Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Daantje

Daantje

05-10-2020 om 19:18

Vrijwillige ouderbijdrage

Goedenavond,
Vanmorgen het nieuwe verzoek gekregen tot ‘vrijwillige’ ouderbijdrage voor Sinterklaas, kerst, Pasen, schoolreisje etc ..
ik vind het een beetje vreemd aangezien we vorig jaar niks hebben teruggekregen terwijl de schoolreis en de sportdag niet zijn doorgegaan. Ze hebben zonder overleg dat overgebleven geld gebruikt tot een extra chocolaatje met Pasen en een boekje met kleurtjes voor de zomervakantie. Nu is het weer Corona en beperkingen en wederom mag ik €60 ouderbijdrage betalen. Ben ik de enige ouder die dit tegen de borst stuit in deze onzekere tijden?

Penningmeester

Penningmeester

05-10-2020 om 21:58

Extra kosten corona

Hier een penningmeester van een oudercommissie. Wij hebben ook de bijdrage gelijk gehouden aan voorgaande jaren, bij ons is Pasen en de schoolreis niet doorgegaan maar we hebben wel een alternatieve activiteit georganiseerd. Er is onder aan de streep iets overgebleven.

Tijdens het organiseren van de activiteiten voor Kinderboekenweek en Sinterklaas kwamen we erachter dat we dat overgebleven geld hard nodig hebben. De activiteiten mogen alleen in nabij gelegen externe gebouwen georganiseerd worden, pepernoten mogen niet meer in bulk worden ingekocht maar in uitdeelzakjes en dat soort zaken. Het kost allemaal dus even wat meer als in voorgaande jaren.

Daantje

Daantje

05-10-2020 om 22:43

Penningmeester

Dat is een verhelderende uitleg, en ik betaal hem ook gewoon dat is het punt niet. Want ik wil ook graag dat de kinderen een leuk schooljaar hebben met de nodige activiteiten of extraatjes. Maar vind het wel een hoop geld nu dat er zoveel mensen hun baan kwijt zijn geraakt en iedereen financieel veel te verstouwen heeft . Ook scheelt het misschien als er iets meer transparantheid was geweest vanuit school, wat ze precies gaan doen met deze bijdrage. Want tot nu toe is het de ene brief na de andere over eventuele schoolsluiting ivm Corona besmettingen etc..

Isella

Isella

05-10-2020 om 22:56

Vrijwillig

1: onderwijs is gratis in Nederland, dus ook voor kinderen wiens ouders geen geld hebben
2: je weet wat het woord vrijwillig betekent? Dat je het niet hoeft te betalen. Scholen krijgen geld van de overheid. Ze hoeven niet te bedelen bij ouders.

Andere penningmeester

Ik ben ook penningmeester. Vanwege de huidige commotie moet ik het verzoek tot betaling nog doen. Ik wilde eerst even aankijken wat er kan en niet kan qua activiteiten. Maar er mag op een basisschool in overleg met de directeur best veel.

Groep 8 hebben we vorig schooljaar nog gecompenseerd met een uitje in de laatste schoolweek. Toevallig hebben we deze week de themadag die de ouderraad jaarlijks organiseert. Normaal doen we dat met € 50,00 voor klein materiaal, ranja etc. en verder met veel vrijwilligers maar nu hebben we geld dat "over" was van het schoolreisje (de enige activiteit die echt niet is doorgegaan) deels uitgegeven aan het inhuren van een theaterworkshop en voorstelling op school. Hierdoor zijn er minder mensen nodig, blijven we corona-proof etc. Zo'n programma kost knaken kan ik je vertellen.

En nu vind ik ook dat ik deze week de oproep kan plaatsen en onderbouwen dat de bijdrage ook uitgegeven wordt. Want ook Sinterklaas, Kerst etc. gaan anders en zijn wellicht daardoor wat duurder. Carnaval gaat wellicht juist weer niet door omdat het in het dorp waarschijnlijk ook niet zal doorgaan. We zijn al aan het denken over een coronaproof-schoolreisje. Het wordt een boeiend schooljaar voor de ouderraad...

Maar goed de ouderbijdrage blijft vrijwillig en bij ons gaat en doet iedereen mee. Het gaat bij ons ook elk jaar op aan activiteiten en leuks voor de kinderen. Er zijn scholen die hoge ouderbijdrage vragen voor een vakdocent muziek of zo. En dan zit je wat mij betreft te dicht bij wat het onderwijs zou moeten doen en wat gratis zou moeten zijn.

Bregje

Bregje

06-10-2020 om 16:01

ook een penningmeester

Hier betalen ze altijd 22,50 euro als ouderbijdrage. En we hebben een soort actie waar we geld voor de school ophalen, dat is meestal 1000 euro maar dat is niet doorgegaan, net zoals het schoolreisje, sportdag, pasen enzo.

In overleg met de directeur hebben we een berekening gemaakt hoeveel er aan kosten zijn geweest en hebben we iedereen 10 euro terugbetaald. Zodat er aan het eind van het jaar het op nul uitkwam.

In januari factureren we weer 22,50 en hopelijk kan nu wel alles doorgaan..

Hier ook een penningmeester

Wij hebben voor de zomervakantie een groot deel van de bijdrage terugbetaald aan de ouders omdat de meeste activiteiten niet door zijn gegaan. Dit schooljaar gaan we pas factureren wanneer duidelijk is dat er activiteiten plaats gaan vinden.

Penningmeester

Penningmeester

09-10-2020 om 21:29

Hier de eerste penningmeester weer

Bij ons zijn de eerste activiteiten geweest. Er zijn schrijvers geweest het was wel improviseren met een ingehuurde locatie (dus hogere kosten). Overigens zijn de Sint cadeaus al ingekocht, wij gaan uit van alle activiteiten in aangepaste vorm, behalve schoolreis maar daar gaan we ook weer voor een alternatief.

Guera

Guera

10-10-2020 om 11:35

Vraag begroting op

Ik vroeg elk jaar de begroting komende jaar en de afrekening van jaar daarvoor op.
Op basis daarvan maakte ik of het volledige bedrag over of beargumenteerd minder. Soms had ik grote???bij bepaalde zaken en daarover ging ik dan in gesprek. Ik vind dat je als ouder recht hebt op inzage in begroting en toelichting en niet zomaar random elk jaar een mail: maak geld over! Ik denk dat veel meer mensen zullen betalen als je dit goed uitlegt. Op onze school was betalingsgraad maar 70 procent ofzo.

Penningmeester

Penningmeester

10-10-2020 om 12:19

Guera

Hier sturen wij jaarlijks de begroting en jaarrekening mee met het verzoek tot betaling voor de ouderbijdrage. Dit jaar nog niet want de jaarrekening is nog niet gecontroleerd door de kascommissie een gebrek aan het vinden van een commissie en gedoe met de corona.

De begroting gaat nog aangepast worden want we gaan activiteiten schrappen dit jaar maar weten ook dat bepaalde activiteiten duurder worden. En dat zullen we zo ook communiceren.

Vorig jaar overigens met de vrijwilligers van vorig jaar (grote groep nam afscheid) een BBQ gehouden als afscheids bedankje. Vraag me af wat de kascommissie daarover zal vinden dat is immers op kosten de vereniging gegaan.

Begroting

De begroting en de balans zijn hier besproken bij de jaarvergadering. Het is ook geen geheim verder dus als iemand de rekeningen of de verantwoording wil zien, geen probleem. Wij zitten op 95% dat betaald. Maar veel ouders zijn links en rechts direct of indirect wel betrokken bij de activiteiten op school en weten wel wat er met het geld gedaan wordt. Het grootste commentaar komt van mensen die geen hand uitsteken en niet op de jaarvergadering komen. Gelukkig zijn dat er niet veel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.