vorig jaar allerlei argumenten voor waar ik me eigenlijk wel in kon vinden.

Nu heeft hij op de cito (voor zover een kleutercito iets zinnigs kan laten zien) op alle onderdelen A+ gescoord. Juf zei gelijk: zie je wel dat het goed is geweest om hem nog een jaartje te laten kleuteren!

Nou vraag ik me af of ze gelijk heeft of dat hij het in groep 3 ook zo goed had kunnen doen. Wat denken jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Misschien telt mijn antwoord niet mee...

Ik ben niet anti-kleuterverlengen, in speciale omstandigheden.
Ik heb wel praktijkervaring bij mijn eigen zoon. Ook een kleuterverlenger en ook eind groep 2 prachtige scores. Maar mijn zoon had de cito groep 2 ook al in groep 1 gemaakt. Eerlijk gezegd was er weinig verschil cognitief gezien.
Als ik hem groep 2 thuis had gehouden had hij evenveel bijgeleerd, misschien zelfs wel meer. Hij was het kleuteren ook spuugzat, omstreeks de tijd waar je zoon nu ook is. Hij en ik waren blij toen het zomervakantie was.
Groep 3 werd een enorme teleurstelling. Rekensommetjes van 1+1=2 en de woordjes ik-roos-vis.Dat stadium had hij op zijn 3e al gehad. In groep 4 moest hij eindelijk weer eens aan het werk.
Dus langer kleuteren om van een A/B een A+ te maken vind ik zinloos. Dat komt niet door langer kleuteren, je kind is gewoon een jaar ouder dan de rest.

anna van noniemen

anna van noniemen

19-02-2012 om 15:38

Huh

dus omdat hij nu A+ heeft zou het goed zijn dat hij is blijven zitten? Tuurlijk haalt hij nu A+, hij heeft het vorig jaar al gedaan. Of eht goed is geweest kun je nu nog niet zeggen, dat zal in zijn verdere schoolloopbaan blijken....

dorle

dorle

19-02-2012 om 18:37

Referentieniveau miriam?

Ik vraag me af of deze A plus, nog wel zo hoog is, als je hem omrekent naar de nieuwe referentieniveau's die over een tijdje gehanteerd gaan worden. Dan wordt zijn score toch ook vergeleken met zijn leeftijdsgenoten? Miriam weet er meer van. Dat zou een manier kunnen zijn om te zien of die A plus werkelijk zo goed is of een scheef beeld geeft.

Fransien

Fransien

19-02-2012 om 19:03

Bedenkelijk

Op alle onderdelen een A+ scoren betekent dat hij alles tot in perfectie beheerst en eigenlijk al een stuk verder is. Of hij het in groep 3 ook zo goed had kunnen doen, is niet te zeggen, dat is koffiedik kijken.
Heeft het kleuterjaar je kind een stuk zelfvertrouwen, groei in sociaal en/of emotioneel gebied gebracht, of heeft hij nu een stuk meer zitvlees waardoor hij niet tegen de muren opvliegt als hij in groep 3 vooral veel aan een tafeltje moet zitten werken? Als een van die dingen zo is, en meer is dan je verwacht hebt als hij naar groep 3 doorgestroomd was, dan heeft het extra kleuterjaar zin gehad.

Primavera

Primavera

20-02-2012 om 05:10

Wedervraag aan juf

En wat voor een resultaten had je kleuter dan moeten laten zien opdat juf zou concluderen dat kleuterverlengen niet goed voor hem zou zijn geweest?
Kijk, als hij slecht of gemiddeld gescoord zou hebben zou ze ook gemeend hebben dat kleuterverlengen goed voor hem was geweest, want zie je nou wel dat hij het nog niet aan kan?
Kortom wat voor een resultaten een kleuter ook boekt na zittenblijven voor kleuterverlenger-voorstanders is het altijd te gebruiken als argument dat zittenblijven 'goed' is geweest.
Ik vergelijk het maar met de berekening van IQ. Kort door de bocht is het IQ van een kind dat wat het weet en kan ten opzichte van zijn leeftijdsgenoten. Als dat nu minder is dan het gemiddelde kan je natuurlijk besluiten om het IQ van dat kind niet meer te vergelijken met zijn leeftijdsgenoten maar met die van een jaar jonger. Daar rolt dan een hoger cijfertje uit, maar denk je werkelijk dat het kind door de referentiegroep te veranderen ook intelligenter is geworden?
Dat is namelijk het enige wat kleuterverlengen doet. Naar wat ik begrepen heb is de tendens nu om die truuk voor scholen niet meer op te laten gaan en alle kinderen door referentieniveaus toch met hun leeftijdsgenoten ipv met hun klasgenoten te vergelijken. En dan komen zittenblijvers er bekaaid af. Juist door het zittenblijven hebben die immers minder aanbod gehad dan hun leeftijdsgenoten en zullen dus, ook al zijn ze nog zo slim, bepaalde dingen nog niet weten, waardoor het cijfertje wat uit de vergelijking van schoolse kennis met leeftijdsgenoten rolt juist lager wordt.
En met dit hele verhaal ga ik dan nog voorbij aan het probleem dat ondanks de voorspellende waarde die door kleuterjuffen en toetsenmakers aan de kleutercito wordt gehecht, de resultaten in werkelijkheid nogal nietszeggend blijken te zijn. Net zoals het verhaal van 'zitvlees moeten kweken voor groep 3' klikklare onzin is.

Groeten Primavera

Tango

Tango

20-02-2012 om 10:35

Volgens mij

Zegt dit vooral dat het niet nodig was geweest dit kind te laten kleuterverlengen/doubleren. Als het nu A+ haalt zal het vorig jaar toch minstens C gehaald hebben?! En die cito's zeggen erg weinig hoor.
Onze zoon heeft ook kleuterverlengd en haalde het tweede jaar kleuteren ook een beter score dan het jaar daarvoor. Het heeft hem echter niets opgeleverd omdat hij nu in groep 3 alweer achter loopt. Ergens hebben we dat altijd al gedacht, maar ja zie dat de juffen maar eens duidelijk te maken.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

20-02-2012 om 11:28

Tsja

Het blijft natuurlijk koffiedik kijken hoe het was gegaan als...

Feit is dat zoon op dit moment heel lekker in zijn vel zit en daar ben ik wel heel blij mee. Ik heb zelf het idee dat hij nogal slim is maar dat zijn interesse niet bij leren ligt. Hoewel hij wel steeds meer interesse in lezen en rekenen krijgt. Ik weet niet precies wat hij vorig jaar scoorde, volgens mij vooral B's en ik geloof voor taal een A. Maar die cito voor kleuters is zo krom en meervoudig te interpreteren, dat ik er niet al te veel waarde aan hecht.

Overigens wordt op deze school wel goed naar het kind gekeken. Andere herfstkinderen zijn wel door gegaan en tussentijds stromen kinderen ook wel eens door naar de volgende groep.

Nou ja, het is nou eenmaal zo en ik heb wel de verwachting dat ze hem goed in de gaten blijven houden en het beste uit hem willen halen.

Kleuterverlengen

Ik vind dat hier inderdaad altijd erg negatief wordt gedaan over kleuterverlengen. Het belangrijkste is toch dat een kind goed in zijn vel zit. En dat heeft volgens mij in groep 1-2 nog niet zoveel met cijfers te maken, maar meer met zelfvertrouwen.
Mijn kind is van 1 februari en ligt iets voor op zijn klasgenoten en zou mogelijk eerder naar groep 3 kunnen. Wij hebben dat juist niet gedaan, omdat hij anders altijd de kleinste en jongste zou zijn, wat zijn zelfvertrouwen geen goed zou doen. Nu heeft hij het super naar zijn zin en staat hij zijn mannetje, want hij is de tweede oudste in de klas.

Kortom, kleuterverlengen hoeft toch helemaal niet slecht te zijn, als het kind maar goed in zijn vel zit.

groetjes van Charlotte

anna van noniemen

anna van noniemen

22-02-2012 om 13:32

Slecht voor zelfvertrouwen gebleken

in ons geval, kleuterverlengen leek in 1e instantie wel een goed idee, maar uiteindelijk heeft het juist een grotere faalangst opgeleverd bij mijn zoon....

Primavera

Primavera

22-02-2012 om 13:36

Kleinste en jongste zijn niet goed voor zelfvertrouwen?

Charlotte, jij hebt het over versnellen. Er wordt echter later in de schoolcarriere geen kind op afgerekend dat het niet versneld is. Met kleuterverlengen heb je het echter over vertragen, wat er op neer komt dat je een jaar weggooid en daar bar weinig voor terugkrijgt met wel alle haken en ogen waar je kind later de dupe van kan zijn. Kan, hoeft natuurlijk niet.
Het probleem is dat dezelfde vrijblijvende reden die jij voor niet versnellen gebruikt (zou beter zijn voor zelfvertrouwen) ook gebruikt wordt om kinderen te laten doubleren. Heel vervelend als dat kind dan vervolgens extra hulp met rekenen of lezen nodig blijkt te hebben, wat die is door dat zittenblijven uitgesteld en er is gewoon een jaar tijd vergooid, waardoor het kind in feite een jaar minder oefening heeft in de daarvoor meest gevoelige leeftijdsfase. En dan heb ik het nog niet gehad over toetssystemen of vervolgscholen die plotseling het kind met zijn leeftijdsgenoten van hetzelfde geboortejaar blijkt te vergelijken ipv met klasgenoten zoals de basisschool je bij het kleuterverlengen heeft doen denken.
Verder vind ik het een vreemde gevolgtrekking dat de jongste en kleinste zijn van de klas automatisch niet goed voor het zelfvertrouwen zou zijn en de oudste zijn juist wel. Mijn jongste van Maart is versneld en ze is dus de kleinste en jongste van haar klas, maar met haar zelfvertrouwen is niks mis. Weten dat ze het even goed en zelfs beter dan een jaar oudere kinderen doet is zeker niet slecht voor haar zelfvertrouwen.
Andersom kan ik me voorstellen dat een kind wat de oudste is, maar jongeren kinderen moeiteloos ziet doen waar hij moeite mee heeft juist weinig vertrouwen meer in zijn eigen kunnen zal hebben. Of wat dacht je van een kind dat te makkelijke en daardoor vreselijk saaie werkjes moet doen. Ook niet bepaald goed voor het zelfvertrouwen.
Wellicht is het voor jouw zoon lekker om de oudste te zijn, maar het is zeker niet zo dat oudste/grootste in de klas zijn automatisch gekoppeld is aan meer zelfvertrouwen. Als jouw kind van Februari trouwens de oudste is in de klas dan doet jullie school juist zeer consequent niet aan kleuterverlengen, want anders zouden er een hoop oudere doorgekleuterde herfstkinderen bij hem in de klas zitten.
Groeten Primavera

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-02-2012 om 16:50

Zelfvertrouwen

Ik ben het volkomen eens met Primavera. Mijn zoon is 2 keer versneld en zit nu in 1Gym. Hij is al klein voor zijn leeftijd en is dus veruit de kleinste en de jongste van zijn klas (en dit zal de komende jaren ook wel zou blijven) ook al zitten er nog een paar "kleintjes" en jonge leerlingen. Het ontbreekt hem beslist niet aan zelfvertrouwen; integendeel. Hij is opgebloeid op het vo en gegroeid in alle opzichten.
Hij wordt gerespecteerd door de "grote jongens" en heeft een leuke vriendenclub van jongens die allemaal gemiddeld twee jaar ouder en minstens 2 koppen groter zijn dan hij.
Ik word een beetje moe van dat onzingezeur over "te klein" en "te jong" zijn. Zelfvertrouwen heeft niets met lengte en leeftijd te maken. Het is weten dat je ergens goed in bent en het ok vinden dat je niet overal (even) goed in kan zijn. Het is een besef dat je gewoon ok bent zoals je bent. Klein, groot, jong, oud, dik of dun.

Ik wist

van tevoren al, dat ik direct commentaar over me heen zou krijgen, daarom reageer ik meestal ook niet in draadjes over kleuterverlengen. Daar zijn de meesten hier heel fanatiek in , niet dat daar iets mis mee is, maar het valt me altijd op dat er weinig mensen reageren die niet tegen kleuterverlengen zijn, en ik heb het idee dat dat komt omdat er altijd zo fel gereageerd wordt. Zie ook de voorzichtige vraag van Roosje.

P. ik probeerde een vergelijk te trekken tussen het zelfvertrouwens en het kleuterverlengen, misschien is dat niet helemaal goed over gekomen.

In het geval van mijn zoontje heeft het wel degelijk met de leeftijd te maken en ook hoor ik veel van vriendinnen wiens kind sneller is doorgestroomd dat ze toch problemen blijven houden met de jongere leeftijd en het soms ook wel kleiner zijn.

Overigens hanteert onze school de januari grens en doet een vriendje van mijn zoontje, die van november is, groei 2 nog een keer over en ook dat ventje heb ik helemaal op zien bloeien.

Maar, volgens mij zit ieder kind anders in elkaar en weet je als ouder ook vaak wat goed is voor je kind, maar soms wil je sommige dingen niet zien, en vind ik dat je het advies van school niet zomaar in de wind moet slaan.

groetjes van Charlotte

Mijn ervaring...

...met langer kleuteren is een dubbele. Oudste (van eind september) kleuterde 3 jaar. In groep 4 bleek hij HB wat meteen verklaarde waarom schoolse werkjes nauwelijks zijn aandacht had (te saai). Dat gebrek aan aandacht daarvoor was een belangrijk motief om door te kleuteren. Met plusgroepen en verdiepen is het later opgevangen. Maar nu, in groep 7 komt een ander gevolg van het langer kleuteren aan het licht. Hij is zijn klasgenoten gewoon vooruit, pubert al een beetje en is echt al aan het VO toe. Maar ja, hij moet nog een jaar.
Jongste zoon daarentegen (van half oktober) kleuterde 2jaar en moet nog altijd (nu gr 6) op zijn tenen lopen. Voor hem was het beter geweest om langer in de kleuterklassen te blijven. Conclusie: kijk naar je kind en laat dat leidend zijn.

marie

marie

01-03-2012 om 12:20

Mama4 - oudste naar vo

Hallo
Waarom zou je oudste groep 8 moeten "uitzitten"? Dat hoeft helemaal niet. Als hij "klaar" is voor het VO, dan kan hij daar gewoon naar toe hoor. Er staat nergens dat je beslist pas na groep 8 naar het VO kan.
Wellicht iets om over na te denken?
groetjes

Lilian Kuijstermans

Lilian Kuijstermans

06-03-2012 om 14:35

Hangt er van af...

Mijn zoontje van half oktober is dit jaar wel direct doorgegaan naar groep 3. Met succes want sinds het begin van dit voorjaar gaat hij weer met plezier naar school. Misschien dat hij in groep 3 of 4 nog wel een keer doubleert, maar dat is dan waarschijnlijk beter voor hem dan bijna 3 jaar kleuteren.
Advies vorig jaar van ene vriendin die zelf leerkracht is: is de reden van twijfel dat het kind nog te speels is, dan in groep 2 laten. Is de reden dat men zich afvraagt of hij/zij groep 3 wel zal halen: door laten gaan naar groep 3.
En belangrijkste: heeft je kind het naar zijn zin. Zo ja, dan zou ik me geen zorgen maken. Ik vraag me nog wel af of de scores van je zoontje vorig jaar dan slechter waren? Bij mijn zoontje waren ze vorig jaar namelijk al A/A+.

Oh ja: je zoontje is officieel gen kleuterverlenger maar een zittenblijver . Maar ook daar zou ik me niet druk om maken als dat gewoon het beste voor hem is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.