Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
05-02-2009 om 09:14
Zoals ik al eerder in een draadje vermelde, hadden we deze week ouder gesprek van onze oudste van 4,5. Ze begonnen met goed nieuws, dochter kwam goed mee met het niveau met de klas, alleen dat kleuren he. Ze had vaak niet echt zin om te kleuren en tja dat merk je dan wel aan haar opdrachtjes. Dochter moest toch echt leren dat ze ook dingetjes goed moest doen die ze niet leuk vond.
Arme niet kleurende kleuters, waarom moeten kleuters altijd kleuren? Wat als het nou ene kind is wat niet van knippen, plakken en kleuren houd. Die liever puzzels maakt, cijfertjes schrijft of lettertjes schrijft. Dat is dan vette pech in groep 1, want nee ze moeten kleuren.
Ach denk ik dan maar, in groep 2 of 3 komt het hopelijk helemaal goed
06-02-2009 om 14:25
Ayla, je dochter heeft een flinke ontwikkelingsvoorsprong?
Was jij dat niet? Oef, hier vandaag ook zo'n deprimerend gesprek gehad. Zoontje loopt voor maar er wordt alleen maar genoemd wat hij nog niet kan. En eigenlijk blijken ze dan uit te komen op de knutselwerkjes en tekeningen. Tja.... Begin wel even een eigen draadje.
08-02-2009 om 08:43
Nivea
ik weet niet of ze een ontwikkelingsvoorsprong heeft, volgens bepaalde ouders hier is het niet bijzonder wat ze kan. Ik denk echter wel dat haar interesses ergens anders liggen. En misschien weet en of kan ze ook wel wat meer dan ze hoeft te weten in groep 1.
bijvoorbeeld, ze moet een tekening maken, huis met mama en papa en broertje. Waar naar gekeken wordt is hoe ze de poppetjes tekent, hebben die armpjes beentjes, voetjes en andjes. Want dat geeft de ontwikkeling van een kleuter aan. Waar echter niet naar gekeken wordt is dat ze haar huisnummer (2 getallen) op de deur schrijft. De de meester zegt dat de juf het wel gedaan zal hebben en de juf weet uiteindelijk nergens vanaf. Dan denk ik, kijk daar dan naar, naast die poppetjes.
Trouwens bij ons kwamen ze ook met het verhaal, dochter kon de rechthoek niet, nou geloof me, die kon ze 2 jaar geleden volgens mij al
13-02-2009 om 11:31
Wat een domme beoordelingswijze van juf.
Ooit is er een onderzoek gedaan waaruit naar voren kwam dat een groot deel van de kleuters een ontwikkeling laat zien in de manier waarop zij poppetjes tekenen op verschillende leeftijdsmomenten.
Dat was dus een makkelijke manier om de tekenontwikkeling van een kind te volgen, omdat je het makkelijk kan afzetten tegen een statistische standaard.
Alleen vergeet men vaak dat het dus niet automatisch voor alle kinderen geldt. Dat als een kind geen interesse heeft in poppetjes tekenen, dat dan niet automatisch betekent dat het kind laag moet scoren op zijn tekenontwikkeling. Maar dat dan je verder moet kijken dan je neus lang is. En je statistische standaard even los moet laten.
13-02-2009 om 11:49
En over kleuren
dat is inderdaad ook zo'n statistisch score onderwerp:
De grote groep kleurt op school en dan steeds beter tussen de lijntjes. Makkelijk volgen of de fijne motoriek zich steeds verder ontwikkelt.
Het is toch echt jammer dat juffen/meesters soms niet verder komen dan de simpele statistische standaard.
Hier een kind wat in groep 1 alleen tijdens de bso kleurde, want daar mocht hij er net zo lang over doen als hij zelf wilde en kon hij de kleurplaat ook afmaken.
Op school wilde hij niet, want daar mocht je er maar heel kort aan kleuren en kwam het niet af. Ging hij krassen. Bleek hij keurig tussen de lijntjes te kunnen kleuren, alleen kostte dat flink wat tijd.