Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ayla

ayla

05-02-2009 om 09:14

Vreselijk mijn kind kan niet kleuren ;-)

Zoals ik al eerder in een draadje vermelde, hadden we deze week ouder gesprek van onze oudste van 4,5. Ze begonnen met goed nieuws, dochter kwam goed mee met het niveau met de klas, alleen dat kleuren he. Ze had vaak niet echt zin om te kleuren en tja dat merk je dan wel aan haar opdrachtjes. Dochter moest toch echt leren dat ze ook dingetjes goed moest doen die ze niet leuk vond.

Arme niet kleurende kleuters, waarom moeten kleuters altijd kleuren? Wat als het nou ene kind is wat niet van knippen, plakken en kleuren houd. Die liever puzzels maakt, cijfertjes schrijft of lettertjes schrijft. Dat is dan vette pech in groep 1, want nee ze moeten kleuren.
Ach denk ik dan maar, in groep 2 of 3 komt het hopelijk helemaal goed

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jvo

Jvo

05-02-2009 om 09:56

Aggut...

Bij ons op school wordt er helemaal niet gekleurd! Alleen getekend, geschilderd, geknutseld... kleurplaten kom je er niet tegen. Ja, bij sommige werkjes moeten ze een letter inkleuren, maar dan is het kleuren een middel, niet een doel!

Het komt vast helemaal goed met je dochter... of niet, zoals bij mijn oudste die in groep 6 nog steeds niet kan/wil kleuren

Jvo

mee1977

mee1977

05-02-2009 om 10:51

Haha ja jvo

hier ook een kind in groep 6 die kleuren nog altijd zonden van haar tijd vind, dus even snel snel doen dan is ze klaar.. Binnen de lijntje kleuren zal ze dan ook wel nooit onder de knie krijgen! Haar 2 jaar jongere zusje kleurt zeker al 4 jaar netter dan haar!

Agnet

Agnet

05-02-2009 om 10:55

Jeetje

Bij mijn kleuter stond er een paar jaar geleden: "hij kan niet huppelen" op zijn rapport. Tja, wat moest ik daar nou mee? De een kan niet kleuren, de andere niet huppelen. Toch begon de juf er later die week bij het brengen een keertje extra over, Pietje kon niet huppelen. Overigens hield hij ook niet van alles wat met knutselen te maken heeft. Hij wilde niet kleuren, niet knippen, niet plakken, hij wilde in de bouwhoek of buiten spelen.

Trouwens, de oudste wilde nooit kralenplanken doen, werd ook een heel probleem van gemaakt.

Inmiddels is het goedgekomen, jongste huppelt als de beste (en heeft nog steeds een gruwelijke hekel aan handvaardigheid) en oudste, inmiddels groep 8, zal vast wel een kralenplank kunnen maken.

ayla

ayla

05-02-2009 om 11:01

Haha ja

ik kreeg ook nog te horen dat ze niet zo goed was in ballen vangen en gooien. Kreeg bijna de neiging om te zeggen dat ze echt wel met ballen leert omgaan als ze 18 is.
Heb ik maar niet gedaan, krijg ik dadelijk jeugdzorg op mijn dak

Sandra

Sandra

05-02-2009 om 11:06

Huppelen en kleuren

Ha ha, ja, heel herkenbaar.
Ze werden ook aangehaald in de discussie of kind 1,5 of 2,5 jaar zou kleuteren.
Huppelen en kleuren horen bij de zogenoemde 'leervoorwaarden'. Het blijkt dat het - voor de meeste kinderen - belangrijk is dat ze dit een beetje onder de knie hebben. Een voorwaarde voor het 'echte werk' zeg maar. Dus kleuterjuffen hebben 'checklists' met leervoorwaarden. En sommigen aan daar heel strict mee om. 'hij kan nog niet huppelen, dus kan nog niet naar groep 3'.
Het is goed om oog te hebben voor de leervoorwaarden, maar toch blijkt steeds weer dat SOMMIGE kinderen prima kunnen leren, zonder dat ze aan de leervoorwaarden voldoen. Mijn groep 3 kind voldoet nog steeds niet aan een aantal 'voorwaarden', maar leren kan hij als de beste.

Ayla

"ik kreeg ook nog te horen dat ze niet zo goed was in ballen vangen en gooien. Kreeg bijna de neiging om te zeggen dat ze echt wel met ballen leert omgaan als ze 18 is. "

Nou, vergeet het maar, sommigen leren het nooit! Ik bijvoorbeeld. Daarom heb ik ook een tijd op schermen gezeten, daar kwamen geen ballen aan te pas.

Binnen de lijntjes kleuren kan ik trouwens ook niet. Maar huppelen weer wel.

Groeten,

Temet

Ayla

Ayla

05-02-2009 om 11:33

Temet

Ze lijkt op haar moeder, na diverse pogingen in badminton, en tennis ben ik maar veilig overgegaan op zwemmen en rennen. Op een 1 of andere manier ren ik altijd naar de kant waar de bal niet komt. Echter, bepaalde balsporten heb ik heel goed onder de knie, maar dat is weer voor een heel andere rubriek

Ayla

"Op een 1 of andere manier ren ik altijd naar de kant waar de bal niet komt."

Dat heb ik mijn hele schooltijd ook volgehouden, maar dat was bewust. Ik wilde dat ding helemaal niet hebben, dan moest ik er wat mee (en dat deed ik dan altijd fout en dan keek iedereen mij chagrijnig aan).

Ik heb veel later trouwens nog wel vrijwillig met een clubje in een park gevoetbald. Mijn aanpak bestond uit het in de weg lopen van de vijandelijke aanvallers, en als ik de bal voor mijn voeten kreeg maakte ik dat ik m kwijtraakte aan iemand die wel wist wat-ie er mee moest.

Ballen, brrr. Geef mij maar een floret, die stuiteren niet zo raar

Groeten,

Temet

Bastet

Bastet

05-02-2009 om 11:53

Kleuren

Mijn zoon,nu 12 kleurt nog steeds niet.Hij ziet het nut er niet van.Hij maakt meestal schetsen ipv tekeningen,en kleur voegt niks toe,vindt hij.Op school hebben ze het inmiddels opgegeven,er is geen speld tussen te krijgen,zijn redenatie.
Bastet

Kaaskopje

Kaaskopje

05-02-2009 om 12:12

Haha temet

Je kunt beter niet schermen in de buurt van de ballen die Ayla bedoelt

Potlood

Potlood

05-02-2009 om 12:14

En hier

Een van de kinderen hier kon al netjes en prachtig binnen de lijntjes kleuren toen ze net drie was. Met als gevolg dat ze het kunstje niet meer interessant vond toen ze vier was. Dus haar groep 1 en 2 kleurwerkjes zijn ook erg slordig. Toen de juf dat door had moest ze af en toe als "straf" een werkje overdoen. Omdat ze wel beter kon, maar het niet deed.

Stelle

Stelle

05-02-2009 om 12:14

Saaaai

Maar kleuren ís toch ook vreselijk saai? Zoonlief hier vertikte het ronduit en ik begrijp het volkomen. Op de kleuterschool 'mochten' ze hun werkje inkleuren als het af was, ja lekker, dan deed hij dus drie keer langer dan noodzakelijk over het betreffende werkje om maar níet te hoeven kleuren. Prikken, ook zo'n drama. 'Maar waarom zou je prikken als je het plaatje ook gewoon kunt uitknippen?' was zijn redenering. Kon ik weinig tegenin brengen.
Nu tekent hij vooral (ook allesbehalve denderend, maar hij vindt hte wel leuk) en laat hij anderen zijn kunstwerken inkleuren, haha.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-02-2009 om 12:16

Kleuren

Op zich snap ik het nut wel van kleuren. Al doende ben je verplicht nauwkeurig te werken. De een heeft dat meer in de vingers dan de ander. Ik had op de lagere school de mazzel dat ik mijn tekenwerk mee naar huis mocht nemen om het af te maken en dan trok mijn moeder mooie lijntjes om mijn figuurtjes. Zo leek het opeens heel wat meer.

ayla

ayla

05-02-2009 om 12:30

Ja maar

ik zie zeker het nut van kleuren en knutselen, fijne motoriek oefenen enzo. Maar dochterlief is gewoon geen knutselaar, nooit geweest en zal het nooit worden.
Ik heb al als hint gegeven dat ze het wel leuk vind om cijfertjes en lettertjes te schrijven en dat de fijne motoriek dus niet slecht is. Maar nee, daar wordt dus niets mee gedaan want dat is iets voor later. Laat een kind dan oefenen met iets wat ze leuk vind.

Ze is over het algemeen ook meer van het grove werk, grove lijnen, trampelt overal overheen, wil alles snel doen. Maar als je haar iets aanbiedt wat ze echt leuk vind dan kan ze heel nauwkeurig zijn.

Meike

Meike

05-02-2009 om 12:51

Paaskuikens

Heel herkenbaar! Hier 2 kinderen die niet van knippen en kleuren en knutselen hielden in de kleuterklassen. En tsja, daar moeten ze nou eenmaal hele rijen paaskuikens maken. En kerstballen. En lampions. Vreselijk vonden ze het. Dus het was voor allebei echt uitzitten. Maar hoera, daarna komt groep 3. En toen kwam het helemaal goed. Ik heb nu 2 zeer gelukkige rekenwondertjes in huis die de hele dag elkaar sommetjes opgeven (wat een nerds he?) en graag naar school gaan.
Heb me trouwens toen wel afgevraagd of er niet meer mogelijkheid voor techniekonderwijs is. Het is toch ook prima om fijne motoriek te oefenen met schroefjes draaien oid? En lijkt me net zo nuttig als een paaskuiken knippen. Ik denk dat dat mijn jongens wel aangesproken had.
Sterkte met uitzitten! Meike

Guinevere

Guinevere

05-02-2009 om 13:31

Haha

Haha Ayla, en wat stelde de juf voor als oplossing? Dat jij elke dag thuis 3 kleurplaten met haar maakt om een einde te maken aan deze vreselijke situatie?
Ik heb hier trouwens een kast vol met kleurboeken, in elk kleurboek staat geloof ik één krasje. Zoon zag het nut van kleuren duidelijk ook niet in. Nu hij 6 is verwaardigt hij zich héél af en toe om een Pokémonkleurplaat te maken. En nu blijkt hij het trouwens best wel te kunnen, binnen de lijntjes kleuren.
Een kleurplaat en kleurtjes meenemen naar een restaurant oid was bij ons indertijd geen zinvol idee, als we hem rustig aan tafel wilden laten zitten.

ayla

ayla

05-02-2009 om 13:50

Nou

er moest duidelijk wel aan gewerkt worden. Nu wil ik best werken aan haar instelling als zij werken aan hun instelling. Maar ach dat is bravoure nu, toen zat ik braaf te knikken.
Ondertussen laat ik mijn lieve niet kleurende, knippende, balgooiende schat gewoon lekker thuis doen wat ze wil doen. Dus puzzelen, letterjes en cijfertjes kriebelen, loco. Dingen die ze dus echt leuk vind. En wat heb ik dan een schat van een kind dat zich opeens een uur helemaal zelf kan vermaken en super geconcentreerd bezig is.

Hanne.

Hanne.

05-02-2009 om 13:57

Het licht gezien!

Hier ook zo'n anti kleur, knip en plak wezen. (4,5 jaar)

Een vel pappier werd op verzoek keurig vol gekrast (wat heb je getekend? Krassen mamma, dat zie je toch)

Tot hij twee weken geleden ineens het licht zag, K(l)eurige tekeningen van auto's bussen, boten, beesten en diverse poppetjes komen er langs.

En tot m'n stomme verbazing stond hij gisteren z'n zusje van te instrueren dat ze wel moest oefenen met tussen de lijntjes kleuren, want anders zou ze het nooit leren.

Tja, Zij deed het al. Hij nog niet.

Er is dus nog hoop.

ayla

ayla

05-02-2009 om 14:02

Verschil tekenen en kleuren

Ja maar er is een verschil tussen tekenen en kleuren.
Dochter tekent ook best aardig, poppetjes, huizen, mama, papa en broertje. Het is zelfs nog herkenbaar ook.
Echter die tekeningen worden niet ingekleurt. Tekenen vind ze ook leuker dan kleuren. Met een wit vel wordt dus wel iets gedaan.Echter een kleurplaat die naar opdracht ingekleurt moet worden hoeft van haar niet zo.

Hanne.

Hanne.

05-02-2009 om 14:14

Klopt

't ging mij meer om het idee dat het van 't ene op 't andere moment kan veranderen

(Bij ons was het discussiepunt tekent nog geen koppoters, tja, hij tekent niets, en dus ook geen koppoters. Die koppoters blijkt hij nu volledig over te slaan. Hij maakt meteen gewone mensen. Is ook niet volgens de boekjes)

Jvo

Jvo

05-02-2009 om 14:33

Over prikken...

... mijn oudste heeft zich op zijn eerste(!) schooldag met een prikpen in z'n vinger geprikt. Dat is de laatste keer geweest dat hij een prikpen heeft aangeraakt

Hij knutselt graag, maar dan wel met klei, hout, zagen en spijkers. En als hij al met papier knutselt dat vouwt hij een A4 doormidden om er zo een laptop van te maken. En ja, wij hebben hier MacBooks, en die zijn wit.. dat komt z'n kleurvaardigheid dus niet ten goede

Jvo

kaatje66

kaatje66

05-02-2009 om 15:01

Komt goed

Onze dochter kon niet netjes knippen en binnen de lijntjes kleuren was ook erg magertjes. Maar vooral over het knippen maakten de juffen zich zorgen.
Ze knipte niet langs de lijntjes, het was slordig, de fijne motoriek was niet goed etc. Ze zat in groep 2 toen. Toen dit tijdens het oudergesprek verteld werd hebben wij aan hun gevraagd of het hun wel is opgevallen dat ze links knipt. Ze schrijft rechts maar doet veel dingen links. Dit was hun nog nooit opgevallen en toen viel ook bij hun het kwartje. Meteen een linkshandige schaar voor haar gepakt en het wonder geschiedde. Ze kon knippen!!! Dit werd dus ontdekt nadat ze 3 jaar heeft gekleuterd(novemberkind) Thuis knipt ze met een linshandige schaar. Papa is nl. links.
Moet er eerlijkheidshalve bijzeggen dat het niet echt een knutselmiep is en dat ze ook weinig knipt. De knutsels van tegenwoordig zijn nog steeds niet erg netjes geknipt. Ze vindt handvaardigheid nu in groep 7 nog steeds niet leuk.

groetjes kaatje(66)

Massi Nissa

Massi Nissa

05-02-2009 om 20:46

Er is weinig veranderd, zo te zien

Ik ben al dertig jaar niet meer in een kleuterklas geweest, maar zo te lezen is er verbijsterend weinig veranderd. Ik hield ook niet van knippen, tekenen, kleuren, knutselen, lijmen en prikken. Ecoline blazen vond ik wel leuk, geloof ik. Ik hield van kletsen, liedjes zingen, boekjes lezen, de watertafel en buiten spelen (zo uit het hoofd). Ik heb een waar trauma overgehouden aan die paaseieren, mijn moeder moest mij zelfs een keer ophalen omdat ik pertinent weigerde een paasei met waskrijt te kleuren.
Vanaf de eerste klas ging het wat beter, maar om eerlijk te zeggen niet veel. Het bleef allemaal zo verplicht en er was weinig interessants te beleven. Toch jammer dat er niet veel meer veranderd is. Om in te hakan op de opmerkingen van een jongensmoeder hierboven: ja, waarom zijn er eigenlijk geen schroeven en moeren om de fijne motoriek aan te leren? Het is allemaal zo... juffig...
Groetjes
Massi

Tango

Tango

05-02-2009 om 21:22

Ik heb ook zo'n zoon

Tangozoon van 4 is ook geen knutselwonder, hoewel het iets begint te komen. Zijn voorkeur gaat vooral uit naar verven en dan op flink grote papieren, met een grote kwast zodat je snel klaar bent.
Kleuren doet hij wel soms, maar bij lange na niet binnen de lijntjes. Dit is trouwens ook de enige knutselvorm die Tangodochter (een echte knutselaar) niet echt leuk vindt. Het duurt haar gewoon te lang tot zo'n kleurplaat af is.
Zoon is verder gewoon ook erg makkelijk. Als hij eens een kleurwerkje meeneemt heeft hij gewoon vaak een ander kind een stuk laten kleuren. Hij vertelt dat dan ook eerlijk: "dat heeft......gekleurd".
En dan prikken, ik weet niet of hij dat weleens heeft gedaan. Ik vind dat eigenlijk ook een beetje een nutteloze activiteit. Heb ooit weleens zo'n prikpen in huis gehad, maar waar die gebleven is???? En ja, Jvo, ook mijn zoon zou zeker ook zoiets uithalen als die van jou om vervolgens nooit meer een prikpen in handen te nemen. Groot gelijk heeft hij. Gevaarlijke dingen die prikpennen! Knippen gaat inderdaad veel sneller, hoewel.....zoonlief heeft dat ook nog niet helemaal onder de knie tot ergernis van de juffen natuurlijk, want dat zou hij ook al lang moeten kunnen.

Guinevere

Guinevere

05-02-2009 om 21:31

Spatten (o.t.)

Wat ik vroeger in mijn kleutertijd wél een leuk knutselwerkje vond, was spatten. Met een beïnkte tandenborstel over een metalen roostertje wrijven, en dan kwamen er allemaal kleine inktdruppeltjes uit. Als je je papier dan afdekte met een vormpje kwam er een perfect negatief op het vel.
Dát was leuk. Maar dat zie ik nergens meer en ik hoor er ook niet van op dit forum. Gebeurt dit nog ergens?

Nasha 1st

Nasha 1st

05-02-2009 om 23:00

Lol...

zoon 1, nu 10, is een echte knutselaar, maakt van alles van de meest simpele dingen...

zoon 2, is 5, .....moet door juf echt gepaaid worden zijn knutsels te doen.....juf lacht er maar een beetje om, ziet dat zijn hart er niet ligt....hij doet het, omdat het "moet", maar meer ook niet.....ik haal op school ook altijd meteen zijn freubels er tussenuit....kerstbal beplakt, zoon presteert het om alle dingetjes op 1 vierkante cm te plakken.....ook knap overigens ) Kleurplaat? Zoon zet 3 krassen en dan is ie klaar.....nee, het zal nooit zijn favoriete bezigheid worden, al is hij er wel ietsje beter in geworden....gelukkig een juf met begrip, zoon is meer van het bouwen met blokken, lego en knex....fijn zo'n Dalton, waar die ruimte dus is )

Dochter hangt er een beetje tussen in, ze kleurt prachtig binnen de lijnen, al heel lang, ze is nu 5. Knutselen doet ze ook wel, maar kan de aandacht er niet altijd bij houden....ach

Guinevere (ot)

mijn dochter had laatst blo-pens gekregen. Een soort stift waar je op moet blazen. Een wit papier en een vormpje erop, ook een negatief maken zeg maar. Ik moest ook denken aan het spatten met de tandenborstel, vond ik vroeger erg leuk.
En ik geloof dat ik het in die knutseldoosjes van SES wel eens gezien heb, maar dat weet ik niet zeker.

Pippin

Pippin

06-02-2009 om 11:29

Maar

Als je wilt dat kinderen leren om bepaalde lijnen te maken, dan kun je ze toch veel beter vormen laten overtrekken en zelf laten maken. Rondjes, driehoeken, ovalen. Dat is voor veel kinderen echt veel leuker dan een kleurplaat maken.
Pippin

bobbit

bobbit

06-02-2009 om 11:50

Niet kleuren

Mijn oudste wilde ook niet kleuren.Wel wees hij de juffrouw al snel op onvolkomenheid in de huishoek( er waren geen loodgieterspullen voor als de gootsteen kapot was). Hij had dus wel een soepele juf, hoefde niet te kleuren en er kwam een echte timmertafel met afvalhout en spijkers. En natuurlijk moest de pengreep wel geoefend worden ,maar dat kon ook door met werkbladen cirkels en driehoeken te tekenen en dan weer lekker timmeren.
Hij zit nu in groep 8 .heeft volgens mij nooit gekleurd, maar met zijn fijne motoriek is het helemaal in orde gekomen.
Jammer dat de juffrouws zo weinig creatief zijn.En natuurlijk is het ook makkelijker in de voorbereiding die kleurplaten.
Ik zou me er niet druk om maken

bobbit

bobbit

06-02-2009 om 11:55

Vervolg

sorry weer te snel de verzendknop ingedrukt.
Als het gaat om dingen doen die je niet leuk vindt,dan moet dat voor iedereen gelden .Of moeten kinderen die wel van kleuren houden,ook bewust iets doen wat zij niet leuk vinden. Kul argument van de juf m.i.. Doorzettingsvermogen kan ook op een andere manier geoefend worden. bv. dus ook aan de timmertafel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.