Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Luette

Luette

24-01-2012 om 10:21

Vraagje over anglia examens

Mijn dochter zit in de brugklas van een school waar ze Anglia examens afnemen. Dat kan ook al in de brugklas en ik was blij dat dochter dat graag wil omdat dat goed zou zijn voor later bij sollicitaties. Dat had ze goed begrepen in ieder geval.

Het probleem is alleen dat ze in de brugklas natuurlijk maar een heel laag nivo bereiken en ik zie niet in waarom ik nu 22 of 26 euro moet betalen voor een brugklasexamen. Ik zou zeggen: doe het in de derde of vierde voor het eerst. Je hebt toch niets aan een diploma op die lagere nivo's.

Dochter zegt dat er wel een voordeel is omdat de leerkracht het zo belangrijk vond maar ik vind het meer een vorm van geld aftroggelen.

Zie ik het verkeerd

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Verkoop

Ik geloof helemaal niet in de waarde van die diploma's. Niet TTO, niet Cambridge, niet Anglia en wat ze nog meer verzinnen.
Er zit gewoon een cursusverkoper achter die geld wil verdienen.
Logica erbij verzinnen (beter later, beter eerder) is naar mijn idee daarom ook onnodig.
Ik zou zo'n examen overwegen als dat kan leiden tot vrijstellingen verderop in de schoolopleiding. Als het resultaat meetelt voor een eind- of doorstroomcijfer of zelfs als SE.
Als het op school helemaal niks betekent (met of zonder Anglia diploma, alle leerlingen moeten hetzelfde doen), dan zou ik er niet aan beginnen.
Groet,
Miriam Lavell

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-01-2012 om 13:53

Geen extra les?

Hier doet zoon voor derde jaar Anglia-examen. De examenkosten worden trouwens per niveau hoger, 'k heb net 60 euro overgemaakt. Zij persoonlijke drijfveer: heel erg goed worden in Engels. Dat word je niet door alleen een examen te doen - maar door de extra lessen die er voor worden gegeven. Dat maakt ook dat ik niet zo'n moeite heb met dat bedrag: hij krijgt er een aantal maanden een uur extra Engelse les per week voor. In die lessen is vooral aandacht voor grammatica die niet in de les aan bod komt (is mij tenminste uitgelegd).
Luette, je schrijft alleen over een examen, horen daar geen extra lessen bij?

Wie en waar?

IJsvogeltje, wie geeft die extra lessen (de gewone leerkracht Engels?) en waar (op school?). Aan wie betaal je (aan school of aan een of ander instituut?).
Het lijkt me evident dat je van meer lessen beter wordt. Maar waarom geven die lessen (dat hoger behaalde niveau) dan geen vrijstelling?
Mijn redenatie is simpel: als deze lessen in het onderwijs niet erkend kunnen worden als steekhoudend en niveau-bepalend (je moet toch gewoon ook alle reguliere lessen volgen), hoe kun je dan beweren dat dat diploma iets extra's betekent tov een gewoon examen Engels?
Groet,
Miriam Lavell

Kobalt

Kobalt

24-01-2012 om 14:43

Franje

Zoon heeft ook Anglia engels. Voorlopig nog gratis, maar als hij ermee door wil gaan, moeten we volgend jaar wel iets extra's betalen. Ook iets in de grote van een paar tientjes.
Ik zie het als franje. Hij wordt er erg blij van, want hij is al goed in Engels en nu wordt hij nog beter. Hij mag ook mee op een studiereisje naar Engeland. Goed voor zijn zelfvertrouwen.
Maar het is en blijft franje. Net als bij zoveel dingen op school. Ze gaan ook met de brugklassen naar de dierentuin. Dat is ook franje.

Annet

Annet

24-01-2012 om 17:57

Hier delf certificaten

Op gym van oudste kun je meedoen met de examens voor Delf certicaten. Op dit moment alleen nog in Frans. Je doet dit examen maar één keer. Het moment is afhankelijk van je vakkenkeuzes. Oudste laat Frans na de derde klas vallen en doet eind van het schooljaar een Delf examen voor haar niveau. Inderdaad moeten wij dan examengeld betalen en wordt wat extra tijd besteed aan de voorbereiding (naast de gewone lesuren). Het voordeel is dat je niveau vastgesteld wordt volgens internationale normen. Aangezien in het buitenland werken in de familie zit, vinden we dit handig voor het geval dat.
Ik heb begrepen dat school ook voor Duits aan deze examens gaat meedoen.
Voor Engels zit zij in een Cambridge klas. Het eerste examen daarvoor is geloof ik pas in de vierde klas. Het hogere niveau kan in 5e of 6e behaald worden. Voor deze klas betalen wij extra voor extra lessen door een native speaker, In de 1e en 2e klas waren er ook excursies naar GB met verblijf bij gastgezinnen. Ik vind het een leuke combi van nuttig en franje.
Een jaarlijks examen met examengeld zou ik zeer overbodig vinden. Wat gebeurt er als je kind niet meedoet?

Maylise

Maylise

24-01-2012 om 19:29

Luette

Mocht je dochter later in Engeland willen studeren heeft ze helemaal niet zo'n certificaat nodig. Ze kan dan tegen die tijd een TOEFL of IETLS examen afleggen om haar niveau Engels aan te tonen. Die worden het hele jaar door aangeboden op verschillende plekken in Nederland en de rest van de wereld. Je kan je een paar weken van te voren inschrijven en dan gewoon dat examen maken. Van TOEFL weet ik het niet precies maar bij IETLS moet je bij de meeste universiteiten tussen de 6,5 en 7 hebben gehaald om toegelaten te worden. Die score is makkelijk te halen voor iemand die met een redelijk cijfer eindexamen Engels HAVO/VWO heeft afgelegd.

Het niveau Engels wat verlangt wordt van buitenlanders aan Britse universiteiten is niet enorm hoog dat je dit alleen kan halen als je allerlei extra certificaten hebt gehaald en lessen hebt gevolgd. De lat ligt niet zo heel erg. Geeft ook niet want pas als je eenmaal op de universiteit zit dan gaat het echt hard met Engels leren.

Bovenstaande verhaal geldt overigens ook voor Frans.

Maylise

Maylise

24-01-2012 om 19:31

Delf

De meeste Franse universiteiten eisen overigens een DALF diploma als toelating en geen DELF. En als je die niet hebt is het ook geen probleem want dan kan je net als in het Engels een examen afleggen (TCF) waar je niveau mee bepaalt wordt en waarmee je op de universiteit wordt toegelaten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

24-01-2012 om 20:01

Meerwaarde

Hier worden de lessen voor Anglia op school gegeven, gewoon door een van de reguliere docenten. Pittige lessen, hoor ik van zoon, hoger niveau dan de gewone lessen. Daar zit wat mij betreft dan ook de meerwaarde: extra goede lessen. Hij leert er van.
We betalen alleen het examengeld, via school. De school verzorgt de lessen gratis (er zit volgens mij geen marge op in ieder geval). Het diploma/certificaat zegt mij allemaal niet zo veel, ik geloof er ook niet zo in dat je dat voordeel oplevert bij sollicitaties (zoals iemand in dit draadje stelde).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.