Trudy
04-03-2010 om 18:01
Vreemd hoor, die cito uitslagen!
Mijn dochter heeft een CITO-score van 537 punten gehaald. Op zich prima, maar wat me zo verbaasd is het brede advies van CITO: het meest geschikt is gemengd/theoretisch en Havo/VWO. Ik vind dat nogal een ruim begrip. Achterop het formulier staat dat "uw kind niet zonder meer dezelfde kansen op succes heeft in een brugklas Havo/Vwo.
Iemand enig idee hoe ik dit moet zien?? En bestaat er nergens een "gewone" Havo brugklas? Voor zover ik het kan bekijken bieden alle scholen mengvormen.
krulleke
04-03-2010 om 18:16
Trudy
dan kan ze toch mooi naar een tl/havo brugklas of is die er bij jullie niet, formulier geeft aan waar je kind het meeste kans van slagen heeft,
hierboven loopt ook al een draadje over de citotoets en uitslagen
krulleke
vlinder72
04-03-2010 om 18:40
Misschien wel
maar dan moet je wel geluk hebben. Mijn oude middelbare school had dat wel omdat zij vonden dat typische Havo leerlingen anders geen goede kansen kregen. Het niveau was dan in een Havo/mavo (nu VMBO) klas te laag en in een Havo/VWO klas te hoog. Nu geldt dat natuurlijk voor veel kinderen maar de directeur van mijn oude school vond dat sommige havo leerlingen beter af waren in een echte havo klas. En bij twijfelgevallen niet want die konden dan of alsnog naar het VMBO of naar het VWO. Ik zou het eens navragen op de basisschool waar je dochter nu naartoe gaat.
Claudia B
04-03-2010 om 19:42
Ja hoor
die scholen zijn er.
De school waar onze zoon heen gaat heeft zowel "gewoon" vmbo-tl, havo, VWO en daarnaast vmbo-tl/havo en havo/VWO klassen, dus alle vormen zijn daar aanwezig ![]()
Zit je in zo'n dakpanklas dan krijg je op het hoogste niveau les.
Zo'n school zal bij jullie toch ook wel zijn?
En op het citoblad moet je ook naar de "poppetjes" kijken, daar staat hoeveel kinderen er op een bepaald niveau hetzelfde scoren als jou kind en hoeveel minder en hoeveel meer (per niveau kun je dat zien).
Groetjes,
Claudia
Geerke
05-03-2010 om 10:30
Ruim
Hier is er een school die elk jaar weer wat anders heeft, dan alleen combiklassen en geen enkele klassen, en nu ineens weer alleen enkele klassen. Heel lastig, die onduidelijkheid. Maar het is een populaire school, veel kinderen willen er toch heen.
Ik vind het ook erg ruim wat op jouw cito staat.
Jaymza
05-03-2010 om 12:23
Hier
Op welk niveau er in zo'n dakpanklas lesgegeven wordt kan wisselen. Mijn dochter kreeg les op het hoogste niveau, maar haar 4 jaar jongere broer kreeg les op het laagste niveau. Het was wel dezelfde school. Gevolg was wel dat vrijwel iedereen ook naar het laagste niveau doorstroomde.
Mijn ervaring is dat scholen kinderen liever beneden hun niveau inschalen, dan is de kans kleiner dat ze mislukken.
Jaymza
kaatje43
05-03-2010 om 18:26
Trudy
Volgens mij wordt er bedoeld dat een klas met mavo/havo of mavo/havo/vwo tot de mogelijkheden behoort. Dat staat bij mijn zoon ook (536). Dat is dus wat anders dan een havo/vwo brugklas. Bij ons is er wel een school die alleen maar een Havo brugklas aanbiedt, maar ook mavo/havo en havo/vwo. Het is dan aan de school om te kijken wat het best bij je kind past.
Trudy
06-03-2010 om 19:57
Eenvoudiger kunnen we het niet maken....
... lastiger wel! Eigenlijk is onze dochter een gewone Havo-leerling. Ze is vrij slecht in rekenen maar verder iets bovengemiddeld. Als ze naar een Havo/VWO brugklas gaat, is dat iets te hoog gegrepen volgens juf, een VMBO-T/Havo is net weer iets onder haar nivo.
Bij ons in de buurt zijn er helaas geen scholen die alleen Havo brugklassen bieden. Uit jullie reactie blijkt dat die inderdaad niet zoveel voor handen zijn. Ik blijf het vreemd vinden. Je moet dus een beetje geluk hebben met waar je woont, begrijp ik.
Terpi
07-03-2010 om 09:28
Trudy
Het systeem van die dakpan klassen (zoals dat hier heet) is dat het onderwijs op het hoogste niveau van de twee gegeven wordt. Jouw dochter zal dan dus naar Theoretisch/HAVO moeten om vervolgens in het tweede jaar door te stromen naar HAVO.