Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
vlinder

vlinder

25-01-2010 om 15:07

Vrije school

Mijn zoon gaat komend jaar naar het voortgezet onderwijs. Het is een intelligent kind, heel exact aangelegd, slecht in taal maar goed in creatieve vakken. Nu wil hij graag naar de Vrije school maar nu hoor ik dat daar die exacte kanten juist niet aan bod komen en dat zou ik (en hijzelf ook) erg jammer vinden. Iemand ervaring????

Bedankt! Vlinder

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

26-01-2010 om 16:20

Heu

vlinder:
"Nu wil hij graag naar de Vrije school "
Waarom? Wat verwacht hij daarvan?

Vlinder

Vlinder

26-01-2010 om 20:41

Open dagen tinus_p

We hebben een aantal open dagen van verschillende scholen bezocht en dit sprak hem het meest aan.... vandaar dus.

Een Technasium is helaas niet bij ons in de buurt....

kaatje43

kaatje43

27-01-2010 om 17:17

Als exact niet wordt aangeboden

zou ik hem dus absoluut niet naar een Vrije School laten gaan. Je sluit meteen heel veel vervolgopleidingen uit op die manier. Dat is jammer, zeker als je nu al ziet dat hij exact is aangelegd.

Technasium, zo leuk!

Onze zoon gaat dus ook deelnemen aan het technasium. Ik vind dat zo leuk!! De vrije school lijkt mij niks. Waarom wil je zoon daar graag heen?

Hilde

Hilde

28-01-2010 om 11:40

Vrije school niet exact?

Hoe weet je dat er geen exacte vakken worden aangeboden op de Vrije School?
De kinderen van mijn vriend gaan/gingen naar de Vrije School in Groningen en kozen allebei een richting met juist veel exacte vakken.
Als je zoon dit graag wil, zou ik me toch eerst eens goed informeren op de school zelf. Misschien hangt dit ook af van school tot school?

Tinus_p

Tinus_p

28-01-2010 om 13:41

Concreet

Vlinder:
"We hebben een aantal open dagen van verschillende scholen bezocht en dit sprak hem het meest aan.... vandaar dus."
Waarom sprak het hem?

Ik dram ff, maar het is nuttig om het concreet te maken.

Beetje sturen

Tja, ik zou mijn kind toch een beetje sturen in de keuze van de middelbare school. Een tiener overziet nu eenmaal niet alles.
Zo wilde de vriendin van mijn dochter per se naar een bepaalde school omdat dit in een nieuw gebouw gevestigd was en omdat er zo'n mooi lokaal Verzorging was. Dit laatste is natuurlijk héél doorslaggevend als je een VWO-advies hebt...
Maar ik bedoel maar: ik zou zelf goed informeren naar het aanbod van de school en naar de aansluiting op vervolgopleidingen. Dat het er "leuk" is zou voor mij als ouder niet voldoende zijn.
n@nny

mens

mens

28-01-2010 om 18:42

Juist ook exact

Mijn beide zoons zijn naar de reguliere basis school ook naar de Vrije School bovenbouw gegaan. Mijn oudste gaf aan "zich daar thuis te voelen". Ook wij kregen veel negatieve adviezen en vooroordelen over ons heen en hebben aanvankelijk erg getwijffelt. Geheel onterecht blijkt nu. Hij zit inmiddels in de 11e. Er wordt erg gekeken naar wat een kind kan en wil en daarin krijgt hij (naast alle andere vakken) de mogelijkheid zich optimaal te ontwikkelen. En als dat de exacte vakken zijn worden die dus echt op nivo gegeven. Ik raad je aan naar de betreffende school te gaan en daar je vraag en zorg neer te leggen. Meestal kunnen ze je in een idividueel gesprek veel beter uitleggen hoe zij het daar aanpakken. Mijn advies laat je niet te gek maken over de oordelen van anderen maar luister naar je kind en ga op je eigen oordeel af.
Wij hebben bij onze kinderen alleen maar een zeer positieve ontwikkeling gezien zowel in nivo (van vmbo advies naar uiteindelijk havo) als motivatie.
Veel succes met jullie keus

mopperkont

mopperkont

29-01-2010 om 18:38

Leer eerst wat meer over "vrije" scholen

Vrije scholen zijn gebaseerd op de ideeen van Rudolf Steiner. Ik vind zijn denkbeelden nogal onwetenschappelijk. Lees ook eens wat kritiek op deze beweging voordat je kind daarheen stuurt. Ik heb alleen een Engelse link voor je.

http://waldorfcritics.org/

T&T

T&T

30-01-2010 om 13:42

Vooroordelen

Er zijn nogal wat vooroordelen over de vrije school. Ik heb zelf 2 kinderen op een vrije basisschool, kan over het vervolgonderwijs dus ook nog niet zoveel zeggen. Maar wel dat de methode op de basisschool voor mijn kinderen erg prettig is, en ze leren zeker niet minder dan in het regulier onderwijs.
Er is veel te vinden op internet, ook in het nederlands, google maar eens op vrije scholen, of Rudolf Steiner. Wel moeilijk als je veel gaat lezen om dat concteer toegepast te zien. Daarom zou ik zeker eens op de school zelf gaan praten en daar je vragen voorleggen. De ene vrije school is tenslotte ook de andere niet. Kijk of je je goed voelt bij die school, maar schrijf het idee niet bij voorbaat al af op basis van vooroordelen.
groetjes, Tess

mens

mens

31-01-2010 om 19:41

Blijft jammer het beeld dat mensen hebben bij de vrije school

Wat zo jammer is dat de mensen met negatieve oordelen over de vrije school vaak hun kinderen zelf niet op de vrije school hebben. En de oordelen dus vaak gebaseerd zijn om (voor)oordelen. En op de oordelen van de onderwijs inspectie. Die kijkt bv wel naar hoeveel kinderen binnen 5 jaar de havo afronden, maar niet naar wat die kinderen daarnaast nog leren. Ze doen examen in meer vakken (ook creatieve vakken als ze dat willen) en blijkt dat ze veel vaker in 1x het juiste vervolgonderwijs kiezen omdat ze goed weten wat ze kunnen en willen. En daar ook met de juiste vakkenkeuze op afgestemd zijn (dus ook exact als dat voor hen de juiste richting is) . Het jaar verlies dat ze dan mogelijk oplopen op de middelbare school is dan weer winst op de vervolgopleiding (maar dat meet de onderwijs inspectie niet) Mijn advies ga kijken en praten op school en met ouders en kinderen die op die school zitten. Vaak kan je ook ouders uit de oudderaad benaderen die hebben vaak vele jaren ervaring met kinderen op die school.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.