Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pelle

Pelle

07-09-2010 om 12:00

Vrije woensdagmiddag zou moeten verdwijnen (ad)

ROTTERDAM - Steeds meer basisscholen, volgend jaar al vijfhonderd is de verwachting, schaffen de vrije woensdagmiddag af. Die is niet meer van deze tijd, met tweeverdieners, vrouwenparticipatie en een 24 uurseconomie.
Jeannette Doornenbal, lector integraal jeugdbeleid aan de Hanzehogeschool in Groningen en lid van de landelijke initiatiefgroep 'Andere Tijden', over het verdwijnen van een 'heilig huisje'.

Wie of wat is de initiatiefgroep Andere Tijden?
,,Dat is van oorsprong een idee geweest van de ministeries van Onderwijs en Cultuur en Sociale Zaken. Er zijn zeer uiteenlopende organisaties in vertegenwoordigd: onderwijs, werkgevers, vakbonden, ouderverenigingen, kinderopvang enzovoort. Andere Tijden probeert de discussie over onderwijstijden naar een hoger plan te tillen. Er zijn verschillende modellen. Er wordt druk mee geëxperimenteerd. En elk model heeft zijn voor- en nadelen. De adviesgroep trekt daarmee door het land en probeert scholen te informeren en te adviseren. Een van die modellen is het vijfgelijkedagenmodel. Dat impliceert dat de vrije woensdagmiddag vervalt en dat kinderen alle vijf dagen dezelfde hoeveelheid lesuren krijgen.''

Wat is er tegen op deze vrije middag?
,,Tijden veranderen. Veel ouders zijn tweeverdieners en werken de hele dag, de participatie van vrouwen in het arbeidsproces is enorm toegenomen. De schooltijden van de basisschool komen eigenlijk uit de agrarische samenleving met tussen de middag thuis eten en lange zomervakanties, zodat kinderen mee konden helpen om op het land te werken. Het ritme van de samenleving verandert, en dus verandert ook het ritme van het naar school gaan. Nu veel ouders tussen de middag niet meer thuis zijn, dringt zich de vraag op of kinderen de hele dag naar school moeten met een lange pauze waarvoor tussenschoolse opvang nodig is. De kwaliteit van die opvang is bovendien niet altijd om over naar huis te schrijven.''

Wat is het alternatief?
,,Een ervan is dat kinderen elke dag vaste schooltijden hebben, van half negen 's ochtends tot 2 uur 's middags en dat de scholen voor de uren erna kwalitatief goede buitenschoolse opvang regelen. Dit is een onstuitbaar proces.''

Maar de vrije woensdagmiddag is voor velen een heilig huisje.
,,Dat is, denk ik, zeker voor veel leerkrachten het geval. Ook veel ouders denken er zo over, anderen weer niet. Maar de vrije woensdagmiddag is voor veel kinderen helemaal geen vrije middag meer. Ik maak we wel eens zorgen over wat zij dan allemaal moeten doen. Voetbaltraining, vioolles, heel veel verjaardagspartijtjes. Veel kinderen worden woensdagmiddag overladen. Dat is jammer, want kinderen hebben ook ongestructureerde vrije tijd nodig. Als schooltijd door de week meer wordt gespreid, spreiden we ook de vrije tijd van de kinderen.''

En hierna? Moeten kinderen ook weer op zaterdag naar school als de economie daarom vraagt?
,,Ha! Tot je 67e werken en 6 dagen naar school? De discussie is niet of kinderen meer lesuren krijgen. Wat goed is voor een samenleving, is niet altijd goed voor kinderen.'' (ANP/BVDL)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vlinder72

vlinder72

07-09-2010 om 12:06

En wat is nu de vraag?

Of ik het ermee eens ben? Ik ben een groot voorstander van het aanpassen van schooltijden. Maar dan niet zoals het nu gaat. Een doorlopend rooster en dan alle kinderen vrij om 14.00 uur. In mijn ogen is dat alleen maar gunstig voor de BSO en is dat niet in het belang voor ouders en kinderen.

Doe het dan eens een keer goed. Waarom kan het in België en Frankrijk wel maar moeten wij ons in Nederland behelpen met vooroorlogse schooltijden en bammetjes tussen de middag thuis.

En ik heb er niet eens een persoonlijk voordeel bij. Ik heb een hele fijne werkgever die de mogelijkheid biedt om onder schooltijden te werken. Daardoor kan ik mijn kinderen drie dagen zelf ophalen en een dag vangen opa en oma de kinderen op. Maar na school begint de ellenda pas. Ze moeten naar muziekles, naar zwemles, naar voetbaltrainen, na een kunstklas etc. En het is niet eens zo dat mijn kinderen nou zoveel hebben na school. Ik heb gewoon veel kinderen (4 stuks) en de ene dag moet die ene naar muziekles en de dag erna nummer twee naar logopedie etc. etc. etc.

Bastet

Bastet

07-09-2010 om 12:09

Moeilijk

Meer uren opvang zal ouders meer geld kosten,willen ze dat?Ik ken zat ouders die een prima oplossing hebben voor de vrije woensdagmiddag,en zijn die blij hiermee?
Ik werk te weinig om er een oordeel over te hebben,ik ben thuis na schooltijd.
Bastet

T&T

T&T

07-09-2010 om 12:41

Continu rooster

Ik ben een groot voorstander van het continu rooster! dus geen bammetje tussen de middag thuis, dat op en neer gezeul is echt nergens goed voor, gewoon lekker samen in de klas eten en nog even buiten spelen, en dan verder. 5 dagen van 9 tot 2 zou voor mijn kinderen geweldig zijn! Continu rooster hebben ze al, maar nu met twee "lange" en twee "korte" dagen, dus twee middagen vrij. Altijd om 2 uur vrij levert toch een hoop vrije tijd op.
Voor de bso zal het alleen maar gemakkelijker worden, want geen tussenschoolse opvang meer, alleen na schoolse opvang. Voor ouders die part-time werken is het ook gemakkelijker, geen in stukken gehakte dag, maar gewoon lekker wat langer doorwerken en dan echt vrij!
groetjes, Tess

Vlinder

woensdagmiddag is in België gewoon vrij. Voor mij persoonlijk zit ik dit jaar aardig in de knoei maar scholen voorzien wel opvang, tegen heel gunstige prijzen. Enige nadeel is dat daar op woensdag heel weinig kinderen zijn en dat de kinderen die er wel zijn, zich vaak vervelen. En dan duurt een middag lang.

Ik heb heel wat nederlandse en duitse collega's en ze zijn vaak jaloers op ons systeem van voor-en naschoolse opvang.

amk

amk

07-09-2010 om 14:27

From scratch

waarom niet een systeem bedenken waarin het mogelijk is binnen 1 organisatie kinderen van 7 tot 7 op te KUNNEN vangen. Voor kinderen van 0 tot 12.

Ja dat vergt een geheel nieuwe denkwijze. En meer organisatie maar is heel goed mogelijk. Ik zie het aan mijn kdv/bso organisatie die dat dus wel als basis hebben.

De kinderen doen gewoon hun clubjes en feestjes, krijgen tussen de middag een warme maaltijd, eventueel 's morgens en 's avonds een broodmaaltijd.
Er is veel overleg tussen school en de organisatie. Maar ook de organisatie heeft bv kindvolgsystemen die regelmatig met de ouders besproken worden. Dit zou dan samengevoegd kunnen worden met het systeem van de school.

Ik zeg niet dat alle kinderen dan van 7 tot 7 opgevangen moeten worden maar het kan wel veel handiger georganiseerd worden dan dat dat nu het geval is.

maan.

maan.

07-09-2010 om 14:56

Juist fijn zo'n vrije middag

Ik vind het juist ideaal die vrije woensdagmiddag.. het biedt zoveel meer mogelijkheden.

Dochter kan een hele lange middag lekker buitenspelen (in plaats van zoals op andere dagen maar een uurtje).
Je kunt een middagje op stap gaan naar het zwembad of langs oma.
Je kunt gaan winkelen voor kleding (lukt bij ons niet op zaterdag ivm sportverplichtingen en op zondag winkelen is een drama.)
En nog veel meer mogelijkheden die niet in een of twee uurtjes te doen zijn.

Nee.. ik vind het zowel voor dochter als voor mezelf wel lekker zo'n break in de week. Zeker nu manlief een gewijzigd werkrooster heeft en af en toe óók op woensdagmiddag vrij kan regelen.

amk

amk

07-09-2010 om 15:05

Pelle

ja de kinderen worden idd dan gehaald en gebracht.

Je kunt het nooit 100% van de ouders naar de zin maken.
Nu is iedereen aan dit systeem gewend omdat het al zo lang gebruikt wordt, maar waarom zou een ander systeem dan niet net zo gewoon kunnen worden.

Tango

Tango

07-09-2010 om 17:58

Van mij hoeft het niet

Ik had het ook al gelezen vandaag, op teletekst. Van mij hoeft het niet hoor, elke dag school van half 9 tot 14.00 u. De school van onze kinderen heeft al een continurooster, tot 14.45 u. Dit op maandag, dinsdag en donderdag en vanaf groep 5 ook op vrijdag. Woensdagmiddag lekker vrij om 12.30 u.
Ik vind die woensdagmiddag heerlijk omdat ze dan met vriendjes kunnen afspreken en daarna nog tijd hebben voor andere dingen. Meestal spreken we tot ongeveer 16.00 u. af. Sporten en andere activiteiten plan ik het liefst niet op woensdagmiddag, zodat we die echt hebben voor spelen.
Ik werk zelf op maandag, dinsdag en donderdag. De kinderen gaan 2 dagen naar de BSO en 1 dag passen opa en oma op. Prima geregeld vind ik. Mijn kinderen zouden er helemaal niet zo blij van worden om langer naar de BSO te gaan, want zo geweldig leuk vinden ze het daar niet. 2 uurtjes is precies goed. En mijn portemonnee zou er ook niet zo blij van worden....

Goed plan (hum)

Nu kunnen de ouders die hun kinderen zelf van school willen/moeten halen op woensdag lekker twee uurtjes doorwerken. Helaas moeten ze op alle andere dagen wel een uurtje eerder vrij nemen. Zucht.
De problemen die ouders ondervinden door de 24-uurseconomie moeten opgelost worden door betere voorzieningen qua kinderopvang, niet door school. School is geen goedkoop kinderdagverblijf, al lijkt het er vaak wel op.

Jammer

Ik heb even gegoogeled, maar word niet wijzer.
Ik vond een school die meedoet http://www.dominicusschool.nl/?nr=24 maar toch weer niet helemaal, want woensdag gaat de school een half uur eerder uit.
Opvallend (zie rechts zwart in geel) zijn het grote aantal vrije dagen. Dat maakt het voor werkende ouders ook niet makkelijker.
Ik ben zo benieuwd naar het werkelijke lesrooster. Deze school begint al om 8:15 (vroeg!). Dan zitten die kinderen 5 uur en 3 kwartier op school. Dat is lang. Wat doen ze in die tijd? Zijn er pauzes en hoeveel dan? En wordt er wel of niet gelunched?
Er is in ieder geval extra lestijd die gecompenseerd wordt met extra vrije dagen. Dat mag wat kosten aan kinderopvang. Enneh... heeft dat wel zin, een extra lange lesdag? Waarom tot 14:00 uur? tot 13:00 uur is genoeg. Zonder extra vrije dagen.
"En mijn portemonnee zou er ook niet zo blij van worden.... "
Dat vrees ik eigenlijk het meest. Waarom zou een school zo doelbewust kiezen voor een lestijd tot 14:00 uur? Je komt dan toch niet meer om een schoollunch heen. Dat is overblijven. Dat moeten de ouders betalen.
Groet,
Miriam Lavell

Win-win-win

Enorm voordeel van elke schooldag even lang, is volgens mij, dat de druk op de populaire dagen (ma, do, do) dan minder wordt voor de bso's. Daar zijn nu lange wachtlijsten voor, de woensdag en de vrijdag kun je vaak zo krijgen.

En zoals iemand al noemde: ook op het werk krijg je een betere verdeling onder de part-timers, als niet iedereen per se de woensdag niet niet wil werken.

En voor de kinderen: lekker vroeg uit, lekker lang spelen, sporten, etc. Lijkt mij win-win-win situatie.

zomaar een naam

zomaar een naam

08-09-2010 om 10:18

Zou het jammer vinden

Ik vind die woensdag middag juist fijn. Dochter heeft ook expres geen sport op die dag.
Op de woensdag middag kan ze dan lekker lang spelen met vriendinnen. En als mijn man in het weekend moet werken (continudienst) gebruiken we vaak de woensdag middag voor kleine uitstapjes.

School is geen opvang

Van uitspraken zoals de volgende word ik een beetje verdrietig: 'vooroorlogse schooltijden en bammetjes tussen de middag thuis...' 'dus geen bammetje tussen de middag thuis, dat op en neer gezeul is echt nergens goed voor, gewoon lekker samen in de klas eten '
'De kinderen doen gewoon hun clubjes en feestjes, krijgen tussen de middag een warme maaltijd, eventueel 's morgens en 's avonds een broodmaaltijd.'
Ik ben een vooroorlogse huisvrouw en zowel de kinderen als ikzelf vinden het gezellig om tussen de middag samen te eten, even te praten en daarna kunnen ze even ontspannen. Ze gebruiken die tijd om op te laden. Ik weet van de meeste kinderen op school dat ze overblijven als verschrikkelijk ervaren, als een kind zelf mocht kiezen zouden de meesten liever thuis eten. En verdikkeme, wij eten de warme maaltijd 's avonds met z'n vieren. Geen van ons heeft om twaalf uur al zin in warm eten. Beide kinderen moeten nog beter leren eten en dat leer ik ze liever zelf.
Trouwens, op woensdagmiddag hebben we de hele middag vrij in te vullen. De kinderen zitten elk op één sport, drukker hoeft het van hun en van ons niet.

Ik ben het helemaal eens met Kakelot: "De problemen die ouders ondervinden door de 24-uurseconomie moeten opgelost worden door betere voorzieningen qua kinderopvang, niet door school. School is geen goedkoop kinderdagverblijf, al lijkt het er vaak wel op." Hear hear.
Daar zou ik nog aan toe willen voegen dat ik er flink van balen zou als mijn kinderen mee moesten in een strak regime, bedacht ik door werkende ouders, terwijl ik er juist voor gekozen heb voor hen thuis te blijven. Juist vanwege die rust.

Bastet

Bastet

08-09-2010 om 14:39

Amk

Ik snap de strekking van je verhaal,maar met het serveren van warm eten tussen de middag ga je volstrekt voorbij aan het feit dat veel ouders het belangrijk en fijn vinden dit thuis te doen met hun gezin.
En je spreekt jezelf tegen,omdat het keuze-element waar je over spreekt,op dat punt teniet wordt gedaan.
Doe dat warme eten dan eind vd middag,voor diegenen die dat willen.
Bastet

T&T

T&T

08-09-2010 om 16:32

Nou nou peenvogel...

Wat fel! Ik werk van huis uit, dus als mijn kinderen tussen de middag thuis hun bammetje moeten eten zou dat best kunnen. Toch was het voor mijn zoon niet prettig (heeft hij wel een tijd gedaan, zat toen op andere school), hij vondt echt dat hij 2x naar school moest, en dat was niet leuk! na de boterham effe lekker spelen, ja, en je dan weer oppakken om weer naar school te gaan... Maar goed dat is voor ieder kind anders, er zullen er genoeg zijn die het wel prettig vinden.
Nu zitten ze op een school met een continu rooster, de onderbouw is iedere middag vrij om 13:15, maar ze eten wel samen op school, dus daarna is ook echt lekker om te spelen en hoeft er niks meer. De bovenbouw heeft twee korte (tot 13:15) en drie langere (tot 14:45) dagen. Van mij mag de regelmaat erin, en iedere dag om 14:00 klaar! zou ik heerlijk vinden. En ik vind niet dat de school dan als goedkope opvang gebruikt wordt, integendeel: de vrije middag is veel langer!
Oh ja, 's avonds eten we wel altijd gezamelijk, knus he?! maar gezellig? ach wat is gezellig met twee moeilijke eters? de gezelligheid moet ik echt ergens anders uithalen dan uit de maaltijden )
groetjes, Tess

vlinder72

vlinder72

08-09-2010 om 18:02

@peenvogel

De opmerking over vooroorlogse schooltijden is van mij. En als je goed gelezen hebt, haal ik altijd mijn kinderen zelf van school. Op een middag na dan zijn mijn ouders er. Maar dat tussen de middag thuis eten. Ik vind dat persoonlijk echt uit de tijd. En wat een gehaast zeg. Ze hebben bij ons op school 1 uur de tijd. Eerst moeten ik er drie verzamelen. En mijn kinderen zijn echt sloom om uit school te komen. Dan snel naar huis. Kwart over 12 thuis (op zijn vroegst) dan eten. Echt kletsen is er niet bij want ze moeten alle drie aangespoord worden om door te eten. En dan gelijk weer naar school. En als ik dan thuis kom kan ik eerst de boel weer opruimen om vervolgens de kinderen weer van school te halen. Oh, en het is ook heel onhandig te combineren met de slaaptijden van onze baby Echt gezelligheid kent geen tijd.

Gelukkig vinden mijn kinderen overblijven erg leuk. En nu mijn zwangerschapverlof afgelopen is, kunnen ze toch niet meer thuis eten. Maar anders zou het niets voor ons zijn.

Bastet

Bastet

08-09-2010 om 18:28

Drommels

Werd daar heus over geklaagd,in het donker naar school?Daar ontkom je in de winter toch niet aan,ook niet als je een half uurtje later begint.Wat een gemiep..
Bastet

amk

amk

08-09-2010 om 20:43

Bastet

ook 2x warm eten is in vele landen heel gewoon. Ik vind het zelf bijzonder prettig. Wat mij betreft zouden het ook 3 warme maaltijden mogen zijn. Maar ook daarin zou je als flexibele organisatie een keuze kunnen bieden. Juist omdat je meer kinderen hebt.

Starry Night

Starry Night

08-09-2010 om 23:43

Zucht

Ik word altijd een beetje pukkelig als andere mensen mij gaan vertellen dat iets wat ik prettig vind 'niet meer van deze tijd is'. Als ik nou iets betuttelend vind, dan dat. En dit volledig geredeneerd vanuit volwassenen, niet vanuit het kind.
Mijn kinderen moeten niks op woensdagmiddag (nou ja, de oudste tegenwoordig gewoon naar school qua middelbaar onderwijs). Het is de middag van lekker naar Blijdorp, naar opa en oma of niks doen, lekker binnen of buiten, met vriendjes of zonder. Ik heb woensdagmiddag vrij.
Ik vind het een oase van rust zo middenin de week, die woensdagmiddag. Nog twee jaartjes, dan ben ik hem voorgoed kwijt...

Zo doet zoons school het

Ik heb het draadje nog niet gelezen, moet ik zeggen. Maar zoals het in de openingsposting wordt beschreven, precies zo doet de school van zoon het. Continurooster, vijf gelijke dagen, dagelijks van 8.35 tot 14.00.
Zoon weet niet beter, en ik vind het ook reuze handig. Sowieso ben ik voorstander van een continurooster. Het vijf-gelijke-dagenmodel zal inderdaad de druk van de woensdag af kunnen halen, vooral op de BSO. Wel een punt is dat alle activiteiten voor kinderen nu op woensdagmiddag zijn geconcentreerd en als je dat door de week heen verspreidt - waar op zich veel voor te zeggen is - dan zijn die activiteiten alleen nog maar te doen voor BSO-kindertjes als ze vanuit de BSO naar die activiteiten toegebracht worden. En daar zit nu een knelpunt, want daar is niets voor geregeld.

Door dit rooster is je kind op de niet-BSO-dagen vroeger uit en heeft hij nog een lekkere lange middag.

kortom: ik ben voor.

Groeten,

Temet

Lesrooster?

Temet, hoe zit het lesrooster eruit (hoeveel pauzes, hoe lang)?
Groet,
Miriam Lavell (ps. in off topic geheel on topic eindelijk die foto's)

Twee pauzes

Miriam, ik heb me tien minuten vergist bedacht ik me net, de bel gaat om 8.35 uur, de lessen beginnen om 8.45 u. Er zijn vziw twee pauzes, maar ik weet niet hoe lang die zijn.

Het extra vrij behelst verder: 5 studiedagen, twee dagen waarop de kinderen al om 12.00 uur uit zijn, en een week extra meivakantie (2 wkn ipv 1).

Groeten,

Temet

Wel lunch op school?

Andere vraag dan: is het rooster voor de bovenbouw hetzelfde? En eten ze wel of niet op school?
Ik ben helemaal niet tegen verandering (ben ik gek op zelfs) maar ik vermoed toch vreemd gerommel met uren.
Groet,
Miriam Lavell

Annet

Annet

09-09-2010 om 21:39

Onderbouw en bovenbouw hetzelfde aantal uren

De school van zoon maakt gebruik van een vrij nieuwe regeling dat de uren voor onderbouw en bovenbouw gelijk getrokken worden. Onderbouw doet dus teveel, bovenbouw te weinig.
School heeft een continuerooster:
ma, di en do : 8.25 - 14.45 uur (ochtendpauze en lunchpauze)
wo en vr: 8.25 - 12.30 uur (alleen ochtendpauze)

Tot nu toe (sinds vier weken) zijn wij hier heel blij mee.

Miriam

Ja, de kinderen eten op school. En als ik de site bekijk zie ik niet dat de tijden voor een deel van de school anders zijn, dus ga ik ervan uit dat het rooster voor alle klassen hetzelfde is.

Maar hoezo gerommel?

Groeten,

Temet

De reden

Miriam, een belangrijke reden (zo niet de belangrijkste) voor de overgang naar een continurooster was denk ik de kosten van de overblijf. Toen ik zoon kwam inschrijven was de overblijf uitbesteed aan de lokale welzijnsclub. Er moest per keer voor betaald worden. Ik vond dat allemaal best, zeker na al die draadjes hier over verplicht-vrijwillige ouderhulp etc. Maar de adjunct met wie ik het gesprek had vertelde dat men zich aan het bezinnen was, want dat er klachten kwamen van ouders die de overblijf te duur vonden.
Nu is er dus een continurooster, en dus geen kosten meer voor overblijf. Voor de werkende ouders stijgen nu wel de kosten van de BSO. Maar die kosten komen, anders dan die voor overblijf, wel voor compensatie via kinderopvangtoeslag in aanmerking.

Groeten,

Temet

Voor mij hangt het ervan af

Hier is ook een school die het zo regelt als bij Temet.
Woensdagmiddag niet meer vrij zou ik als ouder zeker jammer vinden. Het zou wel weer handig zijn als ik op een school werk die 12:15 uit is, en mijn kind op een school zit die om 14:00 uit is. Heb ik geen opvangprobleem meer maar liever niet hoor.
Als de school elke dag 14:00 uur uit is en ik zelf op een school werk die om 15:30 uit is, dan zit mijn kind erg lang op de nso steeds. Andersom is dat misschien wel weer juist handig

bibi63

bibi63

10-09-2010 om 20:01

Ik snap het niet zo goed

Uiteraard snap ik dat tijden veranderen. En uiteraard snap ik dat tegenwoordig veel moeders ook (fulltime) werken, dus alles wordt anders. Verder snap ik ook dat velen onder ons (die niet fulltime werken) de vrije woensdagmiddag als iets vanzelfsprekends beschouwen (we weten niet beter, we zijn er zelf mee opgegroeid, welliswaar in een tijd dat onze moeders, meestal, niet of nauwelijks werkten).
Maar....... wat is nu het grote probleem van die vrije woensdagmiddag? Kinderen gaan een vast aantal uur naar school, hoe je het ook verdeeld, het is geen '40-urige' werkweek. Dus voor ft werkende ouders is het of langere BSO de gehele week, of kortere BSO op ma, di, do en vr en langere op wo. Per saldo maakt het niets uit w.b.t. aantal uren naar BSO voor kind en kosten voor de ouders lijkt mij. Dus ik snap niet zo goed wat voor verbetering dit voor ft werkende ouders oplevert.
Voor de overige ouders, die niet ft werken, die zullen vaak in ieder geval op de wo.middag vrij zijn. En wat is daar op tegen? Als je een keer iets met je kind wilt doen of een keer kleren kopen, is dat toch alleen maar fijn dat dat ook op wo.middag kan en niet perse alleen in het weekend waarin je voor jezelf ook wel eens iets wil. En waaromn zou het voor kinderen belastend zijn om op wo.middag vrij te zijn? De meeste kinderen hebben hun sport later op de middag en/of op andere dagen. Heerlijk toch een ietwat langer middag waarin je wat langer kunt spelen, eens lekker lummelen of met moeders/vaders op pad.
Nee, ik snap niet echt het punt, want kinderen zitten geen 40 uur op school, dus BSO bij ft werken is een feit, of het nu links of rechtsom is. En ik vind dat ouders die kiezen niet allebei ft te werken ook hun ruimte moeten kunnen houden of bijv. een wo. middag. En al helemaal zot vind ik het argument dat kinderen dan ook weleens een feestje hebben en dat dat belastend zou zijn...... Kom op, heerlijk toch, en de volgende wo.middag gewoon lekker spelen of lummelen.

Bibi

Bastet

Bastet

11-09-2010 om 08:41

Pas op bibi (ot)

Ik zei hier ooit ook dat ik de lange zomervakantie heerlijk vindt,heerlijk ongebreideld lummelen en alles uit je systeem zetten,maar dat mag niet hoor!)
Bastet

Gerommel

Het urensommetje klopt niet.
8:45 tot 14:00 uur is 5,25 uur per lesdag. De pauzes (in een gangbaar rooster 2 x 15 min en 1 keer lunchpauze van verschillende lengte) moeten daar nog van af om de lesuren te tellen.
Stel dat er bij jou op school 2 pauzes zijn van een kwartier, dan is er per lesdag 4,75 lesuur. In een gangbaar schooljaar van 200 lesdagen levert dat 950 uur per lesjaar op. Dat is virtueel 10 uur 'teveel'. Maar in werkelijkheid zijn er helemaal geen 200 lesdagen. Er gaan er al 5 af voor die extra meivakantie. Dan nog de studiedagen en kortere lesdagen.
Is er in het totaal 45 min pauze per lesdag, dan zou dat met 200 dagen op 900 lesuur komen. Dat is 40 uur te weinig. En alweer: het zijn geen 200 lesdagen.
Hoe doet de school dat? Worden de pauzes (of sommige pauzes) tot lestijd gerekend?
Ik zou tekenen voor een lesrooster bij jou op school, behalve als de ouders toch een rekening krijgen voor dat overblijven (en dat mag, dat gebeurt ook op sommige scholen met continurooster). Bovendien heb ik wat kromme tenen bij de samenwerking met de bso. "Voor de werkende ouders stijgen nu wel de kosten van de BSO. "
Precies. Ik begrijp niet zo goed wat er leidend is in de keuzes: effeciente schooldagindeling, of het verdienmodel van school en bso?
Ik vind er wat voor te zeggen om de pauzes tot lestijd te rekenen. De Inspectie wil dat niet, maar ik vind hun argumenten zwak. Ik denk dat een school die volhoudt het bij de rechter wint.
Maar als je de pauzes meetelt, dan is een lesdag van 8:45 tot 13:30 uur genoeg. Je hebt dan op jaarbasis zelfs nog 10 uur aan extra minuten verzameld om aan studiedagen uit te delen.
Waarom is het tot 14:00 uur en tellen de pauzes nu wel of niet als lestijd?
Kortom: ik krijg de indruk (iets minder bij jouw rooster dan bij ingewikkelder concepten) dat er een complete verwarring ontstaat tussen wat nu lestijd is en wat tijd is waarvoor betaald moet worden. Of dat betalen nu in het kader van BSO is, of voor overblijf.
Het ziet eruit als een degelijk marketingplan waarmee met wat kleine verschuivingen, meer geld uit de ouderzakken geklopt wordt.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.