Lea
03-12-2010 om 09:57
Vraagje voor een vriendin
Beste allemaal,
Graag wil ik jullie het volgende voorleggen: De dochter van een vriendin van mij is, al kwebbelend met een vriendinnetje, op het schoolplein in een tak gestapt die daar op het plein lag. Niemand weet hoe die tak daar gekomen is. De tak is dwars door haar met bont gevoerde suede laars van een niet nader te noemen maar wel duur merk gegaan. Gelukkig bleef haar voet ongeschonden. De laars is echter wel kapot. Mijn vriendin is naar de directeur gestapt om dit te bespreken met de verwachting dat dit onder de WA verzekering van de school zou kunnen vallen. De directeur heeft vervolgens tegen haar gezegd dat de school helemaal geen WA verzekering heeft? Alleen een ongevallen verzekering? De school komt in ieder geval niet met een mogelijke oplossing om mijn vriendin tegemoet te komen..
Ik ben hier toch wel verbaasd over. Is een school niet verplicht om een WA verzekering te hebben? Dit soort ongelukjes gebeuren toch veel vaker? Een dure nieuwe winterjas die aan een deur wordt opengehaald, ik noem maar wat?
Ik weet wel dat ze de school toch aansprakelijk kan stellen, verzekeriing of niet, maar de toon wordt zo een stuk minder vriendelijk..
Ben benieuwd naar jullie reacties,
Alvast dank!
M Lavell
03-12-2010 om 11:03
Sop en kool
Pelle:"Logisch dat school geen WA heeft want het heet geen WA, er is namelijk niets W=wettelijks aan. Het is een aansprakelijkheidsverzekering. "
Nou ja, het is een verzekering voor die aansprakelijkheid die van rechtswege (wettelijk dus) ontstaat.
Lea "Is een school niet verplicht om een WA verzekering te hebben?"
Nee. Dat ben jij ook niet, behalve als je in een auto wilt rijden.
Lea:"Dit soort ongelukjes gebeuren toch veel vaker? Een dure nieuwe winterjas die aan een deur wordt opengehaald, ik noem maar wat?"
Dat is wel waar, maar scholen zijn niet gewend voor dit soort zaken aansprakelijk gesteld te worden. Dat zijn ze wel, als de schade het directe gevolg is van slecht onderhoud bijvoorbeeld. Zoals de gemeente aansprakelijk kan zijn voor het gevolg van schade door een gat in de weg.
De algemene houding van scholen is echter dat ze van dit soort schade niet aansprakelijk gesteld kunnen worden omdat.. en dan volgen vage redeneringen die over gemeenschap en gezamenlijkheid gaan.
Dat is onzin, want dat soort argumenten aan ook op voor de gemeente en die is wel aansprakelijk in dat soort gevallen.
In de praktijk gedragen scholen zich daardoor op een manier die doorgaans aan plurken is voorbehouden, al wordt het wat netter omkleed: je kunt de boom in met je claim, we hebben er niks mee te maken.
Dan heb je te maken met een onwillige hond. Die zijn niet makkelijk tot rede te brengen, tenzij je naar de rechter gaat. Het mogen best prijzige laarsjes zijn, maar zo duur dat daar een rechtszaak aan te pas moet komen, zijn ze nu ook weer niet. Het sop is de kool niet waard.
En zo is de cirkel rond: scholen worden zelden aangesproken op aansprakelijkheid voor schade. Niet omdat ze per definitie niet aansprakelijk zijn, maar omdat ze zich bijna per definitie als niet aansprakelijk gedragen.
Als je vriendin er een principe zaak van zou willen maken, dan is dat een leuke voor de rijdende rechter. Het proces begint dan wel gewoon met een schriftelijke aansprakelijkheidsstelling: schrijf een brief aan de directie, cc schoolbestuur, waarin het voorval beschreven wordt (datum, tijd, omstandigheden), de schade omschreven wordt (bedrag, waarde laarzen, fototje) en het verwijt omschreven wordt (tak op schoolplein = gebrekkig onderhoud waardoor gevaar ontstaat).
De schriftelijke reactie van de school is dan het begin van de procedure. Die reactie kan vriendin voorleggen aan: http://www.eerstehulpbijrecht.nl/ Daar krijgt ze te horen of er überhaupt een zaak in zit, of dat de algemene houding dat school niet aansprakelijk is, zo algemeen geaccepteerd is dat een zaak om een paar laarzen niet gewonnen zal kunnen worden.
Mogelijke motivatie daar voor: Inderdaad, het zal nog wel eens voorkomen, dit soort ongelukjes. Stel je voor welke aanslag dit soort aansprakelijkheid op het onderwijsbudget teweeg zou kunnen brengen.
Wie weet (ik weet dat niet) is school om die reden via ingewikkelde zinnen zelfs gevrijwaard van dit soort aansprakelijkheid.
Groet,
Miriam Lavell (die na een ongeluk van mijn dochter meteen het advies van de schooldirecteur kreeg om eventuele schade op de school te verhalen. Maar dat ging dan ook niet om laarzen)
ayla
03-12-2010 om 11:52
Ja maar
is dit niet gewoon dikke pech, die tak had ook op de stoep kunnen liggen en dan had ook niemand de laarzen betaald en alleen omdat de tak op het schoolplein ligt moet de school opeens die dure laarzen betalen, ik vind dat eigenlijk van de zotte. Vriendinnetje had zelf beter moeten opletten waar ze liep.
Sancy
03-12-2010 om 13:22
Pelle
jullie hebben beiden gelijk
Bij een WA slaat het 'wettelijk' op de verplichting (in de wet) je te verzekeren, bij een AV(P) gaat het om een vrijwillige verzekering tegen de aansprakelijkheid die uit een wet voortvloeit.
http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/verzekeringen/aansprakelijkheidsverzekeringen-particulieren/extra/wat-is/
En dan heeft die AVP (P van particulier) weer helemaal niks te maken met de APV van gemeenten. Vroeger werden de WA en de AVP vaak verward, tegenwoordig zie ik dat mensen de AVP en de APV wel eens door elkaar halen. Levert soms hilarische stukken tekst op
Chippie
03-12-2010 om 13:25
Huh?
Wat een onzin om de schade op school te verhalen. Kijk, als school echt iets te verwijten valt, zoals bij Cobi, dan kan ik me er iets bij voorstellen maar in dit geval niet. Ook in jouw voorbeeld "Dit soort ongelukjes gebeuren toch veel vaker? Een dure nieuwe winterjas die aan een deur wordt opengehaald, ik noem maar wat?" vind ik bizar. Omdat het toevallig een deur is van school, winkel, etc krijg je de jas vergoed en thuis niet. Dat is echt onzin. Als iemand anders iets doet, trekt aan de jas en jij valt, ja, dan kan ik me voorstellen dat je probeert iets te verhalen. Dan wel op degene die dat doet en niet op school.
rodebeuk
03-12-2010 om 13:39
Cobi kan zo aan de slag
...als jurist bij een rechtsbijstandverzekeraar die de eerste reactie op aansprakelijkheidstellingen moet schrijven.
Niets aan toe te voegen.
Behalve dan dat de gemeenschap uiteindelijk opdraait in de vorm van hogere premies en belastingen als iedereen alles op iedereen gaat verhalen.
In dit geval is het geeneens verhalen om het juridisch niet mogelijk is om het aan school toe te rekenen. In ieder geval niet onverkort.
Ik vind het zelfs al verspilling van belastinggeld, geld dat anders in onderwijs kan worden gestopt, als een school op dit soort onzin moet reageren.
Exor
03-12-2010 om 13:43
In dit geval..
..zou ik niet bij school aankloppen, maar bij de schoenenfabrikant. Me dunkt dat een tak niet zomaar door een leren laars heen mag prikken. Vergoeding van die kant lijkt me terecht, vergoeding van school volkomen onzin.
Fiorucci
03-12-2010 om 14:04
Onzin
En als je kind nu toevallig op weg naar huis die tak in haar laars krijgt, verhaal je dat dan op de gemeente?? Nee, vergoeding in dit geval is onzin.
Marije72
03-12-2010 om 14:21
En dat is de reden
Dat is de reden dat ik niet snel van die dure fancy kelding/schoenen koop voor mijn kinderen. Een ongeluk zit in een klein hoekje. En al helemaal naar school gaan dat soort kleren/schoenen niet aan. Mijn kinderen doen het nooit expres of wat dan ook maar toch zit er altijd net een scheur in die dure jas en nooit in de buitenspeeljas die bij de Sailor vandaan komt.
ijsvogeltje
03-12-2010 om 14:25
Tja
"Niemand weet hoe die tak daar gekomen is."
Sorry, maar ik schoot direct in de lach van deze zin. Gossie, een Echte Tak op het schoolplein! Hoe zou die daar nu komen? Wat een Onverantwoorde Directeur, die laat het zo maar gebeuren dat er Echte Takken op het schoolplein liggen. Aansprakelijk stellen die hap!
Sorry meid, maar ik vind dit een typisch gevalletje pech. En pech hoort er bij in het leven. En daar kun je een ander nu eenmaal niet altijd aansprakelijk voor stellen.
koentje
04-12-2010 om 00:01
Nog eens wat
ik zou terug gaan naar die winkel waar het laarsje gekocht is. Het kan toch niet zo zijn dat een tak zomaar door het leer heen steekt??? Tenzij ze al zo oud waren dat ze half vergaan waren?
Anienom
06-12-2010 om 10:57
Geen tak
Twee jaar geleden brak zoon zijn been tijdens schoolreisje. Hij werd door de juf en een moeder meegenomen naar een medisch centrum dat hem doorverwees naar het ziekenhuis, want zij konden niks doen. Nou, niet helemaal niks, want ze gaven wel nog een rekening mee voor een medisch consult. Die wij moesten betalen/opgeven aan de verzekering. Wij hebben dat aangekaart bij de school, maar school zei dat dit toch echt voor onze rekening was. Ik was het hier niet mee eens (ik had ook niet vriend moeten laten bellen, maar dat zelf moeten doen, maar allez). Het werd vergoed door onze verzekering, daar niet van en het was ook geen groot bedrag, maar gevoelsmatig vind ik, had de school dat netter kunnen oplossen. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen het er maar bij te laten aangezien ik de kinderen op deze school wil laten en de verhoudingen niet wil verstoren. We hebben nog meer kosten gehad ivm met de vakantie en aanpassingen om die toch door te laten gaan. Tja. Wat kleding betreft en schade daaraan, daar baal ik enorm van (komt nogal eens voor bij ons) maar als het voortkomt uit een voor de hand liggende situatie (vallen, aan struiken blijven haken), ja dat is het risico wat je niet alleen op het schoolplein maar overal loopt. Daar kan ik niet de school op aanspreken vind ik. In het geval van een tak: de aanwezigheid van takken vind ik niet ondenkbaar op een schoolplein en ook niet direct leiden tot onveilige situaties. Tenzij ze wandelen ja, daar zeg je zoiets ![]()
Anienom
06-12-2010 om 18:46
Pelle
Ik schreef ook al dat ik gevoelsmatig vond dat de school dat netter had kunnen oplossen. Op het moment dat mijn kinderen op schoolreisje zijn draagt de school verantwoordelijkheid voor ze. Hoe en of dat wettelijk om te zetten is in aansprakelijkheid, dat weet ik niet. Maar ik neem aan dat jij ook in eerste instantie hebt geprobeerd de schade te verhalen, anders zou je niet weten dat het niet mogelijk is?
Wat een feest he, een gebroken kind ![]()
Anienom
07-12-2010 om 09:09
Verzekering
Allereerst de oorzaak: gewoon een ongeluk op de glijbaan in de speeltuin tijdens schoolreis. Geen directe schuld/verwijtbaarheid zoals bij een ruzie. Maar evengoed is de school tijdens schooltijd en tijdens schoolreisjes verantwoordelijk voor zijn leerlingen. Dat is ook de reden waarom de meeste scholen een scholierenongevallenverzekering hebben afgesloten (zo ook de onze). De dekking hiervan is echter minimaal en wanneer de eigen verzekering dekt kun je hier geen aanspraak op maken. Dat heb ik dan bij gipsen, controles en fysio ook niet gedaan, deze kosten zijn ook zonder dat ik een rekening heb gezien direct naar de ziektekostenverzekering gegaan. Het ging ons met name om de rekening die wij kregen van het medisch centrum waar men als eerste met onze zoon heen ging. In plaats van de Eerste Hulp. Wat mij wat verstandiger lijkt met een gebroken been. Ik was het dus niet eens met die beslissing en zeker niet met het feit dat ik ook nog eens die rekening mocht betalen.
Maar dat was dus dan wel een heftige ruzie? Met een leeftijdsgenoot neem ik aan? En de ouders daarvan namen niet zelf het initiatief hun verzekering in te schakelen of zie ik dat verkeerd?
Anienom
07-12-2010 om 20:58
Niet betalen
Sorry, ik merk dat ik maar weer de helft zit te vertellen
. Ik heb de rekening wel betaald, maar ook gewoon gedeclareerd bij de verzekering. Dat is het probleem niet. Ik had alleen liever gezien dat de school dit aan hun verzekering had opgegeven en niet ik aan de mijne. Niet vanwege het bedrag ofzo, maar vanwege het principe. Gevoelsmatig. Net zoals het hoofd van de school best eens iets had mogen zeggen (normaal kent hij mijn kinderen ook). De juf was er wel. Dezelfde dag nog. Heel attent en daar stel ik dan weer enorm prijs op. Daar gaat het mij dan eigenlijk wel een beetje om.
Anienom
07-12-2010 om 23:01
Ik weet het
Ik weet het, de dekking van zo'n schoolverzekering is heel mager en ze hadden niet uitgekeerd omdat onze eigen verzekering dat deed, maar het is toch weer dat gevoel he. Net zoals het eigenlijk zonde en niet eerlijk is om jouw inboedelverzekering aan te moeten spreken (sterker nog dan in mijn geval omdat er weer verwijtbaarheid is). Maar ja, teleurstellingen komen vaak voort uit verwachtingen zullen we maar zeggen. Zoals mijn zoon vanavond zei als reactie op zijn zus die blaatte dat het niet eerlijk was toen ze een spel verloor " het leven is niet eerlijk". Hahaha
ijsvogeltje
07-12-2010 om 23:03
Inderdaad
Die medische kosten horen inderdaad gewoon terecht bij jouw verzekering. De verzekering van school zal ze niet betalen.
Je verzekert jezelf (en je kinderen) voor medische kosten; je bent hiervoor niet óók nog eens verzekerd via school, voetbalclub, werkgever of wat dan ook maar.
Anienom
08-12-2010 om 10:27
Ijsvogeltje
Natuurlijk weet ik dat ik geen ziektenkostenverzekering voor mijn kinderen heb via school. Het gaat om een ongevallenverzekering en die heeft een school wel degelijk (zij het heel beperkt en daarom ging het dus naar mijn verzekering. Neemt niet weg dat ik van mening ben dat het eigenlijk thuishoort bij de verzekering van de verantwoordelijke - en dat is iets anders dan schuldige- partij). Als het goed is heeft een werkgever ook een ongevallenverzekering. De voetbalclub, dat weet ik dan weer niet want daar ben ik niet bij
Anienom
08-12-2010 om 12:02
Ik begrijp
Ik begrijp het wel hoor, ik weet dat ik geen poot heb om op te staan, maar dat neemt niet weg dat ik er toch een eigen mening over heb. De dekking van zo'n verzekering zal met reden zo laag zijn. Ik vind het evengoed zot dat jij schade door een verhuurder aan jouw inboedelverzekering moet opgeven (weet je meteen waar je premie voor betaalt), dat is ook zoals het is, maar daarom niet fraaier.
Tijgeroog
08-12-2010 om 12:30
Clo
Als de school hiervoor verzekerd zou zijn, zou er sprake zijn van dubbel verzekerd, omdat jij (en iedereen) er zelf ook voor verzekerd bent. Dat betekent dat de premie van de ongevallenverzekering van school (en van iedereen die zo'n verzekering heeft) hoger moet worden. En bovendien, als je dat ook bij je ongevallenverzekering zou kunnen claimen betekent dat dat er bij al die claims uitgezocht moet worden wie aansprakelijk is, geld verhaald moet worden etc. Wat denk je dat dat gaat kosten aan uren, rechtzaken als ze er niet uitkomen en nog veel meer.... En ik weet ook al precies wie dat gaan betalen...
Neemt niet weg dat een bloemetje van school en een telefoontje van de directeur (achteraf) erg vriendelijk geweest zou zijn.
Anienom
08-12-2010 om 20:06
Tijgeroog
Een bloemetje en een telefoontje, daar zou ik ook al tevreden mee zijn geweest. Zou ik heel netjes (en aardig) gevonden hebben. Zou ik al ver uitgemopperd zijn ![]()