Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

25-09-2009 om 18:15

Vragen m.b.t. lwoo

Eerst een stukje voorgeschiedenis.
Ik groep 2 is zoon getest, en bleek dat hij minimaal 1 a 1,5 jaar voorliep op taal- en rekengebied. Voor dat moment wisten we voldoende. Ik groep 3 wilde zijn meester hem uitgebreid getest hebben, maar was de rt-er (die de test moest doen) het hele jaar ziek, waardoor hij pas januari groep 4 getest is. Hij bleek 1 jaar (spelling, begrijpend lezen) tot ruim 2 jaar (rekenen) voor te lopen, en besloten is hem door te zetten naar groep 5 (hoewel hij sociaal-emotioneel niet sterk is, zelfs achterloopt), en dan na de zomervakantie naar groep 6 te laten gaan. Zoon voerde namelijk bijna niets uit in de klas, omdat het allemaal te makkelijk was. De hoop was dat hij met een klas overslaan wel zou gaan werken. (Niet dus....) T/m groep 6 geen problemen in de klas, maar in groep 7 wel. Begin van het jaar ging het nog goed, maar gaandeweg het jaar werd het steeds erger. De klas niet meer indurven, weglopen, ...... Heftig allemaal. April dit jaar (groep 7) heeft zoon de diagnose Syndroom van Asperger gekregen. (Uitslag intelligentietest was Totaal-IQ 120, Verbaal-IQ 123, Performaal-IQ 110.) We hebben toen een rugzakje aangevraagd, en inmiddels is die goedgekeurd.

In groep 7 heeft hij de Cito-entreetoets gedaan. Het rekengedeelte was zeer goed (percentielscore 96), taal was slecht (percentielscore 28). De totaalscore voor de Entreetoets was een percentielscore van 58. Het school-advies luidde LWOO-HAVO. Het formulier waar dit op stond hebben we moeten tekenen voor accoord, dat wilden wij niet, en hebben erop gezet 'voor gezien', en dat getekend.
Laatste 1 a 1,5 week van het schooljaar kregen we een onderwijskundig rapport dat we moesten ondertekenen (en voor de zomervakantie inleveren) om zoon aan te melden voor het LWOO-onderzoek. Gedaan. In dat rapport staat dat de niveau-setting HAVO is.
Afgelopen dinsdag kreeg zoon een brief mee dat hij komende dinsdag (29) het drempelonderzoek VMBO/LWOO heeft. Ik heb geprobeerd contact op te nemen met de organisatie die dit onderzoek doet, om aan te geven dat het schooladvies LWOO/HAVO is en niet LWOO/VMBO, en of het wel klopt dat het een VMBO/LWOO-onderzoek is. De mail werkt echter niet (emailaccount zou niet bestaan, hoewel die wel in de brief vermeld staat), contact via hun site heeft nog niets opgeleverd, en de persoon/ personen die ik moet hebben zijn telefonisch niet bereikbaar. Ik word door hen op z'n vroegst maandag teruggebeld.
Via Google heb ik begrepen dat LWOO i.c.m. HAVO bijna niet voorkomt. Van anderen heb ik gehoord dat LWOO/HAVO bij ons (Almere) niet mogelijk is.
VMBO is voor zoon echt te laag. De uitslag van de Entreetoets viel hem al vies tegen (hij had minimaal HAVO/VWO verwacht).

Mijn vragen:
* Als je een LWOO-verklaring hebt, kun je dan nog zeggen dat je dat niet wilt en zonder LWOO naar een middelbare school gaan, of zit je er dan 'aan vast'? Oftewel, als hij een LWOO-beschikking / verklaring krijgt, kan hij dan nog wel naar een (gewone) HAVO of VWO?
* Is het wel verstandig zoon te laten testen? Kan hij niet beter met zijn rugzakje naar een middelbare school (HAVO of VWO) gaan of naar een cluster-4 school op HAVO/VWO-niveau?

Wellicht dat er nog meer vragen opkomen.
Ik ben al zover dat ik aan het overwegen ben zoon af te melden voor het onderzoek (en het daarmee af te blazen?), maar weet nog niet of dat verstandig is.

Kan iemand mij verder helpen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
joer

joer

25-09-2009 om 20:12

Lwoo vmbo

Ik ken de combi van lwoo en havo ook helemaal niet.

Volgens mij kan lwoo alleen in combinatie met vmbo laag niveau zoals bijv. kader.

Kinderen die moeilijk kunnen leren krijgen leerwegondersteunend (lwoo) advies. Dus geen verplichting lijkt mij.

Maar ik zou zeker even goed overleggen met de ib-er.

mamavogel

mamavogel

25-09-2009 om 20:44

Google

Ik weet er helemaal niets vanat maar google is op lwoo havo. Je ziet dan dat er in elk geval een lwoo havo vwo in Meppel is dus mischien zijn er wel meer.
Misschien moet je deze vraag in de rubriek zorgenkinderen zetten daar zijn vast meer mensen met dit probleem.

veel succes verder
mamavogel

sw23

sw23

25-09-2009 om 20:46

Kan wel

De dochter van mijn baas is dit jaar geslaagd voor haar VWO, met LWOO indicatie. Zij heeft een vorm van autisme.

Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

25-09-2009 om 21:02

Kan goed leren

Zoon kan goed leren, hoeft er tot nu toe niet of nauwelijks moeite voor te doen. Rekenen en topo is hij heel goed in, zijn dan ook zijn favoriete vakken. Taal, spelling en begrijpend lezen vindt hij niet leuk, doet hij niet/ nauwelijks op school, en is hij niet zo goed in. De inschatting van zijn juffen vorig jaar en van zijn huidige juf (en van de GGZ waar hij is onderzocht) is dat als hij zich daar voor gaat inzetten, zijn niveau daarin ook omhoog zal schieten.

Het LWOO-advies van zijn juffen van vorig jaar is gebaseerd op zijn gedrag in de klas. Niet willen werken (alleen als hij het leuk vindt wel), niet willen/ kunnen samenwerken, veel aandacht vragen (veel bevestiging nodig van juf), ... Als hij thuis wat moet doen voor school is het drama. "Ik mag ook nooit eens spelen" is het dan. Terwijl het alleen gaat om (4) werkstukken, een sprrekbeurt, nieuwskring en boekbespreking. Huiswerk krijgen ze (helaas) niet. Met juf heb ik nu wel afgesproken dat als hij heel veel werk niet afheeft (Daltonschool), hij wat mee naar huis krijgt. Al was het maar ter voorbereiding op volgend jaar als hij op het voortgezet onderwijs zit en ook huiswerk krijgt.

De LWOO-aanvraag is vanuit de juffen gegaan. Daar gaat (bij ons op school) de ib-er blijkbaar niet over. Het onderwijskundig rapport dat wij moesten ondertekenen voor de LWOO-aanvraag leverde ik in eerste instantie in bij de ib-er. Zij was verbaasd dat ik bij haar kwam, want het moest bij zijn juffen ingeleverd worden. (Daar stuurde zij mij dan ook naar toe.)
Ik heb afgelopen jaar (en ook nu nog) vrij veel contact met de ib-er gehad, vaak 'tussen neus en lippen door' omdat ik veel voor school bezig was naast haar kantoortje en we dan vaak een praatje maakten, en ik heb haar om raad gevraagd wat wij het beste volgend jaar met zoon kunnen doen. Naar een school voor autisten op HAVO/VWO-niveau, of via het OPDC (dat de LWOO-begeleiding doet) naar een gewone middelbare school. Haar woorden waren dat ik mijn kind niet op het OPDC wil hebben. Ik weet niet of zij die school in het algemeen niets vindt, of alleen voor mijn zoon niet geschikt vindt. (Ik weet van minimaal 3 anderen dat ze dinsdag ook LWOO-getest worden.)

Joer: jij zegt dat (volgens jou) LWOO alleen i.c.m. VMBO laag kan. Dus het hoogste niveau VMBO valt dan dus af? Dan lijkt mij dat zoon daar dus helemaal niet heen moet gaan. Hij heeft behoorlijk koppie koppie, en heeft (zeker met wiskunde en ik denk ook aanverwante vakken) uitdaging nodig.

MoederVan3

MoederVan3

25-09-2009 om 22:30

Lwoo=vmbo

Rieneke,

Wat anderen ook beweren: LWOO=VMBO en vaak alleen VMBO-basis. Mijn jongste zoon doet VMBO-LWOO en alle kinderen in zijn klas zijn van beroepsgericht VMBO-niveau. Hij zit op een school die ook LWOO op hogere VMBO'n niveau aanbiedt, maar de praktijk is dat de meeste kinderen op VMBO-basis niveau functioneren. Het kan best dat er ergens een school te vinden is die voor met name autistische kinderen een VMBO-T-HAVO klas heeft met LWOO (dus school krijgt geld uit LWOO-pot voor deze kinderen) en waarschijnlijk ook nog geld via rugzakjes van een aantal leerlingen, maar de meeste LWOO-scholen hebben dat niet. De meeste scholen geven alleen LWOO-onderwijs op het laagste VMBO-niveau. Ik ben indertijd voor zoon op aantal scholen wezen kijken en slechts twee hadden VMBO-t klassen met LWOO, die inderdaad met name gericht waren op auti's. Het waren scholen waar VMBO-G of VMBO-T het hoogste niveau was.
Advies: ga je snel oriënteren bij scholen in jouw buurt. Mijn idee: jouw zoon hoort absoluut niet op LWOO-niveau.
Succes er mee.

Roos Vicee

Roos Vicee

25-09-2009 om 22:50

Hier ervaring met havo/vwo met lwoo

Ik herken veel in wat je schrijft. Hier een dochter die in groep 8 de diagnose Asperger kreeg. Liep cognitief ook altijd ver vooruit maar sociaal emotioneel juist niet.
ze zit momenteel in de 2e klas van Havo/VWO met LWOO. Het kan dus wel maar komt idd maar heel weinig voor. Wat ik ervan begrepen heb is dat LWOO idd alleen binnen het VMBO kan (van BB tot TL). Onze school is van mening dat ook kinderen die Havo en VWO advies hebben soms extra ondersteuning nodig hebben. Zij bieden het daarom ook (weliswaar beperkt) aan. Maar het is idd uniek. Ik moet het daarom ook vaak uitleggen want eigenlijk kent niemand het.
Officieel heet de klas waarin mijn dochter zit een TL-klas (want anders komen ze in de problemen) maar ze bieden onderwijs aan op Havo/VWO niveau met veel oog voor het individuele kind (dus zo nodig extra uitdaging).
Deze kinderen stromen na twee jaar wel weer door naar de reguliere 3e klassen Havo of VWO. LWOO wordt maar 2 jaar aangeboden. Maar dat geldt ook voor de TL en KB richtingen. Alleen BB krijgt tot en met de 4e klas LWOO.
Het grote voordeel van LWOO vind ik de kleine klasjes (hooguit 15 ll, maar meestal minder) en de extra zorg uiteraard. Maar het grote nadeel vind ik dat het allemaal kinderen zijn met een stoornis e.d. Veel conflicten e.d. Dochter heeft bijv. veel copieergedrag m.n. het taalgebruik, en erop losslaan als er iets gebeurt e.d.
Tot voor kort vond ik de voordelen nog altijd zwaarder wegen dan de nadelen. Maar sinds gister ben ik wat gaan twijfelen. In Zorgenkinderen heb ik een draadje gestart over wat er gisteren bij mijn dochter in de klas fout is gegaan.

Roos Vicee

Roos Vicee

25-09-2009 om 22:56

Even ter verduidelijking

Ik schrijf hierboven: "Zij bieden het daarom ook (weliswaar beperkt) aan. "
Daarmee bedoel ik niet dat de ondersteuning beperkt is, maar dat er maar weinig leerlingen zijn die op dat niveau leerwegondersteuning krijgen.

Roos Vicee

Roos Vicee

25-09-2009 om 23:16

Oh vergeet ik nog iets belangrijks!

Je vroeg je af of je met eenmaal een LWOO beschikking alsnog kon kiezen voor regulier onderwijs (als ik het goed begrepen heb).
Hoe het precies en officieel in elkaar steekt weet ik zo niet. Maar zo is het bij ons gegaan.
Wij twijfelden ook wat we zouden doen met onze dochter. Naar de dichterbij school waar ze in het LWOO kon instromen of naar een gewone kleine reguliere school die wat verder weg was en waar verder niemand van de BS naar toe zou gaan. We hebben lang getwijfeld. Zelfs nog toen de beschikking er eenmaal was. We hebben uiteindelijk dus toch gekozen voor het LWOO maar het was ook nog steeds gewoon mogelijk geweest dat we zouden kiezen voor regulier. Dan verviel die beschikking gewoon denk ik. Volgens mij zit je daar echt niet aan vast als je die eenmaal hebt hoor. Ik zou dus nog geen schepen achter me verbranden als ik jou was, en tohc proberen die beschikking in elk geval te krijgen. Dan kun je er eventueel later altijd nog van afzien. Hem later alsnog krijgen is veel lastiger volgens mij.

Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

25-09-2009 om 23:40

Lwoo + rugzak = niet mogelijk(?)

Groot deel van de avond zitten googlen.
Wat ik tot nu toe aan relevants gevonden heb, is dat LWOO en Rugzakje niet samen lijken te gaan.
http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/onderwijs/voortgezet-onderwijs/algemene-informatie-voortgezet-onderwijs/wat-is-leerwegondersteunend-onderwijs-lwoo.html
http://overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=11323
Hier staat bij beide dat gehandicapte leerlingen niet in aanmerking komen voor LWOO en dat er voor hen de leerlinggebonden financiering (rugzak) bestaat. Mijn zoon heeft een kleine 3 weken geleden gehoord dat zijn rugzakaanvraag is goedgekeurd. (De begeleiding moet nog opstarten.) Overigens wisten zijn juffen bij het gesprek n.a.v. de Entreetoets (waar wij dus het LWOO/HAVO-advies hoorden) dat de rugzak was aangevraagd (er misten alleen nog wat gegevens).

Concludeer ik hier nu uit dat het LWOO-onderzoek overbodig is omdat dat toch niet samengaat met Rugzak? Maandag probeer ik de stichting die het onderzoek doet te pakken te krijgen.

reina

reina

26-09-2009 om 06:40

Rieneke

Moeilijk! Havo-LWOO is in Almere inderdaad niet aanwezig en volgens mij in de omgeving ook niet, maar daar kan ik me in vergissen. Ik zou er denk niet snel voor kiezen de LWOO-test te laten doen als je kind een havo-leerling is, want als hij die beschikking krijgt wordt evt. alsnog havo doen volgens mij een groot probleem. Je schrijft dat hij Asperger is gediagnosticeerd, evt zou Nautilus dan een optie zijn, maar volgens mij is daar ook geen HAVO. je zou hen kunnen bellen en je vraag voorleggen? Is een kleine school voor jouw kind niet beter, heb je al gekeken buiten Almere, in Bussum bijv.? En dan met rugzakje?

Afstandsonderwijs combi havo lwoo

"Wat ik tot nu toe aan relevants gevonden heb, is dat LWOO en Rugzakje niet samen lijken te gaan."
Dat klopt. LWOO is extra begeleid onderwijs in natura. Rugzakje is extra begeleiding in geld. Je kunt niet beide tegelijk hebben.
"Hier staat bij beide dat gehandicapte leerlingen niet in aanmerking komen voor LWOO en dat er voor hen de leerlinggebonden financiering (rugzak) bestaat. Mijn zoon heeft een kleine 3 weken geleden gehoord dat zijn rugzakaanvraag is goedgekeurd."
Dat klopt ook. LWOO is er in principe voor die gevallen waar dat wat er aan de hand is met de leerling, tot leerproblemen leidt. Met een handicap heb je hulpmiddelen nodig voor praktische zaken, niet zozeer voor leren. LWOO is vooral bedoeld als begeleiding bij het leren.
"Concludeer ik hier nu uit dat het LWOO-onderzoek overbodig is omdat dat toch niet samengaat met Rugzak?"
Dat denk ik. Ik denk zelfs dat hij niet in aanmerking komt voor LWOO omdat zijn leerachterstand mogelijk niet groot genoeg is.
Maar het is mogelijk dat je kunt kiezen. Of Havo met rugzak, of LWOO. Om die keuze goed te kunnen maken, zou ik als ik jou was met de vervolgscholen overleggen. Zoek een havo en vraag wat die voor jouw kind kan betekenen. Wat doen ze met een rugzak (de school bepaalt dat zelf)? Krijg _jij_ daarvan de indruk dat jouw zoon voldoende begeleid zal worden?
En dan dat LWOO/vmbo. Is het mogelijk om daar havo van te maken? Een soms gekozen oplossing is een samenwerkingsverband met de Wereldschool. De leerling volgt dan afstandsonderwijs bij de Wereldschool onder begeleiding en op de vestiging van de LWOO school. Het Aurum College Flevoland heeft zo'n project, speciaal voor begaafde autisten.
zie http://www.ivio.nl/uploadedFiles/Karmac_krant/IVIO_KRANT_okt08.pdf
Als dat te regelen is, dan zou ik als ik jou was daar voor kiezen.
Zoek dat uit. Ga kijken. Weeg af en kies dat wat de beste indruk op je maakt.
Groet,
Miriam Lavell

Roos Vicee

Roos Vicee

26-09-2009 om 09:52

Rugzak

Mijn dochter heeft ook een rugzak en zit dus op Havo/VWO met LWOO. Maar idd ik ga nu twijfelen of dat officieel ook kan. Ik herinner me nu ineens weer een gesprek dat wij hadden met school voordat dochter startte. Daarin vertelde school dat ze officieel eigenlijk (of heel moeilijk) geen LWOO beschikking kon krijgen maar dat school van mening was dat ze die wel nodig had en daarom gewoon geplaatst ging worden. "Aan geld denken we niet, dat is niet onze zorg. Onze zorg is dat 'dochter' de juiste begeleiding krijgt op haar niveau" zoiets was er gezegd. Uiteraard kon 'dat geld' ons ook niet veel schelen, ze kon er beginnen en daar ging het om.
School adviseerde wel z.s.m. een rugzak aan te vragen en was erg blij toen die uiteindelijk werd toegewezen. Nu snap ik ook waarom; om het gat te dichten dat er bestaat omdat er meer ll LWOO volgen dan er een beschikking hebben gekregen denk ik.
Lastig allemaal he? Helaas staat deze school niet in de buurt van Almere dus ik kan je ook niet adviseren eens contact op te nemen. Maar mogelijk zijn er meer scholen die op deze manier toch LWOO aanbieden (of in de toekomst willen gaan aanbieden) aan leerlingen met een hoger advies dan VMBO.

Rugzak leerling in lwoo klas

De school bepaalt zelf hoe het geld voor de rugzak wordt uitgegeven. Het is mogelijk dat de school dat geld gebruikt om de plaats in de LWOO klas te betalen. Ik denk dat het niet mogelijk is om die leerling op de subsidietoekenning aan de school op twee plaatsen tegelijk te hebben. Formeel (op papier) zit jouw kind wellicht gewoon in de havo/vwo klas. Maar in de praktijk volgt ze onderwijs in de LWOO klas. Dat kan, als je te maken hebt met een scholengemeenschap die binnen de vestiging al die vormen van onderwijs biedt.
Groet,
Miriam Lavell

Rieneke

Kijk eens naar de oplossing die Roos Vicee beschrijft. Wat je ook kunt doen eerst naar een LWOO-VMBO theoretische leerweg en dan de overstap maken maken naar HAVO-4. Mijn dochter (ook LWOO-VMBO-T) heeft zat vriendinnen die dit gedaan hebben. Hebben in die 4 jaar LWOO toch voldoende basis gekregen om de overstap naar reguliere HAVO en nu HBO te maken.

Groetjes,

Muppy

Aanvulling

Even ter verduidelijking: op deze school kregen ze dus de volledige vier jaar ondersteuning en niet zoals bij Roos Vicee twee jaar.

Groetjes,

Muppy

Roos Vicee

Roos Vicee

26-09-2009 om 10:12

Lwoo-vmbo theoretische leerweg

Volgens mij (maar dat kan ook alleen bij ons op school zo zijn, zo erg ben ik er niet in thuis) bestaat een vierjarige LWOO alleen op VMBO-BB niveau. VMBO-KB-GL en TL hebben kunnen alleen de eerste 2 jaar LWOO krijgen en stromen daarna door naar reguliere klassen.
Eventueel kun je idd kiezen voor TL maar omdat er veel individueel gewerkt wordt binnen LWOO is het misschien mogelijk dat hij toch op HAVO niveau gaat werken en na twee jaar alsnog kan doorstromen naar een reguliere Havo-3 klas.

Roos Vicee

Roos Vicee

26-09-2009 om 10:13

Oh ok

Sorry Muppy, tegelijk aan het schrijven geweest

reina

reina

26-09-2009 om 12:46

Lwoo in almere

Voor zover ik weet wordt er in Almere alleen LWOO gegeven in de eerste 2 klassen van het vmbo, daarna niet meer.

MoederVan3

MoederVan3

26-09-2009 om 21:32

Aurum college

Het Aurum College in Lelystad is Cluster-4, geen LWOO. En over die samenwerking met de Wereldschool. Ik ken een docent die er werkt en die is over dat materiaal van de Wereldschool niet zo enthousiast. Niet omdat het materiaal niet goed is, maar omdat het veel van de zelfwerkzaamheid van de leerlingen vraagt. Maar goed, misschien heeft de school onderwijl wat bijgesteld in het beleid. Ze bestaan pas kort, dus ze moeten zelf ook uitzoeken wat het beste werkt.

Hoe oud is je zoon eigenlijk? Als hij erg jong is (hij is immers versneld), zou een jaar doubleren een optie kunnen zijn. Misschien komt er dan opeens een veel beter advies uit en kan hij naar een zelfstandig gymnasium. Of zit dat qua werkhouding er absoluut niet in?

Rieneke van der Graaf

Rieneke van der Graaf

27-09-2009 om 22:51

Reactie

Ik had mijn reactie bijna klaar, toen er wat misging en alles weg was.... Nu dan nog even in het kort.

Zoon is net 10 jaar.
In groep 7 kwam het advies het te laten doubleren op sociaal-emotionele gronden. Prima, want ik zou graag zien dat hij een jaar langer op de basisschool blijft om zo door te kunnen rijpen. Toen echter duidelijk werd dat zoon Asperger heeft, heeft school het doubleer-advies ingetrokken, omdat zij hem dan toch niets kunnen leren op soc-emo gebied. Nogsteeds vind ik het een optie om hem een extra jaar te geven op de basisschool. Denk alleen niet dat de school daar in meegaat.

Het Aurum College in Lelystad ken ik al. Ik heb de schoolgids hier liggen en wil ook zeker naar een informatie-avond. Het lijkt mij een goede school voor zoon en wil hem daar best inschrijven. Mijn man is nog niet zover. Hij vraagt zich o.a. af hoe de overgang van het Aurum College (waar ze natuurlijk erg begeleid en beschermd worden) naar het MBO of HBO gaat. Of die overstap wel goed gaat en niet te groot is.

VMBO lijkt mij niet goed voor zoon. Hij heeft daar geen uitdaging, terwijl hij wel geprikkeld moet blijven om te voorkomen dat hij 'afgestompt' raakt. Om te voorkomen dat hij helemaal niets meer uitvoert omdat het te makkelijk is. Ik heb niets tegen LWOO als het i.c.m. HAVO (of hoger) kan, maar wel als het alleen i.c.m. VMBO kan.

Mijn vader is docent op het voortgezet onderwijs in Amsterdam, en met hem heb ik vandaag veel gesprekken gevoerd. Over LWOO, Aurum, zoon, ..... Hij heeft het observatieverslag gelezen dat gemaakt is van zoon eind juni (groep 7) en heeft ook de schoolgids van het Aurum gelezen. Zijn advies is zoon naar het Aurum te sturen, evt. met rugzak naar een reguliere school (maar veel liever Aurum), maar niet LWOO/VMBO te doen.

Ik heb voor mijzelf al besloten het LWOO-onderzoek af te zeggen. Nog wel morgen te bellen met de stichting die het onderzoek doet, o.a. met de vraag of je met een LWOO-verklaring nog wel naar een gewone HAVO/VWO kan of dat je dan alleen nog maar op het VMBO terecht kan. En met de opmerking dat zoon een rugzakje toegewezen heeft gekregen. Afhankelijk van hun antwoorden (of niet reageren) besluit ik dan wel/ niet het onderzoek te laten doen.
Mijn man is nog niet zover. Hij wil het onderzoek wel laten doen, om zo alle mogelijkheden open te houden. Hij is van mening dat als je een LWOO-verklaring hebt, je daar wel weer van afkomt d.m.v. bezwaar. Ik ben daar niet zo zeker van. Je moet namelijk redenen geven waarom je er van af ziet, en dat in een gesprek toelichten. Deze argumenten + nieuwe gegevens kunnen dan reden zijn voor het bestuur van de stichting die het onderzoek doet om het besluit 'naast zich neer te leggen'. En 'VMBO is te laag zoon moet naar HAVO of VWO' lijkt mij dan niet voldoende reden. (Mijn man zit momenteel trouwens voor zijn werk in het buitenland, dus het overlegt wat lastig allemaal.)

Uitleg voor man

"Hij is van mening dat als je een LWOO-verklaring hebt, je daar wel weer van afkomt d.m.v. bezwaar."
Nee, dat kan niet. De aanvraag gebeurt in principe onder de verantwoordelijkheid van de ouders. Het is bovendien een gunst, een soort uitkering. Je vraagt om iets en dat impliceert dat je het graag wilt hebben. Als je het krijgt kun je juist daarom geen bezwaar meer maken. Je hebt gekregen waar je om vroeg.
Bovendien heb je ook nog te maken met de 'rechten' van de scholen. Reguliere scholen hoeven een LWOO leerling niet op te nemen. LWOO leerlingen horen op een LWOO school waar extra begeleiding (geld) voor ze is. Een reguliere school krijgt dat geld niet en wil dus ook de leerling niet, want aan die leerling hangt het stempel dat ie te duur is voor het regulier onderwijs.
Het onderzoek voor LWOO ingaan staat daarmee gelijk aan kiezen voor LWOO onderwijs op een LWOO school. Je kunt die keuze niet zomaar meer weigeren.
Overleg met het Aurum. Daar kunnen ze je meer uitleg geven.
Groet,
Miriam Lavell

Roos Vicee

Roos Vicee

28-09-2009 om 09:20

Maar miriam

Miriam: "De aanvraag gebeurt in principe onder de verantwoordelijkheid van de ouders. Het is bovendien een gunst, een soort uitkering. Je vraagt om iets en dat impliceert dat je het graag wilt hebben. Als je het krijgt kun je juist daarom geen bezwaar meer maken. Je hebt gekregen waar je om vroeg."
Dat geldt toch precies hetzelfde voor het rugzakje?
Miriam: " Bovendien heb je ook nog te maken met de \'rechten\' van de scholen. Reguliere scholen hoeven een LWOO leerling niet op te nemen. LWOO leerlingen horen op een LWOO school waar extra begeleiding (geld) voor ze is. Een reguliere school krijgt dat geld niet en wil dus ook de leerling niet, want aan die leerling hangt het stempel dat ie te duur is voor het regulier onderwijs."
Stel nou dat de zoon van Rieneke het LWOO onderzoek ondergaat en er uiteindelijk een positieve beschikking komt. Dan heeft de zoon van Rieneke toch de mogelijkheid om te kiezen tussen een reguliere school met LGF of een LWOO school. Kiest hij voor het een dan is er een zak(je) geld beschikbaar, kiest hij voor het ander dan is er ook een zak(je) geld beschikbaar.
Een LWOO beschikking laat toch niet automatisch een LGF beschikking vervallen?

Het is een gunst zeg je, en een gunst kun je niet meer weigeren.
Hoe zit het dan met het rugzakje van de zoon van Rieneke? Dat is toch ook een gunst (ouders hebben er zelf (heel veel!) moeite voor gedaan dus ze staan achter de toewijzing en zullen dus niet meer weigeren?)
Als de ouders uiteindelijk besluiten geen gebruik te gaan maken van de LWOO beschikking, dan zullen ze m.i. niet om een geldelijke reden afgewezen kunnen worden door een reguliere school omdat er ook een rugzakbeschikking is.

Roos Vicee

Roos Vicee

28-09-2009 om 09:22

Oeps

Ik was opnieuw beginnen met schrijven en heb vergeten uiteindelijk het oude gedeelte te verwijderen.
Het maakt het wel nog verwarrendere (sorry!) maar vanaf "Een LWOO beschikking laat toch niet automatisch een LGF beschikking vervallen? " houdt mijn reactie eigenlijk op. Wat daarna komt had weggehaald moeten worden.

Inderdaad

Roos:"Dat geldt toch precies hetzelfde voor het rugzakje?"
Ja.
Rieneke heeft misschien keus tussen die twee.
Roos:"Een LWOO beschikking laat toch niet automatisch een LGF beschikking vervallen?"
Wel. Je kunt niet van beide tegelijk gebruik maken.
Roos:"Als de ouders uiteindelijk besluiten geen gebruik te gaan maken van de LWOO beschikking, dan zullen ze m.i. niet om een geldelijke reden afgewezen kunnen worden door een reguliere school omdat er ook een rugzakbeschikking is."
Dat kunnen ze wel. Zodra er een LWOO beschikking is, is een LWOO school een zg voorliggende voorziening en mogen reguliere scholen de leerling weigeren.
Groet,
Miriam Lavell

Roos Vicee

Roos Vicee

28-09-2009 om 09:42

Waar staat dat?

Dus een LWOO beschikking staat boven een LGF beschikking?
Maw als een leerling een LWOO beschikking krijgt vervalt automatisch de LGF beschikking?
Waar staat dat?

Zo gaat dat

"Dus een LWOO beschikking staat boven een LGF beschikking? "
Ik weet niet hoe je dat bedoelt. Het zijn in principe gelijkwaardige voorzieningen. LWOO 'keert uit' in natura, LGF in geld. Je moet er wel rekening mee houden dat het recht op dat geld bij de school hoort, niet bij de leerling. Ouders en leerlingen kunnen er geen rechten aan ontlenen.
"Waar staat dat?"
Nergens. Reguliere scholen zijn namelijk niet verplicht om een leerling met een LWOO beschikking te weigeren. Ze mogen de leerling best toelaten. Maar ze mogen ze ook weigeren omdat er een ander type onderwijs voor ze is. Ze zijn niet aangewezen op regulier onderwijs (de enige plek om onderwijs te halen). Sommigen beweren zelfs dat ze zijn aangewezen op LWOO.
Groet,
Miriam Lavell

Roos Vicee

Roos Vicee

28-09-2009 om 11:10

Wat ik ermee bedoel is

Dat Rieneke voor haar zoon al een LGF beschikking heeft. Jij beweerde (volgens mij) dat als ze nu een LWOO beschikking zou krijgen voor haar zoon ze ook geacht wordt die te gebruiken. Maar als ze beiden gelijkwaardig zijn heeft ze dus de keuze een van beiden te gaan gebruiken en de ander te laten vervallen want beiden tegelijk kan niet (wat ik me overigens sterk afvraag omdat er bij ons op school meerdere kinderen zijn met én een rugzak én een LWOO beschikking).

Geen keus

Nee, ze heeft geen keus. Ze moet afwachten wat er door de scholen gegund wordt. Nogmaals: de voorzieningen zijn er voor de scholen. De scholen kunnen er rechten aan ontlenen. De ouders en leerlingen niet, behalve dan dat er ergens onderwijs moet zijn.
Wat scholen zoal gunnen kun je voorspellen op basis van het verleden. De praktijk is dat LWOO kinderen geen toegang meer krijgen tot regulier onderwijs + LGF.
Uitzonderingen zijn er beslist, maar dat is een gok. Het is slim als ze eerst een school kiest en met die school overlegt over toelating en de voorwaarden.
Roos:"wat ik me overigens sterk afvraag omdat er bij ons op school meerdere kinderen zijn met én een rugzak én een LWOO beschikking"
Maar die worden niet alletwee gebruikt. Er zijn hordes leerlingen die jaarlijks het bo verlaten met een nog geldige LGF beschikking, die in het LWOO belanden. Die LGF beschikking keert dan geen extra geld meer uit.
Er zijn ook scholen die leerlingen met een LGF op hun LWOO afdeling plaatsen. Die LWOO plaats wordt dan uit LGF betaald en het ontbrekende door de school zelf. Er wordt niet ook nog eens LWOO subsidie betaald (en als dat wel zo is, dan is dat fraude).
Groet,
Miriam Lavell

Roos Vicee

Roos Vicee

28-09-2009 om 11:31

Niet helemaal juist volgens mij

En toch denk ik niet dat je in dit geval helemaal gelijk hebt. Het klopt dat er bij ons op school idd leerlingen geplaats worden binnen het LWOO die geen officiele LWOO beschikking hebben. In die gevallen wordt er dan (indien aanwezig) gebruik gemaakt van het LGF. (Mijn dochter werd overigens in eerste instantie geplaats zonder ook maar een beschikking maar goed dat is een ander verhaal en gaat off topic). Maar toch zijn er binnen het LWOO ook kinderen met ook een LGF. Ik trok mijn ervaringen en gehoorde verhalen van andere ouders van kinderen bij mijn dochter op school, even in twijfel na jouw postings, maar lees op http://www.overgangpovo.nl/voor%20scholen/basisonderwijs/de%20ouders/belangrijke%20zaken%20bij%20communicatie%20met%20de%20ouders/9.html het volgende:

"N.b. het is mogelijk dat een leerling met lgf in het lwoo of praktijkonderwijs wordt opgevangen. Daarbij geldt, in tegenstelling tot in het primair onderwijs, dat de zorgmiddelen voor lwoo/praktijkonderwijs van het lgf worden afgetrokken. Met andere woorden, een leerling met lgf in het lwoo/praktijkonderwijs krijgt minder lgf dan een leerling in het regulier vo."

Uiteraard wordt hier m.n. praktijkonderwijs genoemd, maar dat maakt volgens mij niets uit. Het feit dat een LGF wel binnen LWOO gebruikt kan worden is er dus wel degelijk, al is het dan weliswaar minder dan in het regulier vo. LGF en LWOO kunnen dus wel samen.

cqcq

cqcq

28-09-2009 om 11:31

Klopt niet helemaal

Ten eerste heeft Miriam gelijk als ze aangeeft dat je als ouders van een kind met problemen vaak afhankelijk bent van de goodwill van de school aangezien er geen plicht is om kinderen te accepteren. Maar rugzak en LWOO kunnen wel samen gaan.

De rugzak heeft in feite te maken met het feit dat voor het kind een idicatie is voor plaatsing op het speciaal onderwijs (het SO) verdeeld in vier clusters. I.p.v. zorg in natura op een dergelijke school kunnen ouders ook kiezen voor plaatsing op een gewone school. Zowel het LWOO als het praktijkonderwijs zijn in feite normale middelbare scholen die gewoon vallen onder dezelfde wet als de overige middelbare scholen (Wet op het voortgezet onderwijs).

In dit geval is de rugzak (dus in feite de indicatie voor speciaal onderwijs) al een feit. Ouders kunnen met deze rugzak ook kiezen voor het normale onderwijs (dus VWO/HAVO/VMBO of VMBO met LWOO). In alle gevallen gaat de rugzak mee met het kind (wel kunnen al deze scholen gemotiveerd weigeren, aangezien het gaat om een kind met rugzak, dus toelating is niet verplicht, ook niet als wel een LWOO beschikking afgegeven wordt). Wordt het uiteindelijk toch LWOO met rugzak, dan zal er minder geld zitten in de rugzak dan wanneer gekozen wordt voor regulier onderwijs met rugzak (aangezien een deel van het geld waarvoor de rugzak bestemd is al standaard aanwezig is op een LWOO).

Volgens mij beperkt het recht op LWOO dus niet de rugzak en ook niet de toelaatbaarheid op het SO (het clusteronderwijs zeg maar).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.